vincent_vega Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det var merkelig, har aldri hørt at man må holde tomlene rundt/inni rattet.. jeg kjører bestanding med dem "utpå rattet" har aldri fådt noen klager, har oppkjøring den 8/2 så får se da.. 5561162[/snapback] Min sensor sa at det beste var å holde tomlene inni rattet i tilfelle du får vannplaning eller lignende der rattet får fart på seg! Da har du jo bedre gripe-evne eller no sånt... Er ingen vits i å provosere sensor på en sånn ting, så jeg kjørte med henda ti på to, selvom jeg er vant til, og liker best å kjøre med en hand på rattet.. Er tross alt ikke noe vits i å gjøre feil om du vet om det.. 5562188[/snapback] Jeg for min del styrer i grøfta til høyre så fort som jeg legger høyrehånda på rattet, har nok en ganske sterk råne-uvane der så jeg bare latet som jeg brukte høyrehånda aktivt på rattet under oppkjøringen. Gikk fint! Men i ettertid har jeg KUN styrt med venstrehånda! Hehe... :!: Lenke til kommentar
Werable Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Min sensor sa at det beste var å holde tomlene inni rattet i tilfelle du får vannplaning eller lignende der rattet får fart på seg! Da har du jo bedre gripe-evne eller no sånt... Vel.. sjangsen for å evt. brekke tomlene øker jo betraktelig også når rattet begynner å "få fart" på seg, hvis du har tomlene inni rattet Er ganske vanskelig å styre da.. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Vel.. sjangsen for å evt. brekke tomlene øker jo betraktelig også når rattet begynner å "få fart" på seg, hvis du har tomlene inni rattet Er ganske vanskelig å styre da.. 5571205[/snapback] Sant nok, men så har du jo større sjans for å hindre at du raser ut i motgående kjørefelt eller i grøfta hvis du får grep på rattet... Btw så klarer jeg ikke å holde tomlene inni rattet uansett, uvane det og Endret 8. februar 2006 av vincent_vega Lenke til kommentar
Werable Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Vel.. sjangsen for å evt. brekke tomlene øker jo betraktelig også når rattet begynner å "få fart" på seg, hvis du har tomlene inni rattet Er ganske vanskelig å styre da.. 5571205[/snapback] Sant nok, men så har du jo større sjans for å hindre at du raser ut i motgående kjørefelt eller i grøfta hvis du får grep på rattet... Btw så klarer jeg ikke å holde tomlene inni rattet uansett, uvane det og 5571228[/snapback] True, true... Bruker bare venstre hånda på rattet når jeg kjører. Uvane det også, men føler at det er lettere å holde fine kurver gjennom svinger på denne måten. Bare ett referansepunkt på rattet å forholde seg til Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hadde oppkjøring nettopp, strøk. Glemte én høyrevikeplikt mot slutten av turen... Dette gikk selvfølgelig ut over konsentrasjonen min videre, så jeg glemte like greit et fotgjengerfelt i samme slengen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Uff da.. Sånt som skjer det Bestilt ny oppkjøring? Må bare ikke la feil ødelegge for resten av turen, men hold hodet kaldt i stedet Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Uff da..Sånt som skjer det Bestilt ny oppkjøring? Må bare ikke la feil ødelegge for resten av turen, men hold hodet kaldt i stedet 5572165[/snapback] Har du prøvd? Det går rett og slett ikke an, i hvert fall hvis du vet at du har strøket. Jeg visste fra det øyeblikket sensor trådde på bremsen at her var det ikke håp... Men jeg kjørte fint ellers, sensor likte kjørestilen min. Nei, jeg har ikke bestilt ny oppkjøring ennå, gjør det sikkert i morgen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Nei, har nok ikke prøvd.. Gjorde en liten feil på turen min (blinket litt for seint i en rundkjøring), men det var en rundkjøring som akkurat hadde kommet opp, så hun sa det var lett å blir distrahert der om du ikke hadde kjørt der før, så det gjorde ikke noe.. Hun så på meg at jeg blei lit forfjamsa Lenke til kommentar
