Mafiabåss Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Hva mener du om og tøye ut? Jeg tøyer egentlig aldri ut, er det dumt? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er lurt å varme ordentlig godt opp, tøye svakt ut og etter treningen tøyer du di musklene du føler du har brukt, tar ikke mer enn 2 minutter... Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Må forresten innrømme at jeg ikke alltid tøyer ut, men jeg har noen ganger fått merke det, støl som søren! Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Fjernet Endret 3. januar 2014 av Torehs Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 man blir jo mykere av det, men om det hjelper mot stølhet o.l., vet jeg ikke. Tøyer alltid ut uansett, etter oppvarming og etter treningsøkt. "tøyer"/strekker litt på kroppen før oppvarming også.. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er ikke bevist at å tøye ut hjelper mot stølhet, men det skal vist gi et innbilt større leddutslag. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Nei, uttøying er ikke bevist å ha noen effekt, men det synes å hjelpe allikevel. En annen ting som ikke er vitenskapelig bevist er faktisk kiropraktikk, enkelte leger mener dette er kvakksalveri. Men de som går dit mener at det hjelper. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har lest så utrolig mye motstridende angående tøying at jeg rett og slett ikke vet om det har noen positiv effekt. Noen mener tøying gjør at musklene bygger seg opp fortere og "bedre"(dvs at man blir sterkere enn om man ikke hadde tøyet ut), mens andre mener at man ikke bør tøye ut etter styrketrening. Beats me. Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Uttøyning er selvfølgelig ingen dum ting! Det sier seg selv på en måte.. Det gjør at musklene blir mer tøylige, og dermed tåler mer. Tøying er også med på å minske ulike skader, som f.eks. strekk og lignende type skader. Man kan gjerne tøye ut lett før en trening, men da skal det være så lett at man ikke kjenner noe som helst. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) min erfaring er at trening hjelper mot stølheten. Gidder sjeldent å tøye ut etter styrketrening. Var litt støl i starten, men dette gikk "fort" vekk til å bare bli den lille gode følelsen av å ha trent. mer/regelmessig trening = musklene blir vant til å bli brukt (hardere) og man vil oppleve mindre stølhet og lignende, det er iallefall min teori utifra mine egne opplevelser. Så jeg gidder sjeldent å tøye ut etter trening. Men en ting: Du blir mykere av å tøye (hvis du gjør det riktig). Merket det i løpet av bare 6mnd trening av Tae Kwan Do. Der var det MYE tøying i starten for å bli mykere i bena bl.a. Og det ble vi! Endret 10. september 2005 av MrLee Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er mange fotballag som aldri tøyer ut. Viking for eksempel. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Etter en hard fotballtrening tøyer vi ikke ut, men bare jogger rolig ned igjen. Det skal visst ikke være bra å tøye når en har trent hardt sier treneren vår. Men det er vel mange meninger om det også Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 ja, de fleste fotball lagene jeg kjenner tøyer aldri ut, de bare jogger ned. Men så er fotball en sport for kjerringer og ikke så veldig eksplosiv sport.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg mener at uttøyning er positivt. Det er skadeforebyggende og bedre for restutisjonen. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg har hørt at det ikke er vitenskapelig dokumentert at å tøye ut har noen positiv effekt. Positivt eller ikke.....du blir ihvertfall mindre stiv og støl dagen etter, hvis du tøyer skikkelig etter en treningsøkt..... Det forebygger også muskelskader, da musklaturen er mer forberedt til neste treningsøkt. mvh Pantera Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Man blir mykere av å tøye, dermed mer fleksibel, kjappere og smidigere. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Mange sier at det spiller ingen rolle når du tøyer ut. Om du tøyer ut etter en trening eller om du tøyer ut om morgenen gjør nøyaktig samme nytten, skal vi tro det jeg leste i Aftenposten for et par måneder siden. Ergo, musklene må ikke være varme for at man skal kunne tøye ut, according to the article. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Ergo, musklene må ikke være varme for at man skal kunne tøye ut, according to the article. Det er sant. Mange som tøyer som oppvarming. Arnold for eksempel. Lenke til kommentar
magio Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg tøyer så og si aldri! For muskler som allerede er såre gjør bare tøying sånn at det blir verre. Tøying har bare med bevegelighet å gjøre, og det har jeg ikke noe problem med Kanskje jeg tøyer litt før enkelte løp avogtil. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg har egentlig aldri pleid å tøye ut etter jeg har vært aktiv. Men, når jeg tøyer ut merker jeg forskjell. Får ikke gangsperr til tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå