Erijk Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Nei, når du kommer ditt betaler du, og venter til det kommer en mann/dame, hvem som helst for å si det sånn.. Så presenterer dere for hverandre og setter dere i bilen og han spørr deg om sikkerthetspørsmål jeg fikk spørsmål når jeg sto utenfor bilen, og da spurte han om jeg kunne sjekke at alle lysene funket, noe som ikke var noe sak så kjører dere, han forteller litt hvordan alt foregår.. så kommer dere tilbake og du kan fortelle han om kjøringa di, det du gjorde galt etc. Så forteller han hva han syntes, enten er det stryk og døden nær, eller at du står og er i skyene sistnevne er helt utrolig deilig følelse! så går du inn og betaler, tar bilde og får et gyldig førerbevis. Bare litt enkelt hva som skjer, iallefall her i Kongsvinger. Lenke til kommentar
M10 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Idag fikk jeg endelig bestått førerprøve, og dermed lappen . Jeg dreit meg fullstendig ut på sikkerhetskontrollen (hvor jeg skulle kontrollere om lysene bak fungerte), men kjøringa gikk greit og ble helt utrolig letta når han skrev : "bestått" på den lappen. Har strøket to ganger tidligere,og det var derfor ekstra deilig å få bestått. Til alle dere som venter på oppkjøring: *Ta det rolig inn mot rundkjøringer, og veikryss (spesielt der høyreregelen gjelder) * Hold god avstand til forankjørende * Bruk øynene hele tida og vær 100% konsentrert og skjerpa * Hold vikeplikten, men pass på få holde flyten i trafikken * Konsentrer deg fullt ut om kjøringen, og ikke tenk konsekvenser (kjører jeg sånn så stryker jeg, kjører jeg sånn så har jeg lappen) * Pass på plasseringer * Ta hensyn til fotgjengere * Se veldig OFTE i speilene, bruk tegn og se i blindsonen når du skal skifte felt, og når du skal inn på en annen vei * se i speil FØR nedbremsinger *ikke ta for korte luker * når det er grønt lys og det er kø, så må du vente til det er plass til deg * når du blir forbikjørt, er det viktig at du IKKE øker farta, men gjerne bremser litt. Det var det jeg kom på nå. Lykke til alle som har oppkjøring. Selv om dere ikke består første gang, så greier dere det i hvertfall den andre eller garantert den tredje . Et annet tips kan være å lese i bilboka dagen før oppkjøringa eller dager før, slik at du forstår bedre og gjør det som reglene sier. Det var slik jeg gjorde det. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hva mener du med bilboka? Og at du dreit deg ut på sikkerhetsspørsmålet- hadde du ikke lest/øvd på ark du muligens har fått utdelt? Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hva mener du med bilboka? Og at du dreit deg ut på sikkerhetsspørsmålet- hadde du ikke lest/øvd på ark du muligens har fått utdelt? 8995895[/snapback] Teoriboka Lenke til kommentar
M10 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Bilboka er teoriboka ja. Beklager, skulle ha formulert meg bedre der. Når det gjelder den sikkerhetskontrollen så trakk jeg et kort, der oppgaven var å sjekke lysene bak og kontrollere om de virker. På det arket jeg hadde fått før oppkjøringen så stod det ingenting om det faktisk. Det stod om bremsekraftforsterker, servostyring, o.s.v, men den oppgaven jeg fikk idag var altså ikke på det forberedelsesarket, så jeg ble litt overrasket. Jeg hadde lest på de tekniske spørsmålene godt, men ikke akkurat på det om lys bak og hvordan man kontrollerer at de virker . Men heldigvis la ikke sesor altfor mye vekt på sikkerhetskontrollen. Det var kjøringen som var viktigst. Endret 3. juli 2007 av M10 Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 "* når du blir forbikjørt, er det viktig at du IKKE øker farta, men gjerne bremser litt. " Det er dust å gjøre, om det plutslig viser seg at det ikke er klart evt. at han ikke vil kjøre forbi av en eller annen grunn har du sørget for at han må kjøre forbi deg. HOLD farten du hadde i utgangspunktet, med mindre han allerede er forbi point of no return Lenke til kommentar
M10 Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 På første oppkjøring fikk jeg beskjed at jeg skulle ha bremsa litt da en forbikjørte meg, men jeg holdt samme fart. Og det var ingen motgående trafikk da. Men jeg er enig i det du skrev. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Du skal bremse litt når bilen holder på å passere deg, dette er for å minke tiden det tar for å for bilen å komme seg inn igjen. Det er viktig å ikke bremse når bilen er bak deg, da dette gjør det vanskelig for han å avbryte forbikjøringen. Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Må bare si, det er så deilig når jeg er på biltilsynet og ser nervøse folk som skal ta oppkjøring! Er så sinnsykt befriende å tenke på at jeg er ferdig med den dritten ! Så, bare gled dere folkens! Er super-herlig! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Må bare si, det er så deilig når jeg er på biltilsynet og ser nervøse folk som skal ta oppkjøring! Er så sinnsykt befriende å tenke på at jeg er ferdig med den dritten ! Så, bare gled dere folkens! Er super-herlig! 9012386[/snapback] Ja, en uke igjen for meg, forhåpentlighvis Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jo mer du tror du står, og stryker. Jo større blir skuffelsen, bare et tips Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jo mer du tror du står, og stryker. Jo større blir skuffelsen, bare et tips 9016568[/snapback] Joda, men man tar ikke sorgen på forskudd, gjør man vel? Derfor er det jo bare å håpe på det beste og tro det går bra Øvelseskjørt siden jeg ble 16, og kjørt mye siden da. Så har litt erfaring. OG håper da jeg klarer oppkjøring på første forsøk uten noe krøll. Og nei, jeg sier ikke jeg er verdensmester. Når man får lappen begynner jo læringa om kjøring. Mange 18 åringer som tror de er verdensmestere fordi de har fått lappen, og kan alt og vet alt. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 nettopp, når du har fått lappen betyr det bare at du kan kjøre alene, ikke at du er verdensmester. Poenget er, ALT kan skje, du kan bli så nervøs at feila kommer av seg selv, noe helt uventet kan skje. Men selvfølgelig, det beste er å tro at alt går bra uten noe krøll etc, sorry visst jeg virker utrolig negativ nå, det er virkelig ikke meninga, tenker bare at alt kan skje og ta gleden på forskudd er no forbanna skit, og planlegge turer dit & dit, og jeg skal dit en tur etc, u catch my drift men lykke til skal du ha, og jeg har tro på at du står Mvh Hauer Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) For meg pleier det å gå slik på prøver/tester osv: Har jeg en god følelse før jeg skal ta en prøve så gjør jeg det dårlig. Har jeg en dårlig følelse/nervøs så gjør jeg det bra. Så jeg var overlykkelig at jeg var nervøs før oppkjøringen, ikke et nervevrak, bare nervøs. Hadde jeg hatt mye selvtillit og trodd at det kom til å gå perfekt så hadde jeg troligvis strøket. Rare saker Alt av nerver forsvinner som oftest når du skal starte, personlig så elsker jeg å kjøre, så oppkjøringen var bare gøy. Sensoren var ganske ung og pen så det var jo perfekt, hun fokuserte på å gjøre oppkjøringen så naturlig, og jeg ble selvsagt med på det. Når de andre i klassen min hadde oppkjøring så fikk de også samme lærer, og de hadde bare positive ting å fortelle. Edit: Ting dere kan snakke sammen med: - Hvordan det er å jobbe som en sensor - Hvor personen jobbet før - Hvor personen bor, langt unna eller lokalt. - Hvorfor personen ble en sensor, tenkt til å studere noe annet? - Hvor lenge personen har jobbet der Spar spørsmålene til lange rette strekninger, så kan sensoren snakke mens du bare sier <ja> en gang i blant. Endret 6. juli 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 For meg pleier det å gå slik på prøver/tester osv: Har jeg en god følelse før jeg skal ta en prøve så gjør jeg det dårlig. Har jeg en dårlig følelse/nervøs så gjør jeg det bra. Så jeg var overlykkelig at jeg var nervøs før oppkjøringen, ikke et nervevrak, bare nervøs. Hadde jeg hatt mye selvtillit og trodd at det kom til å gå perfekt så hadde jeg troligvis strøket. Rare saker Alt av nerver forsvinner som oftest når du skal starte, personlig så elsker jeg å kjøre, så oppkjøringen var bare gøy. Sensoren var ganske ung og pen så det var jo perfekt, hun fokuserte på å gjøre oppkjøringen så naturlig, og jeg ble selvsagt med på det. Når de andre i klassen min hadde oppkjøring så fikk de også samme lærer, og de hadde bare positive ting å fortelle. Edit: Ting dere kan snakke sammen med: - Hvordan det er å jobbe som en sensor - Hvor personen jobbet før - Hvor personen bor, langt unna eller lokalt. - Hvorfor personen ble en sensor, tenkt til å studere noe annet? - Hvor lenge personen har jobbet der Spar spørsmålene til lange rette strekninger, så kan sensoren snakke mens du bare sier <ja> en gang i blant. 9018699[/snapback] Ellers kan du bare holde kjeft under oppkjøring, og drite i å snakke. Det er på _ingen_ måte ditt ansvar å "underholde" sensor. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Mye lettere at han starter samtalen, ikke visa versa Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Det er greit å snakke med sensor hvis du føler at det blir en pinlig stillhet, da får du bare enda en ting å bekymre deg for. Man merker uansett med en gang om sensoren er villig til å snakke om "sensorsnakk". Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 nettopp, når du har fått lappen betyr det bare at du kan kjøre alene, ikke at du er verdensmester. Poenget er, ALT kan skje, du kan bli så nervøs at feila kommer av seg selv, noe helt uventet kan skje. Men selvfølgelig, det beste er å tro at alt går bra uten noe krøll etc, sorry visst jeg virker utrolig negativ nå, det er virkelig ikke meninga, tenker bare at alt kan skje og ta gleden på forskudd er no forbanna skit, og planlegge turer dit & dit, og jeg skal dit en tur etc, u catch my drift men lykke til skal du ha, og jeg har tro på at du står Mvh Hauer 9018651[/snapback] Takk takk. 6 dager igjen Har siste del av trinn 4 på onsdag. Så får jo litt oppfriskning da. Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Bra med litt oppfriskning bare tenk på ting, se ofte i speil, fotgjengere, skilt, bruk blinklys legg deg rett i rundkjøringer/kryss. Og visst du gjør noen feil, husk å si ifra på slutten eller når du gjør dem (visst du gjør noen, vel å merke) Endret 7. juli 2007 av hauer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå