Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, ja - vi satser på det. Hadde siste del av landevei i dag, så ble en del bykjøring også. Hadde en liten bommert dog, skule ut av en rundkjøring: Hadde en lastebil som blokkerte all sikt på venstre siden, ergo planla jeg å kjøre i skjul av den - det gikk nesten bra, jeg var for treg i å akselerere, noe som resulterte at lastebilen kjørte fra meg. Da var kjørelæreren såvidt borti bremsa, før jeg selv skjønte at det ikke gikk (kom en annen bil i full fart fra venstre). Spørs hvordan det hadde gått på oppkjøringen, hadde nok strøket pga brutt vikeplikt - ergo skal dette øves mye på :p

Fikk dessverre ikke kjøretime på onsdag som planlagt, ergo må jeg øve "resten" privat fram til oppkjøringen om en uke.

Bruktbil, Aspenes :)

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje enklere å kjøre opp i en liten by? Gikk i alle fall bra for meg. Men er litt småredd for hvordan det blir første gang jeg skal kjøre i en annen/stor by.

Hvor lang ventetid hadde/har dere fra dere fikk oppkjøringsdato til oppkjøringen? Jeg var heldig, ei jente skulle reise bort og jeg fikk hennes. Fikk den da på ni dager :)

Lenke til kommentar

Gah, hadde oppvarming i dag - gikk ikke særlig bra, var litt for offensiv. Er dog jækla snodig, er kun med kjørelæreren jeg kjører som en gris. Med andre kjørelærere (for eks. hun jeg hadde på landevei), mor, stefar, onkler og tanter kjører jeg betraktelig bedre en hva jeg gjør med den faste kjørelæreren, aner ikke hva det kommer av ...

Fikk en siste oppvarming 7:15 på Torsdag, ergo midt i verste morrarushet, og oppkjøring 45 minutter senere - "Woooho" ...

Lenke til kommentar

Yeah, det gikk bra :D nå skal jeg ut å cruuuuuise :p

Var en grei og artig sensor. Gjorde en feil, kjørte over sperre linjen i fartsøkningsfeltet for tidlig, men ellers var alt bra.

Fikk ett "sikkerhets" spørsmål før jeg startet, å det var om hvordan jeg skrudde på luft på frontruta hvis det skulle begynne å dugge :) ^^

Endret av egzeth
Lenke til kommentar

Skal selv kjøre opp i hønefoss, så har ikke akkurat hvert så mye rundt i kongsberg :p ...

Har noen venner og venninner som kjørte opp der da, hu ene fikk strykejernet :p hu var visstnok veldig hyggelig egentlig :) Når skal du kjøre opp? :)

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Jeg skal hjem til Bergen og øve meg nå på lørdag og søndag, oppkjøring i Stavanger onsdag. Det jeg skal øve på er småpirk som kan trekke ned, som jevn kjøring uten å "bomme" for mye med clutch (dette er dog individuelt fra bil til bil), bakkestart, utnytte luker på og av forkjørsvei og inn i rundkjøringer og parkeringer. Jeg har (uten å skryte) veldig god trafikkforståelse, men de fleste av dere som har fått lappen vet at før man får lappen så gjør ikke føttene helt det samme som hodet forteller dem at dem skal gjøre.

Hvis kjørelærer stryker meg pga feil feltvalg i rundkjøringer f.eks så klikker jeg helt enormt. Jeg kan rundkjøringer "inn og ut", men når man er dårlig kjent i en by og mest sannsynlig aldri har kjørt på veiene sensor begir meg ut på, blir det noen "turistfeil". Så jeg kommer til å påpeke at jeg er dårlig kjent. Det jeg sliter mest med er å holde jevn fart og utnytte luker..

Edit: Med å "bomme med clutch" mener jeg enkelt og greit å finjustere overgang mellom gir på lavere gir.. det vil si hindre "humping" og få mer behagelig kjøring. Jeg VET jo hvordan jeg kjører behagelig, men når det går 3 uker mellom hver gang jeg kjører må jeg rett og slett ta meg noen timer i Bergen for å "få det inn" igjen før førerprøven.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Gud og bedre, nå er det bare 11 timer til jeg skal i ilden. Var ute å tok en siste tur nå, gikk greit - glemte av speilet i blant, samt litt slapt grep på rattet, men det kommer seg til i morgen. Krysser fingrer og tær :p

Tviler på at jeg får noe særlig søvn i natt, men har prøvd å sove lite man-tirs, fordi jeg vet i natt kommer til å være vanskelig ...

Lenke til kommentar
Skal selv kjøre opp i hønefoss, så har ikke akkurat hvert så mye rundt i kongsberg :p ...

Har noen venner og venninner som kjørte opp der da, hu ene fikk strykejernet :p hu var visstnok veldig hyggelig egentlig :) Når skal du kjøre opp? :)

skal kjøre opp på fredag, er ganske nervøs.. Hvordan gikk det med vennene dine da? hva synes de om oppkjøring i kongsberg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...