Anonym234 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Kjempegrattis! Kjør pent Lenke til kommentar
mnao Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Gratulerer hvorfor trodde du at du strøyk? og ja, kjør forsiktig Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Takk! Trodde jeg hadde gjort masse feil, derfor trodde jeg at jeg strøk, men dengang ei. Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Jeg annonserte det aldri, men hadde oppkjøring idag klokka 0800. Og jeg kan si med en gang at jeg bestod! Kan jo dele min erfaring fra Drammen trafikkstasjon på Lierstranda. Jeg ble spurt om jeg ville prate etc. Jeg sa ja for det letter nervene for min del. Skulle sjekke vindusspylerne bak og foran, samt hvor man fyller på spylervæske før vi kjørte. Jeg glemte helt å ta trykkprøve på brems, selv om jeg hadde minnet meg selv på det i ukesvis. Sånn kan det gå. Da vi begynte å kjøre ble jeg helt rolig, det er faktisk et menneske bak den blokka. Vi pratet om alt mulig og jeg glemte fort hvorfor vi kjørte i det hele tatt. Vi kjørte mot Drøbak og tilbake via Hyggen, så ut på E18 fra Kjellstad til starten av E134 mot Haugesund, så direkte tilbake til trafikkstasjonen. Tiden gikk veldig fort, selv om klokka viste 50 minutter så føltes det ut som 25-30 min. Så det hjelper helt klart å holde roen. Da vi skulle parkere og sikre bilen, trykket jeg litt vel hardt på bremsen for jeg har øvelseskjørt veldig mye med en litt eldre bil som har litt mer vandring, dette var altså bare en bagatell helhetlig og det var bare noe hun kunne sette fingeren på. Alt i alt syns hun det var behagelig kjøring, hun mente jeg hadde god oversikt og gjennomgående god planlegging. Det var også en hendelse på landevei hvor jeg sakket farten kanskje litt vel mye, vi snakker 60km/t i en 80-sone i en sving. Hun sa at hvis jeg hadde sett litt framover der og da kunne jeg kanskje ikke ha trengt å sakke farten så mye. Etter at alt var gjort så rakk hun meg hånden og gratulerte meg. Hun nevnte det med trykkprøven, og sa at jeg kjørte såpass bra at det gjorde ingenting på prøven, men hun ga beskjed om at jeg skal gjøre det på biler jeg kjører i fremtiden. Det var virkelig en flott opplevelse og deilig at opplæringa i skoleregi var kommet til en konklusjon. Nå gjelder det bare å skaffe erfaring og videre utvikling så tror jeg dette blir riktig så bra! Så vil jeg bare takke for alle deres erfaringer, det kom veldig godt med. Jeg kjente meg godt igjen i deres skildringer. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Et veldig, veldig godt og avgjørende tips er: Få bort nervøsiteten, ikke mist konsentrasjonen, ikke fokuser på hva du trodde du gjorde feil! Bare det at du er nervøs kan ødelegge konsentrasjonen, så gjør du ting du feil du aldri ville ha gjort til vanlig, og så tenker du for mye på feilen du gjorde. Før du tar oppkjøring, lat som om du er totalt likegyldig til det, tenk at du bare skal ut i en vanlig kjøretur, helt alene om du vil. Pust dypt og ro deg ned (gjerne gå på do og pust rolig til du føler deg klar). Nervøsitet kan gjøre at hodet er en helt annen plass, ikke la dette skje, konsentrasjon! Ikke tenk på at du kanskje ikke består, du skal være "laid back", "likegyldig" og rolig dette hjelper deg å roe ned. Tenk: "dette klarer jeg fint, det er bare en helt vanlig, ubetydelig kjøretur.". Det at noe står på spill, gjør deg nerøs, det at du i det hele tatt tenker på at du kan mislykkes. Ikke tenk på andres forventninger, og heller ikke dine egne! Ellers, kjør mye "hjemme", spør kjørelærer om hvor oppkjøringsløypene går. Min kjørelærer gjennomgikk disse i kjøretimene jeg hadde. Kjør også løypene "hjemme" og gjør deg kjent med område du skal kjøre på. Endret 25. april 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
mnao Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Et veldig, veldig godt og avgjørende tips er: Få bort nervøsiteten, ikke mist konsentrasjonen, ikke fokuser på hva du trodde du gjorde feil! Bare det at du er nervøs kan ødelegge konsentrasjonen, så gjør du ting du feil du aldri ville ha gjort til vanlig, og så tenker du for mye på feilen du gjorde. Før du tar oppkjøring, lat som om du er totalt likegyldig til det, tenk at du bare skal ut i en vanlig kjøretur, helt alene om du vil. Pust dypt og ro deg ned (gjerne gå på do og pust rolig til du føler deg klar). Nervøsitet kan gjøre at hodet er en helt annen plass, ikke la dette skje, konsentrasjon! Ikke tenk på at du kanskje ikke består, du skal være "laid back", "likegyldig" og rolig dette hjelper deg å roe ned. Tenk: "dette klarer jeg fint, det er bare en helt vanlig, ubetydelig kjøretur.". Det at noe står på spill, gjør deg nerøs, det at du i det hele tatt tenker på at du kan mislykkes. Ikke tenk på andres forventninger, og heller ikke dine egne! Ellers, kjør mye "hjemme", spør kjørelærer om hvor oppkjøringsløypene går. Min kjørelærer gjennomgikk disse i kjøretimene jeg hadde. Kjør også løypene "hjemme" og gjør deg kjent med område du skal kjøre på. Takk for alle tips er så nervøs og skal kjøre opp i morgen klokken åtte. Må prøve å roe ned nervene og ha tro på meg selv. Hadde siste kjøretime i morges, og han fortalte at hvis jeg kjørte slik i morgen så består jeg. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 (endret) Bare hyggelig. Kjenner til det, var selv veldig, veldig nervøs første gang. Jeg tenkte for mye, forventet mye av meg selv samtidig som andre gjorde det. Var også sinnsykt bekymret for at jeg ikke skulle klare det. Trengte også lappen for å komme meg på jobb, og det at jeg strøyk gjorde at jeg måtte bo en annen plass i en måned, og ta buss til jobb. (Jeg bor på en utrolig teit plass ) Det at jeg var så veldig nervøs gjorde at jeg glemte å konsentrere meg, og tenke på alt annet enn kjøringen. Hvis jeg ikke var helt fornøyd med en ting jeg gjorde tenkte jeg også på dette. Det som er viktig er at, gjør du en feil så la det gå og konsentrer deg om kjøringen framover. Jeg var så nervøs at jeg holdt på å få slag der jeg satt, det førte til at jeg gjorde en feil jeg vanligvis ikke ville ha gjort. Men jeg kan fort bli veldig nervøs og blir da veldig tussete og klumsete. Er ikke sikkert at du er en av dem. På forhånd på neste oppkjøring analyserte jeg hva som gikk galt og prøvde teknikker for å roe meg ned og ikke bli nervøs. Det mest irriterende var at jeg ikke var nervøs når jeg kjørte med kjørelærer eller andre. Da jeg satt meg i bilen og kjørte var jeg ikke litt nervøs en gang, var 100 % rolig. Dette beviser jo hvor mye psyken påvirker, det mentale! Og at du faktisk kan påvirke det. Så bare pass på at du klarer å holde roen, så skal du klare det! Det at kjørelæreren sier det så selvsikkert som dette viser jo bare at du kan. Han sa det samme til meg. Forresten, tror kanskje jeg gjentar meg selv en del, har en tendens til det! Endret 25. april 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
mnao Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Jeg besto! :-D Føltes ulovlig å kjøre alene da, og var litt smånervøs da jeg kjørte forbi politiet, men for en syyykt herlig følelse det var. Endelig slutt på nerver og dårlig søvn om nettene Skal låne mammas mercedes etter skolen idag. Dette blir en bra bursdag Endret 26. april 2012 av mnao Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg besto! :-D Føltes ulovlig å kjøre alene da, og var litt smånervøs da jeg kjørte forbi politiet, men for en syyykt herlig følelse det var. Endelig slutt på nerver og dårlig søvn om nettene Gratulerer! Jepp, føles rart i begynnelsen, men fy pokker for en fin følelse! Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten lappen, blir som å ta ifra meg elektrisiteten! Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hadde oppkjøring nummer to idag, og greide det dessverre ikke. Fikk en kjip start da sensor ba meg om å lese et nummerskilt som var klart for langt unna, så jeg trodde jeg skulle feile før i det hele tatt kjøringen hadde begynt. Videre var det helt jævlig å kjøre i starten siden jeg var våt under skoene og dermed ble clutching og gassing veeeldig klumsete. Men etter det kjørte jeg generelt veldig bra. Men så kom jeg til et t-kryss hvor jeg skulle kjøre inn til høyre. Bestemte meg for å vente med å kjøre inn fordi jeg var usikker på om bussen som kom mot meg i andre kjørefelt kjørte sakte nok til at jeg kunne komme meg inn før den passerte (bedre å få en mindre feil, som man kan få maks 15 av, enn å få en seriøs feil ved å kjøre når det ikke er trygt). Når den hadde passert skulle jeg akkurat til å svinge inn til høyre når en bil kom ut fra sideveien jeg skulle inn i, og brøt vikeplikten sin ved å kjøre forbi meg og videre på veien. Når den hadde kjørt slapp jeg først håndbrekket og fortsatte som normalt inn i sideveien. Men hele situasjonen var tydeligvis alvorlig nok til å være en alvorlig feil på utilbørlig nøling. Falte meg ikke inn der og da at jeg hadde feilet, tenkte bare for meg selv at hvis sensoren følte for å være ekstra streng, så hadde jeg fått en mindre feil. Men neida. Snakk om firkantet sensor. Nå har jeg egentlig mest lyst til å drepe et dyr og begå harakiri. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Trykkprøve? Gjorde aldri det på oppkjøring jeg, og aldri gjort det etterpå heller. Er det virkelig nødvendig? Du merker jo fort om bremsene ikke funker.. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Går det an å ha oppkjøring 1. mai? Det er jo en rød dag der alt er stengt. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Hørtes litt rart ut, men like fullt en kjip opplevelse! Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Går det an å ha oppkjøring 1. mai? Det er jo en rød dag der alt er stengt. Kan jeg aldri tenke meg, "alt" er jo stengt. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 Aha. Er ikke 1. mai høytidsdag der og? Trodde den var det. Lenke til kommentar
droidy Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 [..] Fikk en kjip start da sensor ba meg om å lese et nummerskilt som var klart for langt unna, [..] Hvor langt unna? 20 meter? 40 meter? (20 meter er kravet) (40 meter er kun mulig ved normalt syn) [..] Videre var det helt jævlig å kjøre i starten siden jeg var våt under skoene og dermed ble clutching og gassing veeeldig klumsete. [..] Si meg, bruker du skotuppene når du skal gasse, clutche og bremse eller? Vanligvis bruker man vel omtrent hele øverste delen av fotebladet, som man legger mot pedalen.. [..] 1. Men så kom jeg til et t-kryss hvor jeg skulle kjøre inn til høyre. 2. Bestemte meg for å vente med å kjøre inn fordi jeg var usikker på om bussen som kom mot meg i andre kjørefelt kjørte sakte nok til at jeg kunne komme meg inn før den passerte (bedre å få en mindre feil, som man kan få maks 15 av, enn å få en seriøs feil ved å kjøre når det ikke er trygt). 3. Når den hadde passert skulle jeg akkurat til å svinge inn til høyre når en bil kom ut fra sideveien jeg skulle inn i, og brøt vikeplikten sin ved å kjøre forbi meg og videre på veien. 4. Når den hadde kjørt slapp jeg først håndbrekket og fortsatte som normalt inn i sideveien. Men hele situasjonen var tydeligvis alvorlig nok til å være en alvorlig feil på utilbørlig nøling. Falte meg ikke inn der og da at jeg hadde feilet, tenkte bare for meg selv at hvis sensoren følte for å være ekstra streng, så hadde jeg fått en mindre feil. Men neida. [..] Sånn som det her: 1. Det må ha vært veldig trangt der, siden en bil ikke tar mye plass når den skal svinge av en veg.. Eller? 2. Du sier så at du skulle til høyre (og da hadde du vel blinklyset på), hvorfor vente på den kommende bilen? Og hvorfor reagere på at denne "brøt" vikeplikten, når du allerede hadde blinklyset på? Han gjorde jo bare det eneste riktige, siden du faktisk skulle til høyre... [..] Snakk om firkantet sensor. [..] Det høres egentlig ut som du er for avventende, og nølende i trafikken. Med andre ord: Du er ikke sikker nok på deg selv enda til å være en god sjåfør som bidrar til god trafikkavvikling. Bedre lykke til neste gang! Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 [..] Fikk en kjip start da sensor ba meg om å lese et nummerskilt som var klart for langt unna, [..] Hvor langt unna? 20 meter? 40 meter? (20 meter er kravet) (40 meter er kun mulig ved normalt syn) 40 meter først, omtrent, så hentet han et målebånd og ba meg lese et annet skilt, denne gangen var det 20 meter, noe jeg ikke hadde noen problemer med i det hele tatt. [..] Videre var det helt jævlig å kjøre i starten siden jeg var våt under skoene og dermed ble clutching og gassing veeeldig klumsete. [..] Si meg, bruker du skotuppene når du skal gasse, clutche og bremse eller? Vanligvis bruker man vel omtrent hele øverste delen av fotebladet, som man legger mot pedalen.. Bruker pedalene helt vanlig, men hele øverste delen av sålen. Skoene var våte på hele sålen, så det ble litt heslig å kontrollere samtlige pedaler. Men dette var bare et lite irritasjonsmoment i starten, fikk ingen feil for clutchkontroll osv. [..] 1. Men så kom jeg til et t-kryss hvor jeg skulle kjøre inn til høyre. 2. Bestemte meg for å vente med å kjøre inn fordi jeg var usikker på om bussen som kom mot meg i andre kjørefelt kjørte sakte nok til at jeg kunne komme meg inn før den passerte (bedre å få en mindre feil, som man kan få maks 15 av, enn å få en seriøs feil ved å kjøre når det ikke er trygt). 3. Når den hadde passert skulle jeg akkurat til å svinge inn til høyre når en bil kom ut fra sideveien jeg skulle inn i, og brøt vikeplikten sin ved å kjøre forbi meg og videre på veien. 4. Når den hadde kjørt slapp jeg først håndbrekket og fortsatte som normalt inn i sideveien. Men hele situasjonen var tydeligvis alvorlig nok til å være en alvorlig feil på utilbørlig nøling. Falte meg ikke inn der og da at jeg hadde feilet, tenkte bare for meg selv at hvis sensoren følte for å være ekstra streng, så hadde jeg fått en mindre feil. Men neida. [..] Sånn som det her: 1. Det må ha vært veldig trangt der, siden en bil ikke tar mye plass når den skal svinge av en veg.. Eller? 2. Du sier så at du skulle til høyre (og da hadde du vel blinklyset på), hvorfor vente på den kommende bilen? Og hvorfor reagere på at denne "brøt" vikeplikten, når du allerede hadde blinklyset på? Han gjorde jo bare det eneste riktige, siden du faktisk skulle til høyre... Hehe, fikk du ikke med deg at jeg holder til i England? Det er helt omvendt her. [..] Snakk om firkantet sensor. [..] Det høres egentlig ut som du er for avventende, og nølende i trafikken. Med andre ord: Du er ikke sikker nok på deg selv enda til å være en god sjåfør som bidrar til god trafikkavvikling. Ble kvitt nøleproblemene lenge før selv den første oppkjøringen min, og har en adekvat håndtering av f eks rundkjøringer. Jeg kunne sikkert bare ha blastet inn i sideveien for å slippe å vente på bussen, men det anså jeg ikke som trygt da det var et lukket kryss, og dermed måtte jeg være 100% sikker på at det var klart og fint før jeg fortsatte. Helt normal prosedyre. Dessuten vil aldri en fersk sjåfør kunne lese situasjoner like kjapt og beregne hastigheter som en erfaren sjåfør. Opplevde sensoren som en firkantet person siden jeg kjørte plettfritt og fikk en dømmende feil for en situasjon som i utgangspunktet var helt normal, men som ble komplisert av en tulling som brøt vikeplikten sin. Bedre lykke til neste gang! Takker! Lenke til kommentar
droidy Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg leste ikke noe sted at du holdt til i England, nei, da stiller jo selvsagt saken seg helt annerledes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå