Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer vel litt an på forholdene. Men du skal hvert fall nærme deg relativt sakte og ha veldig god oversikt begge veier før du gjør noe. Jeg pleier å "renne" litt sakte frem mot krysset i andre gir, og er det helt åpent bruker jeg gassen greit og kjører ut i andre og aksellerer fort opp i fartsgrensen, men det viktigste er uansett å ha så god oversikt som mulig så hvis forholdene gjør at du må kjøre veldig sakte eller stoppe helt for å få full oversikt før du kjører ut må du ned i første.

Lenke til kommentar
hvis man kommer fra en vanlig vei og skal inn på en forkjørsvei, bør man da senke farten veldig mye ned å gire i første? :dontgetit:

Kommer ann på sikten osv.

Men senk farten uansett. Skulle det komme en bil, og du kommer litt fort (selv om du veit du har god tid på å stoppe) så gir det feil signaler til han som kjører på forkjørsvegen. Senk farten, slik at han veit at du har sett han og han kan kjøre som normalt.

Viktig med god kommunikasjon i trafikken ;)

Lenke til kommentar

Spesielt når man skal ut på en forkjørsvei, ja. Så lenge bilen er i bevegelse og det ikke er oppoverbakke, skal man greie å kjøre ut på veien på andregiret så lenge man bruker gassen godt. Det blir da også mye enklere å aksellere fort opp i fart, spesielt viktig om man kjører ut på forkjørsveier med 60-70+ km/t. Men det må selvfølgelig tas etter forholdene, noen plasser må man kanskje stoppe helt opp for å få nødvendig oversikt over veien, ellers så og si ikke beveger seg eller møter på en slakk oppoverbakke, og da må man bare ned i første. Så for all del ikke tenk "nå må jeg bånne på for å holde det gående i andregiret", da er den nødvendige oversikten før du kjører ut MYE viktigere. :)

Lenke til kommentar

Da var oppkjøringen bestått og sitter med midlertidig førerbevis i hånda :D , det "skikkelige" førerkortet kommer i posten etterhvert :) .

Er ikke så mye å si igrunn, eneste minusa jeg fikk var at jeg kjørte litt fort mot 2 kryss, ellers bra kjøring!

Hadde en veldig hyggelig sensor, selv om han var litt stille i starten :p .

spørsmålet jeg trakk var noe med dekk, og egnet fart for dekket samt sjekke lufttrykk med øyemål

det jeg gjorde da var å gå ut av bilen, peke på fartskoden, som på dekkene på bilen jeg kjørte var "Q". Deretter bare så jeg litt på dekka og sa at de lå fint på veien, og det var hverken for lite eller for mye luft :p . Står "grei besvarelse på teknisk spørsmål" eller noe på arket jeg fikk, så var nok litt skrall svar, men tror det blei litt godkjent. Når vi kom inn i bilen spurte han meg hvor jeg kunne sjekke om farts koden var godkjent eller samsvarte med kjøretøyet eller noe, da bare sa jeg det ser du i vognkortet, og det virka greit.

Varer oppkjøringa 45 eller 90 min? Har hørt litt forskjellig der...

Spurte selv om dette idag, og fikk følgende svar: til oppkjøringen er det holdt av 1t 20min, men vanligvis tar det mellom 45 og 60 minutter :)

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Grattis, Daffy! :D

Nå er det nøyaktig én uke og tre timer til min oppkjøring. :p Merker allerede at jeg tenker for mye på det og er litt smånervøs, men regner med at det går greit. Føler meg trygg på kjøringa, og har nylig hatt en tentamen der jeg fikk vite konkret noen punkter jeg burde jobbe litt med og som jeg nå da er klar over og ikke gjør igjen, ellers kjørte jeg strålende. Men klart, det er fort gjort å få en streng sensor eller gjøre noen utslagsgivende feil, så jeg er langt fra sikker på å få noen lapp før jul ... Heldigvis reiser jeg til England grytidlig dagen etter oppkjøring, så jeg får hvert fall noe annet å tenke på om jeg stryker, eventuelt en fantastisk følelse inn mot reisen. :p

Lenke til kommentar

Hehe, takktakk :)

Lettere sagt enn gjort, men ikke vær nervøs...følte selv at jeg helt sikkert kom til å stryke til jeg faktisk satte meg i bilen med sensor og begynte å kjøre, fant ut at det faktisk gikk helt greit ;) og da roa jeg meg ned...resten av kjøreturen var akkurat som en vanlig kjøretime :p

Lykke til Ally og Hewitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...