Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har oppkjøring på dagen, på torsdag, så det blir en bra dag uansett om jeg står eller ikke selv om det ikke kan skade. Noen tips til oppkjøring i Moss? Håper bare på at jeg får en rute hvor jeg er litt kjent.

Kjører opp 0925 så det er hvertfall ikke så mye trafikk på den tiden.

Lenke til kommentar
Tar gjerne i mot tips, spesielt fra folk som har eller skal kjøre opp i Moss.

En ting som jeg gjorde var å "dele" opp kjøringa i perioder. Altså, når de ti første minuttene var kjørt feilfrie så fokuserte jeg på de ti neste. Hvorfor skulle de ti siste da bli dårligere enn de 10 første? Funket fint for meg.

Konsentrer deg om alle situasjoner FØR du kommer inn i dem. Lykke til!

Lenke til kommentar

Viktigste tipset jeg fikk, var å se langt frem når jeg kjørte. Legg merke til og analyser situasjonene før de oppststår, da slipper du brå løsninger slik som bråbremsing før en rundkjøring eller fotgjengerovergang. Dette vil mest sannsynlig hjelpe deg å unngå de vanligste feilene, som å velge feil felt i rundkjøring eller kjøre bryte vikeplikt.

I tillegg er det viktig å avpasse farten, ikke bryt fartsgrensen - selv om "alle andre" kjører i 70 i 60-sonen skal ikke du gjøre det. Det er fort gjort å følge trafikken, så hold et godt øye med fartsmåleren.

Sensorene på stasjonen her liker å lure deg. Jeg ble spurt: "Hvor stor henger kan denne bilen trekke?" (Mini Cooper S Cab). Den bilen har ikke krok, og dette er et av mange "lurespørsmål" som sensor kan ha på lager. De kan også si til deg: "Kjør inn her og snu", når det er innkjøring forbudt eller envegskjøring. Det er slik de tester om du følger med, eller bare sitter der og svinger og gir gass. Har et par venninner som har strøket på den siste der. :p

Bruk speilene masse, gjerne vri hodet latterlig mye ved høyrekjøring - for å vise at du følger med. Fortell gjerne sensor hvorfor du gjør det og det, og rett gjerne deg selv hvis du gjør småfeil.

Fikk lappen i posten i dag, da slipper jeg å drasse på et stort A4-ark med "midlertidig førerkort". :D

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Tar gjerne i mot tips, spesielt fra folk som har eller skal kjøre opp i Moss.

Kjørte opp i Moss til samme klokkeslett som deg en slapsete desemberdag. Jeg fikk en rute som gikk mot Såner / Våler, hadde kjørt der opptil flere ganger før med kjørelæreren min. Vi kjørte derimot gjennom Krapfoss først, og der stod det et 30-sone skilt som var vridd omtrent -60º slik at det så ut som om det stod inn på en annen vei. Det gjorde det ikke. Jeg sa vel høyt til sensor at det sikkert var 50 sone der, men konkluderte også høyt med at jeg ikke syns det var forsvarlig så jeg la meg i 30-40. Da turen var over påpekte jeg "feilen" (som jeg egentlig ikke er sikker på om var en feil heller).

Ellers sa ikke sensor stort, men jeg pratet i ett sett om alt mulig.. Han smilte og humret en gang i blant.

Bare pass deg for den første rundkjøringa ved kanalbrua, skummel sak. To felter en veldig kort periode, og det kan komme folk fra høyre da du starter i venstre felt inn mot rundkjøringa. Prøv å unngå å bli stående midt oppe på det opphøyde gangfeltet før rundkjøringa.

Bor du i Moss eller er du bare på oppkjøringsbesøk?

Lenke til kommentar

Det gikk bra. "Alle skulle vært som meg" - var bare skryt å få! Ble heller ikke så nervøs som jeg trodde. Hadde en hyggelig sensor også så det hjalp sikkert. Fikk også en landeveisrute i området der jeg bor så var utrolig deilig å få høre det på starten!

Ut å kjøre mer ;)

Lenke til kommentar

Bestod i dag. :D

Jeg og kjørelæreren fant ut i går at det som hadde vært problemet mitt lenge var at jeg ikke tok det med ro i kryss, rundkjøringer og avskjørsler. Jeg tok det med ro i dag, og alt gikk helt fint :)

Jeg strøk forresten sist gang, 20 desember fordi jeg kjørte i 45 km/t i 30-sonen ved skolen, ett minutt før oppkjøringen var ferdig :p

Lenke til kommentar

Off, jeg skal ha oppkjøring i morgen. Jeg er kjempe nervøs.

Jeg hadde oppkjøringstentamen på fredag, da strøk jeg, pga jeg ikke såg en fotgjenger, jeg kjørte 60 i en 80 sone og 50 i en 70 sone...

Jeg pleier ha kontroll på alt da jeg kjører med kjørelæreren, men det er nok nervene som slår inn, når det virkelig gjelder. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppkjøringstentamen på fredag, da strøk jeg, pga jeg ikke såg en fotgjenger, jeg kjørte 60 i en 80 sone og 50 i en 70 sone...

Jeg pleier ha kontroll på alt da jeg kjører med kjørelæreren, men det er nok nervene som slår inn, når det virkelig gjelder. :ermm:

Går sikkert bra vet du, bare å holde nervene i ro (Hadde det bare vært like lett å si det som å gjøre det) ;) hehe.

Lenke til kommentar

Håper du klarer oppkjøringen i morgen da :) har oppkjøring i morgen jeg å :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...