Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er jo fint mulig, kjørelæreren din vet best, men han vil også tjene mest mulig penger av deg før du blir ferdig. Du må nesten ta ei vurdering om du er klar. Hvis du ikke er klar til ei oppkjøring, men består; så kan du får det dyrt etterpå.

7776881[/snapback]

Isåfall må det være mangel på elever, og såvidt jeg vet er det gjerne ikke det, så de har ikke noe å tjene på lage flere kjøretimer før oppkjøring. Derimot tjener de vel på at folk stryker, da de låner bort bilen til en stor sum, og trenger ikke å gjøre noe for de pengene, får flere kjøretimer, ny oppkjøring med utlån av bil, ...

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min ville ikke si om jeg var klar til å kjøre opp eller ikke, han sa det var mitt valg og han ikke ville presse på meg timer om jeg mente det var unødvendig. Dette var da rett etter jeg hadde strøket på prøveoppkjøringen med glans. Jeg tok en dobbeltime til før jeg kjørte opp. Besto helt fint.

 

Tror nok de vil at folk skal bestå, jeg. Det er jo ikke mangel på elever, og det er vel litt respekt å ha lav strykprosent blant elevene sine. Sånn ville hvertfall jeg tenkt.

Lenke til kommentar
Det er jo fint mulig, kjørelæreren din vet best, men han vil også tjene mest mulig penger av deg før du blir ferdig. Du må nesten ta ei vurdering om du er klar. Hvis du ikke er klar til ei oppkjøring, men består; så kan du får det dyrt etterpå.

7776881[/snapback]

Isåfall må det være mangel på elever, og såvidt jeg vet er det gjerne ikke det, så de har ikke noe å tjene på lage flere kjøretimer før oppkjøring. Derimot tjener de vel på at folk stryker, da de låner bort bilen til en stor sum, og trenger ikke å gjøre noe for de pengene, får flere kjøretimer, ny oppkjøring med utlån av bil, ...

7782019[/snapback]

 

Du jonepet har så rett så rett.. Det er akkurat sånn det er. Så egentlig burde hver eneste elev strøket minst en gang, da hadde vi som lærere hatt fine dager på jobb. Kunne gjerne strøket flere ganger også. Da hadde ventetiden på å få oppkjøring blitt laaang.. Kanskje dette som må til for at folk skal forstå hvorfor man må ha nok kjøretimer. Mange kan ikke hovedmålene som sensoren vurderer hver eneste førerprøve ut i fra. Men vil gjerne ha lappen - uten å vite hva som blir vurdert. Morsomt.. Men vi vet også at mange har vanskelig for å innse at de ikke er gode nok. Da er det mye lettere å skylde på kjørelæreren, bilen, priser, regler, sensor osv. Er helt normalt det..

 

Får av og til inntrykk av at flere elever har utrolig stor selvtillit i forhold til kjørelæreren sin. De tror at vi som lærere aller helst ønsker å kjøre med akkurat DEG. Gjerne så mange timer som mulig. At jeg som lærer ikke vil at akkurat DU skal få oppkjøring. "Nei - han/hun vil jeg gjerne kjøre flere timer med. La oss finne på noe som ikke er bra nok enda.." Lurer på om det i fullt alvor er noen som tror at vi driver sånn. Litt morsomt er det også, for det er faktisk ikke den typen elever vi ønsker å kjøre med dersom vi kan velge. Vil mye heller kjøre med positive elever som ønsker å lære noe! Ikke dem som faktisk tror at jeg lurer dem eller at jeg ikke kan jobben min. Blir bare krangling ut av det. De vil jeg gjerne bli kvitt så fort som mulig og jeg vil absolutt ikke at de skal stryke. Da må vi jo kjøre mer. Det rare er at de elevene som ikke bryr seg om antall timer ol, ofte er de som kjører færrest timer på kjøreskolen.

Lenke til kommentar
Har hatt ganske mange kjøretimer, og føler at uansett hva jeg gjør ender det bare opp med flere kjøretimer. 500,- kr for 45 min er nesten kriminelt, og privat øvelseskjøring med eldre bil hjelper ikke mye.

7782411[/snapback]

helt syke priser, ja. selv har jeg ikke hatt mange timene, har hatt 3 dobbelttimer, og hadde glattkjøring i går, samt langkjøring i morgen og på fredag.

 

men du sier at privat øvelseskjøring ikke hjelper? det er bare tull. har ingenting å si hvor ny eller gammel bilen er, men erfaring kommer med kilometerene. Jeg har kjørt masse privat, og har fått masse skryt av kjørelærer.

Har også fått "lekekjøre" litt, kjører en a4 1.8tQ, og han sier ingenting på at jeg drar ut gir osv.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

500kr er ikke en syk pris.

 

1: En person sitter og skal vurdere, dvs. bruke tiden sin til å vurdere din kjøring.

2: Bilen i seg selv koster penger i form av service, årsavgift, evt. skader, osv. Elever bruker vel gjerne ikke å behandle bilen så veldig fint de første timene.

3: Drivstoff koster penger. Spesielt på ueffektiv bykjøring.

4: Administrasjonskostnader, eksempelvis regnskap

5: Noen må jo svare på telefoner når læreren er ute og kjører..

 

Når kjøreskolen er et større selskap med ansatte som lærere gjelder også følgende:

6: Arbeidsgifteravgift, og andre statlige avgifter.

 

osv.. blir fort hundrelapper i utgifter.

Lenke til kommentar

Ja, når prisen steg opp mot slutten av kjøringen min så syntes kjørelæreren min at den var enda alt for lav, og at den godt kunne vært langt høyere. Da var den på 460 kroner.

 

1: Kjørelæreren får sitte i bilen konstant, mens han beordrer eleven rundt i byen, samt inn på X butikk for å kjøpe mat og lignende tøv.(Skjedde konstant, men klagde ikke fordi det hadde vært for mye styr å bytte lærer)

 

2, 3, 4, 6: Bilen og jobben osv koster bra med penger ja, men så får kjørelærere bilen til privat bruk. Han jeg var med var svært opptatt av at vi måtte ta det rolig fordi han brukte bilen overalt. Vet ikke om alle får det, men de jeg vet om kjører med bilen privat.

 

5: Kjørelæreren har da mobil :p

 

Så er det at det å kjøre en bil er et privilegium(leifzor?) og ikke en rettighet man har. Though det er bra "nødvendig" for å handle/jobbe/kjøre barna til X sted og stort sett det meste man holder på med.

Lenke til kommentar

Mange kjørelærere bruker bilen til privat bruk ja - det kalles FIRMABIL og er ikke gratis akkurat. Hvor mange tusen man betaler i måneden, kommer an på bla hvilken skatteklasse bilen tilhører. Så jo dyrere bil kjøreskolen velger, desto dyrere blir det å holde firmabilen for den enkelte lærer. Dette er helt likt som i maaange andre yrker - er ikke sånn at vi bruker bilene gratis..

Lenke til kommentar

Det koster å bruke firmabil privat, altså i skatter og avgifter. Nettopp fordi det er en firmabil, ellers ville alle opprettet sine egne firmaer og satt bilen på firmaet, og dermed spart masse penger.

 

5: Kjørelæreren har da mobil tongue.gif

Ehm.. ulovlig.. Selv om endel av dem gjør det. Og det er vel ikke særlig optimalt med en lærer som konstant prater i telefonen mens han/hun skal lære opp en elev.

Lenke til kommentar
Har hatt ganske mange kjøretimer, og føler at uansett hva jeg gjør ender det bare opp med flere kjøretimer. 500,- kr for 45 min er nesten kriminelt, og privat øvelseskjøring med eldre bil hjelper ikke mye.

7782411[/snapback]

helt syke priser, ja. selv har jeg ikke hatt mange timene, har hatt 3 dobbelttimer, og hadde glattkjøring i går, samt langkjøring i morgen og på fredag.

 

men du sier at privat øvelseskjøring ikke hjelper? det er bare tull. har ingenting å si hvor ny eller gammel bilen er, men erfaring kommer med kilometerene. Jeg har kjørt masse privat, og har fått masse skryt av kjørelærer.

Har også fått "lekekjøre" litt, kjører en a4 1.8tQ, og han sier ingenting på at jeg drar ut gir osv.

7785051[/snapback]

 

Er enig med at en gammel bil ikke har så mye å si, men det er selvfølgelig en fordel å øve med samme bil en skal kjøre opp med. Tenkte kanskje ikke helt før jeg skrev det. Har fått mye ut av private kjøretimer, det er ikke det.

 

Men at det er kriminelt med 500,- per kjøretime står jeg for. Det er ikke alle som liker bil like mye, f. eks jeg må ta førerkort for å gjøre jobben jeg er ansatt til å gjøre, men kunne godt klart meg helt uten bil på fritiden. Enkelte må helt opp i 30 kjøretimer for å være klar til oppkjøring, andre trenger kanskje 5 kjøretimer. Det blir fort dyrt.

Lenke til kommentar
Har hatt ganske mange kjøretimer, og føler at uansett hva jeg gjør ender det bare opp med flere kjøretimer. 500,- kr for 45 min er nesten kriminelt, og privat øvelseskjøring med eldre bil hjelper ikke mye.

7782411[/snapback]

helt syke priser, ja. selv har jeg ikke hatt mange timene, har hatt 3 dobbelttimer, og hadde glattkjøring i går, samt langkjøring i morgen og på fredag.

 

men du sier at privat øvelseskjøring ikke hjelper? det er bare tull. har ingenting å si hvor ny eller gammel bilen er, men erfaring kommer med kilometerene. Jeg har kjørt masse privat, og har fått masse skryt av kjørelærer.

Har også fått "lekekjøre" litt, kjører en a4 1.8tQ, og han sier ingenting på at jeg drar ut gir osv.

7785051[/snapback]

 

Er enig med at en gammel bil ikke har så mye å si, men det er selvfølgelig en fordel å øve med samme bil en skal kjøre opp med. Tenkte kanskje ikke helt før jeg skrev det. Har fått mye ut av private kjøretimer, det er ikke det.

7790201[/snapback]

vel, skal egentlig ha lite å si å kjøre en annen bil enn den bilen du er vandt til, jeg har selv øvelseskjørt i minst 9 forskjellige biler jeg kommer på nå, og jeg har 0 problem med å vende meg til en ny bil, jeg har kjørt med skolen nå, 2 forskjellige biler(ene var a4 1.8tQ, andre var en opel med en 2.0disel). tar meg ikke mange minuttene å vende meg til bilen, hvordan clutch\brems\gass osv tar..( men om man kun har kjørt den ene bilen på kjøreskolen kan det bli værre.

 

min mor, øvelseskjørte med en boble, og hun hadde et punkt på panseret som skulle stemme med midstripa, da visste hu at hu lå midt i veien, dette blir selvfølgelig et problem når man bytter bil :p

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Tar på meg flere uvaner enn lærdom når jeg kjører privat, ting som kjørerlærer fort legger merke til når man kjører med de.

7793136[/snapback]

 

Er mange som gjør det, ofte fordi de ikke helt forstår hva de må gjøre når de sitter i bilen hjemme. Mange kjører og kjører, uten å ØVE på det de har lært. Da blir det mange kjøretimer på kjøreskolen. De som kommer billigst ut av opplæringen er de som først lærer hva som er riktig, for så å ØVE på dette hjemme. Favorittelevene mine det!! Da betyr det ingenting hvilken bil de kjører eller hvem de kjører med. Viktigste tipset fra meg før oppkjøring er å øve masse hjemme. Men tenk på at å kjøre eller øve kan være to forskjellige ting. Eks kan være å kjøre rett fram på forkjørsveg eller motorveg. Dette kan man gjøre i timesvis, men hva lærer man? Er ikke så vanskelig å flytte bilen liksom. Gi dere selv utfordringer i stedet. Så tipset er:ØV på det du allerede har lært på kjøreskolen. Øv til du får det til, da består du førerprøven!!

 

At kjørelærere bruker timene på andre ting enn opplæring er ikke akseptabelt. Unntaket kan være å fylle bensin dersom nødvendig. Å snakke i tlf under kjøretimer er heller ikke bra. Da skal det være så viktig at man ikke kan vente. Jeg ville gitt beskjed umiddelbart når slike ting skjer - skal ikke aksepteres! :nei:

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti at kjørelærere bruker verdifulle minutter på å gjøre private ting, men er ofte borti kjørelærere som prater i jobbmobil og taster meldinger på den til andre elever mens jeg kjører. Det er som oftest når jeg kjører på lange strake veier, så da frykter jeg ikke så ekstremt for å gjøre feil.

 

hanvar: er du kjørelærer? Hvor da?

Lenke til kommentar
Har ikke vært borti at kjørelærere bruker verdifulle minutter på å gjøre private ting, men er ofte borti kjørelærere som prater i jobbmobil og taster meldinger på den til andre elever mens jeg kjører. Det er som oftest når jeg kjører på lange strake veier, så da frykter jeg ikke så ekstremt for å gjøre feil.

 

hanvar: er du kjørelærer? Hvor da?

7799351[/snapback]

 

Jeg er kjørelærer i rogaland. Har jobbet i noen år etterhvert og kjørt opp mange hundre elever. Veldig morsom jobb der jeg treffer mye folk. Tror nesten det er den beste jobben i verden.. Hehe.. Det aller verste jeg vet er når elevene mine stryker. Ingenting er verre enn en elev som ønsker å kjøre opp selv om han/hun har fått klar beskjed om at nivået ikke er godt nok. Følelsen av å sitte i bilen på vei til førerprøve og vite med sikkerhet at dette garantert ikke går bra, er ikke noe morsomt i det hele tatt. Er nok derfor det kan oppleves som om man trenger flere timer enn man ønsker. Vi vet så utrolig godt hva dere må kunne og vil virkelig ikke at noen skal stryke.

 

Og til dere som tar førerkort: husk at det slettes ikke er alle kjørelærere som er enige i all obligatorisk opplæring dere må igjennom før førerprøve. Er ikke god butikk for oss heller med så mange kjøretimer som enkelte må ha for å bestå. Noen av oss er mildt sagt rasende. Men vi blir tvunget av myndighetene til å følge de planene som politikere bestemmer. Så selv om vi er aldri så uenige i veiledningstimer eller andre ting, så har vi ikke noe valg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...