Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

JA! :D

Har kjørt sammenhengende fra jeg sto til nå :p

HEFTIG fett!

8960170[/snapback]

Jeg skal også kjøre opp i drøbak. HVa var rute di?

Hva gjorde sensor?

 

-prøvde han å lure deg?- med f.eks ta ned til venstre her, så er det forbud f.eks med skilt?

-Hvordan forholdt han seg?- Satt han og sa en rute du skulle kjøre eller bestemte du selv?

- Nevn gjerne hele ruta di

- Hvor lang tid tok det fra sensor satt seg inn i bilen til du hadde lappen?

8963641[/snapback]

-dem har ikke lov til å lure deg, dem sier værtfall "første mulige til venstre."

om sensoren sier "første til høyre" og du tar første til høyre som er innkjøring forbudt så får du afaik ingen feil på det, men er et stort pluss om du bare kjører forbi.

 

-dem har faste ruter dem skal kjøre, men sensorer som har kjørt lenge kan rutene såpass godt at dem velger og kjøre innom flere av rutene om dem krysser hverandre.

 

-

 

 

-tok meg ca en time fra jeg hilste på sensor til han tok meg i hånda og gratulerte meg med lappen.

 

slik det var for meg, tok lappen i lillestrøm for noen måneder siden (26. mars)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
JA! :D

Har kjørt sammenhengende fra jeg sto til nå :p

HEFTIG fett!

8960170[/snapback]

Jeg skal også kjøre opp i drøbak. HVa var rute di?

Hva gjorde sensor?

 

-prøvde han å lure deg?- med f.eks ta ned til venstre her, så er det forbud f.eks med skilt?

-Hvordan forholdt han seg?- Satt han og sa en rute du skulle kjøre eller bestemte du selv?

- Nevn gjerne hele ruta di

- Hvor lang tid tok det fra sensor satt seg inn i bilen til du hadde lappen?

8963641[/snapback]

-dem har ikke lov til å lure deg, dem sier værtfall "første mulige til venstre."

om sensoren sier "første til høyre" og du tar første til høyre som er innkjøring forbudt så får du afaik ingen feil på det, men er et stort pluss om du bare kjører forbi.

 

-dem har faste ruter dem skal kjøre, men sensorer som har kjørt lenge kan rutene såpass godt at dem velger og kjøre innom flere av rutene om dem krysser hverandre.

 

-

 

 

-tok meg ca en time fra jeg hilste på sensor til han tok meg i hånda og gratulerte meg med lappen.

 

slik det var for meg, tok lappen i lillestrøm for noen måneder siden (26. mars)

8964128[/snapback]

Takk for svar på det.

Men et spørsmål til nå, Bilen jeg kjører er en Honda civic, digitalt speedometer. Det er jo ikke lett og få denne til å ligg akkurat på 50 når det er 50 sone?

Hva burde jeg gjøre da? Har det noe og si om det er +/- 5km/t?

Lenke til kommentar

Det har ganske mye å si, siden du får en bot for å kjøre 5km/t raskere enn fartsgrensa. Hvis du kjører i 45km/t i 50sone er ikke positivt heller. Dette er da hvis forholdene tillater å kjøre i 50.

 

Det at det er et digitalt speedometer burde vel ikke være et problem, selv om den hopper opp og ned med 2km/t så trenger du ikke bekymre deg. Du burde klare å holde den stødig uansett.

Lenke til kommentar

Tja, Holde den sånn nogenlunde tror jeg at jeg skal klare. Men har mer fokus på veien, bak meg etc.

 

Men du får ikke bot for 5km/t? Er det ikke 10km/t det starter fra? Altså det skal jo være en feilmargin på 10+/- km/t på speedometeret fra alle produsenter.

Lenke til kommentar

Har en oversikt som jeg kan legge ut. Viser de forskjellige bøtene man kan få :p

 

*ut i bilen og hente*

 

Kilde = bladet "Motor" som man får ved å være medlem av NAF.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Når fartsgrensen er 60km/t eller lavere:

 

Til og med 5km/t = 600kr

Til og med 10km/t = 1600kr

Til og med 15km/t= 2900kr

Til og med 20km/t= 4200kr

Til og med 25km/t = 6500kr

 

Når fartsgrensen er 70km/t eller høyere:

 

Til og med 5km/t = 600kr

Til og med 10km/t = 1600kr

Til og med 15km/t = 2600kr

Til og med 20km/t = 3600kr

Til og med 25km/t = 4900kr

Til og med 30km/t = 6500kr

Til og med 35km/t = 7800kr

 

Annet

Kjøring mot rødt lys = 5200kr

Kjøring mot "innkjøring forbudt" =4200kr

Kjøring mot "påbudt kjøreretning" = 4200kr

Kjøring mot "påbudt kjørefelt" = 4200kr

Kjøring mot "svingforbud" = 4200kr

Kjøring mot "påbudt rundkjøring" = 4200kr

Kjøring i kollektivfelt = 4200kr

Kjøring mot "enveiskjøring" = 4200kr

Kjøring over sperrefelt, heltrukken sperrelinje = 3200kr

Kjøring på fortau, gang/sykkelvei = 3200kr

Forbikjøring til høyre, like foran kryss, bakketopp, sving = 5200kr

Forbikjøring foran gangfelt eller forbikjøringsforbud = 5200kr

Ikke overholdt vikeplikt fra høyre eller ved skilt "vikeplikt" eller "stopp" = 5200kr

Ikke overholdt vikeplikt foran gangfelt = 5200kr

Ikke overholdt vikeplikt ved utkjøring fra p-plass, holdeplass, torg osv = 5200kr

Kjøring uten å gi påbudt tegn = 2000kr

Kjøring med feilaktige lys i bruk = 2000kr

Kjøring med feil på nærlys, fjernlys eller kjørelys = 2000kr

Kjøring med flere personer i bilen enn tillatt = 2000kr

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
-prøvde han å lure deg?- med f.eks ta ned til venstre her, så er det forbud f.eks med skilt?

8963641[/snapback]

Sensor prøver ikke å lure stakkars elever, men kan finne på å si "ta første til venstre", noe som da betyr "sving til venstre ved neste lovlige mulighet"

 

*minne seg selv på å lese hele tråden før det svares, iallefall sjekke at man leser nederst på siste side*

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
-prøvde han å lure deg?- med f.eks ta ned til venstre her, så er det forbud f.eks med skilt?

8963641[/snapback]

Sensor prøver ikke å lure stakkars elever, men kan finne på å si "ta første til venstre", noe som da betyr "sving til venstre ved neste lovlige mulighet"

 

*minne seg selv på å lese hele tråden før det svares, iallefall sjekke at man leser nederst på siste side*

8965471[/snapback]

Godt og høre det da. Noe mer man bør forbrede seg på?

Lenke til kommentar

Vel, det startet med at jeg hilset på sensor, jeg viste han leg(bankkortet mitt) og han ba om koden :p Etter det ba han meg sjekke om servoen funket.. Vrei på rattet før motoren var på og etter, merkbart lettere å svinge, ergo, servoen fungerte skikkelig.

Deretter sa han hvor vi skulle kjøre, til ski og tilbake igjen. Startet rolig, pass på vei fra venstre RETT etter du kjører ut fra parkeringen på trafikkstasjonen.. Deretter kjørte jeg videre forbi butikken.. HUSK: Du har vikeplikt når du skal ut på "hovedveien". Er ikke vikepliktskilt men du kommer ikke fra en vei/gate så du må vike fra høyre.. Husker ærlig talt ikke helt ruta men kjørte i alle fall ut på motorveien, tok av ved vinterbro og kjørte mot ski ved nordbykrysset. Kom ned ved skeidar.

Tilbake kjørte jeg motorveien tilbake og landvei det siste stykket til drøbak.

Når vi kom tilbake til trafikkstasjonen spurte han meg hvordan det gikk. Jeg sa jeg følte det gikk greit. Men han var ikke helt enig, han var en av de mer "aggressive sensorene". Han likte ikke at jeg holdt meg i 60-70 på landeveien og 85 i 90 sona. Han bemerket også at jeg ikke tok helt greie luker i rundtkjøringene.

Men han sa det var helhetsinntrykket som teller og derfor kunne jeg dra derfra med midlertidig kjørebevis i hånda :D

 

Min nervøsitet varte fra 48 timer før oppkjøringa til 50 sekunder før. Med en gang jeg møtte sensor var det ikke noe stress for min del :)

 

Lykke til alle som skal kjøre opp i nærmeste fremtid :D

Lenke til kommentar
Vel, det startet med at jeg hilset på sensor, jeg viste han leg(bankkortet mitt) og han ba om koden :p Etter det ba han meg sjekke om servoen funket.. Vrei på rattet før motoren var på og etter, merkbart lettere å svinge, ergo, servoen fungerte skikkelig.

Deretter sa han hvor vi skulle kjøre, til ski og tilbake igjen. Startet rolig, pass på vei fra venstre RETT etter du kjører ut fra parkeringen på trafikkstasjonen.. Deretter kjørte jeg videre forbi butikken.. HUSK: Du har vikeplikt når du skal ut på "hovedveien". Er ikke vikepliktskilt men du kommer ikke fra en vei/gate så du må vike fra høyre.. Husker ærlig talt ikke helt ruta men kjørte i alle fall ut på motorveien, tok av ved vinterbro og kjørte mot ski ved nordbykrysset. Kom ned ved skeidar.

Tilbake kjørte jeg motorveien tilbake og landvei det siste stykket til drøbak.

Når vi kom tilbake til trafikkstasjonen spurte han meg hvordan det gikk. Jeg sa jeg følte det gikk greit. Men han var ikke helt enig, han var en av de mer "aggressive sensorene". Han likte ikke at jeg holdt meg i 60-70 på landeveien og 85 i 90 sona. Han bemerket også at jeg ikke tok helt greie luker i rundtkjøringene.

Men han sa det var helhetsinntrykket som teller og derfor kunne jeg dra derfra med midlertidig kjørebevis i hånda :D

 

Min nervøsitet varte fra 48 timer før oppkjøringa til 50 sekunder før. Med en gang jeg møtte sensor var det ikke noe stress for min del :)

 

Lykke til alle som skal kjøre opp i nærmeste fremtid :D

8967222[/snapback]

Hva mener du med det? Kjørte du da for sakte i 90 sona? eller hva var han ute etter?

Lenke til kommentar

Du får ikke bot for å kjøre i fartsgrensa. Det å kjøre 5km/t under er ganske irriterende for de bak deg, siden det lager en unødvendig kø, og det er umulig å kjøre forbi fordi det ikke er sakte nok. Da må du kjøre inn på et stopp for å slippe køen fordi.

 

Edit: Det at det er dårlig å kjøre under fartsgrensa hvis forholdene er gode nok betyr ikke at man skal kjøre over fartsgrensa, hold deg på streken :)

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Skulle tro at han kjørte for sakte.

8968381[/snapback]

Ja, men det er da bedre og kjøre for sakte enn for fort? til og med 5km/t gir en bot.

8968408[/snapback]

 

Jeg vil si at det skaper mye farligere situasjoner om man kjører i 75 enn 85 i en 80 sone. Jeg sier ikke at man skal kjøre for fort, men det å ligge bak en dott som _hele_ tiden kjører litt under grensa er ufattelig irriterende, og kan dermed provosere frem mange risikable forbikjøringer.

 

edit

 

For ikke å snakke om hvor mye kø som skapes. :thumbdown:

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Enig med deg der Stian. Men man jo beregne farten etter forholdene, og er det mørkt og dårlig sikt, kjører jeg jo i en fart at jeg skal kunne stoppe på den strekningen jeg ser. Er ikke ofte at dette skjer ved en oppkjøring da.

 

Men et spørsmål: Dere kjører, opdager skilter, sier dere det høyt slik som dette: Da er vi på forkjørsvei og det er 50 sone? Eller bare registrerer dere det inni hodet og lar sensor tro at dere fikk det med dere?

 

Jeg bare lurer på om jeg skal si det slik jeg nevnte eller bare la det gå?

 

Og f.eks om du kjører i litt sentrum, kjører forbi mange biler som står parkert på dine side på anviste parkeringsplasser, det er 30sone.

Ville dere da kanskje sakt: Nå velger jeg og kjøre litt rolig fordi det kan komme enten en unge løpende ut mellom noen av bilene eller en dør kan sprette opp?

Lenke til kommentar

Sensor vet hva fartsgrensene er på stedene dere kjører, så han får det med seg, og hvor du kjører i rett fart så vet han at du også fikk det med deg. Du trenger ikke si noe til sensor på det punktet.

 

Han forstår nok også hvorfor du kjører lavere enn 30 i byen, du skal ikke kjøre i fartsgrensa hvis det er farlig som for eksempel at folk kan gå ut i veien. Jeg tror nok sensoren hadde bremset deg hvis du gjorde dette.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Det er klart at man må beregne farten etter forholdene ja, ingen tvil om det. :)

 

Når det gjelder det å kommentere ting under selve oppkjøringen, tror jeg egentlig ikke at det er noe særlig poeng i. Hvis du gjør noe feil elns, kan du selvsagt påpeke dette med en gang, slik at sensor forstår at du er klar over hva du gjorde.

 

Det er først når oppkjøringen er ferdig at du bør kommentere kjøringen, legg spesielt vekt på å trekke frem _alt_ du gjorde feil, sensor har garantert lagt merke til det.

 

Kommenter gjerne også positive sider ved kjøringen din.

Lenke til kommentar
Hei

 

Noen som har noen tips til å starte og stoppe? Skal ikke ha kjøretime før 30.Juli, men har kjørt noe privat.

 

På forhånd takk

8972257[/snapback]

starte: gi litt gass, så du hører motoren og slipp clutchen sakte ut.fort inn med clutchen hvis du kjenner at bilen begynner å svikte. stoppe: brems forsiktig. var det du mente. :p

Endret av JOECAMEL
Lenke til kommentar

Altså, på motorveien lå jeg i ca 80-85.. Jeg lå i høyre fil bak en stor lastebil.. Synes det var litt rart han ikke likte dette(sensor).. Hoveproblemet for min del var at jeg lå for sakte når jeg kjørte landevei med 80 som fartsgrense.. Da lå jeg på 70-75 og det var 2 biler som kjørte forbi meg.. Også var det at jeg ikke kjørte hvis det var klart i rundkjøringer.. Dvs, ikke tok luker jeg burde tatt..

 

Ikke kommenter hvert eneste skilt du ser :p Bare oppfatt dem og kjør etter dem. Når jeg tenker over det hadde jeg en helt utrolig lett rute.. Ikke i drøbak sentrum, ingen rygging eller parkering og kjørte ikke på veier med lavere enn 50 som fartsgrense..

 

Tips, ikke overdimensjoner hele greia med oppkjøring. Kjør som du ville gjort på en vanlig kjøretime. Hvis kjørelæreren din mener du er klar for lappen er du det. :)

Endret av Blablaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...