Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

her er de beste tipsene jeg kan gi dere:

 

sov godt dagen før dere skal opp til oppkjøringa. dette vil du trenge.

en god frokost er også viktig. mat må du ha før du skal opp.

 

når sensor kommer så hils pent og presenter deg. har vel ikke noe med resultatet å gjøre men skader ikke å være hyggelig. er jo også denne personen som gir deg lappen eller ikke :)

prøv å vær mest mulig avslappet. sensor vil ikke se en som stresser. han vil se en som er avslappet og har kontroll.

de første svingene på oppkjøringa er de viktigste. hvis sensor ser at du har kontroll og plasserer deg bra med tegn og alt vil det få sensor til å slappe mer av slik han gjorde på meg da jeg kjørte opp.

på slutten av turen må du si alle feil du gjorde. og hvis du hadde kjørt igjen ville du ha gjort det på denne måten som er riktig for eksempel. er ikke vits å smiske, funker ikke. og husk sensor får med seg dine feil. så hvis du er klar over dine feil så si ifra. det hjelper ganske mye.

 

til alle de som skal opp snart sier jeg bare lykke til :)

 

EDIT: tiden varierer mye. kommer ann på hvilen rute det er du må kjøre og om det er masse trafikk på den tiden du skal opp. husk tiden går kjempe fort når du sitter i den bilen. trodde jeg hadde kjørt i 20 min, men hadde kjørt i 50 min :p

Endret av DilliMusic
Lenke til kommentar

Jeg tok også faktisk lappen veldig lett på første forsøk. Jeg bestemte meg for å mestre frykten og være herre over situasjonen, og det gikk overraskende bra. Jeg kjørte veldig rolig, konsentret og feilfritt. :D Jeg bestod med glans, fikk bare trekk for girvalg samt det at jeg rygget bilen inn i en haug med is når jeg skulle parkere etter oppkjøringa. Jeg trodde et øyeblikk lappen hadde røket da ryggesensoren ulte og det smalt bak.

Lenke til kommentar

Jeje, oppkjøring i morgen. :) Det jeg har litt problemer med kan være at jeg plasserer meg for langt frami lyskryss(kan hindre biler som kan svinge eller kjøre framover mot meg).

 

I tillegg må jeg passe på girvalg og hva slags gir jeg velger inn i en rundkjøring f.eks. Har noen ganger en uvane til å velge 1.gir inn i rundkjøring, selv om jeg ikke trenger det.

 

Sikkert litt annen snuks også, syns det kan være slitsomt å følge med på skilter. Om det er vikeplikt eller ikke f.eks.

 

Kjører opp fra Hafslund Trafikkstasjon om noen lurte. :)

Lenke til kommentar
Noen som har tatt oppkjøring i porsgrunn? Noen som kan si litt om de sensorene? ^^

Jeg kjørte opp i Porsgrunnsområde og det gikk veldig greit. Jeg fikk faktisk en veldig hyggelig kjørelærer som igrunnen var snill og rettferdig og som ikke egentlig sa så mye. Ruta var lett også, jeg kjørte til Langangen på motorveien, opp korketrekkern og så til Porsgrunn og kjørte litt rundt der. Ruta var egentlig veldig grei siden den jo nesten bare er motorvei og landeveiskjøring. Jeg passa på å kjøre litt under fartsgrenesene på landeveiene faktisk siden det var glatt og sensor kommenterte ikke noe på det. I Porsgrunn kjørte jeg mest i lyskryssa og enveiskjørte gater, samt to ganger innom lyskrysset ved jernbanen ved Lilleelvgata. Dette er nok halvveis obligatorisk for alle som kjører opp i Porsgrunn. :p

 

Men tipset mitt til deg er å bare kjøre rolig og se deg godt for i alle sidegatene hvor det er dårlig sikt. Kjør så sakte inn mot kryssa der at du nesten stopper og se deg godt til høyre, venstre, høyre igjen og kjør hvis det er klart. Kjørelæreren og sensoren liker dette. Og øv MASSE på Lilleelvkrysset siden du garantert havner der. Det Hvis du kommer fra området hvor politistasjonen er og skal opp til venstre kan det hende du rekker å kjøre over før de på andre sida rekker det. Hvilken kjøreskole er det du kjører med foresten?

Lenke til kommentar
Det kommer helt an på hvor mye du har kjørt fra før, men sett at du har kjørt litt ... kanskje juli-august. Det er viktig at du uansett får tatt teoriprøven, for da blir man gjerne prioritert først av kjørelæreren til å få unna ting som langkjøring, glattkjøring osv.

 

Teoriprøven; kan jeg ta den når som helst? Eller må jeg søke om førerkort osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...