Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wohooo jeg tok teorien igår :D bare 4 feil!

Men med oppturen så kom nedturen, fikk ikke oppkjøring før 30.05 og gidder fæn ikke å vente så lenge.

Så tenkte kanskje at jeg skal ta den i drammen eller i asker (billignstad).

Noen som har erfaring med hvordan det er å kjøre opp i Drammen?

Har bodd i Asker store deler av livet mitt, så ville kanskje hatt en liten fordel ved å ta den der.

Noen som anbefaler en bra sted å kjøre opp på østlandet?

Oslo er uaktuelt siden der har jeg kun kjørt to ganger :hm:

8254957[/snapback]

jeg kjørte opp i drammen. ikke veldig hardt. bare masse fotgjengere og passe på. etter det jeg har hørt er det ingen av sensorene som skiller seg noe særlig ut som verken snille eller slemme. er vel en eller annen her som alle andre steder som blir kalt for strykehjernet da :p men sånn er det uansett. men oppkjøring i drammen er ikke hardt hvertfall!

Lenke til kommentar

presterte å stryke i går... kill me now.

kjørte for "aggressivt" inn i en rundkjøring hvor sensor mente at det eneste korrekte hadde vært å vente på bussen fra venstre, selv om begge (bus og meg selv), begynte å kjøre ca samtidig (jeg var inne i rundkjøringen et lite sekund før bussen). Jeg gjorde dette fordi det var en god del traffikk, så jeg tenkte at jeg måtte ta luka, i tillegg til at bussen er stor og tung, og derfor trenger tid på å komme i siget, og at jeg derfor bare kunne smette inn - men neida!

I ettertid tenker jeg selvsagt at jeg skulle ha stoppet, men føler allikevel at sensor var noe streng da han strøk meg med dette som grunnlag, da jeg ikke laget noen farlige situasjoner i traffiken, annet en at det hadde blitt litt riksing inn i rundjkøringa.

Ellers kjørte jeg forbi en buss i en femti sone med for høy hastighet (35km/t) - sensor mente at jeg ikke bremset nok ned da jeg passerte.

Dette resulterte i stryk.

Takk for meg - og god natt.

depressive saker

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Hmm, pleier alltid å smette inn i rundkjøringer, det sa læreren min også at jeg skulle gjøre, hvis det er mye trafikk.

*Jeg vente og se til venstre*

*Åpning i trafikken*

Kjørelærer: KJØR, KJØR

Meg: Huh?

Kjørelærer: KJØR

*Kjørelærer gasser opp for meg og kjører inn*

Stressende de første gangene jeg måtte lære å kjøre slik :p

Lenke til kommentar
Hmm, pleier alltid å smette inn i rundkjøringer, det sa læreren min også at jeg skulle gjøre, hvis det er mye trafikk.

*Jeg vente og se til venstre*

*Åpning i trafikken*

Kjørelærer: KJØR, KJØR

Meg: Huh?

Kjørelærer: KJØR

*Kjørelærer gasser opp for meg og kjører inn*

Stressende de første gangene jeg måtte lære å kjøre slik :p

8271815[/snapback]

Samme sier min kjørelærer til meg.

Her er saken: Før oppkjøring tenkte jeg med meg selv at jeg skulle kjøre veldig deffansivt, og ta ting helt piano - (ned i andre gir og lav fart inn i rundkjøringer/kryss osv).

Rett før oppkjøring hadde en jeg kjøretime med læreren min, og jeg spurte han om det var lurt å kjøre såpass defansivt - han svarte nei. Han mente heller at jeg burde kjøre litt raskere inn i kryss/rundkjøringer, gjerne flyte gjennom på 3 gir med litte høyere fart - på den måten skulle jeg illustrere at jeg raskt kunne få et overblikk over traffikk situasjonen.

Denne kjøretimen var en oppvarmingstime rett før oppkjøring - jeg ble naturligvis noe forvirret over dette svaret, og var veldig i tvil om hvordan jeg skulle kjøre - var tydeligvis ikke defansiv nok.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Syntest det var en merkelig ting å si av kjørelæreren... sensor skjønner da at du tar det litt med ro under oppkjøringen da det blir mindre sjanse for at noe som helst kan skje da. Jeg spurte min egen lærer, og han sa "ta det med ro, ikke forhast deg eller stress så går det bra". Selvfølgelig finnes det grenser for hvor rolig man skal ta det, men lønner seg nok... Selv bestod jeg oppkjøringen i går, og jeg kjørte mye mer forsiktig enn jeg pleier. Sensor nevnte da bare at jeg tok det veldig med ro, og kjørte absolutt ikke over evne, noe som slettes ikke er dumt på oppkjøring ;)

Lenke til kommentar
Jaja, gjort er gjort. Føles sinnsykt kjipt, men men...faen ass.

Jeg får bare kjøre veldig rolig/defansivt neste gang, så går det sikkert bra.

8272963[/snapback]

En fin mellomting er best, men føler du at du ikke har full kontroll så bremser du og venter, er det plass så ikke nøl med å ta den. Men pass på å ikke ta for risky luker da. :)

Lenke til kommentar
Jaja, gjort er gjort. Føles sinnsykt kjipt, men men...faen ass.

Jeg får bare kjøre veldig rolig/defansivt neste gang, så går det sikkert bra.

8272963[/snapback]

En fin mellomting er best, men føler du at du ikke har full kontroll så bremser du og venter, er det plass så ikke nøl med å ta den. Men pass på å ikke ta for risky luker da. :)

8272974[/snapback]

:thumbup:

Lenke til kommentar

selvom man skal ta det rolig under oppkjøring skal man ikke kjøre som en dass. Jeg fikk skryt etter vi kom tilbake og var ferdige for at jeg turte å gi på litt. Kjørte en A4 1.8t så fikk skryt fordi jeg turte å dra ut gira litt :)

Lenke til kommentar
selvom man skal ta det rolig under oppkjøring skal man ikke kjøre som en dass. Jeg fikk skryt etter vi kom tilbake og var ferdige for at jeg turte å gi på litt. Kjørte en A4 1.8t så fikk skryt fordi jeg turte å dra ut gira litt :)

8275117[/snapback]

Det er klart at man ikke skal kjøre som et 88 år gammelt kvinnfolk, men det som regnes som defansivt av en sensor, kan sikkert regnes som offansivt av en annen.

Tror hele driten er veldig subjektiv egentlig.

Uansett hvor god man er til å kjøre, kan man være uheldig under oppkjøring å stryke - vice versa.

Lenke til kommentar

Joa, jeg hadde vikepliktsbrudd på oppkjøringa mi på mandagen som var. Men som sensor sa på slutten, "vi ser på helheten og ikke spessiellt på enkeltepisoder, og siden du har vist at du kan vikepliktsregelen ved flere situasjoner ser jeg bortifra den episoden helt i starten av oppkjøringa idag. Du gjorde den feilen mest sansynlig fordi du var nærvøs, for det så jeg på deg" ellerno.

Lenke til kommentar

Da er det 5 dager til min oppkjøring. Jeg skal kjøre opp på Drøbak Trafikkstasjon. Noen som har kjørt opp her? Noen tips til spesielle steder/situasjoner jeg må passe på? Er 12.00 et greit tidspunkt å ha den? Har lest hele tråden så vil gjerne ha tips fra alle som har kjørt opp akkurat her.

Jeg har kjørt utrolig lite til å ha oppkjøring, men er fast bestemt på at jeg skal klare den. Jeg har siste langturen mandag og oppkjøringen på torsdag. Hva burde jeg gjøre på tirsdag og onsdag? Kjøre masse generelt eller ta det litt rolig rett før oppkjøringa?

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt utrolig lite til å ha oppkjøring, men er fast bestemt på at jeg skal klare den. Jeg har siste langturen mandag og oppkjøringen på torsdag. Hva burde jeg gjøre på tirsdag og onsdag? Kjøre masse generelt eller ta det litt rolig rett før oppkjøringa?

8325622[/snapback]

Slapp av, du. Jeg kjørte opp en torsdag. Min siste kjøretime var tirsdagen før. På onsdagen slappet jeg av, og det gikk jo bra... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...