Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hvor lenge varer oppkjøringa (selve kjøreturen)?

Litt over en halvtime, såvidt jeg kan huske.

 

Burde man si ifra når man gjør noen feil under kjøringa, eller burde man ta det etterpå?

Greit å tenke høyt..: "Wops, litt nærme der...", "Åjsann..". Så lenge du er klar over at du har gjort en feil, og gjør hva du kan for å rette det opp, går det stortsett bra.

 

(Når jeg kjørte opp på traktor, barberte jeg en fortauskant med hengeren (!), men det var "greit", fordi jeg fikk det med meg. Og fordi jeg fulgte med i speilet, for å se at ikke noen var i fare for å bli påkjørt.)

 

Kan man få lukeparkering?

Det er ingen garanti for ikke få det.., selv om jeg aldri har hørt om noen som har fått det (jeg kjørte opp på "landet", og der var det kun åkrer og høyballer..).

Endret av droidy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan kjøre alt fra halvtime til en time. Om sensoren er veldig usikker på om han vil la deg bestå, så kan han la deg kjøre lenger for så å ta endelig beslutning. Man har rimelig flaks hvis sensoren ber deg å ta en lukeparkering. Er ikke akkurat lett hvis man ikke har øvd mye på det. Men ryggeparkering derimot er ganske normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar til begge. Lukeparkering har jeg ikke øvd noe på, så det får isåfall bli på sparket, men rygging går fint. :) Kommer sikkert tibake med noen flere spørsmål som dukker opp etter å få sovet noen timer.

Lenke til kommentar

Skal du lukeparkere må du huske å rygge inn, ikke kjøre inn med fronten først. Lukeparkering gikk fint for meg på første forsøk. Brukte lengre tid på å lære vanlig ryggeparkering.

 

Jepp! :) Om jeg må lukeparkering så tror jeg at det skal gå fint. Er sinnsykt nervøs nå, ganske ulikt meg, men satser på at nervene forsvinner når jeg kommer igang med kjøringen. Om jeg stryker rekker jeg ikke få lappen før etter sommerferien og det hadde vært en stor nedtur.. nesten til å gråte av..

 

Har et lite spørsmål til: har hørt at noen sier at man skal ta av seg sikkerhetsbeltet når man rygger, stemmer dette?

 

+ er det veldig negativt om man bommer på kontrollspørsmålet?

Endret av DiNozzo
Lenke til kommentar

Du kan fint bestå ved å bomme på kontrollspørsmålet, men er jo med å trekke inntrykket mot den negative siden. Det med beltet vet jeg ikke så mye om, men aldri tatt av meg belte for å rygge. Beltet går av når jeg skal ut av bilen.

 

Så lenge du holder nervene under konrtoll under oppkjøring, så går det bra. Det er når nervøsiteten tar overhånd, at man gjør mye rart. Puste dypt før du starter, tenk på noe positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen pause i løpet av den tiden man er på glattkjøring, så man får tid til å spise, eller må man bare spise i bilen mens den andre kjører?

 

Hvor lenge kjører hver elev på glattkjøringsbanen? Hva gjør man på banen? Hvordan er det?

Lenke til kommentar

Man får pause til å spise. Det gjorde ihvertfall vi.

Du er der et par timer, slik at alle får god tid til å bli kjent med forholdene og situasjonene dere øver på. Slik vi gjorde det, så prøvde vi først ABS-bremsene på rett strekning, både med og uten hinder. Deretter var det håndbrekk, dratt opp av kjørelæreren, hvor du skulle holde noenlunde kontroll på bilen, så var det unnamanøver med flere hindre og til slutt en S-sving hvor vi skulle holde kontrollen. Alle øvelsene foregår i forskjellige hastigheter, dvs. begynne lavt og deretter øke etter hvor komfortabel du er.

 

Glattkjøring er gøy, du kan ikke "stryke", så gjør så godt du kan og ha det gøy samtidig som du plukker opp det som er verdt å lære. :)

Lenke til kommentar

Ifølge læreren min var opplegget i år nytt. Visstnok skal ikke læreren si så mye, man skal bare prøve seg fram selv. Jeg fikk så godt som ingen instruksjoner, og han blandet seg heller ikke inn ved å dra i håndbrekk osv. Det eneste var at han sendte ut div hindre og stilte spørsmål om bremselengde.

 

Vi fikk også servert baguette.

 

Dette var i Oslo, rettere sagt glattkjøringsbanen på Nesodden.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til: har hørt at noen sier at man skal ta av seg sikkerhetsbeltet når man rygger, stemmer dette?

 

+ er det veldig negativt om man bommer på kontrollspørsmålet?

Kjørte med flere forskjellige kjørelærere, og fikk kjeft av samtlige for at jeg ikke tok av meg sikkerhetsbeltet når jeg rygget. Du skal visstnok enten ta det av, eller holde det unna kroppen med albuen/håndflaten når du snur deg bak. Tror det er mest for komfort, men kan ikke tenke meg at det er noe sensor kommer til å kommentere. Han brydde seg ikke særlig da jeg ikke gjorde det, da.

 

Feil på kontrollspørsmålet tilsvarer en toer-feil, og om du får to-tre toer-feil stryker du nok. Men det er jo helheten som teller, så dersom du kjører feilfritt, men svarer feil, består du uten tvil. :)

 

 

På glattkjøringen, når de andre elevene kjører, hva gjør jeg jeg da? Står man bare å ser på? Eller er det noe annet man må gjøre da? Hvor lenge kjører hver elev på glattkjøringsbanen?

Vi fikk iallefall ikke være i bilen mens den andre eleven var på banen -- sikkert delvis fordi vi ikke skulle "skjønne" opplegget (kjørelærer hev på håndbrekk, hindringer dukket opp, etc.). Ca. 45 minutter, tror jeg.

Lenke til kommentar

Oppkjøring om ei uke akkuratt... Gruer meg som bare det. Får ikke øvd noe før i helga, da broren min kommer hjem (har ingen andre å øve med :/)

Det gjør at jeg føler meg ikke heeelt sikker, men føler jeg kan å kjøre bil. Er litt usikker på litt bykjøring, og har en tendens til å kjøre litt fort, men regner med at når du er nervøs på oppkjøring er ikke det ett problem. Alle veit at jeg skal ha oppkjøring, det er det som gjør det skumlest :p Det er liksom en selvfølge at man skal stå her, så hvis jeg stryker, veit jeg ikke hva jeg gjør ass :(

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til: har hørt at noen sier at man skal ta av seg sikkerhetsbeltet når man rygger, stemmer dette?

 

+ er det veldig negativt om man bommer på kontrollspørsmålet?

Kjørte med flere forskjellige kjørelærere, og fikk kjeft av samtlige for at jeg ikke tok av meg sikkerhetsbeltet når jeg rygget. Du skal visstnok enten ta det av, eller holde det unna kroppen med albuen/håndflaten når du snur deg bak. Tror det er mest for komfort, men kan ikke tenke meg at det er noe sensor kommer til å kommentere. Han brydde seg ikke særlig da jeg ikke gjorde det, da.

 

Feil på kontrollspørsmålet tilsvarer en toer-feil, og om du får to-tre toer-feil stryker du nok. Men det er jo helheten som teller, så dersom du kjører feilfritt, men svarer feil, består du uten tvil. :)

 

Takk for fint svar. Er f. eks at man glemmer å bruke blinklyset også en toer-feil? Høres jo skikkelig nazi ut! Heh, tror det kommer til å gå bra, men er så rastløs og nervøs nå at jeg begynte å ta oppvaska - og da er det ille!! :)

Lenke til kommentar

Oppkjøring om ei uke akkuratt... Gruer meg som bare det. Får ikke øvd noe før i helga, da broren min kommer hjem (har ingen andre å øve med :/)

Det gjør at jeg føler meg ikke heeelt sikker, men føler jeg kan å kjøre bil. Er litt usikker på litt bykjøring, og har en tendens til å kjøre litt fort, men regner med at når du er nervøs på oppkjøring er ikke det ett problem. Alle veit at jeg skal ha oppkjøring, det er det som gjør det skumlest :p Det er liksom en selvfølge at man skal stå her, så hvis jeg stryker, veit jeg ikke hva jeg gjør ass :(

 

Ahh, skjønner det.. Selv har jeg oppkjøring imorgen. Har kun fortalt at jeg har det til noen som ikke sladrer til andre, så føler det var et smart trekk. Føler også det samme som deg at jeg kan kjøre bil, så er egentlig mest redd for at jeg gjør feil jeg ellers aldri gjør når jeg øvelseskjører. Sommeren kommer til å bli sååå bra om jeg står, men om jeg stryker vet jeg ikke hva jeg gjør selv :(

Lenke til kommentar

Jeg glemte å blinke ut av rundkjøring - to ganger, og måtte ta en nødmanøver i 80-sone for å unngå en sau som kom under autovernet og inn i veien rett foran meg. Jeg sto. Poenget er at man gjør gjerne noen småfeil, og uforutsette situasjoner kan oppstå. Så lenge man kjører forsiktig, har god flyt i trafikken og ikke bryter vikeplikt eller noe slikt så går det bra.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å blinke ut av rundkjøring - to ganger, og måtte ta en nødmanøver i 80-sone for å unngå en sau som kom under autovernet og inn i veien rett foran meg. Jeg sto. Poenget er at man gjør gjerne noen småfeil, og uforutsette situasjoner kan oppstå. Så lenge man kjører forsiktig, har god flyt i trafikken og ikke bryter vikeplikt eller noe slikt så går det bra.

 

Elsker å høre sånne ting. Jeg veit jeg kan å kjøre bil, så er bare de dumme feilene jeg frykter. Gjelder vel bare å chill'n

 

Lykke til DiNozzo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...