Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teit at jeg ikke har oppdaget denne tråden før. Har oppkjøring nr. 2 i morgen kl. 08.00 i Drammen og kjøretimen før starter 07.00. Har planer om å legge meg ganske tidlig og komme meg opp rundt 05.00 slik at jeg får tid til å våkne skikkelig (jeg er B-menneske meg stoooor B) og spise skikkelig.

Er det noen som vet hvor lenge brilleattester er gyldig? Bruker briller når jeg kjører og sist gang leverte jeg brilleattest, men lurer nå på om den kanskje ikke er gyldig og at jeg må kjappe meg å ordne en ny i dag.

Merker jeg allerede har begynt å bli nervøs, dette hovedsakelig av to grunner: Byttet kjøreskole etter jeg strøk første gang og har kun kjørt denne Volvoen (diesel) i to doble timer, og føler jeg ikke er helt venn med den (kjører 4 år gammel Civic hjemme). Den andre grunnen er rett og slett at jeg strøk på veldig generelt grunnlag sist, rettere sagt mente sensor at jeg ikke kjørte sikkerhetsmessig bra nok og ikke miljømessig bra nok. Sistnevnte kan jeg faktisk skylde på feilinformasjon fra kjørelærer da han byttet fra bensin-Golf til diesel-Golf, noe som var ekstra irriterende. På arket står det lite sett bort i fra det. Sensoren hadde heller ingenting positivt å si og jeg følte i tillegg jeg kjørte mot en "bestått" sist gang. Fikk visstnok den verste sensoren jeg kunne fått, men likevel. Dette er jo uansett litt frustrerende ettersom jeg sitter igjen med følelsen av at uansett hva jeg gjør er det ikke godt nok. Har noen gode tips for å takle den følelsen?

Endret av lokeland
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Besto oppkjøringen i dag på første forsøk :) Denne tråden hjalp meg en del, og dagen før tok jeg det rett og slett rolig, så på fotballkamp og så på tv, uten å tenke mye over morgendagen. Sov godt, våknet opp i god tid før oppkjøringen, spiste godt før jeg tok bussen ut. Fikk en hyggelig eldre mann som sensor, som ikke snakket så mye. Kjøringen gikk bra, men hastigheten var nok litt for lav til tider, rygginga var latterlig, og jeg plasserte meg litt snodig nå og da, men skapte ikke noen farlige situasjoner. Var sikker på at jeg skulle stryke, og ble så og si hudflettet når han oppsummerte førerprøven, men han avsluttet kritikken med å si at han følte at han trygt kunne slippe meg ut alene på veien :)

Lenke til kommentar

Lykke til i morgen lokeland!

 

 

Gratulerer :) Jeg skal ha oppkjøring imorra klokka 12:30. Gruer meg som en unge. Noen som vet hva som skjer hvis man svarer feil på kontrollspm?

Jeg svarte feil på kontrollspørsmålet jeg fikk, men sensor sa at det gjorde ingenting. Men jeg besto ikke likevell :(
Lenke til kommentar

Æsj, dette gikk rett vest. Hadde nerver som aldri før. Kjørte ikke på noen skolebarn (som det var utrolig mange av), men ved et tilfelle fortalte sensor (i mine øyne for sent ettersom han kunne fortalt det før forrige rundkjøring) at jeg skulle en vei og jeg lå da i feil fil. Jeg visste at jeg hadde et lite stykke før en rundkjøring og litt etter rundkjøringen på å få byttet fil for å ikke ende opp på E18. Ble superstresset og lette intenst etter ei luke for å komme meg over i venstrefilen, filen jeg måtte ligge i for å komme på rett vei. Ingen i venstrefilen var samarbeidsvillige og på et tidspunkt så jeg det som klart og var på vei over i venstrefilen, men kalkulerte farten på bilen feil. Han må ha kjørt over fartsgrensen, for jeg kjørte i fartsgrensen (ikke at det har noe å si selvfølgelig) og vedkommende kom fort nok til at sensor følte han var nødt til å strekke seg etter rattet.

Etter rundkjøringen prøvde jeg igjen og blinket lenge og gasset litt på for å signalisere klart at jeg ville og måtte over i venstrefilen for ikke å havne på E18, men bilen i venstrefeltet svarte med å gasse på og vedkommende blir da nødt til å bremse når jeg legger meg over i venstrefeltet rett før veiskillet. Skjønte at jeg med disse to feilene hadde strøket og sensor guidet med bare tilbake fremfor å la meg kjøre resten av ruten.

Det jeg strøk på var altså disse situasjonene som han omtalte som feil i forhold til vikeplikt og også kalte ikke trafikksikkert. Ellers sa han at jeg var alt for defensiv og dermed ikke bidro til å skape god flyt.

Sistnevnte er noe jeg har jobbet med og følte jeg hadde god kontroll på før oppkjøring, men på oppkjøringen var jeg så nervøs at jeg falt tilbake og ble defensiv igjen. Life's a bitch, men ny oppkjøring er bestilt, men selvtillitsknekken må nok jobbes med igjen. Lett å begynne å tenke at en ikke er skikket til å kjøre bil når man har strøket to ganger. Det positive var at sensor var hyggelig og konstruktiv, jeg greide spørsmålene og parkeringen var god.

Edit: Magnussen2k: Takk for det, hjalp dog ikke så mye. :p

 

Edit: Basert på dette kan jeg gi et god tips: Ikke la deg stresse til det nivået at du tar en dum avgjørelse fordi du bare kjøre riktig i forhold til ruten. Kjør heller feil vei og la sensor guide deg tilbake på riktig vei.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Neida, han kommenterte at jeg generelt kjørte veldig behagelig og trygt. Jeg lå litt under i 40-sonen på ei strekke, men dette var grunnet et stort antall barneskoleelever som det var litt vanskelig å føle seg sikre på i tillegg til flere fotgjengerfelt og fartsdempere. Ellers var jeg egentlig "spot on" på alt av fartsgrenser.

 

Det han refererte til var at jeg nølte for mye i kryss og rundkjøringer. Dette er en vane jeg har vært klar over og jobbet en del med, og følte jeg hadde rettet opp i det, men under oppkjøring ble jeg så nervøs at jeg falt tilbake til gamle vaner. Vanen oppsto vel og merke etter første stryk, så det kan være at årsaken ligger der. Får hele tiden beskjed om at jeg da er nødt til å se lengre frem og bruke blikket og mer og planlegge for å unngå å "kjøre som ei jente", som kjørelæreren min (kvinne) til stadig sier. Problemet er at jeg gjør alt dette, men jeg stoler veldig lite på andre biler, spesielt ved tanke på blinking i rundkjøringer i tillegg til fart og samarbeidsvilje. Jeg misset også en del luker ved kryss jeg egentlig kunne tatt ved å bare bruke bilens fart, men valgte heller å stanse og stå og vente som et naut på at bilen skulle lompe seg forbi.

 

Angående samarbeid har jeg vel lært noe der. Jeg har som regel hatt gode erfaringer med bilister i slike situasjoner (sett bort ifra Oslo sentrum...), men jeg må heller ta utgangspunkt i at de ikke vil samarbeide og forvente det og heller bli positivt overrasket dersom de faktisk velger å gjøre det. I rushtrafikken (som jeg kjørte i) er det jo heller ikke alltid like lett å skulle følge med på trafikken foran og trafikken bakover i feltet man ønsker å skifte til ved tanke på at farten i trafikken gjerne skifter ganske fort, spesielt når man føler et stort press på å komme over i riktig kjørefelt fortest mulig.

At 3200-ish kr ut av vinduet er jo også en forferdelig kjip ting, spesielt når man bærer den økonomiske byrden selv, uten hjelp fra foreldre.

Tror hovedproblemet mitt ligger i at jeg har utviklet et negativt forhold til det å kjøre bil. Kjørte med Wright i Asker helt opp til første oppkjøring. Ettersom jeg hadde fått noe feilinformasjon fra kjørelæreren og fikk informasjon om at vedkommende ikke var en særlig god kjøreskolelærer valgte jeg etter et halvt år å bytte til Nedre Eiker Trafikkskole i Mjøndalen (bestekompisen kjørte der med god erfaring) ettersom jeg hadde flyttet til Drammen. Endte opp med ei dame jeg har mindre god kjemi med og som jeg føler er ei kjeftesmelle til tider, noe som heller ikke har hjulpet på den negative holdningen jeg bærer med meg når jeg er ute i trafikken. Vet selv hvor destruktivt det er, men sliter med å komme meg ut av spiralen.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

lokeland, etter det jeg har lest, så blir du lett nervøs. Jeg tror ingen som har oppkjøring har nervene under kontroll. På oppkjøringa di der du ikke ville ut på E18, og ble super stresset. Det er bedre å kjøre feil rute, enn å gjøre impulsive ting. Husker på min oppkjøring så kjørte jeg feil hele 3 ganger. Men jeg gjorde ikke farlige manøver for å redde meg tilbake. Bare si at du har kjørt feil, og han vil lede deg tilbake igjen. Ikke alle i trafikken er samarbeidsvillig. Mange der ute burde ikke hatt lappen engang.

Lenke til kommentar

Det var noe som slo meg som det åpenbare veldig kort tid etter, men er jo selvfølgelig for sent. Det var et slags "i kampens hete"-øyeblikk. Ble så fokusert på å komme meg over i venstre fil at jeg totalt blokkerte ute andre alternativer løsninger. Tunnelsyn, rett og slett.

Og ja, det er virkelig mange der ute som ikke burde hatt lappen (spesielt en del middelaldrende menn), men at deltakere på "*sett inn navn på land*s verste bilførere" har fått lappen er noe som alltid forundrer meg. :p

 

Magnussen2k: Ja, det er litt typisk. :hm: Det har aldri oppstått lignende episoder når jeg har øvelseskjørt ellers.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Merkelig hva man får seg til å gjøre.. På min første oppkjøring gjorde jeg hele 6 (!) vikepliktsfeil, selv om dette var noe jeg har og hadde stålkontroll på :p Bestod med glans gangen etter, uten å ha kjørt noe særlig mer.

Lenke til kommentar

Det var noe som slo meg som det åpenbare veldig kort tid etter, men er jo selvfølgelig for sent. Det var et slags "i kampens hete"-øyeblikk. Ble så fokusert på å komme meg over i venstre fil at jeg totalt blokkerte ute andre alternativer løsninger. Tunnelsyn, rett og slett.

Og ja, det er virkelig mange der ute som ikke burde hatt lappen (spesielt en del middelaldrende menn), men at deltakere på "*sett inn navn på land*s verste bilførere" har fått lappen er noe som alltid forundrer meg. :p

 

Magnussen2k: Ja, det er litt typisk. :hm: Det har aldri oppstått lignende episoder når jeg har øvelseskjørt ellers.

 

Forvent det verste og håp på det beste. Det fungerte for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hva man får seg til å gjøre.. På min første oppkjøring gjorde jeg hele 6 (!) vikepliktsfeil, selv om dette var noe jeg har og hadde stålkontroll på :p Bestod med glans gangen etter, uten å ha kjørt noe særlig mer.

Hehe, jeg gjorde nesten alle feilene mine på oppvarmingstimene. Jeg så ikke en gammel dame som var på vei i et lysregulert gangfelt i et kryss. Stod for nærme en bil i oppoverbakke, som hadde stoppet for å kjøre ut på hovedveien og litt til som jeg ikke husker.

Tok meg i hvert fall sammen da jeg hadde oppkjøring! :)

Lenke til kommentar

Merkelig hva man får seg til å gjøre.. På min første oppkjøring gjorde jeg hele 6 (!) vikepliktsfeil, selv om dette var noe jeg har og hadde stålkontroll på :p Bestod med glans gangen etter, uten å ha kjørt noe særlig mer.

 

Oi, det var jo en smule mye. :p Vikeplikt generelt er noe jeg også føler jeg har stålkontroll på, og gjorde heller ingen vikepliktsfeil sett bort i fra forsøket på filskiftet. :roll:

 

Forvent det verste og håp på det beste. Det fungerte for meg :)

 

Gjør alltid det, men det hjelper lite om man likevel gjør feil. Ja, man blir litt mindre skuffet dersom man stryker, men man stryket jo uansett, og det jo det man gjerne prøver å unngå.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Fikk to dømmende feiler på min oppkjøring. Den første var at jeg ikke så til høyre før en mini-rundkjøring (selv om jeg i sidesynet observerte at den var helt tom). Den andre feilen fikk jeg når jeg nærmet meg en del av veien hvor en bil hadde parkert inntil fortauet, og en annen bil kjørte i motsatt fil. Istedet for å vente og la denne bilen kjøre, valgte jeg å bare kjøre mellom begge bilene. Det var tydeligvis en alvorlig feil, selv om hastigheten min var i forhold til omstedighetene (altså relativt trangt, men ikke så trangt at noen av bilene klippet hverandre).

Lenke til kommentar

Fikk to dømmende feiler på min oppkjøring. Den første var at jeg ikke så til høyre før en mini-rundkjøring (selv om jeg i sidesynet observerte at den var helt tom). Den andre feilen fikk jeg når jeg nærmet meg en del av veien hvor en bil hadde parkert inntil fortauet, og en annen bil kjørte i motsatt fil. Istedet for å vente og la denne bilen kjøre, valgte jeg å bare kjøre mellom begge bilene. Det var tydeligvis en alvorlig feil, selv om hastigheten min var i forhold til omstedighetene (altså relativt trangt, men ikke så trangt at noen av bilene klippet hverandre).

 

Den første feilen er i mine øyne utrolig teit. Dersom man har skaffet seg oversikt tidlig er det da aldeles ikke nødvendig å nærmest ta en Exorcisten og vri hodet som en idiot bare for å signalisere helt tydelig at du har kontroll på trafikken som kommer fra høyre.

Det minner meg litt om prøveoppkjøringen jeg hadde i Oslo (fra Ullevål Stadion til Operahuset - alle strøk :p). Kjørte mot Majorstuen fra Ullevål Stadion og på en vei jeg var fullt klar over ikke var en forkjørsvei vendte jeg ikke hodet mitt veldig mye til siden fordi utsikten var god nok til at det var nødvendig. Dette strøk jeg da blant annet på. Synes det burde være viktigere å bruke tid og krefter på andre ting enn å blidgjøre sensor ved å gjøre alt så tydelig som mulig, samtidig skjønner jeg det vil være vanskelig for sensor å vite om du faktisk beveger blikket ditt riktig. Men i tilfellet du beskriver synes jeg, uten å vite hvordan forholdene var, at det er litt teit at man skal få feil.

Synes det er rart at den siste feilen karakteriseres som alvorlig, selv om man har vikeplikt dersom hindringen står på sin side av veien. Isåfall blir det begått latterlig mange alvorlige feil i trafikken i Oslo...

 

Hvor er det folket har hatt/skal ha oppkjøring?

 

Først på Billingstad Trafikkstasjon i Asker - fikk visstnok den "verste" sensoren.

Andre gangen i Drammen/Lier. Skal jeg være ærlig er det mye enklere å kjøre opp i Asker. Lurer på om jeg ikke skal ta oppkjøring i Kongsberg neste gang. Strykprosenten der er bare på 24% fremfor Drammen/Liers 30%. Ikke vanskelig å tenke seg til hvorfor om man har kjørt litt der oppe.

Endret av lokeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...