Kakeshoma Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Om riktig fil er høyre er det nok tryggest å ta en runde. Husk at om veien som går rett frem er til venstre for midten kan du ligge i venstre felt med med mindre skilt eller annen merking sier noe annet. Lykke til forresten Endret 6. november 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Protrik Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Når jeg kommer til en rundkjøring og ligger på venstre fil og jeg skal rett fram, skal jeg kjøre rundt eller skal jeg se i blindsona og kjøre rett fram? Hvis du oppdager at du har lagt deg i feil fil skal du egentlig kjøre rundt...men er jo rundkjøringer hvor man skal legge seg i venstre fil dersom man skal rett frem også. de vet jeg om glemte meg bort å skrive at jeg mente rundkjøring med 4 utkjørsel, men takk for svar Lenke til kommentar
PurpleChip Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Eller sving til venstre og si "uuhmm, det var venstre, ikke sant?" Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 haha, oppkjøring 22. jeg og på risløkka Hvilken tid har du? Tror det var rundt klokken 14. Lenke til kommentar
PurpleChip Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 haha, oppkjøring 22. jeg og på risløkka Hvilken tid har du? Tror det var rundt klokken 14. Oki, har 12.35 selv Da ser du meg kanskje jublende / gråtende Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Strykprosenten i Bergen (der jeg skal kjøre opp) er mellom 40 og 50%. Det var jo motiverende... Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hvorfor skal du bry deg om hvor dårlige andre er? Er jo du selv som skal kjøre opp. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 JADDAAAAAAAAAAA, LAPPEEEEEN! hjem å hente bilen nå, gleder meg til første kjøretur! Lenke til kommentar
Ellis_ Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei. I de siste dagene har jeg lest igjennom mange av sidene her. Utrolig gode tips! Hadde oppkjøring kl. 08.10 i dag, så jeg "forberedte" meg litt med å lese denne tråden. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg sier dette, da det er veldig ydmykene, men det er greit å dele litt erfaringer. Og kanskje jeg kan få noen flere nyttige tips? Som sagt - ydmykende. Før denne oppkjøringen i dag hadde jeg allerede strøket 2 ganger. Ja.. Min første gang var for ca. ett år siden, i slutten av november. Grunnen til at jeg strøk den gang var fordi sensor mente bl.a. at jeg måtte øve litt mer og få meg en bedre sikkerhetsmargine. Selv om jeg selv synes oppkjøringen i helhet gikk fint, og ble da kjempeskuffet, forstår jeg det nå et år etterpå, da jeg føler jeg har forbedret meg veldig. Andre gang jeg hadde oppkjøring var i januar, litt over 1 mnd etter. I mellom disse gangene hadde jeg kun kjørt éngang, og var utrolig nervøs. Jeg hadde ingen god følelse og nervøsiteten tok rett og slett overhånd. Jeg endte opp med å kvele bilen i en bakke og trillet noe bakover før jeg fikk bilen i ro. Altså mistet jeg kontroll, da jeg stresset altfor mye. (Nevner at det ikke var noen bil bak, så ingen skade skjedde.) Jeg strøk selvfølgelig, noe jeg er helt enig i. Likevel var selvtilliten på bånn etter dette. Hvem stryker to ganger?, tenkte jeg. Jeg tok derfor en pause. Startet kjøringen igjen i mars og har holdt på frem til nå. Det har dog ca. kun vært privat, da jeg betaler alt selv og desverre ikke har råd til mange kjøretimer. Jeg brukte tiden til å øve og å spare penger til ny oppkjøring. Så var det da oppkjøringen i dag. Denne gangen hadde jeg en god følelse - nå har jeg mer selvinnsikt, kontroll og selvtillit igjen. Jeg var selvfølgelig nervøs - frykten for å stryke en 3. gang. Men da jeg møtte sensor og satt meg i bilen gikk alt fint. Jeg følte jeg hadde ro og kontroll denne gangen. Ruten gikk kun i bykjøring og landeveiskjøring. Ca. de siste 15 minuttene kom vi mot en landevei jeg aldri har kjørt. Farten ble da endret fra 50 til 80, så jeg økte farten. Det ble veldig tåkete, jeg fikk en ganske brå sving og sa ifra med en gang til sensor at jeg ville senke ned farten og ikke kjøre i 80 pga tåken og veien. Han sa seg enig og sa det var for nok som det var (lå i ca 60 nå). Jeg holdt derfor ca. 60 på rette strekker og