Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Ble vel litt sjokkert av å nesten å bli kjørt av veien antar jeg, så kjørte vel litt for mye under fartsgrensen. Lå vel i ca. 80 i 90 sone og var så dum at jeg bremset ned før jeg kjørte på avkjørsel (var ingen bak). Lå ofte 5-10 under fartsgrensen noe sensor klaget veldig på, og var der stryken kom i fra.

 

Å kjøre 10 km/t under fartsgrensen kan virke som en bagatell for noen, men det kan irritere andre grenseløst. Særlig om man har dårlig tid. Man tenker kanskje, "Jaja, hvis han bak vil kjøre fortere, så får han vel bare kjøre forbi." men da skaper man unødvendig farlige situasjoner. Hold fartsgrensen og kjør etter forholdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har selvsagt sjekket misvisning på speedometeret ditt?

Min bil har ved 70 indikert kun 63km/t i reell hastighet med standard dekkdimensjon.

Nå har jeg byttet ut denne slik at den viser 100% nøyaktig hastighet. (altså en god del større dekk..)

 

Selv holder jeg glatt 70 i mange 50-soner, og i 100-sona holder jeg gjerne opp mot 140.

Det er bare å slippe oss forbi om du absolutt vil være en slik sinke.

Lenke til kommentar

Selv holder jeg glatt 70 i mange 50-soner, og i 100-sona holder jeg gjerne opp mot 140.

Det er bare å slippe oss forbi om du absolutt vil være en slik sinke.

Hvorfor kjøre så fort i 50-soner? Det er en grunn til at det er fartsgrenser. Hva om en liten unge hopper ut fra veikanten? Rekker du å stoppe? Bruk hue.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slippe forbi folk som kjører langt over grensen på en vei med ett felt i hver retning? Nope...

 

Hvorfor irritere seg over at de ligger bak en fremfor å slippe de forbi?

Å legge seg ut til høyre og slippe de forbi er en enkel prosedyre som eliminerer stress for begge parter. Det kommer altså alle til gode.

 

Hvorfor kjøre så fort i 50-soner? Det er en grunn til at det er fartsgrenser. Hva om en liten unge hopper ut fra veikanten? Rekker du å stoppe? Bruk hue.

 

For å si det sånn, jeg bruker hodet og kjører etter forholdene uansett hvor jeg er.

I tillegg til å kjøre etter forholdene forholder jeg meg til den kunstig lave grensa vi har for å miste førerretten mange steder her i landet.

 

Trafikk dreier seg om å finne et tilfredsstillende forhold mellom sikkerhet og effektivitet.

Jeg er effektiv uten at jeg lar dette gå utover sikkerheten i større grad enn hva som er akseptabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv holder jeg glatt 70 i mange 50-soner, og i 100-sona holder jeg gjerne opp mot 140.

For å si det sånn, jeg bruker hodet og kjører etter forholdene uansett hvor jeg er.

I tillegg til å kjøre etter forholdene forholder jeg meg til den kunstig lave grensa vi har for å miste førerretten mange steder her i landet.

 

Så ditt beste tips til en som skal ta lappen er at hvis forholdene tilsier det er det greit å bryte fartsgrensen?

 

En ting er å kjøre over fartsgrensen i 100-soner. Da er det flere felter, bedre veier og veldig liten sjanse for at det er barn langs veikanten. Å kjøre i 70 km/t i tettbygd strøk er en helt annen sak.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener med den kunstig lave grensa vi har i dette landet. Et raskt søk på nettet viser meg at en rekke andre land også har fartsgrense 50 i tettbygd strøk.

Lenke til kommentar

Nei, mitt tips er å slippe forbi de som kommer bak, det har jeg gitt tydelig uttrykk for.

 

På en vei med ett eller flere felt i hvert reting?

Hvis ett felt: Nei.

Hvis flere felt: Det er uansett ulovlig å ligge i venstre felt dersom det ikke er stor trafikk eller ifbm forbikjøring.

 

Hvis du ligger i vestre felt når det ikke er nødvendig (les øvrig trafikk går i fartsgrensen og det er bra flyt) kan du skape farlige situasjoner som at når det kommer et påkjøringsfelt vil ikke de i høyre felt kunne slippe frem ved å bytte til venstre fil...

Men det bryr du deg sikkert ikke om så lenge du kommer deg frem i den farten som passer deg best?

Lenke til kommentar

Det er mange steder i dette landet vi har kunstig lave grenser for å bli lovbrytere, og enda tristere er det svært lite som skal til for å miste førerretten.

 

Ja, men da er det bare å holde fartsgrensen da så blir du ingen lovbryter og du får beholde førerkortet.

 

Så en annen tråd du hadde startet som heter "Påstand: Det er trafikksikkert å kjøre fort", hvor du skriver følgene:

Å kjøre fort har også sine fordeler trafikksikkerhetsmessig.

Man er mer skjerpet mens man kjører fort, noe som igjen gjør at man har bedre muligheter til å reagere tidlig i en eventuell situasjon.

Sannsynligheten for å halvsove/sove bak rattet blir også vesentlig mindre.

Det betyr jo at man ikke kan ta deg alvorlig rundt dette tema og at du overhode ikke burde kjørt bil i det hele tatt. Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Ja, men da er det bare å holde fartsgrensen da så blir du ingen lovbryter og du får beholde førerkortet.

 

Så urimelige regler som vi har gjør det nødvendig å bryte reglene.

Jeg tør påstå at det er håpløst å kjøre en del bil uten å bryte trafikkregler.

 

Så en annen tråd du hadde startet som heter "Påstand: Det er trafikksikkert å kjøre fort", hvor du skriver følgene: Det betyr jo at man ikke kan ta deg alvorlig rundt dette tema og at du overhode ikke burde kjørt bil i det hele tatt.

 

Nå er det nok noen som er enige med deg, mens andre ikke er det.

Jeg er en trygg trafikant, og kjører etter de til en hver tid rådende forhold.

I tillegg til dette forholder jeg meg selvsagt til Vegtrafikklovens §3, noe som i utgangspunktet er den eneste regelen vi har behov for i trafikken.

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig på at jeg ikke møter på deg eller andre med en like stor bjelke i øyet når jeg er ute i trafikken.

 

Hvorfor er det problematisk å møte på trafikanter som ferdes på en hensynsfull, aktpågivende og varsom måte slik at det ikke oppstår fare for skade?

I tillegg bestreber jeg å ikke være til hinder for annen trafikk..

 

Hvis alle hadde levd etter disse enkle prinsippene ville alt fungert langt bedre.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det problematisk å møte på trafikanter som ferdes på en hensynsfull, aktpågivende og varsom måte slik at det ikke oppstår fare for skade?

I tillegg bestreber jeg å ikke være til hinder for annen trafikk..

 

Hvis alle hadde levd etter disse enkle prinsippene ville alt fungert langt bedre.

 

Det er kun din idiotiske oppfatning av trafikken. Du har fått en haug av vitenskapelige beviser på at fart dreper, og det eneste du har å si i mot er din egen oppfatning av hvordan du er som sjåfør når du kjører i 70 i 50 sone, og likevel skjønner du ikke at folk ikke tar deg seriøst.

 

Men kan du være så snill å fortsette denne latterlige diskusjonen i din egen lagde tråd, fordi å kjøre etter forholdene uansett er IKKE ett godt oppkjøringstips, og det er det denne tråden er laget for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...