Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Ca 9 timer til oppkjøring nÅ!

Lykke til! Du må fortelle oss hvordan det gikk, enten det gikk dårlig eller bra!
skal gjøre det! Føler nervene kryper seg innpå nå ja;)
Nå er jeg spent!

 

besto!

 

Gratulerer!! Det føles nok fantastisk :D

 

Det er en utrolig god følelse!:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei. 

Tenkte jeg skulle dele detaljert hvordan min oppkjøring var i dag, hvor jeg dessverre ikke bestod. 

Jeg begynte med å nesten gulpe opp frokosten på vei ned til trafikkskolen fordi jeg var så nervøs. I tillegg hadde det gått fra bar bakke til MASSE snø som hadde lagt seg på bakken, og det snødde noe helt sykt, som ikke gjorde ting bedre.

Hadde en kjøretime før oppkjøringen for å varme opp litt (noe jeg anbefaler veldig. Det roet hvertfall nervene mine litt). 

På vegvesenet hvor jeg skulle kjøre opp gikk jeg og kjørelæreren min først inn for å betale, deretter gikk vi ut igjen til bilen. Nå hadde det begynt å pøsregne, og vi satt og ventet på sensor. 

Først kom det såkalte "strykejernet" ut døra. Søren, nå får jeg henne tenkte jeg. Men neida, takk gud, hun ropte opp et annet navn. Flere sensorer kom ut, og tilslutt var det en mann som ropte opp mitt navn. Kjørelæreren min gikk ut av bilen, og sensor satt seg inn. Jeg prøvde å være veldig hyggelig og blid for å gi et godt førsteinntrykk. Dette virket det ikke som om han prøvde noe særlig på. Han var skikkelig gretten, så sur ut, og det virket veldig som om han hadde stått opp på feil side av senga denne dagen. (noe de fleste sikkert hadde med tanke på skikkelig uvær, snø og regn midt i mai). 

Vi håndhilste, og han forklarte mumlete hvordan prøven skulle foregå - og at jeg skulle få et sikkerhetsspørsmål. 

jeg fikk "kontroller dekk og felger for skade". Vi gikk ut i pøsregnet, jeg begynte å forklare det jeg kunne om temaet og sjekket hjul og felger. Før jeg var halvveis stoppet han meg og sa vi skulle kjøre. Jeg tror han enten stoppet meg fordi han ikke ville stå der ute i pøsregnet, eller at han skjønte at jeg visste hvordan man sjekket det til en viss grad. 

 

Jeg leste mye på forum og på "oppkjøring" på teoritentamen før jeg skulle ha oppkjøringen. Alle steder har jeg lest at sensor spør om du vil høre på musikk, snakke litt eller ha det stille. Dette spurte ikke min sensor om. Så etter vi hadde kommet oss ut fra vegvesenet og kjørt i rundt 5 minutter i stillhet tenkte jeg å bryte isen litt og si .. ja .. egentlig hva som helst. Så jeg tenkte at jeg skulle informere sensor om at jeg var litt nervøs. For det første fordi jeg ante ikke helt hva jeg skulle si, og fordi det er jo greit for sensor å vite. Da svarte han frekt og småsurt "Ehm ja... men vi skal vel prøve å kjøre likevel... eller...??" Selvtillit bye bye. 

 

Han sa selvfølgelig hvor vi skulle kjøre, og ba med følge skilt mot forskjellige steder. Men det var ikke så ofte han kom med instrukser, så jeg syntes det var veldig kleint og ubehagelig å sitte der med han. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på litt smalltalk igjen etter ca. 15-20 minutter, og sa typ "Se, der er det et ekorn bla bla.." fordi det løp et ekorn et stykke foran oss på veien. Sensor svarte ikke engang. 

 

Jeg klarte å plassere meg feil i to rundkjøringer, som jeg la merke til før jeg kjørte ut i rundkjøringen. Da har jeg lært at man må holde seg i den plasseringen man står i - så enten kjøre den veien du viser med plassering, eller ta en ekstra runde i rundkjøringen for å bytte fil. I den første rundkjøringen var det ingen andre biler, og da valgte jeg å ta en ekstra runde og bytte fil. Jeg forklarte dette til sensor mens jeg gjorde det, men ingen respons.

 

I den andre rundkjøringen var det flere biler, så jeg valgte å kjøre av i samsvar med plasseringen min (men da feil vei i forhold til hva sensor hadde sagt). Jeg sa "Nå plasserte jeg meg feil igjen, men jeg velger å kjøre av her, og heller finne et sted å snu". Ingen respons fra sensor. 

Jeg kjørte inn i et stort boligfelt for å finne et sted å snu. Jeg fant en fin snuplass, og begynte å rygge for å snu bilen. Bak bilen jeg kjørte/delvis på siden stod det en bil parkert uten mennesker i, og ingen andre biler eller mennesker i området. Jeg så at bilen stod der, men rygget mot den. Jeg har ikke følt meg helt trygg på rygging, men tenkte "næmmen, dette går jo faktisk veldig bra". Jeg begynte å nærme meg den parkerte bilen, men hadde fortsatt et stykke å gå på. Ryggesensoren hadde ikke engang begynt å registrere at jeg nærmet meg den. Plutselig nesten roper sensor "DET STÅR EN BIL DER". Ehm, ja? Jeg visste jo det. Og jeg var ikke engang i nærheten av å kræsje i den. Så jeg skjønte ikke helt hva han mente, og ble utrolig stresset og forklarte selvfølgelig at jeg visste at bilen stod der. 

Etter at man har strøket på oppkjøring får man en mail med notatene til sensor og grunnene til at du strøk. Da så jeg at han blant annet hadde skrevet "Sensor må si ifra ved rygging mot bil i kryss med god plass". 

 

En feil jeg gjorde var at det stod en lastebil parkert utenfor veibanen (ca som om en buss står i en busslomme bare litt nærmere veien), hvor jeg kjørte for fort forbi. Jeg husker at jeg senket farten, men vet ikke helt hvor fort jeg kjørte. Skulle kjørt saktere hvertfall. Det var biler i det motsatte feltet, så jeg la meg bare godt til venstre på veien. Da fikk jeg litt avstand fra lastebilen, men heller ikke kræsjet i biler i motsatt felt. Etter endt kjøring fikk jeg beskjed om at jeg måtte sette på blinklys, ligge lenger unna lastebilen og senke farten mer. Skulle jeg da ha stoppet bilen, ventet til alle bilene fra motsatt felt har kjørt, for å så legge meg ut i deres kjørefelt? Skal ta det opp med kjørelæreren min, så vet jeg det til neste gang hvertfall.

 

En annen ting som skjedde var at to kjørefelt ble til ett kjørefelt. Jeg hadde vikeplikt og skulle sakte meg sikkert over i det andre feltet. Jeg husker at jeg tenkte "åh, nå må jeg sjekke om det er klart og sjekke blindsone!". Så jeg sjekket om det var klart to ganger før jeg sjekket blindsone og skle over i det andre feltet. (det var ingen biler foran eller bak meg). Jeg glemte blinklys, men følte ellers at det gikk fint og var fornøyd med speilbruk og blindsone. Etter kjøringen fikk jeg beskjed om at jeg sjekket om det var klart alt for sent, og om det stod det på mailen "sen observasjon og ingen plan for innkjøring på ny veg. Trafikk - vikeplikt?"

 

Jeg prøvde å ta det veldig rolig i rundkjøringer og kryss, som det var veldig mange av - da det er dette jeg har slitt mest med under øvelseskjøring tidligere. Med unntak av de to rundkjøringene jeg plasserte meg feil, så ble det litt sånn at jeg dobbeltsjekket om det var klart. Ikke på den måten at jeg stoppet bilen, men at jeg kikket flere ganger mens jeg kjørte, sjekket blindsone og tok det rolig gjennom rundkjøringene. Det verste var at jeg følte at jeg klarte det skikkelig bra, det var ingen situasjoner, lite biler i rundkjøringene osv. Men på mailen min står det "Sen observasjon i kryss og rundkjøringer". 

 

Jeg kjørte tilbake til vegvesenet og måtte parkere på en av ca seks-syv parkeringsplasser. Selvfølgelig var mange av plassene allerede opptatte. Jeg rygget inn, og jeg klarte det fint. Jeg skrudde av bilen, satt i første gir og satt på parkeringsbremsen. 

 

"Hvordan synes du det gikk?" Vel, nei.. Jeg var på nippet til å begynne å gråte. Det hadde jo ikke gått helt supert liksom, men kanskje sånne passe. Stemmen min var helt kvalt. Jeg begynte å fortelle om feilplassering i rundkjøringene og at jeg var veldig nervøs og følte det gjorde at jeg kjørte litt dårligere enn vanlig. Jeg prøvde å holde igjen tårene. Til slutt klarte jeg ikke å snakke mer fordi jeg var så nærme å gråte. En 22 år gammel jente som sitter å hylgråter kl 10.00 i regnværet var vel det siste denne sensoren trengte, så jeg stoppet å snakke i et par sekunder for å skjerpe meg. Sensor tok da ordet og fortalte LITT om lastebilen og om at jeg var sen med observasjon der hvor to felt ble til ett felt, og sa "jeg har skrevet ikke bestått". Han la til en kort setning "det var mye bra kjøring også" før han gikk ut av bilen. 

 

Det var selvfølgelig kjipt, men jeg hadde egentlig forberedt meg selv på det, så jeg taklet det sånn passe greit. Jeg er en person som blir så nervøs at jeg tror jeg kommer til å besvime, så var egentlig litt stolt av at jeg i det hele tatt klarte å gjennomføre det. 

 

En ting jeg syntes var spesielt var at når kjørelæreren min kom tilbake til bilen, så hadde han møtt på sensoren min på veien, og de hadde snakket om kjøringen min. Det var greit det, men sensor fortalte så mange ting til kjørelæreren min som han ikke fortalte til meg. Syntes det hadde vært greit å få høre det, men men. Fikk det hvertfall gjenfortalt fra kjørelæreren min. 

 

Nå har jeg bestilt ny oppkjøring i slutten av juni, og håper på at jeg består da. Da er jeg nok også mindre nervøs siden jeg vet hva som skjer, og hva jeg må tenkte ekstra over. Håper også på en annen sensor da han ikke helt var det jeg trengte siden av meg i bilen. 

 

Men, en ting vil jeg si til dere som ikke har hatt oppkjøring og er nervøse. Alle skriver og sier "Du roer deg etter du har begynt å kjøre". Det er faktisk sant. Ja, jeg var fortsatt stresset og litt nervøs, men jeg følte meg ikke i nærheten så dårlig som jeg gjorde før jeg begynte å kjøre! 
 

Lykke til alle dere som skal ha oppkjøring. Prøv å vær positive selvom det kan være vanskelig, og husk at det ikke er verdens undergang om man stryker :-)

Endret av Kæjbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kæjbs: Det hørtes ut som litt av en type! Du må lære deg at selv om det er en sensor, så betyr -ikke- det at det er en som bare skal oppføre seg dårlig. Du har lov til å si fra at det er unødvendig å ta den tonen. Jeg skjønner ikke hvorfor de oppfører seg sånn, det maner jo ikke til bedre kjøring heller, gjør bare folk mer nervøse. Nesten så jeg får lyst til å tenke at de gjør det for å sikre seg flere kunder, at den samme kunden betaler mer penger for å kjøre opp flere ganger.

 

Det var i hvert fall et skikkelig bra svar ^^ Du har godt minne!

 

Generelt vil jeg bare skrive at et godt psykologisk triks er å tenke at man har kjørt titalls/hundrevis av ganger før. Dette er bare en ny tur, som alle andre. Ikke ha fokuset på sensoren eller bedømmelsesaspektet, ha fokuset på selve kjøringen og at det er du som kjører. Sensorens liv er i dine hender, du kjører for å beskytte den personen. Du har kontrollen! Og det er antageligvis dét de prøver å se etter, om du har selvtillit nok til å ta kontroll. Dét har man jo gjort hver tur siden man begynte å kjøre, så denne turen er ingen annerledes tur enn å kjøre til butikken for å handle.

 

Hvis man gjør feil, så må man ta det etter kjøreturen. Ikke begynn å snakke og fokusére på det under kjøreturen. Fokuset skal være på kjøring. Detaljene kan man prate om etter turen. Skulle man stryke, så er det bare et tegn på at man ikke er klar, ingenting verre enn det. Man får flere sjanser, og man er ikke blitt kriminell bare fordi man ikke bestod en test.

 

Og kan bekrefte det jeg har lest flere steder her, at man skal høre på kjørelærer og ikke foreldre. Ei jeg kjente ble fortalt av faren sin at hun måtte kjøre inntil delelinja i veien for å unngå hull og grøftekanter ..... noe han hadde lært av å kjøre på gamle bondeveier for leenge siden. Ho strøk 5 ganger før hun endret den vanen (trodde jeg). Men da jeg og 3 andre skulle sitte på en tur, så har jeg aldri vært så redd i hele mitt liv ^^ Hun fortsatte med denne vanen, og selvsagt midt på vinteren, på kvelden, i snøvær, på en gammel vei mot et kjøpesenter. Hver gang det kom en bil imot, så svingte hun ut mot veikanten, og så tilbake mot delelinja. Jeg tror ikke på gud eller ber bønner, men jeg var virkelig nervøs den turen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Har oppkjøring på Lillestrøm 11.juli 10.35. Noen som vet hvordan trafikken er den tiden..??? Og om det er noe jeg før følge med godt på. "Feller" f.eks

Gunstig tidspunkt. Folk er på ferie, og de som er på jobb, er allerede på jobb. Du bør møte relativt liten trafikk :)

Angående feller så er det et par i område, men ellers rimelig straight forward. Pass opp for fotgjengeroverganger, vikeplikt, og eventuell høyreregel. Er du ekstra heldig så får du bare en tur på landevei.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har oppkjøring i august kl 12:00 :( Er så nervøs at jeg vurderer å avbestille hele greia. Føler meg på en måte klar og på en måte ikke. Er generelt et nervevrak som tenker på alt som kan gå galt...

Lenke til kommentar

Har oppkjøring i august kl 12:00 :( Er så nervøs at jeg vurderer å avbestille hele greia. Føler meg på en måte klar og på en måte ikke. Er generelt et nervevrak som tenker på alt som kan gå galt...

 

Jeg ville også avbestille pga. nervøsiteten. Men jeg svelget det i meg, og gikk til trafikkstasjonen. Jeg besto, og var glad for at jeg ikke avbestilte. Husk at sensoren er bare et menneske som meg og deg. De fleste sensorer er hyggelige. Består du ikke, er det bare å prøve igjen. :) Selv om det er sure penger... Vil anbefale deg å ta førerprøva, og tenke: "Består jeg ikke, får jeg flere sjanser". Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tusen takk! Hadde oppkjøring i dag og besto :D Beste følelsen i verden!

 

Fikk spm om refleksvest og varseltrekant. Enkelt. Kjøringa gikk egentlig også bra, ingen spesielle feil annet enn at jeg var litt for nært en bil under ryggeparkering, men fikset det fort. Så sensors bremsefot var bra klar :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg roet meg ned litt etter å ha fått lappen! Mitt beste tips (utenom å øvelseskjøre så mye som mulig og ta oppvarmingstime) er å lese godt på sikkerhetsspørsmålene. Det gjorde jeg på teoritentamen (kostet 49,- eller noe sånt, så verdt det! Videoer der de viser hvordan man gjør ting). Og ellers er det lurt å slappe av. Prøv å få litt søvn, spis en god frokost og drikk nok vann. Jeg er av den oppfatning at så lenge du kan kjøre, består du oppkjøringa.

 

Sensoren min snakket ikke noe særlig, virket streng og misfornøyd under kjøringa. Hun er kjent for å være nettopp streng og stryker mange. Da gjelder det å ikke la seg vippe av pinnen. Kan du kjøre, har det ikke noe å si hvilken sensor du får. Stryker du, ja da er du rett og slett ikke klar for å være ute i trafikken med det ansvaret det innebærer (på generelt grunnlag, finnes nok unntak).

