Gå til innhold

Windows XP spiser harddiskplats :-( help needed!

swedecamp

Anbefalte innlegg

Hej!

Tänkte på skoj testa WinXP efter allt jag hört och läst. MEN...

Efter att ha gjort en clean installation av WinXP ser jag att min C drive har 2.2 Gig mindre. Har windows brukt 2.2 gig för sig själv? Verkar helt katastrofalt! Efter att ha checkat runt lite såg jag att min swapfile var inställd på 769 MB, och detta trots att min computer har 512 MB RAM. Satte ner swapfilen till max 200 och boota om. Nu visar c driven 1.65 GB brukt. Fråga 1: Tar verkligen WinXP så mycket plats?? Min förra installation av Win98SE tog 250MB(!) och nu 1.6 GB :sad:

Fråga 2: mappen docs&settings är 15 MB, progs är 32 MB och windowsmappa är 981 MB, ger totalt 1028 MB. Skillnaden 1,65 GB till 1028 MB är ca 600 MB. VAR ÄR DE 600 MB?? Bara borta?? ingenstans som jag hittat i alla fall.

Har någon ett tips!

//Swedecamp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-28 16:18, swedecamp skrev:

Hej!

Tänkte på skoj testa WinXP efter allt jag hört och läst. MEN...

Efter att ha gjort en clean installation av WinXP ser jag att min C drive har 2.2 Gig mindre. Har windows brukt 2.2 gig för sig själv? Verkar helt katastrofalt! Efter att ha checkat runt lite såg jag att min swapfile var inställd på 769 MB, och detta trots att min computer har 512 MB RAM. Satte ner swapfilen till max 200 och boota om. Nu visar c driven 1.65 GB brukt. Fråga 1: Tar verkligen WinXP så mycket plats?? Min förra installation av Win98SE tog 250MB(!) och nu 1.6 GB :sad:

Fråga 2: mappen docs&settings är 15 MB, progs är 32 MB och windowsmappa är 981 MB, ger totalt 1028 MB. Skillnaden 1,65 GB till 1028 MB är ca 600 MB. VAR ÄR DE 600 MB?? Bara borta?? ingenstans som jag hittat i alla fall.

Har någon ett tips!

//Swedecamp

Swapfila er jo per default satt til 1.5 ganger RAM'en du har på maskina. WinXP (og 2000) tar ganske så brutalt mye mer plass enn Win9x/ME, pga. alle servicer osv. Du kan jo legge swapfila over på en annen fysisk disk hvis du har, så bruker den ikke så mye plass på c: :smile: Bare husk og sette den på c: til 0, ellers bruker den dobbelt plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...