Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater også kjøreskolebilen min, en Honda Accord 2006-modell. Bilen går fint og alle duppedittene er for så vidt greie for meg, men jeg hater den clutchen, den er så kjip. Av og til vet jeg ikke om jeg har den helt inne eller ei ... Heldigvis har jeg blitt mer og mer vandt til den med tiden, men fortsatt føler jeg meg usikker på den. Meget stor forskjell på clutchen på Hondaen kontra min BMW. En gang måtte jeg kjøre en Peugeot fordi Honda-en var på verksted, og til og med den var mye herligere. Har hvert fall funnet ut at Honda ikke er bilen for meg. :p

Lenke til kommentar
Jeg hater også kjøreskolebilen min, en Honda Accord 2006-modell. Bilen går fint og alle duppedittene er for så vidt greie for meg, men jeg hater den clutchen, den er så kjip. Av og til vet jeg ikke om jeg har den helt inne eller ei ... Heldigvis har jeg blitt mer og mer vandt til den med tiden, men fortsatt føler jeg meg usikker på den. Meget stor forskjell på clutchen på Hondaen kontra min BMW. En gang måtte jeg kjøre en Peugeot fordi Honda-en var på verksted, og til og med den var mye herligere. Har hvert fall funnet ut at Honda ikke er bilen for meg. :p

 

er det på Gand du kjører?

Lenke til kommentar

Hey :) Skal ha oppkjøring neste onsdag... Gruer meg noe sykt :S føler på meg at jeg kommer til å stryke :(

 

Men bør vell bare kjøre mest mulig med foreldre/kjørelærer før oppkjøring, og få erfaring right? :p

Sier jo egentlig seg selv men men ;)

 

Klokken 8:00 om morningen btw :/

Endret av evvan
Lenke til kommentar
Hey :) Skal ha oppkjøring neste onsdag... Gruer meg noe sykt :S føler på meg at jeg kommer til å stryke :(

 

Men bør vell bare kjøre mest mulig med foreldre/kjørelærer før oppkjøring, og få erfaring right? :p

Sier jo egentlig seg selv men men ;)

 

Klokken 8:00 om morningen btw :/

 

Ja, det hjelper ikke stort å lese i en bok for å bli bedre til å kjøre nei ;)

 

Jo mer du kjører jo tryggere blir du på situasjoner som skulle oppstå og virke stressende.

Dessuten bør du eksperimentere litt med underlaget på veien hvis det er glatt der du bor. Finne ut hvilken hastighet som er best siden det fort kan være såpeglatt på vegen den dagen du skal ha oppkjøringa. Lykke til!

Lenke til kommentar

Det jeg strøk på for et par uker siden var at jeg ikke var "herre over bilen". Ikke ordrett, selvfølgelig, men ordlyden blir den samme. Han strøk meg fordi jeg var noe usikker, ikke hadde retningsstabilitet (akkuratt DEN forstod jeg ikke så godt) og var litt nølende. Så på generelt grunnlag skal dere følge regler, men det viktigste av alt er faktisk å vise hvem som er sjefen i trafikken. Er det deg, dine medtrafikkanter eller er det bilen du kjører?

 

Du skal benytte deg av dine rettigheter i trafikken, og ikke være noen fløtepus. Ser du en luke, grip den. Ikke ta neste. Fremstå som den sure trafikkanten, bortsett fra at du klistrer på deg et smil i trynet. Sensor nevnte også noe med at jeg bremste ned altfor tidlig frem til kryss. Hold farten såpass lenge at det eneste du trenger å gjøre er å bremse ned behagelig ned til en såpass lav fart at du kommer deg gjennom svingen ved å aksellerere. Er det bare en fotgjenger kan du eventuelt bare slippe gassen, og det er ikke vits å "skyndte" seg frem til et lyskryss. Men i det store og det hele holder du ikke fartsgrensen hvis du slipper gassen i en 60 sone når det er langt frem. Så neste gang tror jeg at jeg skal bestå, ved å være litt mer røff. Men det er ikke lett å ha en oppkjøring i en helt ukjent by.

Lenke til kommentar
Det jeg strøk på for et par uker siden var at jeg ikke var "herre over bilen". Ikke ordrett, selvfølgelig, men ordlyden blir den samme. Han strøk meg fordi jeg var noe usikker, ikke hadde retningsstabilitet (akkuratt DEN forstod jeg ikke så godt) og var litt nølende. Så på generelt grunnlag skal dere følge regler, men det viktigste av alt er faktisk å vise hvem som er sjefen i trafikken. Er det deg, dine medtrafikkanter eller er det bilen du kjører?

 

Du skal benytte deg av dine rettigheter i trafikken, og ikke være noen fløtepus. Ser du en luke, grip den. Ikke ta neste. Fremstå som den sure trafikkanten, bortsett fra at du klistrer på deg et smil i trynet. Sensor nevnte også noe med at jeg bremste ned altfor tidlig frem til kryss. Hold farten såpass lenge at det eneste du trenger å gjøre er å bremse ned behagelig ned til en såpass lav fart at du kommer deg gjennom svingen ved å aksellerere. Er det bare en fotgjenger kan du eventuelt bare slippe gassen, og det er ikke vits å "skyndte" seg frem til et lyskryss. Men i det store og det hele holder du ikke fartsgrensen hvis du slipper gassen i en 60 sone når det er langt frem. Så neste gang tror jeg at jeg skal bestå, ved å være litt mer røff. Men det er ikke lett å ha en oppkjøring i en helt ukjent by.

 

Det der hørtes nesten ut som ironi spør du meg.

 

Jeg synes det virket merkelig av sensoren din å si at du skal fremstå som den sure trafikanten osv..

Være mer røff? Det er jo akkurat det unge bilister har som sin verste egenskap. Kan jo hende han mente røff med grunn, men da kjører du jævlig tregt og forsiktig.

 

Jeg ville ikke fokusert så mye på det å være røff nei...^^

Lenke til kommentar

Jo, altfor mange er nervøse, rolige og sånn. Inkludert meg. Å fremstå som en "sur trafikkant" er mine ord, men vær røff, benytt deg av de lukene dere ser, benytt dere av dine rettigheter i trafikken. Det gjorde ikke jeg. jeg var altfor forsiktig og fløtepus og bremset ned leeenge før et kryss og trodde alt gikk fint og bra og trodde jeg hadde stått med glans siden sensor aldri var i nærheten av å bremse på meg. Så sier han at jeg strøk fordi jeg var altfor forsiktig.

Lenke til kommentar

Hei. Har fått oppkjøring nå på lørdag klokken 09.50. Jeg har vært veldig heldig med både ventetiden og tidspunktet. (Jeg fikk oppkjøringsdatoen for under en uke siden.) Det er også meldt plussgrader den morgenen!

 

Spørsmålet mitt er: Har lest en del på andre sine kommentarer her, og har en vane til å si "oi, der skulle jeg kanskje kjørt litt mer sakte inn mot rundkjøringen" og liknende om jeg gjør noen feil. Skal jeg poengtere mine feil til han eller bare utrykke det med et "oi" eller liknende? Har hørt at det kan både vært lurt og ikke lurt å si så mye om sine egne feil.

 

Ellers er mitt største problem i trafikken å klare å konsentrere meg. Jeg faller ut om noen snakker til meg. Om han begynner å tilby pastiller og snakker med meg, er det da frekt å si nei/vær stille fordi jeg har behov for å konsentrere, eller skal jeg være skikkelig kompis gjennom hele turen?

 

Ellers så lenge jeg får konsentrer meg får jeg med meg alle skilt, alle fotgjengere og overganger, men dobbeltsjekker kanskje litt for ofte der det er utkjørsler og ikke veier der jeg IKKE har forkjørsrett.

 

Og kan noen kjapt forklare meg hva er 1,2 og 3(om det fins)-feil er? Har aldri blitt fortalt noe særlig om det.

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Om du skal kommentere egne feil eller ikke blir folk aldri enige om. Jeg bæsja litt på leggen en gang under turen, ristet på hodet og sa "den var ikke bra". "Nei, den var ikke bra" kom det tørt fra sidemannen. Jeg tror ikke jeg tjente noe særlig på den kommentaren... Hvis du skal si noe i de situasjonene tror jeg det er lurere å ha fokus på riktig kjøring. "Der burde jeg selvfølgelig ha ... ". Så viser du hvertfall at du vet hvordan det skal være.

 

Uten at jeg skal si det vil hjelpe deg.

 

Finner ingen oversikt over feilene, men de er jo gradert etter alvorlighet. Altså: 1 - pirk. 2 - bom. 3 - grovt. Hva som er hva blir vel ofte et spørsmål om skjønn, men å overse stopp- og vikepliktsskilt tror jeg du bør droppe. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...