bremset/slapp gassen da i svinger. Nå følte jeg at jeg hadde mer kontroll, og synes resten av turen gikk fint frem til vi var tilbake til biltilsynet. Men her strøk jeg da en 3 gang. Han mente jeg hadde en risikofylt kjørestill, pga. denne landeveien hvor jeg fikk en såpass brå sving, og skulle helst ligget i 50. Jeg er så klart enig med sensoren at det gikk for fort med en gang. Men det jeg synes er ergelig er at kun dette skulle stryke meg. Hvor blir av denne helheten de snakker om? Dette var snakk om i 5 minutter av de 50 minuttene jeg kjørte. Telte ikke de 45 minuttene? Hadde jeg en risikofylt kjørestil da? Teller det ingenting at jeg var bevisst over feilen min og sa ifra? "Det er lov å gjøre feil, så lenge man retter de opp og ikke gjentar de"? Jeg er så flau og fortvilet. Jeg har jobbet for dette i over ett år, betalt alt selv, mens andre bare sklir igjennom... Jeg vet ikke om det bare er uflaks eller om jeg rett og slett ikke er ment for å få førerkortet. Å få førerkortet betyr så utrolig mye for meg. Jeg vil heller ikke si jeg er verdens beste sjåfør, jeg har da masse igjen å lære. Men jeg vet hvordan man kjører. Desverre gjør jeg jo feil, som skjer oss alle en gang i blant.. Noen råd/innspill til hvordan jeg kan komme meg "videre"? Jeg vil ikke gi opp, men det føles så håpløst. Jeg føler meg som verdens dummeste for øyeblikket. Dere aner ikke hvordan det er å måtte skuffe alle med nyheten, gang på gang. Håper heller ingen her vil smøre det inn, hvor "dum" man er når man stryker så mange ganger, for jeg føler det nok fra før 2 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Det er helheten som teller, ja, så det er ikke bare den lille hendelsen i 5 minutter som felte deg. Nå vet vi ikke riktignok hva som skjedde i de resterende 45 minuttene du kjørte, så kan egentlig ikke si så mye. Er vel sensor sin generelle oppfatning av din kjøring, føler du at du har blitt fullstendig feilbehandlet, kan du jo ta det opp med kjørelæreren din, så kan du eventuelt legge inn klage. Uten at det vil hjelpe så mye, dessverre. Kan jo hende, er jo verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Ellis_ Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Det er helheten som teller, ja, så det er ikke bare den lille hendelsen i 5 minutter som felte deg. Nå vet vi ikke riktignok hva som skjedde i de resterende 45 minuttene du kjørte, så kan egentlig ikke si så mye. Er vel sensor sin generelle oppfatning av din kjøring, føler du at du har blitt fullstendig feilbehandlet, kan du jo ta det opp med kjørelæreren din, så kan du eventuelt legge inn klage. Uten at det vil hjelpe så mye, dessverre. Kan jo hende, er jo verdt et forsøk. Takk, men det vil nok ikke hjelpe nei. Han sa ingenting på de andre 45 minuttene, der var det ikke noe å sette fingeren på. Vi diskuterte lenge, og jeg forklarte at jeg forstod feilen, jeg hadde jo tross alt poengtert den og rettet den opp (dog han mente jeg skulle rette den opp "mer" ved å kjøre enda saktere). Han sa at alt annet var greit og skrev kun på arket: "Risikofylt kjørestil. Dårlig fartstilpassning på landevei - smalt, svingete samt. tåkete." Nå skal det sies at jeg ikke er veldig glad i å kjøre for fort, og jeg kjørte i den farten jeg følte var riktig og som jeg hadde kontroll i. Men desverre har nok jeg og sensor ulikt syn på hva som er "for fort".. Det er greit nok det, bare dumt det ødela alt. Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Ellis: Neste gang du kjører opp bør du ikke si ifra til noen andre om at du skal ha oppkjøring. Da blir presset mye mindre og du blir mindre nervøs, og er ikke like ille å stryke da. Hvor kjører du opp forresten? Lenke til kommentar
Ellis_ Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Ellis: Neste gang du kjører opp bør du ikke si ifra til noen andre om at du skal ha oppkjøring. Da blir presset mye mindre og du blir mindre nervøs, og er ikke like ille å stryke da. Hvor kjører du opp forresten? Ja, har lært det nå! Selv om det ikke gjorde meg nervøs denne gangen, er det jo veldig ergelig i etterkant når jeg da har stryki. Kongsberg! Lenke til kommentar
sisi Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Det er helheten som teller, ja, så det er ikke bare den lille hendelsen i 5 minutter som felte deg. Nå vet vi ikke riktignok hva som skjedde i de resterende 45 minuttene du kjørte, så kan egentlig ikke si så mye. Er vel sensor sin generelle oppfatning av din kjøring, føler du at du har blitt fullstendig feilbehandlet, kan du jo ta det opp med kjørelæreren din, så kan du eventuelt legge inn klage. Uten at det vil hjelpe så mye, dessverre. Kan jo hende, er jo verdt et forsøk. Takk, men det vil nok ikke hjelpe nei. Han sa ingenting på de andre 45 minuttene, der var det ikke noe å sette fingeren på. Vi diskuterte lenge, og jeg forklarte at jeg forstod feilen, jeg hadde jo tross alt poengtert den og rettet den opp (dog han mente jeg skulle rette den opp "mer" ved å kjøre enda saktere). Han sa at alt annet var greit og skrev kun på arket: "Risikofylt kjørestil. Dårlig fartstilpassning på landevei - smalt, svingete samt. tåkete." Nå skal det sies at jeg ikke er veldig glad i å kjøre for fort, og jeg kjørte i den farten jeg følte var riktig og som jeg hadde kontroll i. Men desverre har nok jeg og sensor ulikt syn på hva som er "for fort".. Det er greit nok det, bare dumt det ødela alt. Jeg ikke bestå på oppkjøring i dag i Lillestrøm !!!! fordi jeg kjørt SAKT og det var alt for mye TÅK og hadde dårlig utsikt helle veie... Dårlig fartstilpassning på landevei...... Er det sant?? Du er ikke Olene..... tåkene ødela alt i dag. Ruten var landeveiskjøring. ikke noen annet men mye tåker.. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Det er helheten som teller, ja, så det er ikke bare den lille hendelsen i 5 minutter som felte deg. Nå vet vi ikke riktignok hva som skjedde i de resterende 45 minuttene du kjørte, så kan egentlig ikke si så mye. Er vel sensor sin generelle oppfatning av din kjøring, føler du at du har blitt fullstendig feilbehandlet, kan du jo ta det opp med kjørelæreren din, så kan du eventuelt legge inn klage. Uten at det vil hjelpe så mye, dessverre. Kan jo hende, er jo verdt et forsøk. Takk, men det vil nok ikke hjelpe nei. Han sa ingenting på de andre 45 minuttene, der var det ikke noe å sette fingeren på. Vi diskuterte lenge, og jeg forklarte at jeg forstod feilen, jeg hadde jo tross alt poengtert den og rettet den opp (dog han mente jeg skulle rette den opp "mer" ved å kjøre enda saktere). Han sa at alt annet var greit og skrev kun på arket: "Risikofylt kjørestil. Dårlig fartstilpassning på landevei - smalt, svingete samt. tåkete." Nå skal det sies at jeg ikke er veldig glad i å kjøre for fort, og jeg kjørte i den farten jeg følte var riktig og som jeg hadde kontroll i. Men desverre har nok jeg og sensor ulikt syn på hva som er "for fort".. Det er greit nok det, bare dumt det ødela alt. Jeg ikke bestå på oppkjøring i dag i Lillestrøm !!!! fordi jeg kjørt SAKT og det var alt for mye TÅK og hadde dårlig utsikt helle veie... Dårlig fartstilpassning på landevei...... Er det sant?? Du er ikke Olene..... tåkene ødela alt i dag. Ruten var landeveiskjøring. ikke noen annet men mye tåker.. Er det tåke og dårlig sikt skal man jo redusere farten. Man skal alltid holde en fart slik at det er fullt mulig å stoppe dersom noe plutselig skulle dukke opp foran deg. Hvis dette var eneste grunn til at du strøk burde du klage. Endret 9. november 2011 av Misoxeny Lenke til kommentar
myndighetene Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Endret 6. mai 2018 av Hansemannan Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Så vidt jeg kan huske ved min oppkjøring var at sensor spørte om jeg ville snakke, ha på radio, eller bare være stille. Så det er opp til deg selv. Lenke til kommentar
sisi Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Det er helheten som teller, ja, så det er ikke bare den lille hendelsen i 5 minutter som felte deg. Nå vet vi ikke riktignok hva som skjedde i de resterende 45 minuttene du kjørte, så kan egentlig ikke si så mye. Er vel sensor sin generelle oppfatning av din kjøring, føler du at du har blitt fullstendig feilbehandlet, kan du jo ta det opp med kjørelæreren din, så kan du eventuelt legge inn klage. Uten at det vil hjelpe så mye, dessverre. Kan jo hende, er jo verdt et forsøk. Takk, men det vil nok ikke hjelpe nei. Han sa ingenting på de andre 45 minuttene, der var det ikke noe å sette fingeren på. Vi diskuterte lenge, og jeg forklarte at jeg forstod feilen, jeg hadde jo tross alt poengtert den og rettet den opp (dog han mente jeg skulle rette den opp "mer" ved å kjøre enda saktere). Han sa at alt annet var greit og skrev kun på arket: "Risikofylt kjørestil. Dårlig fartstilpassning på landevei - smalt, svingete samt. tåkete." Nå skal det sies at jeg ikke er veldig glad i å kjøre for fort, og jeg kjørte i den farten jeg følte var riktig og som jeg hadde kontroll i. Men desverre har nok jeg og sensor ulikt syn på hva som er "for fort".. Det er greit nok det, bare dumt det ødela alt. Jeg ikke bestå på oppkjøring i dag i Lillestrøm !!!! fordi jeg kjørt SAKT og det var alt for mye TÅK og hadde dårlig utsikt helle veie... Dårlig fartstilpassning på landevei...... Er det sant?? Du er ikke Olene..... tåkene ødela alt i dag. Ruten var landeveiskjøring. ikke noen annet men mye tåker.. Er det tåke og dårlig sikt skal man jo redusere farten. Man skal alltid holde en fart slik at det er fullt mulig å stoppe dersom noe plutselig skulle dukke opp foran deg. Hvis dette var eneste grunn til at du strøk burde du klage. (Det er riktig)men hjelper ikke at jeg klage! Jeg hadde et svar at jeg skal kjøre i Fart 80km når er 80...bla bla bla.. Farten ble da endret fra fra 80 til 50 etter ei sving pgv veiearbeider. Jeg så bare når jeg var så næme. Hvis hadde vart ulykke etter sving ojojojoj,,, Har bestilt nye oppkjøring til januar...og har sakt fra at jeg vil ikke har sammen sensoren.. ah jeg hadde S/kontrol om dekk... Jeg forstår ikke spørsmålet pgv språk. Jeg jeg spurte kan du spør meg en annen måte? fikk jeg svar? NEi. Vi gikk bare inne på bil og han fikk ikke svar fra. Da når vi var ferdig svart jeg men var litt seit jeg hadde STRøKKKKKKKKKT...... Fikk Ruter 12 Linderbergen, Liesund, frogner, fetsund og mye tåker... Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Ser at mange her skriver at det å ha en god tone med sensoren, altså å snakke med sensoren er et pluss. Tror dere det vil være et minus å be om en stille kjøretur? Vil det på en måte være som å si "Jeg klarer ikke å kjøre å snakke samtidig"? Det er ikke det at jeg ikke kan kjøre og snakke samtidig, men jeg er "ukarismatisk" og synes det er vanskelig å holde en samtale med en ukjent person og blir dermed opphengt i å formulere setninger og det å i heletatt få samtalen til å gå, og glemmer storting rundt kjøringen som kan gi stryk i seg selv (høyreregelen, fotgjengere etc.) og ikke minst hvor jeg skal kjøre. Veiledningstimen trinn 3 gikk forferdelig, og tror det var pga. at jeg prøvde å holde en samtale med en jeg langt fra kjente. Min sensor spurte meg hva jeg ville, jeg sa at jeg ville ha radio og gjerne snakke - men at jeg kun ville snakke dersom jeg hadde kontroll over trafikken og kjøretøyet. Ble noen ganger hun spurte meg om noe og jeg ikke svarte før jeg var ute av rundkjøringen, feks. Lenke til kommentar
Ellis_ Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Ser at mange her skriver at det å ha en god tone med sensoren, altså å snakke med sensoren er et pluss. Tror dere det vil være et minus å be om en stille kjøretur? Vil det på en måte være som å si "Jeg klarer ikke å kjøre å snakke samtidig"? Det er ikke det at jeg ikke kan kjøre og snakke samtidig, men jeg er "ukarismatisk" og synes det er vanskelig å holde en samtale med en ukjent person og blir dermed opphengt i å formulere setninger og det å i heletatt få samtalen til å gå, og glemmer storting rundt kjøringen som kan gi stryk i seg selv (høyreregelen, fotgjengere etc.) og ikke minst hvor jeg skal kjøre. Veiledningstimen trinn 3 gikk forferdelig, og tror det var pga. at jeg prøvde å holde en samtale med en jeg langt fra kjente. Selvfølgelig kan du be om en stille kjøretur! Om sensor ikke liker dette, kan han i så fall ikke stryke deg for det :-) Ser mange har blitt spurt om dette av sensor, jeg har ikke blitt spurt om det de tre gangene jeg har kjørt opp. Men du kan jo bare si ifra på starten :-) Hvis han i så fall spør deg om noe, kan du bare svare når du føler for det. Selv kan jeg miste noe fokus når jeg skravler, så prøver å unngå dette på oppkjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå