kaffebryggare Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Flyreise? I en kjøretime? Nei herlighet det får være grenser. Kan ikke forvente at folk som bor litt ubeleilig i forhold til byer og motorveier skal måtte betale så mye ekstra bare på grunn av det. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Flyreise? I en kjøretime? Nei herlighet det får være grenser. Kan ikke forvente at folk som bor litt ubeleilig i forhold til byer og motorveier skal måtte betale så mye ekstra bare på grunn av det. Det kan da sponses av Staten. Uansett hvor upraktisk det høres ut, må man alltid tenke trafikksikkerhet. Det sikreste er da at man øver på motorvei med en ledsager før man plutselig av en eller annen grunn er på Ring 3 i en eller annen forbindelse to år senere. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg ser absolutt poenget ditt, men det blir så himla komplisert og dyrt å få til i praksis. Lenke til kommentar
Paulsen2k Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Første kjøretime på to år i dag. Sikkert bare hatt 3 timers søvn, ettersom jeg var skitnervøs..Litt ut i kjøretimen så tar læreren min opp telefonen og ringer trafikktilsynet. ''Ja, hei. Vil gjerne bestille oppkjøring til *****... Så 24. Januar så får jeg forhåpentligvis lappen Herlige greier, bare å øve mye frem til den tid! Lenke til kommentar
Paulsen2k Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Er ikke normalt for oss som kjører opp i distriktene i Nord-Norge med lyskryss, det er kun i de større byene. Samt motorvei treffer man ikke på før Trondheim (800 km unna hvor jeg bor), kun forkjørsvei. Så blir litt vanskelig det gitt. Med Norges distriktspolitikk er det jeg sier nå tabu, men man bør legge en langtur inn i kjøreopplæringen slik at de som bor i distriktene får dratt inn til byene og kjørt i bytrafikk og på motorvei. 80 mil er litt drøyt, så der får man legge inn en flyreise. Lyskryss skal i praksis ikke være så vanskelig å få til for folk som bor i Nordland og Troms, noen kjøreskoler i mitt nærområde legger langturen til Harstad hvor man får prøvd seg på lyskryss også (dette gjorde dog ikke min kjøreskole). Men å få øvd seg på motorvei er nok lite utførbart, med tanke på at Norges nordligste motorvei er i Steinkjer. Men er enig med deg også Hanske, syns også at alle i Norge skulle fått samme kvalitet på opplæringa, men at da evnt. staten skulle betalt flyreise o.l. for folk bosatt langt ute i distriktene. Hvis man kjører til Oslo på ferie i fremtiden for eksempel kan man jo begynne å slite hvis man aldri har kjørt på motorvei før. Endret 20. desember 2011 av Paulsen2k Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Flyreise? I en kjøretime? Nei herlighet det får være grenser. Kan ikke forvente at folk som bor litt ubeleilig i forhold til byer og motorveier skal måtte betale så mye ekstra bare på grunn av det. Det kan da sponses av Staten. Uansett hvor upraktisk det høres ut, må man alltid tenke trafikksikkerhet. Det sikreste er da at man øver på motorvei med en ledsager før man plutselig av en eller annen grunn er på Ring 3 i en eller annen forbindelse to år senere. Vel, da vil jeg anbefale å fly alle de i Oslo-området bort til vestlandet for å oppleve rasfarlige vestlandsveier som er tre meter breie, og lokalbefolkninga kjører like godt i 80. Litt dumt hvis man av eller annen grunn skulle oppleve å være på en slik vei to år senere. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Lyskryss skal i praksis ikke være så vanskelig å få til for folk som bor i Nordland og Troms, noen kjøreskoler i mitt nærområde legger langturen til Harstad hvor man får prøvd seg på lyskryss også (dette gjorde dog ikke min kjøreskole). Men å få øvd seg på motorvei er nok lite utførbart, med tanke på at Norges nordligste motorvei er i Steinkjer. Men er enig med deg også Hanske, syns også at alle i Norge skulle fått samme kvalitet på opplæringa, men at da evnt. staten skulle betalt flyreise o.l. for folk bosatt langt ute i distriktene. Hvis man kjører til Oslo på ferie i fremtiden for eksempel kan man jo begynne å slite hvis man aldri har kjørt på motorvei før. Det er en grunn til at oss fra større byer bruker det nedsettende begrepet "bonde i byen". Riktignok med et blink i øyet, men som regel hvis du ser en bil som sneiler i venstrefila, ligger feil i rundkjøringer eller svinger på rød pil i osloområdet, er det 95% av gangene ikke D- eller B-skilter på den. Vel, da vil jeg anbefale å fly alle de i Oslo-området bort til vestlandet for å oppleve rasfarlige vestlandsveier som er tre meter breie, og lokalbefolkninga kjører like godt i 80. Litt dumt hvis man av eller annen grunn skulle oppleve å være på en slik vei to år senere. Hehe, leser sarkasme i kommentaren. Men selv om ikke man kjører stort på rasutsatte veier i Osloområdet, er det mange svingete 80-soner uten filmarkering. I Oslo kommune er det områder som Sørkedalen og Maridalen, og hvis man beveger seg videre innenfor tettstedet, finner man mange i Bærum, Ski og Lørenskog - for å nevne noen. Så ja, vi har kjørt på sånne veier før, selv om vi ikke ferdes der daglig. Endret 20. desember 2011 av Hanske Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det er en grunn til at oss fra større byer bruker det nedsettende begrepet "bonde i byen". Riktignok med et blink i øyet, men som regel hvis du ser en bil som sneiler i venstrefila, ligger feil i rundkjøringer eller svinger på rød pil i osloområdet, er det 95% av gangene ikke D- eller B-skilter på den. Det der er meg, og jeg har C-skilter..... Vel, da vil jeg anbefale å fly alle de i Oslo-området bort til vestlandet for å oppleve rasfarlige vestlandsveier som er tre meter breie, og lokalbefolkninga kjører like godt i 80. Litt dumt hvis man av eller annen grunn skulle oppleve å være på en slik vei to år senere. Hehe, leser sarkasme i kommentaren. Men selv om ikke man kjører stort på rasutsatte veier i Osloområdet, er det mange svingete 80-soner uten filmarkering. I Oslo kommune er det områder som Sørkedalen og Maridalen, og hvis man beveger seg videre innenfor tettstedet, finner man mange i Bærum, Ski og Lørenskog - for å nevne noen. Så ja, vi har kjørt på sånne veier før, selv om vi ikke ferdes der daglig. Du har rett her. Mange av disse veiene også i Lørenskog. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hehe, leser sarkasme i kommentaren. Men selv om ikke man kjører stort på rasutsatte veier i Osloområdet, er det mange svingete 80-soner uten filmarkering. I Oslo kommune er det områder som Sørkedalen og Maridalen, og hvis man beveger seg videre innenfor tettstedet, finner man mange i Bærum, Ski og Lørenskog - for å nevne noen. Så ja, vi har kjørt på sånne veier før, selv om vi ikke ferdes der daglig. Jepp, ble litt sarkasme. "Men selv om ikke man kjører stort på rasutsatte veier i Osloområdet, er det mange svingete 80-soner uten filmarkering." Filmarkering er en luksus i min kommune. Det er bare en strekning på to kilometer i kommunen min som har filmarkering. Det er akkurat slik kjøring jeg savner litt på føreropplæring. Man må alltid være obs på sida si, og gjerne ligge helt inntil autovernet for å kunne passere. Fra en vei i lokalområdet (med 80-sone). Lenke til kommentar
Paulsen2k Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Det er en grunn til at oss fra større byer bruker det nedsettende begrepet "bonde i byen". Riktignok med et blink i øyet, men som regel hvis du ser en bil som sneiler i venstrefila, ligger feil i rundkjøringer eller svinger på rød pil i osloområdet, er det 95% av gangene ikke D- eller B-skilter på den. Vel, da vil jeg anbefale å fly alle de i Oslo-området bort til vestlandet for å oppleve rasfarlige vestlandsveier som er tre meter breie, og lokalbefolkninga kjører like godt i 80. Litt dumt hvis man av eller annen grunn skulle oppleve å være på en slik vei to år senere. Kan si det samme om Nord-Norge, bilister som ligger 10-20 km/t under fartsgrensa og ligger midt i veibanen har som regel ikke Yx eller Zx-skilt. Endret 20. desember 2011 av Paulsen2k Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Neppe D- eller B-skilter heller. Jeg for min del har aldri opplevd et sted hvor trafikken går saktere enn i Vestfold. Det er uutholdelig å kjøre der. Selv midt i Tønsberg kommer det maks 2 biler over på et grønt lys. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Oppkjøring i morra... Gleder meg til jeg er ferdig og ikke trenger å bekymre meg om åssen det går lenger. Hvordan gikk det? Opptatt med å kjøre bil? Lenke til kommentar
Manerasita Skrevet 24. desember 2011 Del Skrevet 24. desember 2011 Hehe, gikk bra. Men har ikke fått kjørt så mye, på grunn av broren min. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Noen som vet hvor lang tid det tar før man får Førekortet i posten? Når har det straks gått to uker (er riktignokk jul nå), men jeg har ikke hørt noe. Jeg kan ikke forstå at det skal ta så lang tid, jeg bor rett ved trafikkstasjonen, så ikke er det posten. Hvor lang tid tok det for dere? (før jeg ringer dem) Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Får du ikke midlertidig førerkort mens du venter på det egentlige i posten? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Noen som vet hvor lang tid det tar før man får Førekortet i posten? Når har det straks gått to uker (er riktignokk jul nå), men jeg har ikke hørt noe. Jeg kan ikke forstå at det skal ta så lang tid, jeg bor rett ved trafikkstasjonen, så ikke er det posten. Hvor lang tid tok det for dere? (før jeg ringer dem) For meg tok det ca 3 uker. Kommer veldig an på hvem som behandler, hvor mye saker det er å behandle der og da o.l. Og husk at det er jul Post går treigt. Får du ikke midlertidig førerkort mens du venter på det egentlige i posten? Det stemmer, ja. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Noen som vet hvor lang tid det tar før man får Førekortet i posten? Når har det straks gått to uker (er riktignokk jul nå), men jeg har ikke hørt noe. Jeg kan ikke forstå at det skal ta så lang tid, jeg bor rett ved trafikkstasjonen, så ikke er det posten. Hvor lang tid tok det for dere? (før jeg ringer dem) Jeg tok vel lappen samme dag som deg. Jeg har heller ikke fått noe. Husker jeg riktig, så varer det midlertidige førerkortet litt ut i januar. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Jo, har 2 uker igjen. Men da skjønner jeg at det er biltilsynet som bruker tid. Begynte nemelig å lure siden jeg i mellom tiden har fikset alt av bank ting (18 år) og det tok få dager, så posten kunne det ikke være. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Tok vel 3 uker før jeg fikk. Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Tok vel bortimot 3 dager før jeg fikk, de to gangene jeg har fått nytt førerkort i postkassen. Men dette var da på sommeren. Men vist det tar for langt tid, kan du jo ta kontakt ved trafikksatasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå