PurpleChip Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hola! Har oppkjøring 22 november, risløkka trafikkstasjon. Dere som har kjørt opp der: Fikk dere til høyre eller venstre ut fra trafikkstasjonen? Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hola! Har oppkjøring 22 november, risløkka trafikkstasjon. Dere som har kjørt opp der: Fikk dere til høyre eller venstre ut fra trafikkstasjonen? Venstre men tar du til høyre så er du doomed og må kjøre i byen Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hadde siste kjøretime før oppkjøring i dag... Fikk til kommentar fra kjørelærer; "Du kjørte jo bedre forrige gang. Nå ble jeg litt i tvil". Tror virkelig ikke jeg klarer det nå. Jeg er drit på å parkere ! Er det noen ekstra tips noen kan gi meg ? Når kjørelæreren selv er i tvil, så har jeg nok mye jobb foran meg i morgen Kjører opp på fredag ! Noen av feilene mine: - For dårlig med blikk inn mot svinger jeg har vikeplikt for på høyresiden. Blir sittende å nistirre inn i krysset, og kommer derfor litt ut av kurs, og det går sent. Noen som kan forklare meg disse blikkene litt bedre ? - Lære meg å slappe mer av. - Huske fartsgrensene (dette har jeg ikke mulighet til å gå igjennom mer, ettersom jeg ikke bor der jeg kjører opp) - Kjøre mer smooth (lærerens ord) Dette er vel i all hovedsak det jeg har å jobbe med Jeg vil jo selvfølgelig bestå, så vær så snill og kom med råd, dere som kan litt mer Lenke til kommentar
Husam Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Brems ned i god tid så du kommer sakte nok inne i alle uoversiktlige situasjoner (det kan være rundkjøringer, kryss, osv) til du er helt sikker på hva du skal gjøre når du er framme (kjøre eller stoppe). Det er de situasjonene som ofte avgjør,og det er helt essensielt å ha full kontroll der! Forøvrig utrolig rart av kjørelæreren din å si noe sånt dagen før oppkjøring. Det er ihvertfall ikke noe som hjelper. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Hadde siste kjøretime før oppkjøring i dag... Fikk til kommentar fra kjørelærer; "Du kjørte jo bedre forrige gang. Nå ble jeg litt i tvil". Tror virkelig ikke jeg klarer det nå. Jeg er drit på å parkere ! Er det noen ekstra tips noen kan gi meg ? Når kjørelæreren selv er i tvil, så har jeg nok mye jobb foran meg i morgen Kjører opp på fredag ! Hva føler du selv? Er det at du gjorde det dårligere i dag et engangstilfelle som resultat av ukjente årsaker? Har du vært spesielt dårlig i dag, mens tidligere timer har gått bra? Hvis du øvelseskjører, går det bra? Oppkjøring vil for mange oppleves en del annerledes enn kjøretimer. Mens kjøretimer ofte ha veldig mye instruerende innhold tenker jeg mer stikkord for førerprøven: "bare kjør". Altså, du får ikke en masse "nå skal jeg demonstrere et poeng"-foredrag underveis, du har kontrollen. Hvis du jevnt over har grei kontroll og føler mer at det at du var dårlig i dag var et engangstilfelle av ymse årsaker, så ville jeg personlig anbefalt å ta førerprøven, og gitt en innsats. Hvis du hadde måttet utsette førerprøven kunne det ratt ha vært mange uker kø uansett til neste mulighet. Men det må du føle på selv, personlig ønsker jeg alltid å ha prøvd enn å ikke ha prøvd. Tenk om du egentlig vil gjøre det veldig bra på fredag? Noen av feilene mine: - For dårlig med blikk inn mot svinger jeg har vikeplikt for på høyresiden. Blir sittende å nistirre inn i krysset, og kommer derfor litt ut av kurs, og det går sent. Noen som kan forklare meg disse blikkene litt bedre ? Hvis du tenker på det å sjekke for trafikk fra høyregater går dette i bunn og grunn ut på å se etter at det ikke kommer noe fra høyre som du må vike for. Når du begynner å nærme deg et kryss kan du begynne å kikke ut til høyre? Kan du se gata tydelig, eller er det bygninger, gjerder, busker e.l. som blokkerer sikten? Hvis du langt unna kan/vil se om det kommer en bil eller ikke trenger du ikke nødvendigvis å sakke ned fart noe særlig idet du passerer. Hvis du har dårlig sikt mot høyre, f.eks. ved hindere som nevnt, må du i verste fall omtrent krype fram til du får kikka inn i veien og sett at det ikke kommer noe. Poenget her er at du skal kjøre såpass sakte at du klarer å stoppe uten særlig ubehag eller kollisjon dersom noe skulle komme fra høyre. Generelt blir vel regelen at ingenting skal komme "plutselig" fra høyre. Har sittet på med kjørelærer når denne kjører og den har valgt å omtrent stoppe opp ved noen uoversiktlige høyreveier for å sjekke at det er klart. - Lære meg å slappe mer av. Mye av dette kommer av mengdetrening, forsåvidt øvelseskjøring, men også etter at du har fått førerretten. Du skal ikke være utlært og komfortabel med alt idet du består førerprøven, "det er da den virkelige opplæringen begynner". Det er massevis av situasjoner i trafikken, tvilstilfeller og idioter som har utydelig signal/"kroppsspråk" osv. Ang. nervøsitet i førerprøve-situasjoner, så er det generelle stikkordet jeg bruker: "bare kjør". Det er i prinsippet ikke så mye verre. Jeg vil råde deg til å drite i hva som er "lurt å si" eller "lurt å gjøre". Du skal strengt tatt bare kjøre bil på egenhånd med en random som sitter på. Sensor er jo en autoritet som bestemmer over noe du ønsker å oppnå, nemlig førerrett. Dette skaper selvsagt en spent stemning/nervøsitet. Men med unntak av at folk har gode/dårlige dager og har litt forskjellig personlighet legger jeg ikke mye i "strykejern"-rykter o.l. Prøv så godt du kan å glemme autoritetsbiten av personen som sitter på med deg. - Huske fartsgrensene (dette har jeg ikke mulighet til å gå igjennom mer, ettersom jeg ikke bor der jeg kjører opp) Her må man på en måte bare følge med på skilting. Om du er i tvil, hva er det siste fartsskiltet du så, og mener du at farten det anga stemmer overens med miljøet du er i? Midt i sentrum er det gjerne fartsgrenser i området 30-40, bolig/industristrøk har ofte alt fra 50 til 30-sone avhengig av hva slags nabolag/miljø det er, "barn leker", skole i nærheten og sånne ting. Ellers er de "ordinære" fartsgrenser som du sikkert vet: 50 i tettbebygd, 80 utenfor tettbebygd. - Kjøre mer smooth (lærerens ord) Jeg tenker kanskje at du/lærer mener fartstilpasning opp og ned i forhold til situasjoner? Er du f.eks. på en forkjørsveg trenger du i prinsippet ikke å sakke farten ved kryss. De som kommer ut derifra har faktisk ansvaret på sine skuldre for å ikke hindre deg. Men du kan gjerne bare kikke kjapt inn i gata og påse at det ikke er en idiot som bare kjører ut. Kommer det noen i full fart må du nesten bare gjøre ditt beste for å unngå kollisjon, herunder bråbremse om nødvendig. Ellers blir det jo å se an miljøet. Mitt i et bysentrum er det ofte lurt å holde lav fart på grunn av fotgjengere og andre hindre som det er en del av her. I mindre trafikerte industri/boligstrøk kan du kanskje holde en høyere fart så lenge du har en god oversikt framover. Å kjøre "smooth" generelt, sånn at mer og mer går på autopilot er noe som kommer når du får kjørt i noen år. Du skal som sagt ikke på noen måte være utlært når du får førerrett. parkering Det sto noe om parkering også. Skal skrive kjapt om dette. Tenker du da på type kjøre/rygge inn på en parkeringsplass? Hvis kjøre inn; kjør på siden av de parkerte bilene, med litt avstand, for å få en god/stor sving inn mot en ledig parkeringsplass. Det øker sjansene for å treffe rett på parkeringsplassen. Ift. å rygge; kjør inntil de parkerte bilene. Du skal rygge inn på en plass, så det er greit å ha en smalere avstand mellom bilene og siden av bilen din. Min erfaring viser at du alltid skal kjøre et godt stykke fram i forhold til siste bil på siden av plassen du skal ha. Overraskende langt faktisk. Så dreier du rattet helt over, og rygger sakte bakover. Når du står rett paralellt med parkerte biler/linjer, retter du opp og rygger sakte inn. Følg med i sidespeil, men det kan også være lurt å løsne på setebeltet og faktisk snu seg i setet og se bakover. Jeg legger ved en meget kjapt tegnet tegning som illustrerer ryggingen. Dette er vel i all hovedsak det jeg har å jobbe med Jeg vil jo selvfølgelig bestå, så vær så snill og kom med råd, dere som kan litt mer Håper det jeg har skrevet kan være til hjelp på noen måte. Ønsker deg kjempemasse lykke til med lappen! Edit: mitt mesterverk av en tegning kom ikke med? prøve igjen. Endret 2. november 2011 av Iguil 1 Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Tusen takk Tror nok det skal gå greit... Gjør det ikke det, så er det sykt surt... Men, grunnen til at det gikk dårlig i dag, var nok mangelen på mat,drikke,søvn og at jeg måtte på do ? Jeg får bare gjøre mitt beste. Jeg KAN jo kjøre bil, det er bare disse småfeilene jeg er redd for. Jeg blir så lett preget av feilene mine under kjøring... Men ihvertfall, stikkord til fredag: - kjøre masse - drikke godt med vann, og få i meg godt med mat + en sjokolade - TRO at jeg klarer det. - Huske å gå på toalettet. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Men ihvertfall, stikkord til fredag: - kjøre masse - drikke godt med vann, og få i meg godt med mat + en sjokolade - TRO at jeg klarer det. - Huske å gå på toalettet. + En pils for å ta knekken på nervene, så er du i mål. Lykke til i hvert fall. Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Men ihvertfall, stikkord til fredag: - kjøre masse - drikke godt med vann, og få i meg godt med mat + en sjokolade - TRO at jeg klarer det. - Huske å gå på toalettet. + En pils for å ta knekken på nervene, så er du i mål. Lykke til i hvert fall. Rart du skulle nevne det Forrige kjøretime var jeg litt tørst, og hadde en halvtime å slå av, så jeg tok like godt og så igjennom ølsortementet. Var rett før jeg kjøpte også. Men så husket jeg heldigvis kjøretimen da Men uansett, tusen takk Lenke til kommentar
PurpleChip Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Til post litt over her, med å kjøre "smooth" så mener vel kjørelærer girskift, starting, nedbremsing osv? Spesielt å bremse ned uten sånn dunk på slutten gjør mye for komforten (slippe opp bremsepedalen litt før du stopper helt). Ellers har jeg selv oppkjøring om tre uker og tar gjerne imot flere tips rundt oppkjøring fra Risløkka. Er det noen som har fått høyre-sving ut fra trafikkstasjon? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Kjørte opp halv 10 og kjørte til venstre. Syns oppkjøringen var ganske annerledes enn kjøretime. Klarte ikke slappe av helt, så var kanskje ikke 100 % konsentrert (kan ha med et par pils kvelden før å gjøre...), og var ikke fornøyd med oppvarmingstimen. Kjørte for fort flere steder under ok, men han skrev på lappen at jeg var veldig trafikksikker osv. Så helheten reddet meg. Nå som jeg har kjørt litt alene føler jeg jeg kjører mye bedre ettersom jeg kan fokusere helt på kjøringen, og ikke at jeg må vise det frem til noen. Bruk oppvarmingen til å roe deg ned og få kontroll på bilen, du trenger ikke kjøre perfekt for å bestå Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Jeg er sykt nervøs nå... Kjørelærer sa hun var i tvil i går, og derfor burde jeg ha øvd i dag, men ingen gidder. Har ikke fortalt at jeg har oppkjøring (clever), og vil ikke si det heller. Vurderer å bare stikke ut med bilen, og ta meg en tur. Jeg er bare ikke klar Lenke til kommentar
