Ajju_bhai Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Gratulere Hvor hadde du oppkjøringa? I Oslo? Hvis ja, noen råd, tips og sånt? Da var det bestått Eneste feilen var at jeg kjørte litt raskt foran et kryss jeg ikke så. Sjukt snill sensor 7053571[/snapback] Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Da har eg fått oppkjøring fra Nordhordland trafikkstasjon den 03.11.06. Har ein hektisk plan fra til da med tanke på at eg kun er halvferdig med sikkerhetskurs på veg og at eg ikkje har gjennomført mørkekjøringen ennå. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 sikkerhetskurs på veien er du ferdig med veldig raskt, mørkekjøringa kan du ta etter oppkjøringa Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Blir ikkje så raskt ferdig med sikkerhetskurset når kjørelæreren er veldig opptatt. Eg må faktisk ta mørkekjøringen før eg kan da oppkjøringen siden reglene sier at for å ta oppkjøring mellom 1 november og 1 mars må du ha gjennomført mørkekjøring. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Skal nå ha oppkjøring om 9 dager. Både gruer og gleder meg. Oppkjøringen vil foregå på Sandnes antar jeg, i.o.m trafikkskolen ligger i Stavanger. Har da et spørsmål, lurer på hvordan en skikkelig, oppmerket 2-felts rundkjøring fungerer? Det er en som ligger ut mot Forus (hvor man kan kjøre av mange plasser). Denne er oppmerket med to felt, og jeg klarer ikke helt å forestille meg hva jeg skal gjøre dersom jeg skal til venstre, skal jeg da velge det innerste feltet, eller det ytterste? Har kjørt der ett par ganger med kjørelærer, men da har vi tatt av ved første avkjørsel til høyre (mot Kristiansand (eller var det Forus? Lite lokalkjent )), og har da bare brukt ytterste felt. Legger ved en liten tegning for å illustrere bedre En ting til, viss jeg husker rett er det fire-felts vei inn mot rundkjøring, viss jeg kommer fra Stavanger (2 kjørefelt per kjøreretning). Det jeg ser for meg, er at jeg ligger i venstre felt ved kjøring inn mot rundkjøring, legger meg i innerste felt fordi jeg skal til venstre, og når jeg skal svinge av, krysser jeg det ytterste feltet hvor det tilfeldigvis skulle ligge en annen bil, noe som jeg antar vil være garantert stryk. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Om du skal ligge i høyre eller venstre helt kommer ann på om det er skilt over veien, og hva det store gule opplysningsskiltet viser, men ja du må risikere å kjøre rundt hvis du blir blokkert, du skal ikke stoppe i ei rundkjøring. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det jeg ser for meg, er at jeg ligger i venstre felt ved kjøring inn mot rundkjøring, legger meg i innerste felt fordi jeg skal til venstre, og når jeg skal svinge av, krysser jeg det ytterste feltet hvor det tilfeldigvis skulle ligge en annen bil, noe som jeg antar vil være garantert stryk. 7078025[/snapback] Den "bilen" vil aldri være der. Man må krysse det feltet for å ut, men husk å bruk blinklyset når du skal krysse det, så det ikke kommer noen bil ut da. Så lenge du varsler om at du skal ut, så vil aldri den bilen havne der Det er helt riktig, å ikke stryk å kjøre slik Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Takker for svar, skjønner det mye bedre nå . Kompisen min strøyk på oppkjøringa idag forresten, han kjørte for fort inn på en forkjørsvei. Kan ikke si at jeg gleder meg til oppkjøringa akkurat Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) hei! jeg skal ha oppkjøring mandag den 23. oktober. Altså om 4 dager. Jeg lurte på det samme som andrvas. men mauro, du mener at det ikke skal være en bil på høyre side av meg (ytterste kjørefelt på rundkjøringen) når jeg skal svinge ut til en avkjørsel. men hvorfor ber kjørelæreren min alltid om å sjekk blindsonen akkurat da? det betyr vel at det skal komme en bil der? dessuten sier bruktbilen11 at dersom det er en bil der skal man bare kjøre en runde til i rundkjøringa. Dere motsier hverandre? jeg er forvirret. //edit: låner bilde til andrvas Endret 19. oktober 2006 av DaJev Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 hei! jeg skal ha oppkjøring mandag den 23. oktober. Altså om 4 dager. Jeg lurte på det samme som andrvas. men mauro, du mener at det ikke skal være en bil på høyre side av meg (ytterste kjørefelt på rundkjøringen) når jeg skal svinge ut til en avkjørsel. men hvorfor ber kjørelæreren min alltid om å sjekk blindsonen akkurat da? det betyr vel at det skal komme en bil der? dessuten sier bruktbilen11 at dersom det er en bil der skal man bare kjøre en runde til i rundkjøringa. Dere motsier hverandre? jeg er forvirret. //edit: låner bilde til andrvas 7105841[/snapback] Kjørelæreren ber deg se blindsonen for å hindre at du kjører rett inn i en bil da. Alle som skal inn i rundkjøringa har vikeplikt for de som er der inne, får også vikeplikt ved felskifte Fart inn mot rundkjøringen, plassering i kjørebanen og bruk av blinklys er viktig for at øvrige trafikanter skal kunne oppfatte hva du har tenkt å gjøre, og hvor du har tenkt deg. Plassering i kjørebanen og bruk av blinklys er spesielt viktig i rundkjøringer med flere kjørefelt. Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen. Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. Når du skal ut av rundkjøringen blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte. Lenke til kommentar
