Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring i morgen tidlig klokken 9:30... Ganske bra tidspunkt, og jeg har en liten kjøretime klokken 8.45. Er såvidt litt nervøs, men tipper det blir verre i morgen.

Er usikker på sikkerhetsspørsmålene - vet at det ikke avgjør hele saken, men er redd for å få noe jeg må slå opp i vognkortet for å finne ut av. Skal spørre kjørelæreren om det i morgen. Er ganske sikker på kjøreegenskapene mine, men møtte noen situasjoner når jeg var ute å kjørte i dag som jeg ikke helt fikk til - for eksempel fotgjengere (de dukker jo opp overalt!). Jeg må huske på å kjøre litt saktere!

Heldigvis er ikke Gjøvik verdens navle, spesielt ikke på tirsdager, så forhåpentligvis blir jeg en av veldig få biler ute på gatene her i morgen...

Kan dere gi meg noen eksempler på sikkerhetsspørsmål? Jeg vet om å sjekke mønsterdybde, bremsevæske, sette opp varselstrekanten (ja takk), bremselys, tåkelys...

7135195[/snapback]

Du må vite hvor mange personer bilen er registrert for, tillatt nyttelast og hvor tung tilhenger bilen kan trekke. Alt dette finner du lett i vognkortet. Ellers må du kunne litt om varsellampen til bremsene(to-krets driftsbrems), styring (dødgang og servo), bremsekraftforsterker, vindusspyler/vindusviskere, lufttrykk, dekkdimensjon, kontrollere lysene framme eller bak på bilen, betjeningsorganer (ventilasjonsanlegg, bryter for varmetråder på bakrute osv). Sensor vil normalt be deg om å sjekke en av disse tingene (f.eks kontrollere at bremsekraftforsterkeren virker eller om bilen har unormal dødgang på rattet). Få læreren din til å vise deg dette før førerprøven starter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KLARTE DET!!

Fikk "sett opp varselstrekanten", og da lo jeg rett og slett. Gode gamle nummer 6 slår aldri feil! Hadde ikke særlig mange feil, tok en luke foran et vogntog som jeg "egentlig" ikke burde ha tatt, også trenger jeg ikke å kjøre i 2. gir i hver eneste rundkjøring. Jeg kjørte en smule defensivt på starten, men jeg overlevde, og jeg FIKK LAPPEN!

Lenke til kommentar
KLARTE DET!!

Fikk "sett opp varselstrekanten", og da lo jeg rett og slett. Gode gamle nummer 6 slår aldri feil! Hadde ikke særlig mange feil, tok en luke foran et vogntog som jeg "egentlig" ikke burde ha tatt, også trenger jeg ikke å kjøre i 2. gir i hver eneste rundkjøring. Jeg kjørte en smule defensivt på starten, men jeg overlevde, og jeg FIKK LAPPEN!

7139046[/snapback]

Må si jeg misunner deg veldig. Jeg strøyk på oppkjøringa idag :hrm: . Hadde ingen store feil (vikeplikt etc), men sensor mente jeg hadde for stor fart inn mot kryss, samt at jeg virket usikker i lyskryss. Jaja, alle kan vel ikke bestå første gangen heller antar jeg. Men utrolig å kjipt å måtte vente en måned til før jeg kan prøve igjen :thumbdown: .

Lenke til kommentar
KLARTE DET!!

7139046[/snapback]

Må si jeg misunner deg veldig. Jeg strøyk på oppkjøringa idag :hrm: . Hadde ingen store feil (vikeplikt etc), men sensor mente jeg hadde for stor fart inn mot kryss, samt at jeg virket usikker i lyskryss. Jaja, alle kan vel ikke bestå første gangen heller antar jeg. Men utrolig å kjipt å måtte vente en måned til før jeg kan prøve igjen :thumbdown: .

7140332[/snapback]

Hadde ingen feil annet enn et kryss jeg hadde for stor fart forbi som jeg ikke så. Hvordan var du usikker i lyskryss? Hvilket spørsmål fikk du i starten? Husket du på å kommentere feil du gjorde på slutten av timen? Klokka kjørte du opp? På oppkjøringa er det bare å bremse godt ned til du ser over hvert kryss.

Lenke til kommentar
Hadde ingen feil annet enn et kryss jeg hadde for stor fart forbi som jeg ikke så. Hvordan var du usikker i lyskryss? Hvilket spørsmål fikk du i starten? Husket du på å kommentere feil du gjorde på slutten av timen? Klokka kjørte du opp? På oppkjøringa er det bare å bremse godt ned til du ser over hvert kryss.

7140415[/snapback]

Vet ikke helt hvordan han mente med at jeg var usikker i lyskryss. I starten fikk jeg spørsmål om dekkdimensjon og lufttrykk, gikk helt greit. Kommenterte feilene mine på slutten av timen, og han var enig med meg på de fleste punktene, bortsett fra dette med farten inn mot kryss. Jeg mente selv at det var nødvendig for å holde flyten i trafikken, ihvertfall det kjørelærer har sagt til meg (kjørte ikke alt for fort heller). Kjørte opp hall 11 btw.

Lenke til kommentar

Har oppkjøring 01.11.2006 klokken 09:40 I Oslo.

Litt kjedelig å se at det var mange som strøk i dag. Problemene mine er vel bare litt for høy fart og at jeg må huske å få med meg alle skilt. Men føler meg rimelig sikker.

Hvordan er trafikken på den tiden? Blir mest trolig en tur ned i byen?

Endret av J0ppe
Lenke til kommentar

nesten alle feilen mine oppstod fordi jeg rett og slett ser 5 meter foran bilen for å ikke kjøre over gule/hvit linje eller å kjøre på fortauet, eller kjøre over fortausringen i en rundkjøring.

Hvordan skal jeg klare å se langt fram?? jeg prøver så godt jeg kan men i situasjoner jeg er nær kanter og autovern blir blikket automatisk flyttet til 5 meter foran bilen. Jeg klarer rett og slett ikke å stole på at alt skal gå riktig ved å se langt fram.

burde jeg kanskje dekke nedre del av frontvinduet på bilen min så jeg blir nødt til se langt fram?

Lenke til kommentar

Du må bare kjøre mer privat, så blir du vant til det. Hvis det er rett, da burde du selvsagt se litt på at du ikke kjører i noe, men det kommer nokså naturlig. Du skal ikke se langt fram hele tiden, da får du tunnelsyn, du må bevege blikket rundt og se på ting. Kjører du raskt se lengre fram, kjører du i byen må du se overalt. Viktig å se fram i kryssene når du kan, for å se om du blokkere veien ved å stille deg i venstre felt i et kryss, fordi det står noe parkert på andre sida av veien.

Det skjedde med meg, stod en bil parket på venstre side av veien i et kryss, så var i høyre fil for å ta til venstre, ellers hadde jeg bare blokkert alt.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har oppkjøring til tirsdag klokken 08:10 i Oslo. Jeg har spurt kjørelæreren min angående kjøreruter som jeg kan få på oppkjøringa, men han veit ikke om noen. Noen som kan gi meg noen øvelsesruter? Har kjørt et par ganger i boligområdene rundt biltilsynet, men veit ikke helt hva mer jeg kan gjøre.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Svar gutten da:P

Hei,

Jeg har oppkjøring til tirsdag klokken 08:10 i Oslo. Jeg har spurt kjørelæreren min angående kjøreruter som jeg kan få på oppkjøringa, men han veit ikke om noen. Noen som kan gi meg noen øvelsesruter? Har kjørt et par ganger i boligområdene rundt biltilsynet, men veit ikke helt hva mer jeg kan gjøre.

Takker for alle svar!

7147774[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei,

Takker for alle svar!

7147774[/snapback]

Hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Er det ikke flere trafikkstasjoner i Oslo da?

PS; Kjører opp 1. Nov kl 09.25 i Mysen. Særdeles nærvøs, noe rundt der jeg bør være obs på?

7185987[/snapback]

Lykke til i morgen!

7192423[/snapback]

Takk, er så nervøs at jeg holder på gå på veggen, men satser på at det går ok. Legger meg nå, poster imorgen eller noe uavhengig av om jeg fikk lappen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg skal også ha oppkjøring i oslo.... Noen tips til meg?:p Skal ha oppkjøring om 3 uker kl. 9 40... Hvilken rute kjørte du....

Takker for dvar :)

Jeg greide meg helt fint. Fikk ikke en spesielt vanskelig rute, så i dag har jeg vært ute å glidd på vinterføre;)

7194832[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...