Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg skal ha oppkjøring om 5 dager. Hadde siste veiledningstime i går, og da fikk jeg vite at jeg trengte å kjøre mer i by der det er mye vikeplikt, enveiskjørt osv.

Sitter her og gruer meg, og er redd detta kommer til å gå dårlig.

Jeg må ut med 2.5k, så det er mye penger å tape på det.

 

Trenger virkelig noen tips til hva jeg burde gjøre de siste dagene, i helga og mandag..

 

Planen var å ta med pappa og kjøre rundt i Hamar på lørdag mens det er en del trafikk. Men han er litt dårlig til å si ifra om ting, så må vel kjefte litt på han sånn at han sier ifra.

Har forresten ikke hatt noen kjøretimer utenom det obligatoriske, så det er bare småting jeg må lære meg egentlig, for resten går som smurt!

 

Hva slags spm er vanlig å få av sensor under kjøringa, før kjøringa osv?

 

Andreas

Lenke til kommentar

Det er galskap å gå til førerprøve med kun det obligatoriske. Det ene er at kjørelærer ikke får tid nok til å se hva du faktisk ikke kan, og det andre er at du fort tar med deg uvaner som du har dannet deg videre, selv om du består prøven. Disse uvanene beholder du kanskje i flere år, evt. til det sier pang en dag, eller for alltid, fordi ingen har gjort deg oppmerksom på dem.

 

Før du skal kjøre får du et spørsmål som gjelder det tekniske på bilen. Det kan være f.eks et av følgende:

- Sjekke at lys fungerer.

- Sjekke at bremser fungerer ved å teste. Også sjekke at de ikke tar skevt, dvs. at bilen går mot siden ved oppbremsing.

- Sjekke beholdere for f.eks spylevæske.

- Sjekke at hjuldimensjon er korrekt, og at mønsterdybde er dyp nok.

- Vise hvordan eksempelvis vindusviskere skal brukes.

+ en del mer. Altså, her må du kunne noe om bilen, men du trenger ikke å være bilmekaniker.

 

Og her hjelper det ikke med svar som: Ja, lysene funker. Du må vise at de fungerer, og vise hvordan du går frem for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Tror jeg har kjørt mer en de fleste under det obligatoriske.

Var kun på langkjøring med kart det var med en annen person.

Glattkjøring, langkjøring og forbikjøring hadde jeg alene. Så han har vel sett meg kjøre veldig mye.

 

Takk for tipsene!

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar
Pass på å hold fokus og ikke mist konsentrasjonen. Det gjorde jeg, og selv om du gjør en feil så fortsett å kjør så riktig du klarer.

Det som overasker meg er at bare du kjører i en vanndam og spruter litt vann på fotgjengere kan du stryke  :dontgetit:

7706965[/snapback]

Jeg strøk på prøveoppkjøringen pga det, og da sto det to unger der som ville bli sprutet på, og jeg tenkte: "hvorfor ikke?", men det var visst lite lurt. Ville aldri funnet på å sprute på noen hvis de ikke sto akkurat det dammen var og signaliserte at de ville ha vann over hele seg.

 

Heldigvis bare prøveoppkjøringen, da.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
En time med kjørelæreren der dere gjennomfører en oppkjøring bare den telles ikke. Så får du vite om du bestod eller ikke, og hva du gjorde feil.

 

Jeg strøyk på min prøveoppkjøring; bråbremset for vikeplikt og tuklet for mye med radioen..

7711678[/snapback]

Tror egentlig de fleste stryker på prøveoppkjøringen, de er visst ekstra streng så du ikke skal slappe av for mye på den tellende oppkjøringen.

 

Kjørte du med din egen kjørelærer? Jeg kjørte emd en eller annen fremmed fyr så det skulle være lettere for han og bedøme meg, pluss at det skulle virke mer "ekte" for meg.

 

Hadde flere feil enn den vanndammen også, veldig mye gikk på fartstilpasning.

 

Egentlig var prøveoppkjøringen den timen jeg lærte mest av. Fikk vite konkret hva jeg gjorde feil, og hva som gjør at man stryker.

Lenke til kommentar

Kjørte med læreren, jeg er nok litt for avslappet med han, så jeg satt og skrudde på radioen så mye >.< pleide alltid å spille musikk og looke med han i kjøretimene, en kjernekar :)

 

På oppkjøringa fikk jeg den beste sensoren som jeg kunna ha fått, hun var akkurat som meg; hun var ny(5 mnder), avslappet, sarkastisk og snakket mye. Perfekte sensor for den nervøse eleven, det var også mange som hadde hatt hun i klassen min, de elsket henne :)

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Har oppkjøring den 18, gruer meg :p

 

Men lurer litt på de tekniske spm man kan få, er det en plass

på nettet hvor det står hva de kan spørre om?

7726019[/snapback]

 

Du skal gjennomgå med kjørelæreren din alle de tekniske spm. som blir stilt før oppkjøring. Ta og noter gjerne alle svarene på ett ark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...