Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Til oppkjøring er det ekstremt viktig å følge fartsgrensen visst du vil bestå, eller visst det er dårlig føre på veien så må du kjøre etter føret. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 På motorsykkel så bør man egentlig før hver tur og i det minste på oppkjøring utføre en kjapp sjekk av sykkelen. Da sjekker man om det er grus eller glasskår på dekk, at det er luft i dekk, at lys fungerer osv. Hva burde man kontrollere på bilen før man starter? (Utenom sikkerhetskontrollen) Og når man skal parkere, skal man da sette bilen i første gir og bruke brekket, eller kun brekket eller kun 1 gir? Lenke til kommentar
Pilkington1232 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Pleier bare å bruke 1gir. I bakke bruker jeg 1gir og brekk.... Eller noe sånn. Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 1. gir og brekk, uansett. Det er i det minste det jeg har lært. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg har aldri brukt brekk under parkering, heller ikke i forbindelse med oppkjøring. Brekket er på mange biler en dårlig konstruksjon som har lett for å sette seg fast. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Uh, kan sette seg fast i enkelte tilfeller på et mindre antall biler tror jeg du mener... Bruker som regel 1. gir og brekk... 1. gir holder på flatmark. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Uh, kan sette seg fast i enkelte tilfeller på et mindre antall biler tror jeg du mener... Bruker som regel 1. gir og brekk... 1. gir holder på flatmark. Min erfaring er at det skjer på de fleste biler etterhvert. Volvo og Mercedes er et par unntak. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Det er på vinteren ofte risikoen er stor for at brekket setter seg fast. Du kjører så systemet blir varmt og blir laget kondens, og når motoren stoppes med 20- kan brekket fryse seg fast. Men okei, tror mange har litt forskjellig mening og at det ikke er noen fasit. Men en "sikker" parkering skal vell være med både gir og brekk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Til oppkjøring gjer du lurt i å bruke handbrekk, uavhengig av kva vane du har tenkt å legge deg til seinare. Eg har sett fleire tilfelle der bilar har trilla av gårde på grunn av at den var parkert på gir. Enkelte eldre bilar kan kanskje ha problem med handbrekket, men eg har aldri opplevd det sjølv. Det er uansett ikkje noko tema på oppkjøring. Bruk handbrekk, alltid. Kjipt å legge seg til ein vane med å parkere på gir, låne ein anna bil som ikkje klarar å halde seg på giret og trillar av garde. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Med mindre det er snakk om å parkere i egen innkjørsel over natta, så bruker jeg som regel brekket. Vi har en bil som sliter om vinteren, men samtidig så vet jeg at bilen ikke kan trille når jeg står hjemme. På oppkjøring ville jeg absolutt ha brukt brekket uansett. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Til oppkjøring gjer du lurt i å bruke handbrekk, uavhengig av kva vane du har tenkt å legge deg til seinare. Eg har sett fleire tilfelle der bilar har trilla av gårde på grunn av at den var parkert på gir. Nå skal man også huske på hvilken retning hjulene bør peke i under parkering. Alltid ha sving vekk fra veien.. Jeg har sett flere tilfeller der biler har trillet med kun håndbrekk som parkeringsbrems enn biler som har stått i gir uten håndbrekk på.. Enkelte eldre bilar kan kanskje ha problem med handbrekket, men eg har aldri opplevd det sjølv. Det er uansett ikkje noko tema på oppkjøring. Bruk handbrekk, alltid. Kjipt å legge seg til ein vane med å parkere på gir, låne ein anna bil som ikkje klarar å halde seg på giret og trillar av garde. Her lyser det uvitenhet. Vet du hvordan de forskjellige håndbrekkmekanismene er bygget opp? Og hvilke forhold tror du de er laget for? Lenke til kommentar
shadaa Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Da ble det også bruker på meg. Sitter mye å leser på skolen og har vel snart kommet halvveis gjennom tråden, mye nyttig lesing, samtidig som det er interessant å følge de forskjellige skjebnene. Har ikke oppkjøring før September selv, tar likevel teorien på Onsdag. Dette har sikkert blitt spurt ett par ganger, men jeg spør likevel: Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. Øver sikkert altfor mye, har ett par venner som bare satt noen timer dagen før som besto ganske greit. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei og velkommen til forumet Selv synes jeg at de på teoritentamen.no var de som var likest. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Synes spørsmålene på teoritentamen.no var mye lettere! De er ofte vanskelig formulert og det er lett å svare feil uten mening, mens de på selve prøva er lette og konkrete! Bestod oppkjøring idag, helt herlig! Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. Jeg er ikke spesielt skoleflink, ei er jeg noe interessert i tema bil i det hele tatt. Teoriprøven bestod jeg med én feil. Var ganske nervøs før jeg skulle ta den, men ble overrasket hvor enkel den egentlig var. Det er bare å tenke logisk når du svarer, så går det kjempefint! Edit: Får nevne at jeg leste igjennom boka 3 ganger og tok notater underveis. Endret 6. mai 2013 av Metaldude Lenke til kommentar
Andersas Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Dere som har øvd mye på teoritentamen,no, vil dere si at spørsmålene er tilnærmet like som på trafikkstasjonen? Består hver gang på nettet nå, dog skal likevel bruke ett par timer i kveld og sikkert hele morgendagen, i tillegg skal boka leses gjennom en gang til. Øver sikkert altfor mye, har ett par venner som bare satt noen timer dagen før som besto ganske greit. Jeg synes spørsmåla på teoritentamen.no er veldig like de man får på trafikkstasjonen. Det er en kalkulator på skjermen, slik at du kan regne ut m/s osv, så du trenger ikke pugge på det i hodet. Etter å ha lest gjennom boka 2-3 ganger, samt gjort mange oppgave-sett på teoritentamen.no, bestod jeg i dag med kun 1 feil Endret 7. mai 2013 av Andersas Lenke til kommentar
shadaa Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Da ble teorien bestått med to feil. På vei til trafikkstasjonen kjørte jeg også på en småfugl, slik at han bak meg fikk fronten dekt av fjær. Jeg trodde den skulle fjerne seg som de vanligvis gjør, men i stede ventet den til jeg var 1 meter unna og måtte dermed lide konsekvensene av det. Kan jo heller ikke bremse når jeg har 4 biler rett bak meg i 80 km/t som er svært ivrige på å kjøre forbi.På grunn av denne episoden fikk jeg en svært dårlig følelse før teorien, dog det gikk heldigvis bra. Jeg vil anbefale teoritentamen.no til de som ikke har tatt teorien ennå. De fleste spørsmålene er svært like som på den virkelige prøven. Øver man nok på dette nettstedet vil jeg påstå at man ikke trenger å lese boka, selv om det selvfølgelig ikke er en ulempe. Lenke til kommentar
Metaldude Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Øver man nok på dette nettstedet vil jeg påstå at man ikke trenger å lese boka, selv om det selvfølgelig ikke er en ulempe. Ville ikke anbefalt å ikke lese boka. Man lærer mye nyttig i den og den bygger for et bra underlag for å forstå spørsmålene som du blir stilt. Lenke til kommentar
longdeehk Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Hei! Jeg har nettopp tatt lappen, og vet ikke så mye om biler. Kan noen fortelle meg hvorfor man burde sette bilen i 1. gir f. eks på en bratt vei? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Fordi da kan ikke hjulene rulle rundt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå