Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hvis du vet hvilken trafikkstasjon du skal kjøre opp med, så øvelseskjør mye i det området, i en omkrets på 2-3 mil. Vanskelig å dekke alt så klart, men hvis du har et kart, så ta det med, kjør rundt, og bli kjent. Se da etter evt. "feller" (høyreregel, stopp-skilt, fotoverganger), osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God idee. Det er nettopp det jeg også skal gjøre. Skal ha oppkjøring i Stavanger, men om det blir landevei, eller Sandes-sentrum/bykjøring vet jeg ikke. Vet heller egentlig ikke hva jeg selv ønsker mest. Skal bruke tiden på å kjøre mye i Stavanger, Sandes men også på landevei, og som du sier, legge merke til: høyreregel, stopp-skilt, osv.

Lenke til kommentar

Oppkjøring 1.april kl.8 i Lillestrøm. Noen tips ang. rute/trafikkstasjonen/sensor? Grugleder meg. Men mest til sikkerhetskontroll spm...

 

Glattkjøring og langkjøring på løpende bånd nå i mars!

Så lenge du leser gjennom det arket om sikkerhetskontroll klasse B du får av læreren din eller finner på nettet, bør ikke sikkerhetskontrollen være et problem! ;)

Lenke til kommentar

 

Oppkjøring 1.april kl.8 i Lillestrøm. Noen tips ang. rute/trafikkstasjonen/sensor? Grugleder meg. Men mest til sikkerhetskontroll spm...

 

Glattkjøring og langkjøring på løpende bånd nå i mars!

Så lenge du leser gjennom det arket om sikkerhetskontroll klasse B du får av læreren din eller finner på nettet, bør ikke sikkerhetskontrollen være et problem! ;)

 

 

Bra tipps! - lese.

 

Oppkjøring 1.april kl.8 i Lillestrøm. Noen tips ang. rute/trafikkstasjonen/sensor? Grugleder meg. Men mest til sikkerhetskontroll spm...

 

Glattkjøring og langkjøring på løpende bånd nå i mars!

 

Du mener Kjeller trafikkstasjon? Hadde oppkjøring der. Blir enten retning Oslo eller Lillestrøm sentrum og landeveier. Finnes noen veldig strenge sensorer der. :-(

 

1. april er jo et bra dato. Hvis sensor sier etter kjøringen: Du strøk. Da kan du håpe i det lengste at det er en 1. april spøk.

Endret av Dr.Geek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener Kjeller trafikkstasjon? Hadde oppkjøring der. Blir enten retning Oslo eller Lillestrøm sentrum og landeveier. Finnes noen veldig strenge sensorer der. :-(

 

1. april er jo et bra dato. Hvis sensor sier etter kjøringen: Du strøk. Da kan du håpe i det lengste at det er en 1. april spøk.

 

Ok, takk for svar. Men det er ikke på Kjeller, men Lillestrøm. Uansett, siden det er så tidlig som 08.00 håper jeg det blir landevei.

 

Hehe, I know. Kan være aprilsnarr... Eller ikke.

Lenke til kommentar

i går skulle jeg kjøre en tur, å hadde vikeplikt fra høyre, ingen biler å se så jeg kjørte. plutselig var det en bil med ei dame der. jeg sto på bremsen, men da hadde vi snerret hverandre.jeg hadde ikke sjangs å se bilen. hun lå nokk noe over 30, men hadde forskjørsveg. kjørte under 30 så kom ifra ulykken med en liten skrape på hennes og min bil helt nederst ved hjulbuen. fikk polert hennes og min bil. å de vises knapt. men aner ikke om hun kommer til å kreve noe erstatning. men så til saken. nå tørr jeg knapt å ta med bilen å kjøre til butikken som er 5min unna. skal jeg bare presse meg til å kjøre en rolig tur eller børr jeg ta en pause fra bilkjøring?

Lenke til kommentar

Det kan være greit å komme seg på veien igjen, så lenge redselen ikke påvirker kjøringen, noe som kanskje ikke er så lett å vite på forhånd. Men en ting er sikkert, du har enten kjørt for fort eller sett for dårlig til høyre. Kjør gjerne i det samme krysset og vær litt kritisk, når ser du egentlig at det er klart? Sannsynligvis i lavere fart eller et stykke lenger inn i krysset enn det du var da du bestemte deg for å kjøre.

Lenke til kommentar

i går skulle jeg kjøre en tur, å hadde vikeplikt fra høyre, ingen biler å se så jeg kjørte. plutselig var det en bil med ei dame der. jeg sto på bremsen, men da hadde vi snerret hverandre.jeg hadde ikke sjangs å se bilen. hun lå nokk noe over 30, men hadde forskjørsveg. kjørte under 30 så kom ifra ulykken med en liten skrape på hennes og min bil helt nederst ved hjulbuen. fikk polert hennes og min bil. å de vises knapt. men aner ikke om hun kommer til å kreve noe erstatning. men så til saken. nå tørr jeg knapt å ta med bilen å kjøre til butikken som er 5min unna. skal jeg bare presse meg til å kjøre en rolig tur eller børr jeg ta en pause fra bilkjøring?

 

Bare å fortsette å kjøre :)

Lenke til kommentar

i går skulle jeg kjøre en tur, å hadde vikeplikt fra høyre, ingen biler å se så jeg kjørte. plutselig var det en bil med ei dame der. jeg sto på bremsen, men da hadde vi snerret hverandre.jeg hadde ikke sjangs å se bilen. hun lå nokk noe over 30, men hadde forskjørsveg. kjørte under 30 så kom ifra ulykken med en liten skrape på hennes og min bil helt nederst ved hjulbuen. fikk polert hennes og min bil. å de vises knapt. men aner ikke om hun kommer til å kreve noe erstatning. men så til saken. nå tørr jeg knapt å ta med bilen å kjøre til butikken som er 5min unna. skal jeg bare presse meg til å kjøre en rolig tur eller børr jeg ta en pause fra bilkjøring?

Jeg tror de fleste her har opplevd en ulykke eller en nestenulykke en eller annen gang i løpet av livet der man selv er ansvarlig, meg selv inkludert. Det er helt normalt å gjøre feil, man blir jo ikke automatisk verdens beste sjåfør med én gang man har bestått oppkjøringen. Du må ta med deg erfaringen videre og lære av den, det er slik du blir en god sjåfør!

 

Hver gang du er i det krysset kommer du i framtiden garantert til å være mer forsiktig enn du var før ulykken, ergo en bedre sjåfør. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det å gire litt for ofte og kjøre rolig gjennom byen, samt én feil plassering i rundkjøring der det ikke var andre biler, virkelig grunn nok for å stryke? Eller har jeg bare vært uheldig med den gamle og sure kjerringa jeg hadde som sensor?

Lenke til kommentar

Plasserer du deg feil uten biler i rundkjøring antar vel sensor at du ville gjort det med biler der også

 

Sant nok, men jeg forklarte det til sensoren at jeg lå feil i den rundkjøringen da vi kom tilbake. Dette var det siste som skjedde på turen, altså siste rundkjøring før vi var tilbake på biltilsynet...

 

Synes det er merkelig at man kan stryke ved å gjøre en enkeltfeil der jeg i tillegg forklarer hva som burde blitt gjort annerledes. At litt for hyppige girskifter (kjørerlærer har aldri sagt noe om dette) skal ha noe å si på en oppkjøring høres helt ufattelig strengt ut, i mine øyne.

 

Mener dem at man skal være en perfekt kjøreteknisk sjafør før man i det hele tatt har førerkortet? Rart at det skal være sånn. Trodde det var den helhetlige kjøringa som skulle ha noe å si (sikkerhetstesten gikk fint).

Lenke til kommentar

Mener dem at man skal være en perfekt kjøreteknisk sjafør før man i det hele tatt har førerkortet? Rart at det skal være sånn. Trodde det var den helhetlige kjøringa som skulle ha noe å si (sikkerhetstesten gikk fint).

 

Om og men. De ser på helheten, men om du gjør større feil (ener-feil?) så viser det at du fortsatt putter deg selv i farlige situasjoner.

 

Du trenger ikke å være perfekt. Du har lov til å kvele bilen, gire feil eller glemme å sjekke speilet en sjelden gang, men når du plasserer deg feil i en rundkjøring så er du farlig i trafikken. Det er forskjell på å ikke være perfekt og å være farlig.

 

Men slapp av, det kommer seg, så består du nok omsider.

Lenke til kommentar

 

Hva står det på arket du fikk? Det står garantert ikke at du ikke besto på grunn av hyppig girskift og én feil plassering i rundkjøring.

 

Dette sto: "Kjøremåten din gir ikke god nok trafikksikkerhet og tar ikke godt nok hensyn til miljø."

 

Hun sa for øvrig at jeg hadde bestått om jeg ikke hadde gjort denne enkeltfeilen i rundkjøringa.

 

Den eneste gangen det kunne blitt en farlig situasjon på den tiden jeg kjørte var den nevnte rundkjøringa, men der var det som sagt ingen biler og jeg forklarte hva jeg gjorde feil. Jeg kjørte rolig inn mot alle kryss og brøyt ikke vikeplikten en eneste gang...

Endret av _London
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...