Kasp Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 1-er feil: Du får 1-er feil for å glemme å bruke sidespeil når du svinger eller bakspeil etter du har kommet inn på en ny, vanlig vei, altså småting. Du kan ha rundt 20-25 av disse feilene. 2-er feil: Du får 2-er feil for for eksempel å glemme å se i bakspeilet når du kjører inn på høyhastighetslandeveier eller hvis du planlegger dårlig og velger feil felt ved kjøring. Du kan ha rundt 2-3 av disse feilene. 3-er feil: Som regel grove feil som vikepliktsbrudd og andre feil som gjør deg farlig i trafikken generelt. Får du en 3-er feil så er det etter all sannsynlighet stryk. Uansett så bør du merke deg at de aller færreste sensorer teller opp alle mulige feil du gjør og danner konklusjonen sin ut ifra det, men de ser som regel på helheten av kjøringen din. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 ok Det jeg har en tendens til å ikke få med meg er forkjørsskilt/fartsgrenser rett etter kryss eller rundkjøring da jeg konsentrerer meg om de bak i tillegg. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er det du skriver "tatt fra boka" Kasp? Isåfall er det koselig å høre at jeg ikke hadde en eneste feil iflg. kjørelærer! Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hvor tidlig begynte du egentlig å bremse? Vanskelig å forklare, men på en så avgjørende kjøretur som førerprøven var jeg ekstra defansiv, og det lønner seg ikke. Om man skal få lappen, holder det ikke å bare holde seg slavisk til fartsgrenser og slikt, noe en tidligere poster poengterte noe før meg angående en trailer og noe styr. Jeg prøvde å være en rolig trafikkant som kjørte defansivt, men dette tok sensor ille opp og savnet litt mer aggresivitet og utnytting av rettigheter. Jeg bommet muligens litt på fremkommelighet. På en måte forstår jeg han, på en annen måte ikke. Det handler jo om erfaring, og den får jeg først etter at han krysser av på "bestått"-feltet. Hele poenget er at dere ikke skal bli for defansiv som meg. Gi heller litt på, utnytt luker og kjør som om dere har erfaring. La førerprøven gå som en lek, og ikke som en begravelse. Start førerprøven med et innvendig smil og en "gi faen"-holdning som sier at "dette skal jeg klare". Det gjorde ikke jeg. Og jeg tror muligens det var utslagsgivende for meg. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Er det du skriver "tatt fra boka" Kasp? Isåfall er det koselig å høre at jeg ikke hadde en eneste feil iflg. kjørelærer! Nja, ja. Det var i hvert fall det kjørelæreren min fortalte meg, og er rimelig sikker på at det stemmer bra. Men igjen så er det jo helheten av kjøringen din som teller. Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Idag er det den beste dagen i mitt liv!! Besto med glans, sensor sa jeg kjørte veldig bra og forsvarligt å etlaent. Jeg kommenterte hele tia over ting jeg gjorde, og det så ut som det hjalp. men nå skal jeg ut å kjøre i min golf! Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Grattis Ally! Litt over to timer til jeg skal i ilden nå. Er faktisk ikke nervøs i det hele tatt, og skal kjøre normalt og ta det som det kommer, så ser vi hvordan det ender Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Takktakk. Jeg skal krysse fingra får deg Lenke til kommentar
akarno Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Gratulerer Var nettop på prøve-oppkjøring, og det gikk ikke helt veien. Var kjempenervøs og slet med å kjøre i en ny bil. Fikk mye pluss for god observasjon, og aner ikke hva jeg tenkte, men klarte å legge meg i venstre felt _3_ ganger når jeg skulle rett frem i rundkjøring. Samt at jeg kjørte på rødt (over stopplinjen) Så han sa at jeg kan kjøre bil godt, men trenger å fokusere mer (jeg glemmer regler og ting i øyeblikket). Holdt fint vikeplikt ellers og hadde god se-teknikk der jeg kjørte feil også. Så grunnet disse fikk jeg tre 3-er feil av han, noe jeg tror jeg kan unngå når jeg skal kjøre opp i morgen! Må bare lære meg å konsentrere meg veldig mye.. Når jeg "faller ut" har jeg en tendens til å holde feil på rattet og begynne å vingle, noe jeg ikke merker selv... Hater å være så nervøs, det ødelegger hele kjøringen min - jeg kan mye bedre enn jeg klarte å vise frem i dag. Nå er det i hvertfall deilig å vite hvordan det fungerer så er ikke så nervøs til i morgen. Pluss at jeg slipper å kjøre i en fremmed bil. Følte meg skikkelig dum og uintelligent når jeg ikke kunne svare på spørsmålet om hvorfor jeg gjorde ting. Ting jeg aldri hadde gjort hadde jeg vært mer rolig. Også skal jeg prøve å ikke se på stryk som verdens undergang - selv om jeg må gjennomgå en ny periode med stress, øvekjøring, penger og forventninger Spurte også kjørelæreren før jeg satt meg inn med den andre og kjørte angående kommentering av feil. Han anbefalte å ikke nevne noe under selve kjøringen som man gjør feil, men at sensor spør etter fullført test om hvordan det gikk. Endret 23. november 2007 av akarno Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ta så øvelsekjør så mye du kan til imorgen og øv på feila dine. Det gjorde jeg 2timer hver dag siden lørdag, og føler det hjalp meg ganske så mye. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Gratulerer Var nettop på prøve-oppkjøring, og det gikk ikke helt veien. Var kjempenervøs og slet med å kjøre i en ny bil. Fikk mye pluss for god observasjon, og aner ikke hva jeg tenkte, men klarte å legge meg i venstre felt _3_ ganger når jeg skulle rett frem i rundkjøring. Samt at jeg kjørte på rødt (over stopplinjen) Så han sa at jeg kan kjøre bil godt, men trenger å fokusere mer (jeg glemmer regler og ting i øyeblikket). Holdt fint vikeplikt ellers og hadde god se-teknikk der jeg kjørte feil også. Så grunnet disse fikk jeg tre 3-er feil av han, noe jeg tror jeg kan unngå når jeg skal kjøre opp i morgen! Må bare lære meg å konsentrere meg veldig mye.. Når jeg "faller ut" har jeg en tendens til å holde feil på rattet og begynne å vingle, noe jeg ikke merker selv... Hater å være så nervøs, det ødelegger hele kjøringen min - jeg kan mye bedre enn jeg klarte å vise frem i dag. Nå er det i hvertfall deilig å vite hvordan det fungerer så er ikke så nervøs til i morgen. Pluss at jeg slipper å kjøre i en fremmed bil. Følte meg skikkelig dum og uintelligent når jeg ikke kunne svare på spørsmålet om hvorfor jeg gjorde ting. Ting jeg aldri hadde gjort hadde jeg vært mer rolig. Også skal jeg prøve å ikke se på stryk som verdens undergang - selv om jeg må gjennomgå en ny periode med stress, øvekjøring, penger og forventninger Spurte også kjørelæreren før jeg satt meg inn med den andre og kjørte angående kommentering av feil. Han anbefalte å ikke nevne noe under selve kjøringen som man gjør feil, men at sensor spør etter fullført test om hvordan det gikk. Det går nok bra! Kjørelæreren min sa jeg hadde stryket med glans under min prøve oppkjøring, men jeg bestod likevell oppkjøringen dagen etter uten feil. Bare prøv å glem at ho sitter der og konsentrer deg. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Typisk nok får jeg ikke muligheten til å kjøre i dag. Både min far og mor er vekke med bilene, og vet ikke om noen andre som kan kjøre med meg =\ Får heldigvis en time med kjørelærer før selve oppkjøringen i morgen Ellers har jeg øvd minst en gang dagen den siste uken, skal ikke overøve heller kanskje.. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Grattis Ally! Litt over to timer til jeg skal i ilden nå. Er faktisk ikke nervøs i det hele tatt, og skal kjøre normalt og ta det som det kommer, så ser vi hvordan det ender Hvordan gikk det? Regner med at du i skrivenede stund kjører som en engel Fortell når du er ferdig! Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 grats ally! og lykke til Hewitt Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ble ikke bestått, dessverre. Det gikk helt greit, ingen veldig spesielle situasjoner, men noen små episoder som at jeg var litt vinglete i en plassering (la meg først mot venstre, men så over mot høyre igjen) og det kom en plutselig kø jeg ikke var observant nok på så jeg bremset litt sent, og ingen innblanding fra sensor i kjøringen. Men han mente at jeg ikke var tydelig nok i forhold til andre trafikanter. Litt strengt synes jeg, men at de var strenge var jeg klar over. Litt irriterende å lese vurderingsskjemaet fra sensor hvor det står at jeg egentlig skulle hatt en annen sensor. Men får ta det i januar igjen og kjøre mye frem til den tid, nå reiser jeg til England i morgen så jeg skal nok greie å glemme det. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Jepp, synd du ikke bestod Jeg prøver å ha samme instillingen som deg. Består jeg ikke i morgen gjør det ikke så altfor mye. Har ikke råd til bil ennå uansett. Har klart å roe meg ned litt nå, så langt, i hvertfall. Gruer meg ikke noe særlig siden jeg vet hvordan det funker og hva jeg gjorde feil på i dag. Har fortalt to gode venner om oppkjøringen også (ingen som vet det utenom dem og lesere av denne tråden), noe som hjalp med stresset en del. Du består nok neste gang! Høres ut som du hadde uflaks og fikk en pirkete sensor. =\ Endret 23. november 2007 av akarno Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det var synd det Hewitt. Du klarer det neste gang skal du se Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det går nok greit. Det beste er bare å kjøre som du er opplært til, kanskje se enda litt mer rundt deg, så går det nok. Det er ikke verdens undergang å ikke bestå, men det er jo diggbart å slippe stresset, ekstra utgiftene og ikke minst cruise rundt en måned ekstra. Jeg tror nok jeg består neste gang ja. Sensoren var pirkete, men det var jeg forberedt på. Jeg får bare være enda mer bevisst på å gjøre handlingene mine veldig tydelige neste gang, så regner jeg med det sitter. Han sa jo at bil kunne jeg kjøre og regler kunne jeg, jeg måtte bare være enda tydeligere ovenfor andre bilister. For øvrig er ikke oppkjøringen farlig, tiden går utrolig fort når du sitter inni bilen. Jeg var nervøs for en ukes tid siden, men siden har jeg ikke vært nervøs før jeg kjente det litt i magen rett før jeg møtte sensor. Men ellers var det ikke store greiene, se på det som en vanlig kjøretime med litt mer på spill og en litt mer observant fyr ved siden av deg. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Da har jeg hatt oppkjøring! Jeg bestod ikke, da. Han sa jeg var for usikker i feltvalg og vinglet for mye etter rundkjøringer + når jeg så bak meg. Heldigvis brente jeg meg ikke på NOE av det jeg strøk på i går under testen da, noe som er positivt. Nå blir det vel terping på det jeg vet jeg sliter med frem til januar, for å så ta den da Orker ikke stresse nå i desember oppi alle skoleprøver, presanger, besøk etc. Har ikke lyst å stryke igjen så vil heller være på den sikre siden. Og som kjørelæreren og sensor sa til meg: Du trenger ikke å lære regler, teknikker eller metoder, men mengdetrening for å bli mer sikker og vite hva du gjør til en hver tid. Og skal jeg være pirkete og bitter syntes jeg han like godt kunne gitt meg lappen da det i seg selv hadde gitt god mengdetrening Jeg gjorde jo ingenting farlig eller "hindrende eller forstyrrende" - det sa han selv. Jaja, er vel ikke så godt rykte for dem om en som nettop har fått lappen fra dem krasjer. Endret 24. november 2007 av akarno Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Det virker som om dere to fikk to litt strenge sensorer. Men men, det positive er at nå blir gleden av å få lappen mye større! Da er vi i samme båt. Jeg skal nemlig ha oppkjøring i januar også hvis ikke kjørelæreren fikser noe før jul. Skal kjøre mye før den tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå