Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg har også oppkjøring om 3 dager (på Onsdag), og jeg gru-gleder meg. Har et stort press på meg ettersom det er mange som forventer at jeg består, blant annet familie, nabo, og min far, som har ventet veldig lenge på dette. Så stryk er IKKE aktuelt :)

 

Det eneste jeg lurer på er disse strekene (veioppmerkning). Noen ganger står det ikke skilt, og det er landevei, men disse strekene er så korte at jeg blir forvirret om fartsgrensen.

Akkurat slik er det her jeg bor og! Spurte kjørelæreren min om dette, og han sa: Hvis det er utenfor tettbygd strøk så skal det være 80 sone, men hvis du kjører der med sensor og du sier ¨Det er jo 80 sone utenfor tettbygd strøk, men strekene på veien sier at det er 50 sone eller lavere... Da velger jeg å kjøre i 50 jeg¨. Hvis du sier dette får jo sensor et inntrykk at dette kan du! :) lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha, men det som var så forferdelig forvirrende, var at det først kom korte streker (med store mellomrom), og da fattet jeg at det var 80-sone. I en lang periode på veien, kom det aldri noen skilter, og da var det en variasjon av korte/store streker (med store og små mellomrom). Det er nærmest umulig å gå fra 80 til 50 i løpet av 2 sekunder, og deretter rakst opp til 80 igjen.

Lenke til kommentar

Jaha, men det som var så forferdelig forvirrende, var at det først kom korte streker (med store mellomrom), og da fattet jeg at det var 80-sone. I en lang periode på veien, kom det aldri noen skilter, og da var det en variasjon av korte/store streker (med store og små mellomrom). Det er nærmest umulig å gå fra 80 til 50 i løpet av 2 sekunder, og deretter rakst opp til 80 igjen.

Hmm, ja det skjønner jeg er forvirrende! Har dessverre ingen forklaring på det.

Lenke til kommentar

Da bestod jeg :D
Eneste jeg fikk minus på var at jeg feilplasserte meg engang, men han skrev det ikke ned engang siden jeg løste en litt ¨vanskelig¨ situasjon da en lastebil skulle rygge på veien :) vil bare takke alle som har skrevet i denne tråden. Hjalp meg utrolig mye! :)

Lenke til kommentar

Gratulerer! Nå er det vel 2 dager igjen til min tur. De 2 siste dagene jeg har kjørt med pappa har vært for jævelig. Har kjørt veldig dårlig og blir lett forvirret på det jeg allerede kan....

 

Hvordan er det med rygginga når du skal tilbake til trafikkstasjonen? Jeg øvde litt på det i dag og jeg får det rett og slett IKKE til..

Lenke til kommentar

Gratulerer Dennsa var det skummelt? Fikk du lett rute? Hva fikk du som spm? :)

Skal ærlig innrømme at det skumleste var oppvarmingstimen, men den er gull verdt! Fikk flere nyttige tips som hjalp meg! Da sensor satt seg i bilen og jeg var klar til å kjøre, forsvant nervøsiteten bare mer og mer! Spørsmålet jeg fikk var hvordan jeg skulle sjekke at to-krets bremse eller noe sånt fungerte, og hva jeg ville gjøre hvis symbolet på dashbordet (det utropstegnet) begynte å lyse. Relativt enkelt, hvis lampen slukkes etter du har satt på tenninga så fungerer den, og hvis den begynner å lyse under kjøring, så må man stoppe å finne feilen :). Ruta jeg fikk var også relativ enkel! Bor jo i en småby, så var ikke særlig vanskelig! :)

Lenke til kommentar

Alright. Oppkjøring i morgen klokken 10:45. Dette blir morro! Det eneste jeg foreløpig bekymrer meg for, er kontrollspørsmålene. Jeg har prøvd å gå igjennom, men det er ufattelige mange begreper som er likedan.

Lykke til. Husk å oppdatere oss på hvordan det gikk. :D

Lenke til kommentar

Takk som spør, jeg bestod i dag! :dremel:

 

Var en grei tur med sensor som ikke var pratsom i det hele tatt, men det gikk allikevel. Var en tur i hovedsak gjennom Hønefoss sentrum, og tilbake til trafikkstasjonen. Hadde to rygginger, og det var i mellom en vegg og en bil, samt parkering og frakobling av henger.

Før turen var det sikkerhetskontroll og sensor stilte meg et par spørsmål samt ba meg veie henger (trakk ikke lapp med spørsmål, er ikke det vanlig prosedyre?)

Det var spørsmål om hvor mye bilen kunne trekke, samt hva maks nyttelast som var på den aktuelle hengeren var.

Og til dere andre, HUSK legitimasjon ved oppmøte på trafikkstasjonen. Det hadde jeg glemt. Det var på nippet til at jeg ikke fikk hatt oppkjøring i det hele tatt, men på mirakuløst vis løste det seg allikevel.. Og det stresset før oppkjøringa var ikke no gøy i det hele tatt :omg:

 

(hele BE kom på litt over 8000 om jeg ikke husker feil)

Kjørte selv opp til BE tidligere i vinter. Det eneste jeg trengte å gjøre før vi startet å kjøre (utenom å koble tilhengeren på bilen, selvsagt) var å kontrollere at lasten var forskriftsmessig sikret. Sensoren fant frem vognkortet til bil og tilhenger og konstanterte selv at man trengte BE for å kjøre ekvipasjen slik den var lastet da, uten å spørre noe. Snudde og rygget et par ganger. Betalte 6500,- inkludert leie av bil og henger på oppkjøringen. :)

Lenke til kommentar

Bestått med 0, NULL FEIL! Kun + i boka. Sensor klarte ikke å finne noe negativt eller feil i kjøringa mi. Alt var pin point perfekt. Til og med rygginga kunne ikke vært bedre. Kontrollspørsmålet var ENDA bedre. Å sjekke om det var riper på dekkene. Er en helt fantastisk lettelse.

 

God kveld a folkens!! :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...