Gå til innhold

Hvorfor blir aldri Norge rammet av Katrina?

Xanitra

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2005/09/09/442862.html

Bare undrer meg på hvorfor mange andre områder opplever ekstrem vær, og her er alt fryd og gammen. Er vi skikkelig uheldig, kommer det en vind som kan riste litt på en bil eller to men that's it.

Ikke det at jeg ikke er takknemlig eller noe for at vi slipper Katrina lingnende helvete.

Jeg bare er litt forundret over hvorfor :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nærmeste stedet der platene ligger inntil hverandre er island, som er ganske langt unna(det er ved der platene ligger inntil hverandre det blir jordskjelv)

og norge får noe uvær de også, på kysten kan det være ganske dårlig vær, gjerne storm, men pga alle fjellene og skjærene blir det aldri noe kjempebølge eller kraftige vinder lengre inn i landet

Lenke til kommentar
Ikke det at jeg ikke er takknemlig eller noe for at vi slipper Katrina lingnende helvete.

Jeg bare er litt forundret over hvorfor  :dontgetit:

Enkelt, vi er et kaldt land med forholdsvis stabilt vær. Kraftige stormsystemer oppstår straks varm luft støter borti kald luft. Desto større forskjellen i tempraturen er, desto verre blir stormsystemet. I Norge er forskjellen betraktelig mindre enn typiske tropeland. Ikke veldig vitenskaplig forklart, men det er nå engang sånn cirka prinsippet bak det :)

Edit: For at en orkan skal oppstå må det som regel være over 27 grader i havet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
nærmeste stedet der platene ligger inntil hverandre er island, som er ganske langt unna(det er ved der platene ligger inntil hverandre det blir jordskjelv)

og norge får noe uvær de også, på kysten kan det være ganske dårlig vær, gjerne storm, men pga alle fjellene og skjærene blir det aldri noe kjempebølge eller kraftige vinder lengre inn i landet

og det er jeg glad for :)

Lenke til kommentar

En annen viktig faktor er at vi bygger mere solid en amerikanerne.

Det er ikkje så uvanlig på en 10 års periode at det oppstår stormer med vindstyrke på 130-150km/t i norge.

Dette er selvsagt ikke så mye som i de tropiske stormene men alikavel.

Vi har byggeforskrifter i dette landet som tar hensyn til klima, vinstyrke og nedbør.

Derfor må hus bygges etter en gitt standar ut fra stedet det skal bygges på.

F.eks så kan de store villaene som står i Holmenkolle ikke ha stått på Storforshei der det er vanlig med 3 meter snø om vinteren.

Ei helle på Sukkertoppen i Hammerfest med sterke stormer om vinteren.

Sistnevnte sted har krav om bardunering av husene.

Jordskjelv har vi også, ikke så store som på vestkysten av USA eller japan men vi har hatt jordskjelv på 5,4.

EDIT:

Hadde amerika hatt norske byggeforskrifter hadde alle hus blitt bygget for å tåle en storm kategori 5.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
En annen viktig faktor er at vi bygger mere solid en amerikanerne.

Det er ikkje så uvanlig på en 10 års periode at det oppstår stormer med vindstyrke på 130-150km/t i norge.

Dette er selvsagt ikke så mye som i de tropiske stirmene men alikavel.

Vi har byggeforskrifter i dette landet som tar hensyn til klima, vinstyrke og nedbør.

Derfor må hus bygges etter en gitt standar ut fra stedet det skal bygges på.

F.eks så kan de store villaene som står i Holmenkolle ikke ha stått på Storforshei der det er vanlig med 3 meter snø om vinteren.

Ei helle på Sukkertoppen i Hammerfest med streke stormer om vinteren.

Sistnevnte sted har krav om bardunering av husene.

Jordskjelv har vi også, ikke så store som på vestkysten av USA eller japan men vi har hatt jordskjelv på 5,4.

Tviler på det du. Vi bygger ikke bedre en amerikanerne...

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Litt spesifikt, hva er det du tviler på?

OK

Som med alt annet så har Norge en av verdens strengeste byggeforskrifter og med det som grunnlag så mener jeg at Norge bygger mere solid en Amerika fordi Norske hus bygges etter Norske byggeforskrifter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Ei helle på Sukkertoppen i Hammerfest med sterke stormer om vinteren.

Sukkertoppen??

Det skal sies at det er svärt sterke stormer i Hammerfest, husker for en tid tilbake at "idag er skolen stengt siden taket er borte" eller at "det er farligt ä oppholde seg i sentrum siden blikkplater flyr rundt"

Det er ogsä en bensinstasjon der som tidt og ofte er i fare for ä skli ut i havet under sterk storm. mm.

Lenke til kommentar

Ettersom andre en meg også har satt sine bein i Hammerfest så bodde jeg 8 år på sukkertoppen 18.

Husker noen vinterstormer da det kjentes ut som huset skulle blåse bort og vindune sto og bulet inn.

Hendte vi evakuerte da og reiset til besteforeldrene mine lengere ned mot byen.

De brukta faktisk snøryddeutstyr som brukes på fjelloverganger lengere sør i landet for å rydde boligfeltet for snø.

BTW helga før jul 1992 blåste deler av moloen i Hemmerfest på havet.

Og under nyttårstormen 1992 så blåste teglstein av veggen på kimekbygget i Kirkenes og en garasje forsvant på prestfjellet.

Så vi har nok litt uvær her i landet også men poenget er at dersom vi hadde hatt sterkere stormer hadde vi nok også hatt strengere byggforskrifter som hadde ivaretatt styrken husene måtte ha for å tåle slik vind.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...