Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når er det egentlig for sent å kjøre opp? Har tenkt å gjøre det i en alder av 30, fordi jeg skal bo i Oslo en stund, og der prioriteres kollektivtrafikken av meg, og blant politikerne (hvis man kan stole på de).

 

Er vel aldri for seint, men jeg mener at jo tidligere jo bedre. Det blir ikke noe billigere og jeg mener at man lærer fortere i ung alder.

Lenke til kommentar

Brukte ikke et eneste utropstegn i teksten.

 

caps lock = internettskriking

 

For å svare deg: aldri for seint, men som han over nevner blir det dyrere og dyrere. Jeg ville tatt det og hatt det, heller enn å ta det når du trenger. Men som hodgetwins alltid sier - this is just my advice. You can do whatever the FUCK you wanna do.

Endret av Diskutant
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke har tid pr. nå.

 

Og når jeg flytter til Oslo, så TRENGER JEG IKKE bil. Og har ikke mer tid da heller til å reise ned hit.

 

Jeg tok lappen i slutten av mai, og jeg er 29 år.

 

Jeg "trengte heller ikke lappen" fordi jeg selv bodde i en mellomstor norsk by med ok kollektivtilbud og så var jeg student så jeg hadde uansett ikke råd til bil.

 

Etter jeg var ferdig utdannet så gikk det opp for meg hvor lite gjennomtenkt det var at jeg ikke tok lappen da jeg hadde sjansen; mange jobber som var relevante for min utdannelse krevde sertifikat. Jeg måtte tilslutt bite i det sure eplet og ta lappen - som alle andre.

 

Nå vet jeg ikke hvem du er og hvilke planer du har i livet, men hva med når du blir etablert og får barn? Det er en smule upraktisk å skulle levere ungene i barnehagen med trikk og buss før du busser videre på jobb.

 

Alt i alt er det veldig greit å ha lappen, for du vet aldri om du kan få bruk for det i fremtiden. Kanskje du ikke skal bo i Oslo heller resten av livet, men bosette deg i en forstad eller i en mindre norsk by? Da må du iallefall ha både bil og lapp hvis du skal kunne fungere. Eller kanskje du vil bytte jobb en gang i fremtiden, men ikke kvalifiserer som søker fordi mange jobber du vil ha krever lappen?

 

Det er også et argument, som noen har vært inne på, at det blir bare dyrere og dyrere å ta lappen. Stadig flere kursopplegg blir obligatoriske, og disse koster gjerne rundt 10 000 kr hver. Hadde jeg tatt lappen for 10 år siden hadde jeg spart kanskje 20 - 30 000.

Endret av Goonar
Lenke til kommentar

Har snart oppkjøring, ja! Gru-gleder meg!

 

Fylkesveien jeg svinger av fra har fartsgrense 30. Men greit, kanskje det er 80

 

 

edit: rådført meg med familien. Er 50 opp der, er litt hus oppover der.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på den aktuelle veien, men et generelt tips er å se på midtstripene hvis du er usikker på om det er 50 eller 80.

Er det korte striper (husker ikke hvor mange meter) så er det 50, mens lange striper betyr at det er 80.

 

Om det ikke er midtstripe på veien så må du bare se på omgivelsene. Hvis det kun er skog og villmark er det 80, uansett hvilken fartsgrense du kom fra.

 

Men dersom det er hus der så ville jeg uansett kjørt som om det var 50 på oppkjøringen. Det er lettere å forklare til sensor at du valgte å tolke fartsgrensen som 50 på grunn av husene. Da viser du en risikoforståelse som du ikke viser dersom du freser forbi i 80.

Endret av Goonar
Lenke til kommentar

Jeg tok lappen i slutten av mai, og jeg er 29 år.

 

Jeg "trengte heller ikke lappen" fordi jeg selv bodde i en mellomstor norsk by med ok kollektivtilbud og så var jeg student så jeg hadde uansett ikke råd til bil.

 

Etter jeg var ferdig utdannet så gikk det opp for meg hvor lite gjennomtenkt det var at jeg ikke tok lappen da jeg hadde sjansen; mange jobber som var relevante for min utdannelse krevde sertifikat. Jeg måtte tilslutt bite i det sure eplet og ta lappen - som alle andre.

 

Nå vet jeg ikke hvem du er og hvilke planer du har i livet, men hva med når du blir etablert og får barn? Det er en smule upraktisk å skulle levere ungene i barnehagen med trikk og buss før du busser videre på jobb.

 

Alt i alt er det veldig greit å ha lappen, for du vet aldri om du kan få bruk for det i fremtiden. Kanskje du ikke skal bo i Oslo heller resten av livet, men bosette deg i en forstad eller i en mindre norsk by? Da må du iallefall ha både bil og lapp hvis du skal kunne fungere. Eller kanskje du vil bytte jobb en gang i fremtiden, men ikke kvalifiserer som søker fordi mange jobber du vil ha krever lappen?

 

Det er også et argument, som noen har vært inne på, at det blir bare dyrere og dyrere å ta lappen. Stadig flere kursopplegg blir obligatoriske, og disse koster gjerne rundt 10 000 kr hver. Hadde jeg tatt lappen for 10 år siden hadde jeg spart kanskje 20 - 30 000.

 

Greia er at jeg fremover til jeg er ferdig med læretiden, som er på 2 år. Ikke har MULIGHET, grunnet tid/kokken du vet. Hvem kjørte du opp med? 18-19 Åringer?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut på den aktuelle veien, men et generelt tips er å se på midtstripene hvis du er usikker på om det er 50 eller 80.

Er det korte striper (husker ikke hvor mange meter) så er det 50, mens lange striper betyr at det er 80.

 

Nå blander du saman fleire ting. Dette må du ikkje fortelle til sensor under oppkjøyring, då dette er feil.

Den gule midtstripa har ingenting med fartsgrensa å gjere.

Vanlige korte striper betyr at: Kjørefeltlinje kan overskrides når det skjer i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.

Lange striper betyr at: Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring. Hvit varsellinje angir fare ved å skifte kjørefelt.

Heiltrukka sperrelinje betyr at det er forbudt å krysse linja.

 

Det finnes også kombilinjer med både korte og lange strek, men dette betyr berre at det er forskjell på kva side av streken du er på. Du skal følge den linja som ligger nærmast deg.

 

I tillegg så finnes det ei stripplalinje der dei korte strekane ligger veldig tett, denne merkinga er brukt for å angi kvar kjøyrefelta går i f.eks vegkryss, rundkjøyringar, osv.

 

 

Bestemmelsane for generelle fartsgrenser er definert slik:

"Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk."

 

 

 

Enkelte plasser så kan det være eit visst samsvar mellom vegmerkinga og fartsgrensa, som f.eks at i tettbyggde strøk der det er automatisk 50-sone så kan det være stripplalinjer sidan forbikjøyringer er uproblematisk når farta er så lav.

Men det blir heilt feil å berre anta at fordi vegen er oversiktlig så er det 50 sone. Eller kanskje enda værre, anta at fordi vegen er så uoversiktlig at det er lagt ned sperrelinje betyr at du kan kjøyre i 80.

 

 

Kilde:

FOR 2005-10-07 nr 1219: Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften), Kapittel 11. Vegoppmerking.

LOV 1965-06-18 nr 04: Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven), § 6. Fartsregler.

Lenke til kommentar

The Avatar, her må du nok lese på nytt.

 

Det er forskjell på varsellinjer avhengig av fartsgrense.

 

50km/t og lavere:

3 meter strek, 1 meter opphold.

 

60km/t og høyere:

9 meter strek, 3 meter opphold

 

Kjørefeltlinje (markerer at det er sikt til forbikjøring)

50km/t og lavere:

1 meter strek, 3 meter opphold.

 

60km/t og høyere: 3 meter strek, 9 meter opphold.

 

Annen merking er lik uavhengig av fartsgrense.

 

De tekniske bestemmelsene (normaler) m.m. er ikke å anse som forskrift, men er bindende for vedtaksmyndighetene.

 

Mao er ikke tekniske krav for merkingen nedfelt i forskrift, men i en egen håndbok som er bindende.

Forskriften har du sett på, så da tenker jeg du fikk med deg det også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå blander du saman fleire ting. Dette må du ikkje fortelle til sensor under oppkjøyring, då dette er feil.

Den gule midtstripa har ingenting med fartsgrensa å gjere.

Vanlige korte striper betyr at: Kjørefeltlinje kan overskrides når det skjer i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.

Lange striper betyr at: Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring. Hvit varsellinje angir fare ved å skifte kjørefelt.

Heiltrukka sperrelinje betyr at det er forbudt å krysse linja.

 

Det finnes også kombilinjer med både korte og lange strek, men dette betyr berre at det er forskjell på kva side av streken du er på. Du skal følge den linja som ligger nærmast deg.

 

I tillegg så finnes det ei stripplalinje der dei korte strekane ligger veldig tett, denne merkinga er brukt for å angi kvar kjøyrefelta går i f.eks vegkryss, rundkjøyringar, osv.

 

 

Bestemmelsane for generelle fartsgrenser er definert slik:

"Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk."

 

 

 

Enkelte plasser så kan det være eit visst samsvar mellom vegmerkinga og fartsgrensa, som f.eks at i tettbyggde strøk der det er automatisk 50-sone så kan det være stripplalinjer sidan forbikjøyringer er uproblematisk når farta er så lav.

Men det blir heilt feil å berre anta at fordi vegen er oversiktlig så er det 50 sone. Eller kanskje enda værre, anta at fordi vegen er så uoversiktlig at det er lagt ned sperrelinje betyr at du kan kjøyre i 80.

 

 

Kilde:

FOR 2005-10-07 nr 1219: Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften), Kapittel 11. Vegoppmerking.

LOV 1965-06-18 nr 04: Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven), § 6. Fartsregler.

 

 

Det var det Snylter nevnte over her jeg siktet til. Den korte gule midtstripa som er fra 50 km/t og under er ikke til å ta feil av. Det er først over 50 at forskjellen mellom lange og korte streker markerer om det er trygt å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Jeg lurte på om noen her inne kunne hjulpet meg med en ting. Jeg har oppkjøring 06.08.13 i Drammen.

Der har jeg aldri kjørt før, og lurer derfor på om det er noe spesifikt jeg må ta hensyn til?

 

Takker for tips på forhånd :)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Jeg lurte på om noen her inne kunne hjulpet meg med en ting. Jeg har oppkjøring 06.08.13 i Drammen.

Der har jeg aldri kjørt før, og lurer derfor på om det er noe spesifikt jeg må ta hensyn til?

 

Takker for tips på forhånd :)

 

Det eneste du (forhåpentligvis) ikke kan er veien. Dvs bare følg med på skilt og hans ledelse, så skal det nok gå veldig fint.

Lenke til kommentar
Bruk huet... Det fikk jeg beskjed om av han jeg hadde glattkjøring med, tror det var avgjørende :p

Å kjøre skal du i prinsippet kunne nå, så da er det bare huet du må ha med deg. Øynene er en viktig komponent her.

 

Hehe.. Takk for tipset :)

Ja, hodet og øynene har jeg over 20 års erfaring med, så det skal jeg klare :)

 

Jeg tenkte mer på spesifikke kryss/veier/planoverganger i Drammen, der det er lett å stryke eller gjøre feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...