Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

De fleste som er "veldig" nervøse for førerprøven er det pga at de ikke er gode nok i det de skal testes i. Dette vet jeg veldig godt etter mange år i yrket. Jeg vet også at elever lyger så det renner av dem når de forteller om sin egen førerprøve. Har mange morsomme historier her ja. :yes: Det samme har sensorene. Elever som vet at de er flinke nok vil også grue seg til oppkjøring, men dette er helt normalt. Man skal ha ett visst spenningsnivå for å yte maksimalt av hva man kan. Disse elevene består førerprøven med svært få unntak.

 

Så finnes det elever som har seriøse problemer med nervøsitet, men disse får hjelp på førerprøven dersom de ønsker det. Det er mange muligheter til å påvirke førerprøven under sånne omstendigheter (ja - da får vi god hjelp av alle de "fæle" sensorene..) Vi som lærere kjenner elevene våre ganske godt etter hvert. Vi ser lett om dette er en elev som faktisk sliter med nervøsitet i den grad at det kan gå ut over prestasjoner. Da er det lett for oss å hjelpe eleven med dette. Vi har mange metoder, problemet er bare at mange lærere ikke gjør dette.

 

Det er mange åpninger i loven for folk som sliter med ulike ting. Man kan feks slippe teorieksamen, man kan få praktisk teorieksamen, lærer kan velge den sensor som passer best til akkurat denne eleven, lærer kan informere sensor om akkurat denne elevens spesielle behov (eks nervøsitet), eleven kan slippe kontrollspørsmål før kjøringen starter, eleven kan få prøven tilrettelagt på best mulig måte avhengig av behov, eleven kan få bli kjent med sensor på forhånd, for noen er det godt nok at sensor stiller uten uniform. (ja, mange har panikk for uniformer), noen takler ikke at sensor noterer undervegs (da gjør han/hun ikke det), læreren kan sitte framme under prøven (sensor bak) Mulighetene er uendelige, bare man avtaler på forhånd. Så hvorfor skjer ikke dette oftere? Hvorfor informerer ikke kjørelærere om dette? Ofte fordi problemene ikke ligger her, men i at eleven ikke er god nok. Tro meg eller ei, men det er ofte så enkelt.

 

Alle har sikkert hatt gode og dårlige lærere på skolen? Vi husker ofte de irriterende lærerne som ikke klarte å lære fra seg eller som bare var "teite"? Desverre finnes disse også blant kjørelærere. Så det er ikke sikkert at eleven er kjempegod til å kjøre selv om læreren sier det.. Kan faktisk være at læreren er opptatt av å bli godt likt av eleven? Da er det mye lettere å skylde på sensor i stedet for å innrømme at læreren har gjort for dårlig jobb med eleven sin.. Synd men sant! Når jeg leser her inne om elever som feks ikke har fått utdelt kontrollspørsmålene når de skal kjøre opp neste dag - da får jeg vondt i magen og blir flau på bransjen sine vegne. Dette er bare ett lite eksempel på dårlig jobb, desverre så finnes det mange flere..

Endret av hanvar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ALT kommer ann på sensoren! Prøv å få igang en samtale, om hva som helst. Det funket for meg.

 

Bare tøv, hvis du ikke kan kjøre så vil sensor oppdage dette og stryke deg på flekken, uansett hvilken sensor du har.

 

Hvis du kan kjøre og ikke gjør noen alvorlige feil så består du, selv med en streng sensor. Hvis du stryker så får du oppgitt hvorfor du strøyk, og sensor mente at du ikke var klar for å kjøre alene pga dette.

 

Hvis du tar oppkjøring og gjør småfeil, så kan du forklare på slutten av oppkjøringen at du var klar at du gjorde den og den feilen, dette gjør at du viser forståelse, hvis du derimot ikke forteller om feilene dine og rettferdiggjør dem så kan du faktisk stryke pga dette.

 

Det selvsagt kommer også an på sensoren, enkelte sensorer trenger en bedre overbevisning før man tror eleven faktisk kan kjøre, enkelte tror eleven kan kjøre og velger å bare gi personen lappen. Har hørt mye snakk om strykejern sensorer i tråden, men jeg tror det heller er eleven som overreagerer. Kan du kjøre og ikke gjør noen alvorlige feil, så består du faktisk. Sjokkert? Det kommer faktisk an, tro det eller ei, på om eleven kan kjøre.

8915614[/snapback]

 

Men alt i alt, er det sensor som har det siste ordet. Og visst du ikke kan kjøre, hadde vel aldri sjåførlæreren bestillt oppkjøring.

Lenke til kommentar

Joda, greit nok med at kjørelæreren tror du kan kjøre, og hvis du faktisk kan kjøre uten å begå noen alvorlige feil(som du ikke skal gjøre når du kjører til vanlig) så har du ikke noe å frykte på oppkjøringen din heller.

 

Bare se oppkjøringen som en ekstra kontroll på om du er godt nok trent til å kunne kjøre alene.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jada, i dag skulle jeg ha oppkjøring, i Lillestrøm.

 

Det startet så bra, merker jeg har kjørt bra i det siste og øvd ganske mye i Lillestrøm. Jeg og sjåførlæreren begynte å snakke om datavirus(!) på veg dit, så jeg ble litt mindre nervøs av den grunn.

Kjørte litt rundt i byen, så litt under panseret, og dura bort til biltilsynet. Oppkjøring 12:30, har visst om det i mange måneder nå. Leverer lappen og betaler. Setter meg ned og venter.

En etter en kommer det sensorer og tar med seg folk som skal ha lappen i dag..

Venter.

Klokka blir 12:35.

Kjørelærer: "Hmm, hva om det har skjedd en feil, og du er meldt på en annen trafikkstasjon?" oO

 

WTF? Det er bare latterlig , men sånn var det.

 

Vet ikke hva jeg skal si jeg, føler meg ganske tom nå, men ett tips: Det er sjelden eller aldri grunn til å grue seg. Vet det er håpløst å si det, jeg gruer meg så fælt at jeg nesten ikke klarer å spise :S

 

 

Fikk akkurat telefon om at jeg kunne kjøre opp på Kongsvinger på onsdag. Hadde fryktet jeg måtte vente hele sommeren på å få kjøre opp, skulle gjerne hatt bil til jobb, menmen. Takket selvfølgelig ja til det, men jeg har aldri kjørt på Kongsvinger før, vet knapt hvor det er; noen tips?

Skulle få noen kjøretimer i morra kveld da, regner med det blir gratis :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring imorgen klokken 12:30 bort på hønefoss noen som kan gi meg tips noen som har erfaringer med sensorer og veier fra hønefoss selv er jeg fra oslo og har aldri vært der før håper på svar mvh dsmx :D

Endret av dsmx89
Lenke til kommentar

Overhold vikeplikten, kjør slik at du til ethvert tidspunkt kan kunne stoppe på den strekningen du ser. Vær oppmerksom, bruk speilene flittig, men ikke for mye. Se i speil før/mens du bremser, husk å se i blindsone til forskjellige situasjoner.

Unngå brå brems og prøv og få en behaglig giring samt nedbremsning.

 

Skal kjøre opp om drøye 2 uker. Føler jeg kommer til å klare det, bare litt nervøs men det er jo normalt.

Lenke til kommentar

du får ha lykke til shark;) men er det noen som kan gi meg beskrivelse av veiene i hønefoss. Det jeg frykter er fartstilpassing det med 50 å 80 at du skal kunne gjette det selv når det ikke står noen skilter å det strøk en kompis av meg på. :hmm:

Lenke til kommentar
du får ha lykke til shark;) men er det noen som kan gi meg beskrivelse av veiene i hønefoss. Det jeg frykter er fartstilpassing det med 50 å 80 at du skal kunne gjette det selv når det ikke står noen skilter å det strøk en kompis av meg på. :hmm:

8941249[/snapback]

I lige måde. Det går nok bra vettu.

 

Tror reglen er:

Er det 5 eller flere veier som kommer inn på veien du kjører på innen 200m, er det tettbebygd strøk og da er det 50 km/t så sant det ikke er skilta til noe annet

Er det mindre enn dette er ubebygget strøk og er 80km/t så sant det ikke er skilta til noe annet.

 

En annen viktig ting er å planlegge kjøringen for å få en så gjevn kjøring som mulig. Plassering i rundkjøringer er VIKTIG, og plassering for å svinge av/på en veg spiller også en rolle.

Lenke til kommentar

Generell fartsgrense brukes nesten aldri i tettbebygd strøk etter det jeg har sett. Det brukes somoftest særskilt fartsgrense med skiltet 50 uansett fordi det ikke skal misforstås.

 

En grei regel angående 50 vs. 80, er at om det er bebyggelse der det står et slutt på x km/t, så er det somoftest 50. Dersom det er ubebygd er det 80. Dersom det står slutt på 50, 60 eller 70 er det alltid 80. Dersom det står slutt på sone 30 er det alltid (evt. mer eller mindre alltid?) 50, fordi det aldri er sonefartsgrenser utenfor tettbebygd strøk.

Lenke til kommentar
Jada, i dag skulle jeg ha oppkjøring, i Lillestrøm.

 

Det startet så bra, merker jeg har kjørt bra i det siste og øvd ganske mye i Lillestrøm. Jeg og sjåførlæreren begynte å snakke om datavirus(!) på veg dit, så jeg ble litt mindre nervøs av den grunn.

Kjørte litt rundt i byen, så litt under panseret, og dura bort til biltilsynet. Oppkjøring 12:30, har visst om det i mange måneder nå. Leverer lappen og betaler. Setter meg ned og venter.

En etter en kommer det sensorer og tar med seg folk som skal ha lappen i dag..

Venter.

Klokka blir 12:35.

Kjørelærer: "Hmm, hva om det har skjedd en feil, og du er meldt på en annen trafikkstasjon?" oO

 

WTF? Det er bare latterlig , men sånn var det.

 

Vet ikke hva jeg skal si jeg, føler meg ganske tom nå, men ett tips: Det er sjelden eller aldri grunn til å grue seg. Vet det er håpløst å si det, jeg gruer meg så fælt at jeg nesten ikke klarer å spise :S

 

 

Fikk akkurat telefon om at jeg kunne kjøre opp på Kongsvinger på onsdag. Hadde fryktet jeg måtte vente hele sommeren på å få kjøre opp, skulle gjerne hatt bil til jobb, menmen. Takket selvfølgelig ja til det, men jeg har aldri kjørt på Kongsvinger før, vet knapt hvor det er; noen tips?

Skulle få noen kjøretimer i morra kveld da, regner med det blir gratis  :hrm:

8940406[/snapback]

 

Jeg hadde oppkjøring i kongsvinger, utrolig koselige sensorer. Men er mye høyreregel inni gata, masse gangoverfelt. Og ved festningen der er det trange gater.

Lenke til kommentar
(...)

Fikk akkurat telefon om at jeg kunne kjøre opp på Kongsvinger på onsdag. Hadde fryktet jeg måtte vente hele sommeren på å få kjøre opp, skulle gjerne hatt bil til jobb, menmen. Takket selvfølgelig ja til det, men jeg har aldri kjørt på Kongsvinger før, vet knapt hvor det er; noen tips?

Skulle få noen kjøretimer i morra kveld da, regner med det blir gratis  :hrm:

8940406[/snapback]

YES! Da var lappen i boks :w00t:

Med 3-4 kjøretimer i Kongsvinger gikk det faktisk. Fikk veldig grei sensor, en innleid fra Oslo faktisk, omtrent like like kjent som meg. Kjøringa gikk greit, men loka ordentlig i første rundkjøringa, da jeg ikke venta på en bil som kom litt fort.

Det man kan si om Kongsvinger:

- Høyreregel (overalt, forkjørsveg er mangelvare)

- Les skilter, noen steder med innkjøring forbudt og gjennomkjøring forbudt, envegskjøring etc.

- Togoverganger, hadde to av disse, pass på å se deg godt om før du kjører.

 

Helhetsinntrykket gjelder, jeg sa fra på slutten at jeg visste første rundkjøringa gikk dårlig, tror det lønner seg.

Lykke til alle andre ;)

Lenke til kommentar
JA! :D

Har kjørt sammenhengende fra jeg sto til nå :p

HEFTIG fett!

8960170[/snapback]

Jeg skal også kjøre opp i drøbak. HVa var rute di?

Hva gjorde sensor?

 

-prøvde han å lure deg?- med f.eks ta ned til venstre her, så er det forbud f.eks med skilt?

-Hvordan forholdt han seg?- Satt han og sa en rute du skulle kjøre eller bestemte du selv?

- Nevn gjerne hele ruta di

- Hvor lang tid tok det fra sensor satt seg inn i bilen til du hadde lappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...