Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Husker ikke hva som var alvorligst av ener-feil eller treer-feil, men de var i alle fall som følger:

 

Minst alvorlig: Små feil, de kan du ha veldig mange av. Sånne feil som ikke er så farlig egentlig.

 

Middels alvorlig: Er litt skumle, men ingen overhengende fare. For eksempel at du er litt for frampå i trafikken, eller at du ikke ser nok i blindsonen før et feltskifte. Du kan ha maks tre av dem.

 

Mest alvorlig: Sensor må gripe inn for å unngå en farlig situasjon. Du stryker på flekken.

 

Ellers skal du bli informert om disse, hvis ikke kan du spørre om dem, mener sensor pleier å spørre "har du noen spørsmål?" før oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du i grunn få veldig varierende rute.

Jeg hadde oppkjøring kl 13.45, så da fikk jeg naturlig nok ikke en rute innover mot byen. Kjørte motorvei opp til Frogner, landevei til Kløfta og ned til Frogner igjen, litt motorvei før jeg kom ned til biltilsynet igjen. Latterlig lett rute.

Det man må passe litt på er høyreregel som er på hele landeveien fra Frogner og tilbake til Frogner.

Lenke til kommentar
Da kan du i grunn få veldig varierende rute.

Jeg hadde oppkjøring kl 13.45, så da fikk jeg naturlig nok ikke en rute innover mot byen. Kjørte motorvei opp til Frogner, landevei til Kløfta og ned til Frogner igjen, litt motorvei før jeg kom ned til biltilsynet igjen. Latterlig lett rute.

Det man må passe litt på er høyreregel som er på hele landeveien fra Frogner og tilbake til Frogner.

 

hadde vært drømmeruta. Hvilken vei tenker du på da? høyreregel som er på hele landeveien fra Frogner og tilbake til Frogner?

Lenke til kommentar
Hvilken vei tenker du på da? høyreregel som er på hele landeveien fra Frogner og tilbake til Frogner?

Formulerte meg litt feil. Fra man svinger inn på en øde vei mot Kløfta, er det høyreregel helt fram til man nærmer seg Frogner igjen. Utenom det, er det ikke så mye man kan gjøre feil.

Forresten viktig å tilpasse fart etter forholdene. Jeg lå i 50-70 hele den veien, på grunn av noe glatt vei og så å si bare svinger. Det uten å overdrive. Sensorer generelt setter neppe pris på en som ligger i sneglefart for å «sikre seg» lappen.

Lenke til kommentar

Ferdig med nivå 4 i dag, har oppkjøring 3.januar, dagen etter bursdagen min. Er ikke spesielt nervøs eller noe nå, men jeg veit med stor sikkerhet at det bare kommer til å bygge seg opp. Har egentlig en ganske dårlig følelse for det hele også, men det tror jeg bare kan være positivt. Blir kanskje litt mer oppmerksom og greier da..

Lenke til kommentar

Tok lappen på onsdag selv, har fulgt med endel i denne tråden. Kjørte opp i Moss med ei rimelig simpel rute. Omtrent 30% motovei, 40% landevei, 20% by og 10% tettbebygd strøk. Mot Såner.

 

Sensoren nevnte ingen feil da jeg var ferdig, bare skrev noe om god adferd i vikepliktssituasjoner og kjøremåten bidrar til en god trafikkflyt e.l..

 

Jeg gjorde følgende "feil" som jeg la merke til selv:

- Sa at det var 50 i 30-sone, men la meg rundt 30-40. Tror det var 30-sone i ettertid, men er ikke sikker. Skiltet jeg så stod 45º på veien og var halvveis ødelagt, det kunne ha stått for både min vei og stikkveien... Veien var uansett ikke egnet for 50; kronglete vei på glatt føre i tettbebygd strøk.

- Lå litt over fartsgrensa ett sted, var oppe i nærmere 70 i 60-sona. Kjørte neppe slik i mer enn noen sekunder før jeg slakket av.

- Etter en krapp sving og et kort akselerasjonsfelt opp på motoveien hadde jeg neppe mer enn 80-90 når jeg kom meg ut på veien. Dro den godt ut på tredjegiret og kjørte en god akselerasjon hele veien. Det var glatt, så jeg følte ikke at det var så lurt å akselerere i en ganske krapp sving opp mot akselerasjonsfeltet.

- Fikk en rimelig brå stopp i første rundkjøringa (5 min ut i prøva, ikke full brems, men ikke "komfortabel oppbremsning") da jeg så en bil som plutselig ikke kjørte dit jeg trodde den skulle kjøre.

 

Først spurte han meg om hvordan turen hadde gått, og jeg nevnte tingene over. Han kommenterte det ikke overhodet.

 

Ellers så gikk kjeften på meg under hele oppkjøringa. Kommenterte skilt, hvorfor jeg kjørte som jeg gjorde, snakket om hvor pent Bestefar (stor B her i gården :)) steller med Carinaen sin, mærsja hjemme som har godt med dødgang på gass og hvordan jeg nå sikkert kom til å gi mellomgass under hele oppkjøringa og dra den opp i 4k rpm bare for å bli kvitt dødgangen i fri, mer om skilt og enda mer om Bestefars Carina. Sensor sa vel pent lite, men nikket, humret, smålo og kommenterte ting jeg sa innimellom.

 

Oppkjøringa var da slett ikke så galt. :wee:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Hav blir betegnet spm treer feil da?

Som jeg sa, at sensor må gripe inn. Det betyr vanligvis at sensor må ta over rattet og/eller pedalene. Da stryker du på flekken.

Når jeg hadde oppkjøring så måtte sensor gripe inn en gang. Det kom en liten bil i rundkjøringa som plutselig bestemte seg for at han ikke skulle svinge ut alikavel. Det så ikke jeg, så jeg starta igang bilen og sensor måtte inn med klutsjen å bremse.

 

Men jeg besto fordet. Men jeg hadde ingen andre feil, ikke en eneste enerfeil engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...