Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Her var det mye liv. :)

 

Var ute å kjørte litt privat nettopp og fokuserte mest på kryss. I den forbindelse har jeg ett spørsmål:

 

Når det er gangfelt like før krysset, har man lov til å stå på det så lenge man ikke hindrer noen eller er det fyfy? Dette krysset er forsåvidt ganske uoversiktlig og det er vanskelig å se om det kommer en bil uten å kjøre langt nok frem, så man er nesten nødt til å stå på gangfeltet.

 

Det du gjør da er å først se om det kommer fotgjengere, slipp forbi alle innen rimelig avstand og når det er klart så kjører du så langt frem at du har god sikt begge veier. Om det da skulle komme en fotgjenger mens du venter så gjør ikke det noe; du har uansett ikke noe valg så sant du ikke skal buse rett ut i et kryss uten sikt, og det er mer no-no enn at den stakkars fotgjengeren må vente noen sekunder :)

 

Det er flere slike kryss i sentrum av Kristiansand, og det var slik kjørelærerne mine fortalte meg jeg skulle gjøre det. De eneste gangene jeg fikk kjeft var hvis jeg ikke så godt nok etter fotgjengere før jeg slurte meg frem.

Endret av Goonar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå begynner det snart å nærme seg min tur å kjøre opp til klasse B. Jeg blir veldig raskt nervøs og sliter å holde nervene under kontroll. Noen som har tips til hvordan jeg kan slappe av mest mulig?

 

Dette er sikkert blitt spurt om mange ganger tidligere i tråden, men jeg er lat i dag og gidder ikke lete :)

Lenke til kommentar

Innser at det kanskje er blandt de dårligere rådene, men det fungerte.

 

Noe annet som er litt vanskligere er å "gi faen". Når jeg strøk første gang føltes det som om hele verden gikk under, og andre gang klarte jeg å gi litt mer faen i om jeg stod eller ikke, og klarte å roe meg ned betraktelig mye mer.

Lenke til kommentar

Står masse gode råd om du bruker noen minutter og leser noen sider tilbake. Ellers kan det være lurt å kjøre mye privat, slik at du får bygget opp litt selvtillit. Selv har jeg kjørt mange timer privat de siste ukene og var lite nervøs forrige kjøretime på grunn av dette. Prøv også å kjøre på utfordrende steder og gjerne når det er en del trafikk.

 

Så må du huske at de fleste er nervøs før oppkjøringen, men den forsvinner som regel i det du starter å kjøre. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei, på mandag er den store dagen, oppkjøringen min. I forbindelse med den har jeg et spørsmål; Hvis jeg møter en annen bil i et kryss (vanlig høyreregel) og begge stopper, men han vinker meg forbi, skal jeg da kjøre eller vinkle tilbake eller noe?

Lenke til kommentar

Beklager å svare på den måten, men om du har oppkjøring på mandag burde du vite det selv. Og det av den enkle grunn at du kanskje på tirsdag skal ferdes i trafikken helt selv, og da MÅ du vite det.

 

På oppkjøring så venter du, det verste som kan skje er viss det blir en misforståelse og begge kjører på likt, da stryker du. Men for å si det sånn - når du har lappen, da kan du helt fint kjøre i den situasjonen.

Endret av -Bård
Lenke til kommentar

har lappen vil jeg selvfølgelig kjøre, det handler tross alt om samspill mellom trafikanter, er bare usikker på hvordan en sensor vil reagere om jeg kjører :)

Jeg føler meg klar til å ferdes på egen hånd på tirsdag, men er dom sagt usikker på sensor sin reaksjon :)

 

Edit:ser nå at jeg fremsto usikker hver gang jeg havne i situasjonen i posten over, men jeg tenkte på hvordan jeg skal håndtere denunder oppkjøring, ikke under vanlige omstendigheter :)

Endret av Sjohej
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sto forresten med glans :) Eneste sensor hadde å sette fingeren på når det gjaldt kjøringen min var at han syntes jeg kjørte litt for fort etter forholdene. Ellers sa han at jeg virket veldig nervøs i begynnelsen, noe jeg var...

Mine tips til de som skal kjøre opp er å ta det rolig, ikke stresse, se seg ekstra godt om, og ikke minst tenk at det er en helt vanlig kjøretur og at du får en ny sjanse om det ikke går din vei :)

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål.

  1. Hvor sakte kan jeg kjøre uten å stryke på landevei der det er 80, men veldig smal og svingete vei? Har ingen problemer med å ligge i 80 på de lange beine strekkene, men der det er veldig smalt og sånn går det jo ikke an.
    Dette gjelder f.eks 60.434525, 6.456286 (koordinater --> Google maps) i retning Granvin mot Voss. Veien akkurat her er veldig smal men bein. Videre er veien variert, både bred, smal, svingete og bein. Hvordan skal det kjøres på denne veien?
  2. Er det best å gire opp og ned hele tiden i en relativt bratt oppoverbakke der jeg av og til kan komme meg opp i fart i 3. gir men ofte må ned igjen i 2. gir, eller er det best å bare ligge i 2. gir?
  3. Jeg kjører på en sidevei til fylkes- og forkjørsveien, og kjører oppover en fylkesvei. Denne veien har fartsgrensa 30. Jeg tar av enda en gang, nå er jeg ikke lenger på fylkesveien. Usikker på om denne veien er innenfor eller utenfor tettbebygd strøk, det er veldig få hus her. Er grensa 30 eller 80?
     
    #3 gjelder på 60.385832, 6.184626 (lim inn koordinatene i Google maps) i vestgående retning, jeg tar av på sideveien i dette krysset som tar av i retning nord-vest.

Endret av -Bård
Lenke til kommentar

1. Du skal kjøre i den farten du mener er forsvarlig. Det vil si at kommer det en hindring bak neste sving skal du greie å stoppe uten å få en bil i bakruta. Enkelte steder må du kanskje ned til 40 eller lavere for å nettopp greie det. Av erfaring vet jeg at man fort får et tog av biler bak seg ved å kjøre under fartsgrensen, da får du et pluss om du finner et evnet sted å slippe forbi disse bilene. Du må huske at det ikke er påbudt å kjøre i 80 og det er sikkert ikke dumt å fortelle sensor hvorfor du eventuelt ligger under fartsgrensen.

 

2.Ser ikke noe galt i å legge seg i tredje gir om du greier det av og til. Sensor blir kanskje ikke så glad om du ruser motoren altfor mye, da er det like greit å skifte, men er vel ingen fasit her.

 

3.30 er det ikke, men 50 eller 80. Området kan vel ikke defineres som et tettbygd strøk og om det da ikke står noe annet er det 80. Om det er forsvarlig å ligge i 80 er opp til deg å vurdere.

 

Nå er jeg ikke 100% sikker på definisjonen "tettbygd strøk", så her får noen andre komme med pekefingeren om jeg tar feil. Dog er ganske sikker på at det er 80.

Lenke til kommentar

1. Du skal kjøre i den farten du mener er forsvarlig. Det vil si at kommer det en hindring bak neste sving skal du greie å stoppe uten å få en bil i bakruta. Enkelte steder må du kanskje ned til 40 eller lavere for å nettopp greie det. Av erfaring vet jeg at man fort får et tog av biler bak seg ved å kjøre under fartsgrensen, da får du et pluss om du finner et evnet sted å slippe forbi disse bilene. Du må huske at det ikke er påbudt å kjøre i 80 og det er sikkert ikke dumt å fortelle sensor hvorfor du eventuelt ligger under fartsgrensen.

 

2.Ser ikke noe galt i å legge seg i tredje gir om du greier det av og til. Sensor blir kanskje ikke så glad om du ruser motoren altfor mye, da er det like greit å skifte, men er vel ingen fasit her.

 

3.30 er det ikke, men 50 eller 80. Området kan vel ikke defineres som et tettbygd strøk og om det da ikke står noe annet er det 80. Om det er forsvarlig å ligge i 80 er opp til deg å vurdere.

 

Nå er jeg ikke 100% sikker på definisjonen "tettbygd strøk", så her får noen andre komme med pekefingeren om jeg tar feil. Dog er ganske sikker på at det er 80.

Takker for svar! :)

  1. Ok. Hører bare så ofte at de forventer at jeg skal klare følge trafikken og mestre hastigheten, så å drive å slippe forbi hele tiden viser jo at jeg ikke mestrer hastigheten der..? Derfor jeg lurte. Men takk!
  2. Ok. Det har vel kanskje ikke så mye å si, han skal vel ha lite å pirke på om han begynner å pirke fordi jeg har litt for høyt turtall..
  3. Ok. Når kan jeg være sikker på at grensen er en av de generelle, og ikke lenger slik som fartsgrensen? Hvordan må en sidevei "være" for at det skal være generelle fartsgrenser som skal gjelde og ikke en spesiell fartsgrense?

Lenke til kommentar

De som vil kjøre forbi deg baserer ofte kjøringen sin på at situasjoner ikke oppstår. Du bør holde fartsgrensen der du mener det er mulig og kjøre under der du mener det ikke er forsvarlig. Vi har selv noen strekninger i området hvor fartsgrensen er 80 og veien er særdeles svingete. Å kjøre i fartsgrensen her ville medført direkte stryk. Det at du kjører under fartsgrensen på den strekningen i eksemplet viser at du tenker på at en uventet situasjon kan oppstå. Hvis du begrunner farten godt til sensor tror jeg det er et stort pluss i boka. Kjører du under fartsgrensen hvor det er oversiktlig viser det derimot at du kanskje ikke mestrer hastigheten. Dette handler om å analysere flere faktorer som du må ta hensyn til og som sensor vurderer deg etter.

 

Så lenge det ikke står noen fartsgrense gjelder vel de generelle fartsgrensene. De siste årene har det blitt vanlig å skilte når det er 50. På eksemplet ditt tror jeg derfor at det ville stått 50 om det var grensen, spesielt etter som du svingte av fra en fylkesvei hvor det var 80. Det gjør det derimot ikke og ettersom det er relativt få hus i området kan du anta at grensen er 80.

 

Har du oppkjøring snart? :)

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke står noen fartsgrense gjelder vel de generelle fartsgrensene. De siste årene har det blitt vanlig å skilte når det er 50. På eksemplet ditt tror jeg derfor at det ville stått 50 om det var grensen, spesielt etter som du svingte av fra en fylkesvei hvor det var 80. Det gjør det derimot ikke og ettersom det er relativt få hus i området kan du anta at grensen er 80.

 

Har du oppkjøring snart? :)

 

Har snart oppkjøring, ja! Gru-gleder meg!

 

Fylkesveien jeg svinger av fra har fartsgrense 30. Men greit, kanskje det er 80

 

 

edit: rådført meg med familien. Er 50 opp der, er litt hus oppover der.

Endret av -Bård
Lenke til kommentar

Oppfattet det som at det var 80 på den fylkesveien jeg, da blir det selvfølgelig ikke 80 videre ved avkjørselen heller. Skulle kanskje sett på google maps først . :grin:

 

Lykke til med oppkjøringen, er under to måneder til det er min tur :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...