Endret av A99
Lenke til kommentar

 

Fikk spm om refleksvest og varseltrekant.

 

Samme fikk jeg også. Er vel det enkleste spørsmålet man kan få. :p På søndag har jeg forøvrig hatt lappen i 2 år, så da er prøvetiden min over!

 

Sant det. Eller egentlig synes jeg alle sikkerhetsspørsmålene er enkle (etter å ha lest/sett på teoritentamen og snakket med trafikklærer) så for meg var det det samme hva jeg fikk. :p Men hadde håpet på noe litt mer spennende, gjerne som innebar at jeg måtte åpne panseret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

har strøket 3 ganger og nå skal jeg kjøre opp for 4 gang .... læreren min seie at jeg må jobbe med meg selv når det kommer til å se langt fremover (dit du skal). Har lest i de reglene som han har skrevet til meg, men uansett hva jeg gjøre så er det aldri nok føles det ut som. noen som har forslag .. jeg sa til han at jeg vil ikke kjøre opp hvis jeg er så dårlig til å kjøre da, så seie han at det han vil jeg skal gjøre man kan lære i 1 kjøretime og jeg har hatt så pass mange ... vet ikke hva jeg skal gjøre mer .. noen forslag??

Mvh , forvirrasjåfør  :confused:

Lenke til kommentar

har strøket 3 ganger og nå skal jeg kjøre opp for 4 gang .... læreren min seie at jeg må jobbe med meg selv når det kommer til å se langt fremover (dit du skal). Har lest i de reglene som han har skrevet til meg, men uansett hva jeg gjøre så er det aldri nok føles det ut som. noen som har forslag .. jeg sa til han at jeg vil ikke kjøre opp hvis jeg er så dårlig til å kjøre da, så seie han at det han vil jeg skal gjøre man kan lære i 1 kjøretime og jeg har hatt så pass mange ... vet ikke hva jeg skal gjøre mer .. noen forslag??

 

Mvh , forvirrasjåfør  :confused:

Øv masse hjemme, følg reglene og stol på de reglene du har lært. Dvs ikke ta noen sjanser fordi du blir usikker. Og bytt kjørelærer eller kjøreskole hvis det absolutt ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Kjørelæreren sa at jeg må ikke øvelseskjøre med noen andre for da begynne jeg å gjøre så mye feil når jeg kjører med han, mener kjørelæreren da ....??‍♀️??‍♀️??‍♀️ What to do? Har btw ingen å øvelseskjøre med heller men når jeg sitter på med noen så følger jeg godt med og det er jo ikke nok ,må jo nesten kjøre for å kjenne på det selv da.

Lenke til kommentar

 

har strøket 3 ganger og nå skal jeg kjøre opp for 4 gang .... læreren min seie at jeg må jobbe med meg selv når det kommer til å se langt fremover (dit du skal). Har lest i de reglene som han har skrevet til meg, men uansett hva jeg gjøre så er det aldri nok føles det ut som. noen som har forslag .. jeg sa til han at jeg vil ikke kjøre opp hvis jeg er så dårlig til å kjøre da, så seie han at det han vil jeg skal gjøre man kan lære i 1 kjøretime og jeg har hatt så pass mange ... vet ikke hva jeg skal gjøre mer .. noen forslag??

 

Mvh , forvirrasjåfør :confused:

Øv masse hjemme, følg reglene og stol på de reglene du har lært. Dvs ikke ta noen sjanser fordi du blir usikker. Og bytt kjørelærer eller kjøreskole hvis det absolutt ikke fungerer.
Kjørelæreren sa at jeg må ikke finne på å øvelseskjøre med noen andre for da begynne jeg å gjøre så mye feil når jeg kjører med han, mener kjørelæreren da ....??‍♀️??‍♀️??‍♀️ What to do? Har btw ingen å øvelseskjøre med heller men når jeg sitter på med noen så følger jeg godt med og det er jo ikke nok ,må jo nesten kjøre for å kjenne på det selv da. Endret av Sa2015
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...