Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at du stryker gang på gang da? Er vel bare å jobbe med de punktene.

 

Det var bare at jeg hadde verdens dårligste kjørelærer som ikke lærte meg en dritt! Etter at jeg bytta lærer har jeg blitt så utrolig mye bedre. Skal bli spennende å se nå. Gleder meg som en gærning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var bare at jeg hadde verdens dårligste kjørelærer som ikke lærte meg en dritt! Etter at jeg bytta lærer har jeg blitt så utrolig mye bedre. Skal bli spennende å se nå. Gleder meg som en gærning..

 

Da får man håpe at det går bedre denne gangen :) Det er viktig å ha selvtillit, men husk å ikke sveve på skyene, høyt der oppe :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde oppkjøring nå på tirsdag (26.2.13) og kan fortelle litt om den.

 

Jeg kjørte fra Halden kl 08:40 og inn til biltilsynet i sarpsborg, selve oppkjøringen begynte 09:25. Da jeg satt og ventet på at sensor skulle komme så kjente jeg meg drit nervøs og trodde at jeg kom til å stryke (igjen) pga dette, det viste seg at en litt eldre mann på 55+ år skulle være min sensor. Vi gikk mot bilen og jeg kjente meg mye roligere og nesten ikke nervøs. Vi satt oss inn og han preka om det standard greine om at han skulle vurdere helheten av turen og blablabla, så kom han til sikkerhetsspørsmålet (dette hadde jeg gruet meg til siden jeg hadde ikke engang sett på det arket med spørsmål som jeg kunne få) trakk en lapp og spørsmålet var: "Kontroller alle bilbeltene, og hva er risikoen ved å bruke bilbelte med slappe ruller?" Ble ekstremt glad for dett spørsmålet, må jo være det letteste spørsmålet de har :)

 

Så var det kjøreturen, kjørte først ut ifra biltilsynet og rett ut på motorvei, skulle da kjøre mot Skiptvet, dette var max 3-4 minutter på motorvei før vi kom dit, etter det så var det rett ut på landevei. Første som skjedde var selvfølgelig at jeg kom bak en traktor som lå i 45km/t, holdt god avstand til denne, men var ingen slette stor nok til å kjøre forbi, lå bak den i noen km før jeg skulle svinge av. Kjørte der stort sett hele turen, ca en halvtime, tre kvarter. Følte at det hadde gått kjempebra hittil, så ba sensor meg om å svinge inn på en blindvei og dereter finne et egnet sted til og snu, etter ca 200 meter fant jeg en liten vei til høyre, svingte inn og prøvde å ta en u-sving, dette gikk ikke og måtte derfor rygge et par meter, så meg godt for og passet veldig på at det ikke var noen rundt meg osv, rygget inn og kjørte ut igjen.

 

Nå skulle jeg kjøre til Sarpsborg sentrum og deretter tilbake til biltilsynet, Turen gjennom Sarpsborg gikk perfekt, stoppet for alle de jeg hadde vikeplikt for og nølte litt med å kjøre selv når folk kom til venstre for meg og hadde vikeplikt for meg, gjorde dette for å være sikker på at de faktisk stoppet, er greit å være helt sikker. Passet også veldig godt på eventuelle fotgjengere og syklister. Kjørte som sagt da rett igjennom Sarpsborg by og tilbake til biltilsynet, da jeg skulle rygge på plass så ble jeg litt urolig ( er ikke så veldig flink på rygging), siden linjene syntes så vidt, de var halvveis dekket av snø og grus, men da sa sensor at jeg slapp å bry meg om linjene og at jeg derfor bare kunne rygge på plass.

 

Etter at jeg stoppet så spurte han meg hvordan jeg sikret bilen, da sa jeg at jeg setter på brekket først og deretter setter bilen i gir, gjorde dette og slo av motoren. Sensor spurte da hvordan jeg syntes at turen gikk, jeg sa da at det var et sted hvor jeg skulle ta av til høyre hvor jeg kom litt for fort inn i svingen og kom over i motsatt kjørefelt, dette var på en helt åpen plass så det var ingen fare. Sensor sa seg enig i det. Han tok en liten pause så sa han at jeg hadde bestått og gratulerte meg :)

 

Gikk inn igjen til biltilsynet og sa at jeg hadde bestått til kjørelærer. Han sa senere på turen hjem at jeg hadde hatt en ganske streng sensor og at han pleide å stryke uvanlig mange, kjørelærer trodde derfor at jeg nesten var dømt til å stryke (sikkert bare noe han sa, men han sa han var helt seriøs)

 

Så da ble det lappen på meg og, bare 2 måneder etter jeg fylte 18 så jeg er fornøyd uansett :)

 

Ønsker alle andre lykke til med oppkjøring :)

 

Edit: Kan også gi tips til andre

 

* Se mye i speil

* hvis du må finne en plass å snu så se deg veldig mye rundt i alle retninger (dette var stort pluss for meg sa sensor)

* Ha en samtale med sensor, dette hjalp meg ekstremt mye og all nervøsiteten min gikk bort.

* kjør etter forholdene!! dette punket er ekstremt viktig, husk dette!

* kjør økonomisk (hopp over gir osv), var pluss for meg

* Vær rolig og ta det som en vanlig kjøretur med kjørelærer eller noen andre :)

 

Beklager for skrivefeil, (som det sikkert er en god del av), ble skrevet i en hast.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal selv kjøre opp snart, på en plass med tidenes smaleste og elendige veier, for å ikke glemme x antall enveiskjørte gater med svært uoversiktelige kryss. Noen tips? Gikk rett vest forrige gang jeg kjørte der, og hadde stryki med glans hadde det vært den EGENTLIGE oppkjøringa.

 

Endret av MaraMara
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det viktigste bare er å ha tro på deg selv, bruk god tid og pust med magen. Da kommer resten av segselv.

 

Mtp på uoversiktlige kryss og dårlige veier, så bør du ha synet festet et godt stykke foran bilen, slik at du kan registrere skumle situasjoner, hull i veien og andre faremomenter tidlig! Da får du mye bedre tid til å tenke over hva du skal gjøre for å håndtere situasjonene du kommer opp i. Ta deg også good tid inn mot kryssene, se et stykke foran bilen.

 

Det går nok bra skal du se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For kontrastens del kan jeg fortelle om konverteringsprosessen jeg måtte gjennom for å ordne meg førerkort i Texas, USA. Det er kun to-tre land som slipper testing for å få lappen, Norge er ikke blant disse. Teori- og kjøreprøven koster totalt $25, eller omtrent 140 kroner. Da har man tre forsøk på å bestå.

 

Fra Norge har jeg førerkort klasse B og C og har kjørt i 10 år. To timer forberedelse før teoriprøven ga bestått, man må ha mer enn 70 % riktig. Oppkjøringen gjøres med egen eller lånt bil med sensor i passasjersetet. Jeg har tegnet på et kart for å vise ruten jeg måtte kjøre. Den litt større krusedullen viser området for lukeparkering.

 

post-24025-0-77232300-1363396919_thumb.jpg

 

Oppkjøringen tok mindre enn tre minutter og jeg besto :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøreopplæringen i USA er jo ganske mye slappere enn her. Har en kamerat som var utvekslingsstudent der, og han hadde så og si lappen, måtte bare ha vært i landet noen måneder til prøvetiden var ute. Men visumet gikk ut osv, så han fikk den ikke. Han hadde ikke nubbesjans på lappen her hjemme når han kom hjem.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig det viktigste bare er å ha tro på deg selv, bruk god tid og pust med magen. Da kommer resten av segselv.

 

Mtp på uoversiktlige kryss og dårlige veier, så bør du ha synet festet et godt stykke foran bilen, slik at du kan registrere skumle situasjoner, hull i veien og andre faremomenter tidlig! Da får du mye bedre tid til å tenke over hva du skal gjøre for å håndtere situasjonene du kommer opp i. Ta deg også good tid inn mot kryssene, se et stykke foran bilen.

 

Det går nok bra skal du se :)

 

Takk for tipset, får øve masse på det :-)

 

For kontrastens del kan jeg fortelle om konverteringsprosessen jeg måtte gjennom for å ordne meg førerkort i Texas, USA. Det er kun to-tre land som slipper testing for å få lappen, Norge er ikke blant disse. Teori- og kjøreprøven koster totalt $25, eller omtrent 140 kroner. Da har man tre forsøk på å bestå.

 

Fra Norge har jeg førerkort klasse B og C og har kjørt i 10 år. To timer forberedelse før teoriprøven ga bestått, man må ha mer enn 70 % riktig. Oppkjøringen gjøres med egen eller lånt bil med sensor i passasjersetet. Jeg har tegnet på et kart for å vise ruten jeg måtte kjøre. Den litt større krusedullen viser området for lukeparkering.

 

post-24025-0-77232300-1363396919_thumb.jpg

 

Oppkjøringen tok mindre enn tre minutter og jeg besto :)

 

Wow! Ganske enkel gitt! Stooor kontrast der ja :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...