Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel an på hva du er komfortabel med. Jeg kjente knapt kjørelæreren da jeg kjørte opp, og for meg ville det vært et unødvendig stressmoment (i en situasjon som allerede er stressende nok)

 

Okei, jeg vet ikke hva det er, men jeg liker å ha med flere i bilen faktisk, i tillegg til kjørelærer (når jeg kjører med h*n på vanlig kjøretime). Så får bare vurdere det til neste oppkjøring. Fikk forresten en rute på 1. oppkjøring som er beryktet til å være ganske ille ut fra Risløkka, så håper jeg får en rute som går inn i Oslo by denne gangen og ikke Nittedal haha :) 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg er ny i tråden, men skal kjøre opp for 3.gang denne uken og jeg er så demotivert. Sist sa sensor at det var "nesten perfekt" og jeg strøk på uøkonomisk kjøring (brukte 1.gir unødvendig mye), og selv om jeg nå har jobbet mye med dette så har jeg ikke trua i det hele tatt. Gruer meg til å drite meg ut igjen og høre "det er dessverre ikke bestått denne gangen heller".

Jeg er over 30 år og har øvelseskjørt i årevis, så det at sensor sier "du trenger mengdetrening" blør i ørene mine, for jeg er den som kjører overalt i familien men jeg er tydeligvis ubrukelig på kjøring likevel. 

Synes det er så sykt flaut, og det å kjøre opp nesten gang føles ut som frivillig tortur da jeg er overbevist om at det går til hel***.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men var godt å få det ut da jeg ikke snakker med noen om neste oppkjøring.

Lenke til kommentar
Hufseguri skrev (På 16.11.2020 den 11.18):

Jeg er ny i tråden, men skal kjøre opp for 3.gang denne uken og jeg er så demotivert. Sist sa sensor at det var "nesten perfekt" og jeg strøk på uøkonomisk kjøring (brukte 1.gir unødvendig mye), og selv om jeg nå har jobbet mye med dette så har jeg ikke trua i det hele tatt. Gruer meg til å drite meg ut igjen og høre "det er dessverre ikke bestått denne gangen heller".

Jeg er over 30 år og har øvelseskjørt i årevis, så det at sensor sier "du trenger mengdetrening" blør i ørene mine, for jeg er den som kjører overalt i familien men jeg er tydeligvis ubrukelig på kjøring likevel. 

Synes det er så sykt flaut, og det å kjøre opp nesten gang føles ut som frivillig tortur da jeg er overbevist om at det går til hel***.

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men var godt å få det ut da jeg ikke snakker med noen om neste oppkjøring.

Nå har du vel kanskje allerede hatt oppkjøring, men mitt første tips må være å endre til automat og ta oppkjøring med dette dersom girvalg er et gjentagende problem eller du føler utfordring med dette.

Ellers sitter resten i hodet ditt. Dersom man ok plassering, girvalg, flyt og sjekker speil skal det faktisk litt til for å stryke. Mange overdriver en oppkjøring og tror sensor er der for å lete etter feil. Det handler om å kjøre trygt og forsvarlig, også skal du kunne trene videre på egenhånd senere. Dersom du klarer å kjøre en times tid i variert trafikk uten å gjøre noen åpenbare feil og være helt gjennomsnittlig på alt kommer du til å bestå. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 11/21/2020 at 9:57 PM, Läkerol said:

Nå har du vel kanskje allerede hatt oppkjøring, men mitt første tips må være å endre til automat og ta oppkjøring med dette dersom girvalg er et gjentagende problem eller du føler utfordring med dette.

Ellers sitter resten i hodet ditt. Dersom man ok plassering, girvalg, flyt og sjekker speil skal det faktisk litt til for å stryke. Mange overdriver en oppkjøring og tror sensor er der for å lete etter feil. Det handler om å kjøre trygt og forsvarlig, også skal du kunne trene videre på egenhånd senere. Dersom du klarer å kjøre en times tid i variert trafikk uten å gjøre noen åpenbare feil og være helt gjennomsnittlig på alt kommer du til å bestå. 

Takk for svar, jeg bestemte meg for å bytte til automat dersom jeg skulle stryke igjen.

HELDIGVIS fikk jeg en utrolig hyggelig sensor som skravla gjennom hele turen (selv om vi avtalte LITT prat). Hadde terpet mye på økonomisk kjøring og selv om jeg ble kjempestressa da jeg bomgiret en gang så var sensor strålende fornøyd. I retrospekt skulle jeg jo ønske jeg hadde vært mer "til stede" og kost meg, da han var en veldig interessant mann med mange av de samme interessene som meg.

Det ble altså førerkort på meg også, på 3.forsøk. Begynte å grine foran sensor, jeg var så sjokkert og overrasket. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen med noen gode tips til prosessen med å ta lappen. Jeg er 22 år og har akkurat bestemt meg for å begynne kjøreopplæring på nytt etter at jeg kastet inn hansken da jeg var 18. Jeg er ganske engstelig av meg og redd for å gjøre feil. Sist gav jeg meg fordi jeg ikke følte at jeg hadde det som skulle til for å ta lappen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hufseguri skrev (På 3.12.2020 den 9.47):

Takk for svar, jeg bestemte meg for å bytte til automat dersom jeg skulle stryke igjen.

HELDIGVIS fikk jeg en utrolig hyggelig sensor som skravla gjennom hele turen (selv om vi avtalte LITT prat). Hadde terpet mye på økonomisk kjøring og selv om jeg ble kjempestressa da jeg bomgiret en gang så var sensor strålende fornøyd. I retrospekt skulle jeg jo ønske jeg hadde vært mer "til stede" og kost meg, da han var en veldig interessant mann med mange av de samme interessene som meg.

Det ble altså førerkort på meg også, på 3.forsøk. Begynte å grine foran sensor, jeg var så sjokkert og overrasket. 

Litt sent svar, men å ikke bestå på oppkjøring fordi man ikke kjører økonomisk er for drøyt synes jeg. Da hadde jeg klaget. Trodde man strøk om man skapte farlige situasjoner, eller generelt kjørte dårlig. "Nesten perfekt" bør være mer enn nok til å bestå. Men gratulerer med lappen! :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Ha meg unnskyldt om dette allerede er svart på, jeg har ikke anledning til å lese hele tråden. 

Etter å ha strøket skal jeg ha ny oppkjøring på fredag. Jeg fikk ikke helt kjemien med min tidligere sensor, og ettersom h*n strøk meg ser jeg ikke noe grunn til å holde på vedkommende heller. Dersom samme sensor dukker opp denne gangen, har jeg anledning til å avvise? 

Jeg har sett etter info på vegvesenets nettsider men finner ikke noe om dette. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Min erfaring med oppkjøring.

Bakgrunn:
Regner med at jeg har kjørt 5-8k km med mesteparten av kilometerne med mor og kun det obligatoriske med kjøreskole.

Oppkjøring:
Oppkjøring 14.04.21 i Stavanger, manuell bil. Kjørte på en variert rute. Var innom stoppskilt på forus, diverse motorveier, bykjøring i Sandnes og landeveier mot Gandal.

På sikkerhetskontrollen fikk jeg spørsmål om følgende;
Kontroller at batteriet er montert korrekt:
Rista litt i det, viste at skruene var montert korrekt og at enheten satt fast.
Hva er konsk. av feilmontert batteri?
Kan føre til kortslutning samt ved evt. lekkasje kan syre i batteriet føre til skade i motorrommet.

Var ganske nervøs under selve oppkjøringen. Roet seg litt ned etter 3-5 min, men kjørte betraktelig værre under oppkjøring enn v/ oppvarmingstimen. Sensor ba meg ikke snakke pga. smittevern (?) Høres litt søkt ut, sitter jo der med masker begge to, men null snakk var like greit for meg.

Rent teknisk hadde jeg ingen problemer. Giring, plassering, farttilpassing etc. ble gjennomgående god.

Av "anmerkninger" var jeg ved én anledning for rask inn mot en rundkjøring hvor jeg måtte stoppe i stedet for å ha oversikt slik at jeg ville slippe en full trafikal stans. Den eneste "alvorlige" feilen jeg hadde oppstod ved en situasjon med buss på holdeplass. Bussen signaliserte inn på holdeplass 50-100m foran meg, i en 50 sone, og jeg sakket ned til 30km/t, men når jeg var på midtsiden av bussen så aksellerte jeg.

Av skryt fikk jeg beskjed om at jeg var flink på å komme meg "ut av situasjoner", altså at jeg hadde god aksellerasjon ut av rundkjøringer, kryss o.l. Jeg tilpasset fart etter forholdene (?), regner med at det bare betyr at jeg ikke kjører som en Northug, men heller ikke som en bestemor Hilda på 90. Eller feks at ved skilt om skarp sving satt jeg konsekvent ned farten. Var gjennomgående god på forkjørs/vikeplikt/gangfelt. Plasseringene var også gjennomgående gode.

Selv tenkte jeg at jeg kom til å stryke når jeg gassa på ved bussen, men alt går på helhet. Dreit meg katostrofalt ut ved bussen og hun kalte den for en "farlig feil" og regner med at om jeg hadde gått på en annen lignende smell, feks. vikeplikt, ville jeg ikke bestått.

Konklusjon:
Nervene spilte meg et puss. Kjørte betraktelig værre under oppkjøring enn de foregående timene. Jeg har kjørt MYE og har fått igjen for det, det tekniske er for meg som å kjøre en sykkel. Bemerker meg at jeg fikk skryt for å komme meg fort ut av situasjoner. I mine ører betyr det at å trå på gassen ut av kryss/rundkjøringer o.l. er en gunstig ting å gjøre...

 I morgen skal jeg ut i rogalandsfjella og ta meg en skikkelig biltur. Ønsker alle fremtidige "aspiranter" lykke til :D

 

EDIT:
Kom på at jeg kjørte for fort FLERE ganger. Da typisk i soner hvor man går fra 50-80, eller 60-90, men bremset ikke noe bare slapp gasspedalen. Det kommenterte sensor ikke noe på så da ser det ut som de har ett vist slinringsromm når det gjelder fart.

 

 

Endret av ettan22
Lenke til kommentar
ettan22 skrev (29 minutter siden):

Min erfaring med oppkjøring.

Bakgrunn:
Regner med at jeg har kjørt 5-8k km med mesteparten av kilometerne med mor og kun det obligatoriske med kjøreskole.

Oppkjøring:
Oppkjøring 14.04.21 i Stavanger, manuell bil. Kjørte på en variert rute. Var innom stoppskilt på forus, diverse motorveier, bykjøring i Sandnes og landeveier mot Gandal.

På sikkerhetskontrollen fikk jeg spørsmål om følgende;
Kontroller at batteriet er montert korrekt:
Rista litt i det, viste at skruene var montert korrekt og at enheten satt fast.
Hva er konsk. av feilmontert batteri?
Kan føre til kortslutning samt ved evt. lekkasje kan syre i batteriet føre til skade i motorrommet.

Var ganske nervøs under selve oppkjøringen. Roet seg litt ned etter 3-5 min, men kjørte betraktelig værre under oppkjøring enn v/ oppvarmingstimen. Sensor ba meg ikke snakke pga. smittevern (?) Høres litt søkt ut, sitter jo der med masker begge to, men null snakk var like greit for meg.

Rent teknisk hadde jeg ingen problemer. Giring, plassering, farttilpassing etc. ble gjennomgående god.

Av "anmerkninger" var jeg ved én anledning for rask inn mot en rundkjøring hvor jeg måtte stoppe i stedet for å ha oversikt slik at jeg ville slippe en full trafikal stans. Den eneste "alvorlige" feilen jeg hadde oppstod ved en situasjon med buss på holdeplass. Bussen signaliserte inn på holdeplass 50-100m foran meg, i en 50 sone, og jeg sakket ned til 30km/t, men når jeg var på midtsiden av bussen så aksellerte jeg.

Av skryt fikk jeg beskjed om at jeg var flink på å komme meg "ut av situasjoner", altså at jeg hadde god aksellerasjon ut av rundkjøringer, kryss o.l. Jeg tilpasset fart etter forholdene (?), regner med at det bare betyr at jeg ikke kjører som en Northug, men heller ikke som en bestemor Hilda på 90. Eller feks at ved skilt om skarp sving satt jeg konsekvent ned farten. Var gjennomgående god på forkjørs/vikeplikt/gangfelt. Plasseringene var også gjennomgående gode.

Selv tenkte jeg at jeg kom til å stryke når jeg gassa på ved bussen, men alt går på helhet. Dreit meg katostrofalt ut ved bussen og hun kalte den for en "farlig feil" og regner med at om jeg hadde gått på en annen lignende smell, feks. vikeplikt, ville jeg ikke bestått.

Konklusjon:
Nervene spilte meg et puss. Kjørte betraktelig værre under oppkjøring enn de foregående timene. Jeg har kjørt MYE og har fått igjen for det, det tekniske er for meg som å kjøre en sykkel. Bemerker meg at jeg fikk skryt for å komme meg fort ut av situasjoner. I mine ører betyr det at å trå på gassen ut av kryss/rundkjøringer o.l. er en gunstig ting å gjøre...

 I morgen skal jeg ut i rogalandsfjella og ta meg en skikkelig biltur. Ønsker alle fremtidige "aspiranter" lykke til :D

 

EDIT:
Kom på at jeg kjørte for fort FLERE ganger. Da typisk i soner hvor man går fra 50-80, eller 60-90, men bremset ikke noe bare slapp gasspedalen. Det kommenterte sensor ikke noe på så da ser det ut som de har ett vist slinringsromm når det gjelder fart.

 

 

Hvordan er det mulig å kjøre for fort i overgangen fra 50 til 80 km/t ved å bare slippe gassen? Du må vel heller tvert i mot ha gitt på for tidlig.

Lenke til kommentar
9 hours ago, ITtraktor said:

Hvordan er det mulig å kjøre for fort i overgangen fra 50 til 80 km/t ved å bare slippe gassen? Du må vel heller tvert i mot ha gitt på for tidlig.

Du har rett, mente bare at jeg ikke bremsa eller noe når jeg først var over, slapp bare opp. Tror det høyeste jeg var på var litt over 90 rett etter 80 sone skilt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...