Piglet Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Jeg er sykt nervøs nå... Kjørelærer sa hun var i tvil i går, og derfor burde jeg ha øvd i dag, men ingen gidder. Har ikke fortalt at jeg har oppkjøring (clever), og vil ikke si det heller. Vurderer å bare stikke ut med bilen, og ta meg en tur. Jeg er bare ikke klar Det er så enkelt som dette. Enten kan du kjøre, eller så kan du ikke kjøre. Sensor vet også at du trenger ikke kjøre plettfritt for å få lappen. Idet du består og har lappen, betyr det at du er god nok til å begynne å kjøre alene. Husker selv hvor nervøs jeg var for ca. 6 mnd siden, men du skal se at det går så greit. Det var helt jævlig å se bilen komme mot meg. Men sensor viste seg å være en hyggelig ung dame. Litt dårlig at kjøreskolen min sendte med en bil jeg aldri hadde kjørt før, men anderledes gass-pedal og full pakke. Likevel, i det du kjører ut fra trafikkstasjonen skal du se at all nervøsitet forsvinner. småprat med sensor med radio i bakgrunnen. For all del, len deg til rette i sete. ikke sitt som en forbanna stokk. når jeg hadde oppkjøring lå jeg litt bakoverlent og brukte som regel en hånd til å svinge. fikk ingen kommentar på dette og bestod med glans. Forresten, dere andre som har bestått, måtte dere alle rygge på oppkjøring?? jeg måtte ikke det... tror hu glemte det Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Tror vel ikke jeg besto ? Gikk utrolig fint, uansett om jeg var nervøs igjennom hele oppkjøringa ! Har vært ute og kjørt i hele dag. Sikkerhetsspørsmålet mitt ble; Sett på varsellys, og forklar bruken av dem ! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Flotters Grattis. Kjørte du i byen? Første kjøretur med lappen er digg sant? Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Flotters Grattis. Kjørte du i byen? Første kjøretur med lappen er digg sant? Tusen takk Jo, det var utrolig kult ! Men var mest lettet over å klare lappen ! Hadde jo ikke fortalt noen om at jeg hadde oppkjøring, så jeg sa til mamma at det var en vanlig kjøretime, og at det gikk heller dårlig. Så når vi kom hjem, ropte jeg til meg søstra mi, satt meg inn i bilen, og kjørte avgårde Skal love deg mamma ble sur ! Spilte litt videre på at jeg "ikke hadde" lappen. Har ikke hatt det så morsomt på lenge ! Kjørte mye i byen ja Men,det gikk veldig bra. Er jo bare å ta alt helt med ro. Jeg vil ikke si jeg er noe spesielt flink. Parkerte dårlig osv. Men sensor skrev ikke ned feilene mine, ettersom jeg kommenterte feilene etterpå Utrolig hyggelig fyr ! 1 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Har oppkjøring 22 november på Risløkka. Dette kan bli spennende. Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Oppkjøring i morgen! Nylig vært borte i 14 dager, så frykter kjøringen er en smule rusten. Får bare utnytte oppvarmingstimen godt. Lenke til kommentar
PurpleChip Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Har oppkjøring 22 november på Risløkka. Dette kan bli spennende. haha, oppkjøring 22. jeg og på risløkka Hvilken tid har du? Lenke til kommentar
Protrik Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 har oppkjøring i morgen og gleder meg faktisk , men har ett spørsmål. Når jeg kommer til en rundkjøring og ligger på venstre fil og jeg skal rett fram, skal jeg kjøre rundt eller skal jeg se i blindsona og kjøre rett fram? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Når jeg kommer til en rundkjøring og ligger på venstre fil og jeg skal rett fram, skal jeg kjøre rundt eller skal jeg se i blindsona og kjøre rett fram? Hvis du oppdager at du har lagt deg i feil fil skal du egentlig kjøre rundt...men er jo rundkjøringer hvor man skal legge seg i venstre fil dersom man skal rett frem også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå