Decline Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Snekker`n nå skyter du deg selv i leggen. Svaret fra liberal-fundamentalistene blir vel da at ja, det er en straff, og derfor må den fjernes helt... Så svart-hvitt kan enkelte se på ting skjønner du. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 http://www.folkets-kamp.org/folkvord/skatt...attigdom-2.html Nyordninga som Foss foreslo, betyr at personer for framtida skal betale skatt av aksjeutbytte. Dette er et framsteg, i alle fall på papiret, selv om skatten ikke er høy. Men Foss ville ha et viktig unntak: Både inntekter fra aksjeutbytte og fra gevinst ved aksjesalg skal fortsatt være helt skattefrie, hvis det er et aksjeselskap som får inntekten. I praksis blir det slik: Hvis hjelpepleier Kari Jensen mottar aksjeutbytte, må hun betale skatt. Men om hun oppretter «Kari Jensen AS» og lar dette selskapet eie aksjene, blir inntekten skattefri. I praksis er dette eksemplet litt søkt, for verken hjelpepleier Kari Jensen eller arbeidskameratene hennes eier noe særlig av aksjer Og om de skulle gjøre det, oppretter de neppe aksjeselskap for å slippe unna skatt. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1112945.ece Her har Clemet algt frem dokumentasjon på at Giske i sin tid som utdanningsminister brukte 8 månder på faktasjekking av en lignende raport. Det står videre om raporten: OECD-rapporten gir et generelt positivt bilde av norsk skole, men peker også på svakheter. Rapporten påpeker at testing av elever (nasjonale prøver) innebærer så vel risiko som muligheter. En pause i disse prøvene og i offentliggjøring av andre resultater fra den enkelte skole anbefales. Dermed reises det kritikk mot to av hovedgrepene Clemet har tatt i skolen. Informasjon om kvaliteten ved den enkelte skole kan øke forskjellene mellom skolene. Denne risikoen må vies spesiell oppmerksomhet. Norge har en dyr skole, men når likevel bare middels resultater. Forskjellen på gode og dårlige elever er større enn for OECD-gjennomsnittet. Tross middelmådige skoleresultater, har Norge, som et paradoks, en av de best utdannede arbeidsstyrker i verden. OECD mener at selv om norsk skole ser ut til å være lite utfordrende, sår den likevel frøet til fremtidig suksess. Av de negative sidene her kan jeg bare se at et utsagn kan myntes direkte på dagens regjering. Resten er et resultat av langvarig AP styre. det kommer ingen kritikk her som vi ikke vet om fra før. Her må nok de røde spise noen kameler, spesielt om Giske og hans 8 månder. Foresten utrolig dumt at media må hause opp en slik sak uten at de har alle fakta på bordet. Raporten tegnet jo faktisk et generelt godt bilde av skolen... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Her har Clemet algt frem dokumentasjon på at Giske i sin tid som utdanningsminister brukte 8 månder på faktasjekking av en lignende raport. Selv om andre har gjordt en feil så betyr det vel ikke at en selv må gjøre det, dessuten var vel det en rapport som ikke ville berøre et valg. Denne rapporten bekrefter derimot argumentasjonen som bla SV har brukt i valgkampen og som Høyre har latterliggjordt dem for vel vitene om at dette var sandt. I tillegg er dette såpass viktig info at den kan/kunne vere avgjørende for et valgresultat. Ingen må derfor komme å si at Høyre ikke kjente innholdet i denne, men valgte likevel å tie å prøve å latterliggjøre SV. Det var vel ikke for ingenting at Høyre brukte nesten hele valgkampen på bekjempelse av nettop dem Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 For det første: det var faktisk snakk om valg forrige gang også, eneste forskjellen er at Clemet kommer til å bruke omtrent 3 måneder på å behandle rapporten, sammenlignet med Giskes 8. Dermed er hele grunnlaget bak argumentasjonen din ekstremt feilslått. Ingen har beskrevet det som noen katastrofe at Giske brukte så mye tid, man har bare konstatert at det tar lang tid å gå gjennom slike rapporter, og det tar faktisk ikke kortere tid selv om det er valgkamp og SV-politikere er ekstra grinete. Er 'risiko så vel som muligheter' synonymt med at nasjonale prøver øker forskjeller? Selvfølgelig ikke. Nasjonale prøver kan bevisstgjøre mennesker på forskjeller, og i dette ligger det risiko, blant annet kan snittresultatet på små skoler si noe om den enkelte elevs resultater, derfor blir ikke disse resultatene offentliggjort. Rapporten bekrefter ikke SVs påstander, i motsetning til det du påstår -- uansett hvor fint det hadde passet inn for SV med tanke på valget. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 For det første: det var faktisk snakk om valg forrige gang også, eneste forskjellen er at Clemet kommer til å bruke omtrent 3 måneder på å behandle rapporten, sammenlignet med Giskes 8. Dermed er hele grunnlaget bak argumentasjonen din ekstremt feilslått. Ingen har beskrevet det som noen katastrofe at Giske brukte så mye tid, man har bare konstatert at det tar lang tid å gå gjennom slike rapporter, og det tar faktisk ikke kortere tid selv om det er valgkamp og SV-politikere er ekstra grinete. Er 'risiko så vel som muligheter' synonymt med at nasjonale prøver øker forskjeller? Selvfølgelig ikke. Nasjonale prøver kan bevisstgjøre mennesker på forskjeller, og i dette ligger det risiko, blant annet kan snittresultatet på små skoler si noe om den enkelte elevs resultater, derfor blir ikke disse resultatene offentliggjort. Rapporten bekrefter ikke SVs påstander, i motsetning til det du påstår -- uansett hvor fint det hadde passet inn for SV med tanke på valget. Som du sikkert så skrev jeg at den rapporten ikke var avgjørende for et valg slik denne er og det mest vesentlige som SV kritiserte Høyre for var kontatstøtten, dette har Høyre latterliggjordt SV for vel vitende om at også rapporten har knusende kritikk av dette. I tidenes tetteste valg ville denne rapporten klart fått btydning for utfallet. La oss bare håpe at høyresiden ikke ble avslørt for sent . Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Den forrige rapporten kunne også vært svært avgjørende for det forrige valg, Høyres valgkamp var da fokusert på skatt og skole, det ville definitivt ha hjulpet Høyre i forrige valgkamp om det hadde blitt gjort klart hvor ille det sto til med norske elevers kunnskapsnivå. Det er dessuten ikke gjort noe forsøk på å skjule noe som helst fra regjeringens side -- om noen gir deg et dokument, med beskjed om at det inneholder fortrolig informasjon, men kan offentliggjøres om 3 måneder, vil du da offentliggjøre det tidligere, da også uten kvalitetssikring? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Det er dessuten ikke gjort noe forsøk på å skjule noe som helst fra regjeringens side -- om noen gir deg et dokument, med beskjed om at det inneholder fortrolig informasjon, men kan offentliggjøres om 3 måneder, vil du da offentliggjøre det tidligere, da også uten kvalitetssikring? Jasså ble det ikke blankt benektet at dette var motatt for så å innrømme at dette var motatt, den kvalitetssikringen betyr lite og dette kunne i det minste vert gitt til de andre partlederne,men det var nettop for disse det var viktig å skjule sannheten. Dessuten ser jeg en ny sak i nyhetene i dag som viser brister innad i Høyre: Høyre vakler og begynner å rystes av indre strid. I dag er det nemmelig klart at HELE 18 lokale partiledere i Høyre har skrevet under et opprop der de krever at Høyre inngår et sammarbeid med FRP etter valget Endret 12. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 asså ble det ikke blankt benektet at dette var motatt for så å innrømme at dette var motatt, den kvalitetssikringen betyr lite og dette kunne i det minste vert gitt til de andre partlederne,men det var nettop for disse det var viktig å skjule sannheten. Nei, det ble ikke benektet at det var mottatt, det ble sagt at det ikke eksisterte ferdige dokumenter ennå, noe som fortsatt stemmer. Det var ikke Clemet som Høyrepolitiker som skulle ta del i kvalitetssikringen, men departementet -- dette er helt i følge alle prosedyrer og regler. Jeg har ikke for intensjon å debattere alle mulige temaer i alle mulig snodige tråder, fordi du finner det passende, men FrP-debatten er da knappest ny... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 asså ble det ikke blankt benektet at dette var motatt for så å innrømme at dette var motatt, den kvalitetssikringen betyr lite og dette kunne i det minste vert gitt til de andre partlederne,men det var nettop for disse det var viktig å skjule sannheten. Nei, det ble ikke benektet at det var mottatt, det ble sagt at det ikke eksisterte ferdige dokumenter ennå, noe som fortsatt stemmer. Det var ikke Clemet som Høyrepolitiker som skulle ta del i kvalitetssikringen, men departementet -- dette er helt i følge alle prosedyrer og regler. Jeg har ikke for intensjon å debattere alle mulige temaer i alle mulig snodige tråder, fordi du finner det passende, men FrP-debatten er da knappest ny... ALLE som leste VG vet at det først ble benektet, først da det ble bevist at denne var kvittert ut først i JULI ble det innrømmet at de hadde den.men ser du klarer å vri denne også, men les litt aviser du Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så du tror ikke på noen som helst måte det finnes en ørliten åpning for at en VG-journalist kan ha vridd et 'nei' på et spørsmål som 'foreligger det en ferdig rapport fra OECD?' som benektelse for at de hadde motatt rapporten? I så tilfelle vil jeg anbefale deg å bli litt bedre kjent med norsk journalistikk, ikke fordi jeg har et enormt behov for å diskutere denne saken eller fordi jeg synes det er slemt å beskylde Clemet for ting hun ikke har skyld i, men fordi det er en formidabel tankevekker. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Så du tror ikke på noen som helst måte det finnes en ørliten åpning for at en VG-journalist kan ha vridd et 'nei' på et spørsmål som 'foreligger det en ferdig rapport fra OECD?' som benektelse for at de hadde motatt rapporten? I så tilfelle vil jeg anbefale deg å bli litt bedre kjent med norsk journalistikk, ikke fordi jeg har et enormt behov for å diskutere denne saken eller fordi jeg synes det er slemt å beskylde Clemet for ting hun ikke har skyld i, men fordi det er en formidabel tankevekker. Nei i denne saken er det lite sannsynelig da både AP og SV måtte kreve dette før det skjedde noe . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Høyre-opprør mot Ernas holdning til Frp På selveste valgdagen kommer opprøret mot Erna Solbergs holdning til Frp. Høyre-topper landet rundt krever nå en forpliktende avtale med Frp http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107296 Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Nei i denne saken er det lite sannsynelig da både AP og SV måtte kreve dette før det skjedde noe . La meg fremstille et enkelt case; SV og Ap vet at regjeringen sitter på et dokument de ikke kan offentliggjøre, og de er selvfølgelig klar over at det gir dårlig PR for regjeringen å hemmeligholde 'viktige data' i en valgkamp. Mange velgere vil ikke bry seg om løfter, lover og avtaler med OECD, og vil kunne vinnes over til sosialistisk side dersom de får ut saken i media. Ville du da, som Ap- eller SV-politiker utnyttet sjansen til å pushe en sak på media, når du visste media er glad i noen å skylde på og litt konfliktstoff, eller ville du vært snill mot de borgerlige regjeringspartiene og latt saken passert? Såpass med kynisme er det vel liten tvil om at eksisterer i norsk valgkamp -- skal ikke påstå at SV/Ap er noe bedre eller verre enn andre partier her. Og nei, jeg har fortsatt ikke tenkt til å svare langt på FrP-posten din, uansett hvor mange ganger du feilposter den. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Nei i denne saken er det lite sannsynelig da både AP og SV måtte kreve dette før det skjedde noe . La meg fremstille et enkelt case; SV og Ap vet at regjeringen sitter på et dokument de ikke kan offentliggjøre, og de er selvfølgelig klar over at det gir dårlig PR for regjeringen å hemmeligholde 'viktige data' i en valgkamp. Mange velgere vil ikke bry seg om løfter, lover og avtaler med OECD, og vil kunne vinnes over til sosialistisk side dersom de får ut saken i media. Ville du da, som Ap- eller SV-politiker utnyttet sjansen til å pushe en sak på media, når du visste media er glad i noen å skylde på og litt konfliktstoff, eller ville du vært snill mot de borgerlige regjeringspartiene og latt saken passert? Såpass med kynisme er det vel liten tvil om at eksisterer i norsk valgkamp -- skal ikke påstå at SV/Ap er noe bedre eller verre enn andre partier her. Og nei, jeg har fortsatt ikke tenkt til å svare langt på FrP-posten din, uansett hvor mange ganger du feilposter den. Jeg bare må le :-) dine konspirasjonstanker er bare fantastiske, sjelden å se noen som kan vri tingene slik du forsøker , men lykke til. PS: skjømmer godt at du ikke vil kommentere den siste ang FRP Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg har allerede kommentert FrP-opplegget ditt lengre opp, og det har da fortsatt absolutt ingenting her i tråden å gjøre, uansett hvor mange ganger du poster det? Det er en grunn til at jeg på slutten av mitt innlegg nevnte 'skal ikke påstå at SV/Ap er noe bedre eller verre enn andre partier her' -- kan ikke tenke meg at noe norsk politisk parti ville latt en så god mulighet til noen billige stemmer gå fra seg om de fikk mulighet. Angående norsk media er jeg for øvrig veldig seriøs, og dette mener jeg uavhengig av politisk ståsted, det er virkelig verdt å vurdere både to og tre ganger hva man leser. Journalister er avhengig av å selge aviser for å overleve, det er ikke akkurat overraskende at de av og til vrir nyheter dit det passer de. Prøv å tenk gjennom ganger du eller noen nær deg har vært mye i media -- sjansen for at mye har blitt vridd på, sjansen for at enkelte sider ikke har blitt fremstilt eller har blitt fremstilt feil, er ekstremt stor. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Men denne gangen hadde media rett og høyre måtte krype til korset. Saken er dermed oppklart og ferdig diskutert. Nå må jeg dra å stemme om vi skal få noen bedring i landet :-) GODT VALG Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Utsagn 1: 'Det finnes ikke noen ferdig rapport fra OECD.' Utsagn 2: 'Det finnes ikke noen ferdig rapport fra OECD, men vi har fått oversendt en foreløbig rapport som nå er under kvalitetssikring.' Disse to utsagnene motsier ikke hverandre. Uansett, godt valg! Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Rart at det er en straff for de rike å betale skatt, da har jo de fattigste vert straffet siden skattesystemet ble oppfunnet Hvem snakker om at "det er en straff for de rike å betale skatt"? Høyre vakler og begynner å rystes av indre strid.I dag er det nemmelig klart at HELE 18 lokale partiledere i Høyre har skrevet under et opprop der de krever at Høyre inngår et sammarbeid med FRP etter valget Du er rimelig desperat når du må skrive to innlegg om denne ikke-saken i omtrent enhver tråd du deltar i Høyre rystes ikke av indre strid. VG ringte opp en rekke Høyre-ordførere for å høre hva de mente, og de svarte på spørsmålet. Det betyr som allerede nevnt ikke at det er noe "opprør". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Rart at det er en straff for de rike å betale skatt, da har jo de fattigste vert straffet siden skattesystemet ble oppfunnet Hvem snakker om at "det er en straff for de rike å betale skatt"? Høyre vakler og begynner å rystes av indre strid.I dag er det nemmelig klart at HELE 18 lokale partiledere i Høyre har skrevet under et opprop der de krever at Høyre inngår et sammarbeid med FRP etter valget Du er rimelig desperat når du må skrive to innlegg om denne ikke-saken i omtrent enhver tråd du deltar i Høyre rystes ikke av indre strid. VG ringte opp en rekke Høyre-ordførere for å høre hva de mente, og de svarte på spørsmålet. Det betyr som allerede nevnt ikke at det er noe "opprør". Nei jeg er ikke desperat,jeg refererer til hva som står i avisen på lik linje med at høyrefolk refererer når de finer noe de mener er relevant. Men jeg roper ikke "desperat" av den grunn Men nå har jeg vert og stemt, så får en bare håpe på en RØDGRØNN framtid Endret 12. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå