Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har oppkjøring i morgen, og lurer på noen ting. Var dere flinke å kjøre når dere hadde oppkjøring, eller var det noe kjørelæreren ville ordne på dagen før oppkjøringa? er veldig nervøs, og veit jeg kan gjøre gal ting. Og hvordan var det med speilbruken deres? Jeg glemmer av speilene hele tia...hvordan kan jeg bedre huske på dem?

Lenke til kommentar
Har oppkjøring i morgen, og lurer på noen ting. Var dere flinke å kjøre når dere hadde oppkjøring, eller var det noe kjørelæreren ville ordne på dagen før oppkjøringa? er veldig nervøs, og veit jeg kan gjøre gal ting. Og hvordan var det med speilbruken deres? Jeg glemmer av speilene hele tia...hvordan kan jeg bedre huske på dem?

Hadde vel ikke noe å ordne på når jeg skulle kjøre opp. Han meldte meg opp når han mente jeg var klar.

Allerede før jeg var ferdig med trinn 3, så meldte han/jeg meg opp så jeg fikk oppkjøring på dagen!

 

Det var knall, bursdag, penger, lappen, Det er en herlig føelse det! Beste dagen.

 

Uansett, Bruk speilet for mye enn for lite. Hvordan du skal huske på det, det må du nesten finne ut av selv?

 

Du skal faktisk se i speilet før du går inn i en sving og ut av en sving, bare så du vet det..

Lenke til kommentar
Har oppkjøring i morgen, og lurer på noen ting. Var dere flinke å kjøre når dere hadde oppkjøring, eller var det noe kjørelæreren ville ordne på dagen før oppkjøringa? er veldig nervøs, og veit jeg kan gjøre gal ting. Og hvordan var det med speilbruken deres? Jeg glemmer av speilene hele tia...hvordan kan jeg bedre huske på dem?

 

Kjørelæreren ville at jeg skulle øve litt mer på lukeparkering slik at den ble perfekt. Oppkjøringen gikk glimrende, det var et lite kryss jeg trodde var en vanlig vei til huset, kjørte dessverre forbi det litt for raskt, men ellers så følge kjørelæreren seg trygg i bilen, og det var en viktig ting.

 

Jeg husket å se aktivt i speilene, selv om jeg ikke trengte det på en del tidspunkt, da jeg visst hun ble å se om jeg så på speilene uansett, bedre å se litt for mye enn for lite.

Lenke til kommentar
lukeparkering har jeg tatt 4 ganger bare..men greier det greit da. Tror dere det er viktig å kunne dette perfekt?

 

Fikk ikke parkering på oppkjøringen, men det er helt klart viktig å kunne det. Gir ikke noe særlig godt inntrykk hvis du driter deg helt ut midt i byen og lager en kø bak deg. Du ser selv når du kan lukeparkere, så lenge du kan lukeparkere normalt(et par feil) er nok det godt nok.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til..

 

På sikkerhetskontrollen, når man trekker et slikt kort, og skal sjekke om alt er i orden, hvordan sjekker jeg at alarmlampene(Olje, batteri, ABS osv..) er i orden? Jeg skjønte ikke helt det kjørelæreren sa... Hun snakket om å slå på tenninga, men ikke starte eller noe slikt? men da går ikke alle lysene bort... Skal jeg ikke bare starte motoren, og sjekke at alle tegnene forsvinner, for da vet jeg de forskjellige tingene er i orden?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til..

 

På sikkerhetskontrollen, når man trekker et slikt kort, og skal sjekke om alt er i orden, hvordan sjekker jeg at alarmlampene(Olje, batteri, ABS osv..) er i orden? Jeg skjønte ikke helt det kjørelæreren sa... Hun snakket om å slå på tenninga, men ikke starte eller noe slikt? men da går ikke alle lysene bort... Skal jeg ikke bare starte motoren, og sjekke at alle tegnene forsvinner, for da vet jeg de forskjellige tingene er i orden?

Når du vrir om tenninga så har du 4 punkter. OFF - ACC- ON - START

 

Lysene ser du på ACC eller ON. Jeg husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Har oppkjøring i morgen, og lurer på noen ting. Var dere flinke å kjøre når dere hadde oppkjøring, eller var det noe kjørelæreren ville ordne på dagen før oppkjøringa? er veldig nervøs, og veit jeg kan gjøre gal ting. Og hvordan var det med speilbruken deres? Jeg glemmer av speilene hele tia...hvordan kan jeg bedre huske på dem?

 

Følte selv det gikk bra, kjørelæreren også... Kjørelærern min dro på ferie, lot meg ta "oppvarmingstime" + oppkjøring med en annen kjørelærer/annen kjørelærers bil. ( Overgangen fra VW Passat til VW Golf ikke var ikke så ille da men )

 

Uansett, kjørelæreren ble med meg bort på biltilsynet, sa hei til sensor og tok bussen tilbake til kontoret sitt :p

Rundt en times tid etterpå fikk jeg sms: "Kjør bilen tilbake til kontoret du...."

Så, han hadde hvertfall troen på meg ;)

 

Sa ingenting på oppvarmingstimen eller, bare sa at jeg kom til å bestå lett om jeg kjørte sånn med sensor også.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Er vel ingen som lukeparkerer på en oppkjøring? Trodde kun vanlig rygging var obligatorisk,det sa hvertfall kjørelærern min.

På oppkjøringen min hadde jeg vanlig parkering (med rygging). Jeg har inntrykket av at det var vanlig å ta det på slutten av kjøretimen, på parkeringsplassen til trafikkstasjonen. Kommer kanskje an på hvor man kjører, lukeparkering vil være mest naturlig i byområder hvor det er muligheter for det.

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i Lillestrøm i stad. Det gikk strålende, til tross for at jeg var et nervevrak fram til jeg begynte å kjøre.

 

Vel, for å komme med et tips til folk som skal ha oppkjøring: Ikke vær så nervøs, man bruker unødvendig mye tid på å grue seg til ting som ikke er farlig i det hele tatt. Jeg opplevde likevel å være mye mer skjerpa når jeg var nervøs, men man bør ikke la det ødelegge, for det er jo ikke noe farlig.

Lenke til kommentar
Vel, for å komme med et tips til folk som skal ha oppkjøring: Ikke vær så nervøs, man bruker unødvendig mye tid på å grue seg til ting som ikke er farlig i det hele tatt. Jeg opplevde likevel å være mye mer skjerpa når jeg var nervøs, men man bør ikke la det ødelegge, for det er jo ikke noe farlig.

Helt enig. Som andre har sagt: gjør du en liten feil eller to, ikke la det ødelegge oppkjøringen. Glem feilene, kjør som om ingenting var skjedd (når situasjonene er løst på en trygg måte selvsagt). Ofte får du flere muligheter til å gjøre det du gjorde feil om igjen, hvis du gjør det rett andre gangen vil du kompensere for feilen. Hvis jeg har oppfattet det rett så er det slik at hvis du gjør en feil så vil sensor se bort fra den hvis du gjør nøyaktig samme situasjon riktig et annet sted på oppkjøringen (men hva "nøyaktig samme situasjon" er kan selvsagt være et definisjonsspørsmål).

 

Og om å snakke i bilen: inntrykket jeg hadde av oppkjøringen min er at det viktigste er ikke hva du sier osv, det viktigste er hva du gjør, og at du gjør det rett.

 

Og uansett: Så lenge ikke sensor må gripe inn skal det en del til for at du stryker (sier ikke at det er umulig, bare at det skal litt til). Men hvis sensor faktisk griper inn ved å ta over styringen (ikke bare nesten gjør det, men faktisk gjør det!), da stryker man dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...