Werable Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Uff da..Sånt som skjer det Bestilt ny oppkjøring? Må bare ikke la feil ødelegge for resten av turen, men hold hodet kaldt i stedet 5572165[/snapback] Har du prøvd? Det går rett og slett ikke an, i hvert fall hvis du vet at du har strøket. Jeg visste fra det øyeblikket sensor trådde på bremsen at her var det ikke håp... Men jeg kjørte fint ellers, sensor likte kjørestilen min. Nei, jeg har ikke bestilt ny oppkjøring ennå, gjør det sikkert i morgen. 5572180[/snapback] Kjenner den følelsen av at sensor tråkker på bremsen... Hadde min andre oppkjøring og var ikke komt mer enn 100-200 meter fra biltilsynet da sensor besluttet at jeg var på vei ut i et kryss (noe jeg faktisk ikke var) og hogg i bremsen. Den oppkjøringen varte i nøyaktig 3m15s Følte meg ikke spes. høy i hatten etterpå... Men for meg var alle gode ting tre Lykke til på neste oppkjøring!! Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Skal kjøre opp på mandag 16 i Drøbak. Begynner å kjenne nervene nå. Noen som har erfaring og tips å komme med? 5429456[/snapback] Tomlene inni rattet og følg med vikeplikten! Det eneste sensoren min hadde å klage på var at jeg ikke holdt henda riktig (kl.10 og kl.14) på rattet, og at jeg ikke holdt tomlene inni... Ellers så skal det være smal sak så lenge man holder fartsgrensa og overholder vikeplikt og plasserer seg rett i trafikken! Du heller ikke spille Need For Speed Underground e.l. før du skal ut å kjøre, det er ikke helt bra det! hehe... 5456110[/snapback] Hehe.. En av de tingene jeg anmerkning på når jeg kjørte opp i min tid var jeg bare styrte med en hånd Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Ting jeg gjorde feil på oppkjøringen i November 2005: Jeg bremset ikke nok ned når jeg kjørte forbi en lastebil som var parkert i en busslomme, glemte forsåvidt og blinke når jeg la meg ut i motgående felt, bremset for sent foran et fotgjengerfelt (hadde låste hjul noen meter rett før feltet!, og så kvelte jeg bilen i en bakke(tok den i 4'de giret istedenfor 2'dre gir ), og så brukte jeg venstrehånda mest... Men uansett hvor mange feil jeg gjorde så holdt jeg hodet kaldt og kjørte bare videre, sensoren la ikke foten på bremsepedalen når jeg bremset for sent foran fotgjengerfeltet heller. Men viktigst av alt: Jeg besto ihvertfall! Endret 9. februar 2006 av vincent_vega Lenke til kommentar
kverna Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 hehe morsomt at flere har rånestilen innebygget her. Hadde mørkekjøring 5mnd etter jeg bestod førerprøven og da var venstre hånd på rattet høyre på girkula ganske innøvet. Så når jeg skulle ha mørkekjøring kjørte jeg jo ganske lenge som vanlig. Hørte jeg bare kjørelærere(kjenner veldig godt) *kremt*ti på tre*host* kjørte med det grepet resten av turen. Synes det er mye lettere å styre med en hånd, også når jeg er ute å brekker, av naturlige grunner Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 (endret) Det er flaut når man skal ta en fin sladd forbi noen du kjenner og så kommer du borti bryteren til vindusviskerne eller blinklys! Hehe... :!: Har opplevd det selv noen ganger... Endret 10. februar 2006 av vincent_vega Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hei folkens.. Er en kompis av meg som skal ta oppkjøring i overimorgen. Er det noen av dere som vet hvilke ruter sjåførølærerene pleier å ta i Bergens-omr.? Centrum Trafikkskole that is.. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 hehe kjenner til det med mørkekjøring etter bestått lappen, jeg var vist nok stødig på vegen men han klagde på at jeg kjørte for fort forbi og at jeg var for nerme quote "ja du har førerkort så du betaler bota selv" Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 (endret) Hei folkens.. Er en kompis av meg som skal ta oppkjøring i overimorgen. Er det noen av dere som vet hvilke ruter sjåførølærerene pleier å ta i Bergens-omr.? Centrum Trafikkskole that is.. 5600309[/snapback] Jeg vet ikke hvor mange ruter de har (sikkert en del), men der jeg kjørte var ut fra Biltilsynet, til høyre ut i Varden ved stoppskiltet (husk å stoppe! ), mot Loddefjord i rundkjøringen, motorveien mot Sotra, gamleveien mot Drotningsvik, tilbake igjen i 70-sonen / på motorveien, gjennom Laksevåg, opp på Melkeplassen og tilbake igjen. Hvis du får denne ruten, må du huske på ett viktig kyss - etter at du har vært oppe på Melkeplassen og skal ned igjen, så kommer den en høyrevikeplikt midt i bakken. Jeg skulle suse forbi denne i 55 km/h, men sensor bremste og jeg strøk. Generelt tips (dette fikk jeg som kommentar fra sensor): Oppkjøringen er lagt opp slik at du får et stykke med høyrevikeplikter, litt høyhastighetsvei, og så litt høyrevikeplikter igjen. Jeg klarte generelt sett ikke å omstille meg fra motorvei til 50-sone igjen, og lå generelt litt over grensen. Husk å passe på farten etter du er ferdig med motorvei! Endret 13. februar 2006 av MiSP Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror absolutt alle havner på Melkeplassen på oppkjøringen, bortsett fra meg, som hadde tidenes letteste rute. Jeg kjørte fra biltilsynet, over Puddefjordsbroen, ned på Møhlenpris, motorvei til Eidsvåg. Parkere i Eidsvåg (inkl. rygging), ut på motorveien igjen, kjøre til broen med Åsane senter, ta av der, og på motorveien igjen i motsatt retning. Kjøre av i Eidsvåg, kjøre rundt neset, på motorveien igjen ved NHH, og kjøre tilbake til biltilsynet. Jeg var en av de første bilene som kom tilbake, selv om jeg var den siste som kjørte ut. Å stå gjorde jeg også. Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 *Skrive ut* Takker folkens.. Har fått en del gode andre ruter også på PM.. Krysset på melkeplassen er bare skummelt.. har holdt på å krasje der flere ganger :p Lenke til kommentar
Gjest Slettet+781234 Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Kjør mye før oppkjøring, pass på at du får prøvd mye nytt slik at du gjør litt feil rett før, dette hjelper til med å gjøre mindre feil under oppkjøring, da du har disse feilene i bakhodet og kjører kanskje mer passivt og bedre 4855563[/snapback] Det er altså ein god ting å ta det med ro. Køyre bra passivt, men ikkje FOR passivt. Og i tillegg bevege auga (tre-punkt; veg, speil, speedometer), og ha full oversikt over trafikkbildet. Vær våken! Ikkje køyr bil om ein er trøytt. Edit; jah.. ser i ettertid at dette innlegget ikkje var heilt riktig tima (leste kun første sida før la inn innlegg ) Endret 18. februar 2006 av Slettet+781234 Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Da fikk jeg vite min oppkjøring ihvertfall, ble 20. Mars kl 13:45, Lillestrøm Trafikkstasjon. Ikke vet jeg hvorfor, men gruer meg så sinnsykt jeg... :s Ser det er en annen lenger ute i tråden som har spurt om diverse informasjon om ruter, sensorer osv fra Lillstrøm Trafikkstasjon, dette er jeg også interessert i... Liker spesielt lite at jeg fikk det klokkeslettet der, siden det er utenom rush-tiden og det kan jo hende jeg blir pressa inn i ukjent område, Oslo. Yikes! Og skal si det er en del tips her som jeg kommer til å ta med meg. Virker som det er svært stor forskjell på sensorene. Noen stryker jo med grisekjøring, andre stryker uten å så vidt ha kjørt. ( ) Jaja... Lykke til til alle dere andre som ikke har hatt oppkjøring enda... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå