fredriri Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Av og til når jeg er logget inn med Administrator får jeg feilmeldingen at jeg ikke har nok tilgang til å fjerne diverse programvare. Og da må man vel helt opp til LocalSystem nivå. Men hvordan er det mulig å få dette i Windows2000 pro? Lenke til kommentar
fredriri Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Virkelig ingen som har vært borti dette? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Er ikke noen Windows-nerd, men administrator er vel det høyeste man kommer i windows-verden. Tror LocalSystem er en konto som brukes av en del services, men disse skal kunne stoppes/fjernes av administrator. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Quote: Den 2002-08-12 22:03, fredriri skrev:Av og til når jeg er logget inn med Administrator får jeg feilmeldingen at jeg ikke har nok tilgang til å fjerne diverse programvare. Og da må man vel helt opp til LocalSystem nivå. Men hvordan er det mulig å få dette i Windows2000 pro? Litt ironisk så er ikke administrator det høyeste en kommer på "stigen". Måten å omgå det på er som administrator å bruke tasksceduler til å starte programene en vil ha med /intereactive (= localsystem). F.eks. fra cmd: C:> at 14:12 taskmgr.exe /interactive eller c:>at "tid" "program" /interactive Håper at det hjelper litt Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Quote: Den 2002-08-13 23:03, pgressum skrev:Litt ironisk så er ikke administrator det høyeste en kommer på "stigen". Hørtes jo litt fjollete ut, men er det virkelig oppgaver som ikke kan utføres av administrator, og krever LocalSystem privilegier? Når det gjelder hvem som er høyest på rangstigen, høres det jo litt rart ut. I Unix har man jo root som har tilgang til absolutt alt, men vanlige brukere kan bli root midlertidig via kommandoen 'su' som selvsagt krever root-passord. Andre veien kan root bruke 'su' til å bli hvilken som helst mindre priviligert bruker, og dette krever ikke passord fordi det er liten vits da root allerede har total tilgang, og bare skal nedover på rangstigen. I ditt eksempel kan jo administrator starte programmer som localsystem rimelig greit, og det krever ikke noe passord. Derfor vil jeg anse localsystem som likeverdig eller lavere på rangstigen enn administrator. Som igjen får meg til å lure hvorfor en eller annen oppgave kan kreve localsystem, og ikke administrator. Håper Bill kommer innom og oppklarer for meg :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå