Gå til innhold

Noen som har tegninger av et vannjettagregat.

perpyro

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å byggen en modell av en katamaran.

Som prikken over i en hadde det vært stilig å hatt vannjettagregat.

Dette er både vanskelig og dyrt å få tak i i norge så derfor vurderer jeg å bygge et selv.

Jeg fant noen bilder av et modellagregat på http:/forum.radiostyrt.no.

Dette agregatet hadde kun en 2 blars propell som inpeller så den biten er relativt enkel.

Det jeg er interesert i å vite er hvordan trykkammeret er utformet og hvor stor reduksjon det er fra impellerkanalen til munnstykket bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok en gang noen bilder av en katamaran som sto på slip. Det var for mørkt til å se noe, så det var den eneste løsningen. Ufra hva jeg husker fra disse bildene (mange klyper salt) var propelldiameteren ca 1m. Utløpet 30-40 cm. Avstand fra propell (eller fremste propell, vet ikke om det var flere) til utløp 3-5m. En ting jeg mente å se var at det var mange blader på propellen, som på en jetmotor. En 2-bladers propell vil kansje ikke virke særlig bra.

Inpeller?

Lenke til kommentar

Jeg har sett bilder fra denne tråden på radiostyrt.no og på det modellagregatet var det brukt en 2 blars propell som inpeller.

Har sett tegninger av ordentlige inpellere og bilder av trykkammeret men aldri fått tallene på reduksjonen og lengden på kammeret.

Nå har jeg jo litt mere å gå på så kanskje det blir et forsøk på å lage et par.

Kommer mest sansynlig ikke til å bygge munstykket svingbart og med revers men en enkel kanal med en propell i og en aldri så liten innsnevring bak propellen.

Har i grunnen ikke helt bestemt meg enda om det blir propell eller vannjett, hadde vært gøy med vannjett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...