Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Det jeg vil annbefale til oppkjøring er faktisk 'godteri'

 

Ja du leste riktig....godteri

 

Kjøp suge drops / pastiller med MINT smak. Mint smak gjør at du reagerer fortere og er mer oppmerksom under kjøringen, og dette har blitt bevist på tester.

Har selv sett det på tv på 'National Geographic Channel' i programmet 'I Didn't know that' der testa de akkurat dette.

 

Vet ikke om det var en god tips, men kom på en ting som kan hjelpe til, og som er godt. :)

 

hahah, det må prøves :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig klarte jeg det! HERREGUD hvor godt det føles, det er en enorm lettelse! :D

 

Og fordi dette er en tråd om TIPS til oppkjøring:

 

- aldri bryt vikeplikten

- bruk blinklys

- se deg GODT om

- aldri kjør over fartsgrensa

- stopp for fotgjengere

- ha lav fart mot kryss og rundkjøringer

- plasser deg riktig

 

Tja det er vel det viktigste, ellers er det jo bare å kjøre så godt man kan.

 

Jeg brøt vikeplikten BIG TIMES på oppkjøringa, men jeg sto.. :p

Vet også om noen som har fått "annmerkning" fordi de ikke fulgte "flyt i trafikken" opplegget..

 

Så tror det kommer veldig mye ann på sensor.

Lenke til kommentar

Samtlige punkter som nevnes der er vel regler enn strengt talt alltid skal følge. Jeg brøyt forøvrig fartsgrensa på oppkjøringa (80 i 70-sone), sensor sa noe sånt som: "Tja, veien her e jo såpass god, og du har fin oversikt, så du kan vel gi på litt."

 

Edit: Var forøvrig fordi vi fikk en veldig fin kø oppsamling bak oss, selv om jeg lo klint inn på fartsgrensa konstant. Sandesundbrua i Tromsø, for de som er kjent.

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Ja, da var det oppkjøring om 2 dager - blir spennende! Hadde min siste kjøretime i dag og fant ut at jeg måtte være litt mer varsom når det kom til myke trafikanter, men ellers så føler jeg meg trygg på kjøringen min nå, så gleder meg egentlig til oppkjøringen og det å bli ferdig med det. Får bare krysse fingrene for at jeg får en bra sensor. :)

Lenke til kommentar
Hehe takk, og lykke til du også! Skal bli så utrolig deilig å rive i stykker den L-lappen og sette seg i bilen og kjøre rundt alene, så får bare stå på den oppkjøringen så går vel den drømmen i oppfyllelse!

 

Haha, som om jeg skulle sagt det selv :D hadde nest siste finpuss med kjørelærer idag (valgte selv å ha 2, orker ikke ta noen sjangser :p ), fått litt bedre selv tillitt etter det :) .

 

@t0ffemannen: Grattis!! Kjør pent!! :D:p

Lenke til kommentar

Takker.

 

- Diverste tips :

 

- Se mye i speil ved feltskifte,nedbremsing og i rundkjøringer osv.

- Plasser deg bra i kjørebanen

- Pass på høyreregelen. Plutselig så er den der !

- Ro ned farten mot kryss

- Vær grei å slipp andre fram osv

 

Bare noen tips som er greie ;)

Endret av t0ffemannen
Lenke til kommentar
- Vær grei å slipp andre fram osv

 

Vel, den skal du ta med en lita klype salt. Det skader selvsagt ikke å være høflig, men det er begrenset hvor hyggelig du kan være - de setter veldig stor fokus på trafikkavvikling. Så å stoppe for biler du ikke har vikeplikt for (for eksempel at du stopper når kjører på en forkjørsvei) trekker nok som et stort minus.

Lenke til kommentar

hey :)

 

Skal ha oppkjøring 28. November og gruer meg en del :/

Er viktig for meg å ikke stryke, takler ikke mer buss til jobb :p

 

Har lest igjennom hele tråden på jobb (jah det tok tid..).. og har fått mange gode tips :)

 

Skal også ha en "prøve-oppkjøring" før den skikkelige oppkjøringen tenkte jeg ..

 

:)

Lenke til kommentar

Bestod! :D Etter å ha kjørt i 45 minutter var vi tilbake på trafikkstasjonen, og sensor spurte meg om hvordan jeg syns det hadde gått. Sa at jeg kanskje tok en litt liten luke i første rundkjøring, men at det ellers gikk ganske bra egentlig. Hun var helt enig og sa at bilen som kom i den rundkjøringen kom veldig fort, så det var bare et pluss at jeg ga på gass og kom meg ut i rundkjøringen kjapt. Ellers så kjørte jeg etter forholdene egentlig, tok det med ro og la meg i fartsgrensen der det var mulig og tok det med ro der jeg måtte det. Fikk ingen feil av sensor og kommentaren var: "Meget godt kjørt iht. sikkerhet og avvikling. Lykke til! :-)". Wohoo, nå skal jeg ut og kjøre! :D

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i går i Stavanger (trafikkstasjonen på Forus) som jeg bestod (\o/).

 

Uansett, tenkte jeg ville dele kjøreruten jeg hadde med leserne her på forumet og et par tips som forhåpentligvis gjør at den er enklere å takle. :-)

 

Ruten har i følge vurderingsskjemaet nummer R-5. Den bestod av litt kjøring ute på Forus ned til motorveien i retning Sandnes. Vi kjørte av mot Sola og så begynne hukommelsen å svikte litt, men vi kjørte gjennom Tjelta, Ølgård eller hva det het og så inn i Sola sentrum hvor jeg ble bedt om å parkere på en parkeringsplass (Megaen v. solakrossen tror jeg det var). Etterpå kjørte vi ut på Sentrumsvegen og i retning Sandnes. Vi kjørte på motorveien i retning Stavanger hvor vi tok av på Forus og kjørte så tilbake til trafikkstasjonen. Ellers ikke noe særlig utfordringer, så en veldig grei rute.

 

Det eneste punktet på denne ruten jeg syntes var problematisk var påkjørselen på sentrumsvegen etter vi hadde vært i Sola sentrum. Vi skulle til venstre der, og den var meget trafikkert i 0840-tiden (startet 0800) så det tok litt tid og måtte ta en luke som var litt liten etter mitt syn men sensor sa det var helt korrekt.

 

Nå vet man jo som oftest ikke ruten før man faktisk får dette vurderingsskjemaet men når sensor etter sikkerhetssjekk på bil (fikk bremsekraftfortserker) spurte om jeg hadde noen andre spørsmål så spurte jeg om hvor ruten vår ville gå og da nevnte han de plassene vi skulle innom.

 

En ekstra liten kurositet var at jeg skulle kjøre med 4 (!) sensorer i bilen, i praksis ble det 3, grunnet de drev med noe seminarvirksomhet med sensorer fra andre kjøreskoler i landet. De bak i bilen skulle vurdere min sensor. Slapp dog de 700ish kronene som trafikkstasjonen skal ha for praktisk førerprøve.

 

Ellers har jo de fleste gode tips vært gitt et titalls ganger her i tråden, men håper at kjørerute og litt erfaringer fra den kan være til hjelp for de som skal kjøre opp senere. (Burde nesten laget en nettside med stasjonenes kjøreruter, kart, tips til de vanskelige plassene osv., men hadde vel kanskje blitt stengt ned :p)

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...