Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Vet akkurat den følelsen. Du VET at du kjører bra og det kommer til å gå greit, men du har sånn unødvendig gruing lang inne i hodet som plager deg.

 

Bare ta deg god tid (ikke for lang da, hehe), så skal du nok klare å få med deg alt :)

 

Jaggu!

 

Skal prøve på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde oppkjøring idag, og bestod :D Var drittnervøs, men det gikk bedre etterhvert da jeg fikk en veldig grei sensor.

Han var gammel politimann, og skjønte godt at folk fikk litt ekstra frynsete nerver, var veldig grei å kommunisere med.

 

Var en situasjon jeg skulle rygge/parkere, og klarte selvfølgelig å knote det til i begynnelsen, kjente da at jeg fikk en grei kortslutning i hodet, men gikk heldigvis bra.

Det øyeblikket på kontoret før han sa beslutningen tror jeg er noe av verste jeg har opplevd på lenge, kjente at hjertet hoppet over et par slag der.

 

Jeg følte at det hjalp det hjalp å ha en god samtale med sensor under kjøringen, fikk meg til å glemme litt at han var sensor og alt det der. Men det kommer jo litt ann på hvilke type sensor som er med, sikkert ikke alle som er like omgjengelige(type: gretne gamle folk som bare lengter etter å kunne pensjonere seg)

 

Ser forresten at det står en merknad på det midlertidige førerbeviset :

Merknader:

100(2014-07-11)

 

Har dette noe å gjøre med prøveperioden på 2 år?

Endret av K_7
Lenke til kommentar
Ser forresten at det står en merknad på det midlertidige førerbeviset :

Merknader:

100(2014-07-11)

 

Har dette noe å gjøre med prøveperioden på 2 år?

 

Gratulerer!

 

Og jeg tror det kun betyr "prøveperiode". Har samme greia på min.

Lenke til kommentar

Besto oppkjøring på torsdag, awesome følelse når du kjører inn og parkerer og vet at du ikke har gjort noen grove feil og har bestått:D eneste sensor mente at jeg kunne unngått å spinne da jeg skulle ta en luke(var mye slaps :S) da jeg skulle inn på en forkjørsvei. Bilen var forhjulsdrevet, men hun mente det ikke hadde noe å si, hun mente jeg stresset og slapp koplingen litt for brått. Jeg er hvertfall ganske sikker på at i en bakhjulsdrevet bil hadde dette ikke vært noe problem... Men fornøyd med LAPPEN ja!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp i dag, tok dagen fri og kom godt forberedt. Hadde hatt finpuss dagen før og en oppvarmingstime før prøven. Kjørelæreren min sa at jeg kjører veldig fint, og må holde meg konsentrert, fordi det skjer at jeg roter veldig.

Så var det sensor sin tur til å kjøre med meg. Oppgaven jeg fikk på starten, utførte jeg godt og forklarte utfyllende før det bar ut på veien. Der ble det kjørt i litt under en time, og jeg føte at det gikk gret. Jeg følte at jeg kjørte fint hele veien, men gjorde en feil som kunne ført til farlige situasjoner tidlig på turen som også var den eneste jeg glemte å kommentere når jeg var ferdig.

 

Den feilen var også det første jeg fikk høre om på evalueringen. Den med at jeg fikk et spørsmål om et sted på turen der jeg hadde ristet oppgitt på hodet på grunn av en bilsjåfør som ikke gadd å blinke seg ut av en rundkjøring. Da begynte jeg å lure litt, hva kunne være galt med det? Så klart stod jeg for at jeg syntes det var dumt gjort. Så fikk jeg plutselig en sur kommentar slengt i trynet, om hvordan den feilen jeg gjorde i begynnelsen var livsfarlig og mye verre enn det han gjorde. Det var i en tone som sa "hvordan kan du tillate deg å si noe om andres kjøring" og ga meg det inntrykket at han så på meg som en tankeløs og overlegen drittunge. Bare fordi jeg glemte å kommentere en feil.

 

"Da strøk jeg vel på det", sa jeg. Det hadde jo også vært rimelig og rettferdig å stryke for en slik feil, tenkte jeg. Svaret var nei, det strøk jeg ikke på, men her var altså det jeg fikk:

 

"Kjøremåten er ikke trafikksikker. Den gir ikke god sammenheng, eller god avvikling. Og du ivaretar ikke godt nok andres behov.

 

Gjennomgående for dårlig

-observasjon eks: Sein og utelatt før og i kryss.

-Tegngivning eks: Feil og farlig før kryss

-Plassering eks: Utydelig før og i kryss, bak andre i kø.

-Trafiktilpasning eks: Du er utydelig

-Kjøretøybehandling eks: Svake rutiner"

 

Åja, så det er sånn jeg kjører. Får jo spørre om han kan komme med noen eksempler, siden det var så forferdelig dårlig.

Etter mange minutter med masing endte jeg med et eneste eksempel der jeg visst hadde satt på blinklyset for tidlig før jeg skulle til høyre i en rundkjøring. Og et annet eksempel der han altså visste bedre enn meg selv hva jeg var klar over i et kryss(ingen farlig situasjon). Det endte med at jeg ble sur og at han ikke gadd mer og forsvant. Har aldri vært så skuffet før i mitt liv.

 

Først og fremst fordi jeg ikke bestod, men også på grunn av behandlingen jeg fikk. Her syntes altså sensor at jeg kjørte som en gris, men visste ikke hvorfor han syntes det selv en gang.

 

Nå sitter jeg hjemme, uten lappen og uten anelse om hva som er galt. Var sensoren en skikkelig drittsekk, eller har jeg lært alt feil?

Jeg sitter i hvertfall igjen med angst for førerprøven og troen på at uansett hvordan jeg gjør det, ligger avgjørelsen hos sensor.

Endret av Pölsa!
Lenke til kommentar

Var jo en vanvittig knusende dom du fikk...

Han burde nok kunne vist til hva du gjorde feil og hvor.

Hva var denne feilen i begynnelsen?

 

Tvilte du på deg selv i de tilfellene han nevnte, som plassering, observasjon osv?

 

Går vel an å be om en annen sensor neste gang tror jeg, men får jo håpe de ikke dømmer folk etter dagsformen.

Ikke la dette gå utover kjøringen din nå :)

Du kan jo ikke bli annet enn bedre.

Lenke til kommentar

Kan jo svare fort før jeg legger meg:

 

Jeg vet at jeg aldri ville kjørt gjennom et kryss uten å vite at det er plass. Med observasjon ville jeg si det samme når det gjelder kryss, kjører ikke ut på veier og gjennom rundkjøringer etc. uten å se meg for. Sier ikke at det ikke kan skje, men jeg var veldig konsentrer under oppkjøringen og det var ikke noe som var veldig uventet eller kom brått på.

Feilen jeg snakker om skjedde da jeg kjørte i et byområde på en forkjørsvei og fikk beskjed om å ta til høyre i neste lyskryss. Var utrolig nervøs på starten og satte på blinklysene alt for tidlig selv om det var to veier som gikk til høyre før lyskrysset. Tror det var i en 50-sone.

 

Skal ikke si at jeg kjørte perfekt. Jeg giret mer rykkete enn vanlig, og kom litt for nærme biler foran i stillestående kø noen ganger(ikke snakk om farlig nærme, men burde egentlig holdt litt større avstand).

Når det gjelder det siste, fikk jeg faktisk et hånlig spørsmål av sensor om jeg visste hvilken avstand man skulle holde til biler foran i stillestående kø. Sa at det var avhengig av situasjonen og at det ikke var hensiksmessig å bruke målebånd. Det verste er at han ikke gjorde noe mer enn å stille det dumme spørsmålet.

Lenke til kommentar

Det var jo en ganske stygg feil da, feil bruk av blinklys kan jo skape livsfarlige situasjoner, men om sensor sa at du ikke strøk på grunn av akkurat det så får det heller være. Det er vel bare sensor som ikke har følt at du kjørte godt nok, rett og slett. Men de pleier jo å sitte å notere hver gang det skjer noe, så det burde jo være mulig å i alle fall si hvor mange ganger du har gjort den og den feilen og komme med noen eksempler.

 

Det er bare å øve mer til neste gang. Du vet sikkert hvor du stiller litt svakt, så be kjørelærer om å få øve mer på det.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp i dag, tok dagen fri og kom godt forberedt. Hadde hatt finpuss dagen før og en oppvarmingstime før prøven. Kjørelæreren min sa at jeg kjører veldig fint, og må holde meg konsentrert, fordi det skjer at jeg roter veldig.

Så var det sensor sin tur til å kjøre med meg. Oppgaven jeg fikk på starten, utførte jeg godt og forklarte utfyllende før det bar ut på veien. Der ble det kjørt i litt under en time, og jeg føte at det gikk gret. Jeg følte at jeg kjørte fint hele veien, men gjorde en feil som kunne ført til farlige situasjoner tidlig på turen som også var den eneste jeg glemte å kommentere når jeg var ferdig.

 

Den feilen var også det første jeg fikk høre om på evalueringen. Den med at jeg fikk et spørsmål om et sted på turen der jeg hadde ristet oppgitt på hodet på grunn av en bilsjåfør som ikke gadd å blinke seg ut av en rundkjøring. Da begynte jeg å lure litt, hva kunne være galt med det? Så klart stod jeg for at jeg syntes det var dumt gjort. Så fikk jeg plutselig en sur kommentar slengt i trynet, om hvordan den feilen jeg gjorde i begynnelsen var livsfarlig og mye verre enn det han gjorde. Det var i en tone som sa "hvordan kan du tillate deg å si noe om andres kjøring" og ga meg det inntrykket at han så på meg som en tankeløs og overlegen drittunge. Bare fordi jeg glemte å kommentere en feil.

 

"Da strøk jeg vel på det", sa jeg. Det hadde jo også vært rimelig og rettferdig å stryke for en slik feil, tenkte jeg. Svaret var nei, det strøk jeg ikke på, men her var altså det jeg fikk:

 

"Kjøremåten er ikke trafikksikker. Den gir ikke god sammenheng, eller god avvikling. Og du ivaretar ikke godt nok andres behov.

 

Gjennomgående for dårlig

-observasjon eks: Sein og utelatt før og i kryss.

-Tegngivning eks: Feil og farlig før kryss

-Plassering eks: Utydelig før og i kryss, bak andre i kø.

-Trafiktilpasning eks: Du er utydelig

-Kjøretøybehandling eks: Svake rutiner"

 

Åja, så det er sånn jeg kjører. Får jo spørre om han kan komme med noen eksempler, siden det var så forferdelig dårlig.

Etter mange minutter med masing endte jeg med et eneste eksempel der jeg visst hadde satt på blinklyset for tidlig før jeg skulle til høyre i en rundkjøring. Og et annet eksempel der han altså visste bedre enn meg selv hva jeg var klar over i et kryss(ingen farlig situasjon). Det endte med at jeg ble sur og at han ikke gadd mer og forsvant. Har aldri vært så skuffet før i mitt liv.

 

Først og fremst fordi jeg ikke bestod, men også på grunn av behandlingen jeg fikk. Her syntes altså sensor at jeg kjørte som en gris, men visste ikke hvorfor han syntes det selv en gang.

 

Nå sitter jeg hjemme, uten lappen og uten anelse om hva som er galt. Var sensoren en skikkelig drittsekk, eller har jeg lært alt feil?

Jeg sitter i hvertfall igjen med angst for førerprøven og troen på at uansett hvordan jeg gjør det, ligger avgjørelsen hos sensor.

 

Kanskje sensoren var urimelig her. Men det har ingenting å si egentlig. Du kjørte tydeligvis ikke bra nok, dere kan være så uenige dere vil men han er sensoren og vet som oftest best. Sikkerheten er det de stryker mest folk på, det er det viktigste ute på veien. Neste gang får du sikkert en annen sensor, men vær ærlig med deg selv og tenk på feilene du gjorde og hva du kan gjøre for å forbedre disse feilene. Husk ta hensyn til andre trafikanter og vis sikkerhet

Lenke til kommentar

Jaja, er eneste måten det.

 

Sier meg ikke uenig i at det er en stygg feil, men det at resten av kjøringen var så dårlig er det jeg ikke skjønner.

Problemet er jo nettopp det at jeg ikke vet hvor jeg stiller svakt fordi jeg fikk absolutt slakt på områder kjørelæreren var ferdig med å kommentere for flere måneder siden. Hjelper også lite at sensor nesten ikke gadd å komme med eksempler.

Lenke til kommentar

Jeg vet at en sensor gjerne er mer direkte i tilbakemelding enn hva en kjørelærer pleier å være, og av den grunn kan nok sensoren oppfattes som en drittsekk. Og det hjelper neppe på at man har fått den klare beskjeden om at man har strøket oppkjøringen i tillegg.

 

Jeg reagerte litt på måten sensoren min la frem den eneste tingen som var å peke på under oppkjøringen, men etter en liten diskusjon hvor jeg argumenterte på hvorfor jeg lå ~10km under fartsgrensa til å starte med så ble ikke dette notert ned eller en del av avgjørelsen lenger.

 

Så mitt tips til deg, Pölsa, er vell å ta til deg det sensoren sa og øve på dette når du er ute å øvelsekjører.

Lenke til kommentar

Ta til meg hva? At jeg har dårlig plassering, tegnigving, fartstilpasning og kjøreteknikk, og på hvilken måte visste ikke sensor en gang. Det var bare gjennomgående for dårlig.

Sånt er ikke småtteri, hvis det er så elendig og kjørelæreren ikke sier noe så må det være uendelig store sprik i oppfatninger her.

 

Du sier også at du fikk argumentert for feilene dine. I mitt tilfelle ville det ha hjulpet lite, men til meg sa han ikke et ord før han hadde skrevet ned hele tilbakemeldingen og vurderingen sin.

Lenke til kommentar

Om det er tilfellet ditt, og du snakker sant her, så ville jeg reist og klaget på denne sensoren.

 

edit: Det var ikke meningen å poste dette innlegget helt enda, men sånn gikk det vist til når mobilen ble slengt i lomma..

 

Saken er jo på sett og vis enkel. Om du mener at du gjevnt over kjørte bra så har jo sensoren gjort en dårlig jobb. Og om du ikke fikk argumentere eller fortelle selv om de feilene du gjorde så bør dette sies i fra om til hans overordnede. Da jeg tok oppkjøringa så var det vanlig at du hadde mulighet til å fortelle om dine egne feil, og der igjen bevise at du fikk med deg dette og rette på deg selv og kunne få muligheten til å forklare for hvorfor du gjorde ting som ikke er helt etter boka.

I ditt tilfelle så kan jeg skjønne sensor om du hadde flere episoder som kunne ledet til ulykker at du ikke på den dagen viste deg fortjent til førerkortet.

 

Om sensor har rett bør du prate litt med kjørelæreren din og spørre om han kan være strengere med deg om du skal ha flere kjøretimer. Og ikke minst, når du øvelsekjører i mellomtiden, prøv å se din egen kjøring i fra en tredje person.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Fotgjengere, fotgjengere, FOTGJENGERE!!! Alle sammen, rett oppmerksomheten hit! De er noen rabagaster uten vett og fri vilje, de styres av djevelen til de verste handlinger som kan finne sted i en ellers biloverfylt og julestribefengt by! I dag hadde jeg min siste doble kjøretime før oppkjøringen kommer over nyttår, og den ønsket jeg meg midt i dette travle dritet for å våkne opp. Det fungerte veldig bra og litt til, for fy faen jeg skal ta det pent under bykjøringa på oppkjøringa. Bare flaks om noen ikke blir nedkjørt før den 24., og det er ikke nødvendigvis av en under opplæring som meier ned noen, for jeg så de mer erfarne stå på bremsene i (på) kryss (og tvers).

 

Hadde tenkt å ta det rolig og feste i jula de dagene jeg ikke skulle på jobb, men de dagene kommer til å gå med borte i byen bak rattet. Jeg lover.

 

GOD JUL :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det skummelt når jeg ikke har noe nerver i det hele tatt før oppkjøringen min på torsdag?

Er helt rolig angående oppkjøringen, det eneste som jeg tenker litt på er kontrollspørsmålet før vi starter, noen tips om noen bra sider jeg kan lese litt om dette? :)

Lenke til kommentar

Ingenting galt i å ikke være nervøs. Jeg selv var ikke noe nervøs før min oppkjøring, men mye var nå og grunnet mye skryt i fra kjørelæreren og det at jeg hadde kjørt mye bil før den dagen. Jeg prøvde bare å fokusere litt ekstra på de småtingene kjørelæreren min nevnte.

 

Jeg fikk ihvertfall et ark med kontrollspørsmål og gjennomgang av disse av kjøreskolen under siste teoritime, gjorde ikke du dette kan du sikkert reise ned dit og spørre om du kan få det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...