Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, det stemmer nok. Det er litt merkelig at jeg føler at jeg kjører mye dårligere når jeg har en kjørelærer som sitter på. Det var slik da jeg kjørte opp på lettmotorsykkel også. Stress med kjørelærer, men når jeg kjørte lettsykkel for første gang på veien med lappen så var det null stress (som om jeg hadde kjørt sykkel i 10 år). :p

Lenke til kommentar

Kl 10:40 i Førde. :)

Heldig med tidspunktet, lite trafikk i en liten by som Førde. Jeg fikk tilbud å kjøre opp den 12. (altså i går), men takket nei da tidspunktet var kl 08:00 - altså veldig mye trafikk gjennom byen da det er mange som pendler til jobb.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Da var oppkjøringen gjennomført. Var et nervevrak på oppvarmingstimen (takk gud for at jeg hadde den, for å roe nervene).

Gjorde to feil:

På en smal vei, så møtte jeg en annen bil. Jeg mente at det var plass til nok oss begge (vestlendinger på vestlandsveier vet dere), og sensor mente at jeg presset den andre bilen litt for mye. Den siste feilen var at jeg rygga litt for langt, inn i en liten snøfonn da jeg skulle parkere utenfor tilsynet.

Hadde det ikke vært for at jeg ellers kjørte helt plettfritt, så hadde jeg stryket. Så jadda, jeg bestod! :new_woot:

Akkurat nå sitter jeg og irriterer meg over at bil nr 1 har ødelagt termostat, og bil nr 2 ikke har vinterdekk. Jeg vil kjøøøøøre.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Bil 1 går fremdeles, men jeg må i så fall reise to timer (med buss, faen jeg gleder meg til den siste turen med buss) for å hente den bilen i så fall. Foreldrene mine har bestilt termostat hos det lokale verkstedet, så det blir egentlig litt tullete å ta bilen nå da den skal snart fikses.

Stygg som juling den bilen, uansett. Fiat Brava 1.6 l, 106 hester dersom jeg husker riktig.

Fiat_Brava_1_5ee.jpg

Stygg, men får den av mamma - så den duger som førstebil frem til jeg har spart opp penger til sommeren. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Bil 1 går fremdeles, men jeg må i så fall reise to timer (med buss, faen jeg gleder meg til den siste turen med buss) for å hente den bilen i så fall. Foreldrene mine har bestilt termostat hos det lokale verkstedet, så det blir egentlig litt tullete å ta bilen nå da den skal snart fikses.

Stygg som juling den bilen, uansett. Fiat Brava 1.6 l, 106 hester dersom jeg husker riktig.

Stygg, men får den av mamma - så den duger som førstebil frem til jeg har spart opp penger til sommeren. :)

Kjør forsiktig :)

http://www.youtube.com/watch?v=T4knZA7Uxx4

Lenke til kommentar

Kjør forsiktig :)

Heh, jeg vet at Brava'n ikke er av den tryggeste bilen. Til tross for det, så tror jeg det er bedre enn alternativet. Bil nummer to er en Golf 2 (husker ikke årsmodell), uten air bag. Ingen elektroniske hjelpemidler (Brava'n har ABS i det minste), just plain mechanic!

Besto!!

For en herlig følelse! :new_woot:

Grattis! Så absolutt en deilig følelse. Husker han spurte: "Ja, skal jeg si hva jeg mener da?" - Jeg fikk frem et nervøst "jaa?". Da tok han en liten pause før han sa: Først må jeg få gratulere deg med lappen. Så glad har jeg ikke vært på lenge.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Lykke til, Dohvakiin! Må få tilbakemelding på hvordan det gikk. :)

Jeg har oppkjøring 6. januar, altså dagen etter jeg fyller 18. Oppkjøringen har jeg ved Svolvær trafikkstasjon i Lofoten. Bilen står klar i garasjen og bare venter på meg! Har lest igjennom store deler av denne tråden og føler det vil gå min vei. :D

Er det vanlig at man får lukeparkering på oppkjøringen? Det er ikke min sterkeste side akkurat.

Lenke til kommentar
Er det vanlig at man får lukeparkering på oppkjøringen? Det er ikke min sterkeste side akkurat.

Så vidt jeg vet er det sjeldent man får det. Det som er vanlig er at du parkerer utenfor trafikkstasjonen når du er ferdig, og i mitt tilfelle (samme med noen venner) sa sensor "Og jeg foretrekker at du rygger."

Selv om dette i grunn ikke skal være noe stort problem for de fleste. :p

Lenke til kommentar

Jeg måtte også rygge inn utenfor trafikkstasjonen, og var så jævla nervøs (fordi jeg sugde på å rygge) at jeg klarte å rygge for langt og dunka inni en snøkant (var på vinteren), men han merka det ikke tror jeg xD

Endret av TMB
Lenke til kommentar

^ Hahaha, diggbart da! :D

Nei skal ikke være noe problem å rygge rett bak eller inn på en parkeringsplass, det eneste jeg kan slite med er hvis jeg skal rygge inn mellom to biler som står parkert loddrett langs en vei. Noen som vet om DET er vanlig å få på en oppkjøring?

Lenke til kommentar

^ Hahaha, diggbart da! :D

Nei skal ikke være noe problem å rygge rett bak eller inn på en parkeringsplass, det eneste jeg kan slite med er hvis jeg skal rygge inn mellom to biler som står parkert loddrett langs en vei. Noen som vet om DET er vanlig å få på en oppkjøring?

Når jeg kjørte opp måtte jeg rygge mellom to biler (fordi det var to andre som hadde kjørte opp og de bestemte seg for å gjøre det vanskelig for meg). Du kan regne med at du blir bedt om å rygge, men ikke nødvendigvis parkere/vanskelig situasjon.

Jeg fikk også beskje om å snu to ganger på min oppkjøing. En gang i et kryss og en gang ved å rygg inn en småvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...