Gå til innhold

Spm ang d70 oppskarping?


Anbefalte innlegg

Har hatt d70 en stund nå og begynner å bli godt kjent med kameraet. Men på forumet ser jeg endel snakk om "at de har en oppskarping på 2 i kameraet". Hvordan bruker man dette? Er det menufunksjonen "optimize image" det er snakk om? Bør jeg i tilfelle bruke dette? Bildene jeg tar nå ser ganske uskarpe ut, men etter en runde med unsharp mask blir de ganske bra.

 

En annen ting jeg lurer på er om det er noen grunn til å bruke programvaren som følger med kameraet til etterbehandling istedenfor Adobe Photoshop som jeg bruker nå?

 

Siste spørsmål er om forsikring. Noen som vet om en billig og god forsikring til kameraer og hvor jeg kan bestille en slik?

 

mvh lars

Endret av larskt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt OT, men: Jeg syns det er alt for mye snakk om PS i forbindelse med behandling av RAW. Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men hvitbalansejustering o.l. er en skikkelig "pain" i PS. (IMHO) For å bearbeide fra raw til jpeg syns jeg et dedikert raw-verktøy som Bibble (som jeg syns er best), Capture One eller Raw Shooter har mye mer for seg. Skal man jobbe med ett spesielt bilde, og bruke tid på det, så er nok PS best, men til behandling av 500 bilder fra sommerferien er det ikke akkurat egnet (IMHO).

 

Bibble Lite er fantastisk raskt sammenlignet med f.ex Nikon Editor og PS, og gir meget gode resultater til bare $60. Demoen funker i 30 dager og er definitvt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Det er helt greit for meg at du syns det er enkelt. Slik jeg husker det fra CS (har ikke CS2), så kommer det opp en bitteliten thumbnail (6% eller no' sånt) i en dialogboks, hvor man liksom skal vurdere WB. Dette er Nikon - andre produsenter har kanskje mer hensiktsmessige løsninger. Det er helt på tur. Om det fines bedre måter etter at filen er åpnet aner jeg ikke - uansett forsinker den WB-dialogen lastingen av bildet. Når man så har valgt WB bruker PSCS en liten evighet på å prosessere raw-filen, sammenlignet med f.ex Bibble.

 

Mitt poeng er ikke at PS er dårlig, men at dedikerte raw-workflow-programmer er geniale. Og billige, så man slipper å piratkopiere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er vel litt blandede meninger om oppskarping i kamera. Tidvis funker det. Men når du først treffer spot-on med skarpheten med selve objektivet så vil 2+ skarphet i kamera ødelegge bildet med at det blir for skarpt.

Vet ikke helt hvordan dette med oppskarping fungerer på Nikon D70, men i mitt kompaktkamera (Fujifilm E510) har jeg nå skrudd av oppskarping. Grunnen er at denne "oppskarpingen" fungerer som edge enhancement, noe som etter min mening ødelegger bildet. Edge enhancement er noe man rynker på nesa av i filmsammenheng.

Her er en god side om fenomenet sett fra DVDfilmsynspunkt:

http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm

 

Som man ser er dette noe som ødelegger den naturlige skarpheten i bildet. Hvis det er dette som gjøres, så vil jeg anbefale at man skrur av dette og eventuelt tilfører dette i et bildebehandlingsprogram. Det er nemlig enkelt å legge til, men nesten umulig å fjerne...

 

Mitt spørsmål er:

Fungerer "oppskarping" i Nikon D70 og mer generelt i digitale kameraer etter "edge enhancement"-metoden?

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at seriøse DSLR fungerer etter "edge enhancement" metoden. De fungerer som en ren "sharpening" i de fleste fotoprogram.

 

USM er mer avansert og i PSCS2 har man en enda mer avansert form kalt "smart sharpen".

 

Med unsharpmask får man ikke like mye støy i bildet selv om det blir skarpet opp og man har bedre kontroll over det hele.

 

Det finnes også egne plug-ins for oppskarping f.eks på www.fredmiranda.com Disse koster penger, men fungerer meget bra. Finnes også gratisversjoner for PS som baserer seg på "Actions" som kan fungere bra. En rask google på det og dere får en haug med treff tenker jeg.

Lenke til kommentar
Det er helt greit for meg at du syns det er enkelt. Slik jeg husker det fra CS (har ikke CS2), så kommer det opp en bitteliten thumbnail (6% eller no' sånt) i en dialogboks, hvor man liksom skal vurdere WB. Dette er Nikon - andre produsenter har kanskje mer hensiktsmessige løsninger. Det er helt på tur. Om det fines bedre måter etter at filen er åpnet aner jeg ikke - uansett forsinker den WB-dialogen lastingen av bildet. Når man så har valgt WB bruker PSCS en liten evighet på å prosessere raw-filen, sammenlignet med f.ex Bibble.

 

Mitt poeng er ikke at PS er dårlig, men at dedikerte raw-workflow-programmer er geniale. Og billige, så man slipper å piratkopiere. :thumbup:

Er helt enig i at CS har en elendig raw konverter.

Men CS2 har en ekstremt mye bedre raw konverterer enn CS.

Du får fullsjerm og mange fler muligheter til redigering enn i CS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...