Ajju_bhai Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Hei Er det ikke slikt at den som skal helt rundt eller til venstre må holde seg til venstre felt og de som skal til høyre eller rett frem til høyre felt? Hvis det er slikt så skal den bilen du har tegnet som skal helt rundt være bak deg og ikke ved siden av deg. Men jeg er ikke helt sikker så kanskje noen andre som vet bedre kan få bekreftet dette. hei! jeg skal ha oppkjøring mandag den 23. oktober. Altså om 4 dager. Jeg lurte på det samme som andrvas. men mauro, du mener at det ikke skal være en bil på høyre side av meg (ytterste kjørefelt på rundkjøringen) når jeg skal svinge ut til en avkjørsel. men hvorfor ber kjørelæreren min alltid om å sjekk blindsonen akkurat da? det betyr vel at det skal komme en bil der? dessuten sier bruktbilen11 at dersom det er en bil der skal man bare kjøre en runde til i rundkjøringa. Dere motsier hverandre? jeg er forvirret. //edit: låner bilde til andrvas 7105841[/snapback] Endret 20. oktober 2006 av Ajju_bhai Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hei Er det ikke slikt at den som skal helt rundt eller til venstre må holde seg til venstre felt og de som skal til høyre eller rett frem til høyre felt? Hvis det er slikt så skal den bilen du har tegnet som skal helt rundt være bak deg og ikke ved siden av deg. Men jeg er ikke helt sikker så kanskje noen andre som vet bedre kan få bekreftet dette. men den bilen som står til høyre for meg kommer ikke fra samme inngang som meg. Han kommer fra inngang nr 3. Altså han har nettop kommet i rundkjøringen. Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 ok jeg lurte på en ting til; under oppkjøringa, hvis jeg kjører i 80 på en 80 km/t vei og det er biler i kø bak meg og presser, hva skal jeg gjøre da?? skal jeg fortsette i samme tempo eller skal jeg øke så ikke de blir sure? *forresten det er bare ett kjørefelt.* Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Du skal fortsette i samme hastigheten. Hvis du føler at det er ubehagelig, eller kjenner at det kan skje skumle forbikjøringer, så kan det være et must å blinke seg inn i en busslomme å slippe bilene forbi! Du sier hvordan du vurderte situasjonen, og sensoren din vil sette et pluss i boken sin for din gode vurderingsevne =) Edit: Et hastighetsskilt sier jo at det er forbudt med høyere fart enn 80 km/t. Øker du farten da, vil sensoren antakeligvis stryke deg! Husk at man får bot fra den første kilometeren man kjører over fartsgrensen, hvis de greier å måle nøyaktig! Endret 21. oktober 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Skal nå ha oppkjøring om 9 dager. Både gruer og gleder meg. Oppkjøringen vil foregå på Sandnes antar jeg, i.o.m trafikkskolen ligger i Stavanger. Har da et spørsmål, lurer på hvordan en skikkelig, oppmerket 2-felts rundkjøring fungerer? Det er en som ligger ut mot Forus (hvor man kan kjøre av mange plasser). Denne er oppmerket med to felt, og jeg klarer ikke helt å forestille meg hva jeg skal gjøre dersom jeg skal til venstre, skal jeg da velge det innerste feltet, eller det ytterste? Har kjørt der ett par ganger med kjørelærer, men da har vi tatt av ved første avkjørsel til høyre (mot Kristiansand (eller var det Forus? Lite lokalkjent )), og har da bare brukt ytterste felt. Legger ved en liten tegning for å illustrere bedre En ting til, viss jeg husker rett er det fire-felts vei inn mot rundkjøring, viss jeg kommer fra Stavanger (2 kjørefelt per kjøreretning). Det jeg ser for meg, er at jeg ligger i venstre felt ved kjøring inn mot rundkjøring, legger meg i innerste felt fordi jeg skal til venstre, og når jeg skal svinge av, krysser jeg det ytterste feltet hvor det tilfeldigvis skulle ligge en annen bil, noe som jeg antar vil være garantert stryk. Den rundkjøringen du snakker om ligger på Hinna, rett ved stadion. Det er helt riktig som du sier - dersom du skal til venstre så må du skifte felt ved utkjøring og du får da vikeplikt for dem som kjører i høyre felt. Du kan derfor risikere å måtte kjøre en hel runde til dersom ingen hjelper deg inn og det er mange biler i høyre felt. Kjører selv denne rundkjøringen mange ganger hver dag og den er ganske forvirrende egentlig. Det ser jeg også på de andre bilene som kjører her, mange sliter med å kjøre i riktig felt. Men bare du sjekker godt på siden (speil/blindsone) før du skifter så er det ikke noe problem. Det du må huske godt på er at det er kollektivfelt når du kommer inn i rundkjøringen fra forus/gausel. Flere førerprøveruter går her. Dersom du skal rett fram mot Hinna må du derfor skifte til høyre felt med en gang kollektivfeltet slutter. Det er ingen førerprøveruter som går til venstre i denne rundkjøringen, så det blir ikke ett problem med mindre du kjører feil.. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 2 dager igjen til oppkjøring nå *grøss*. Må spørre om en annen ting som jeg har lurt på lenge, går på dette med å kjøre i envegskjørte gater. Ifølge teoriboka skal man helst ligge til høyre, også når man skal forlate den envegskjørte gaten og ut på ny vei. Men ifølge den ene kompisen min (som forøvrig kjørte i envegskjørt gate på førerprøven), skal man ligge på venstre side av gata dersom man skal til venstre, eller på høyre side dersom man skal til høyre, når man som sagt skal ut på "vanlig" vei igjen. Hvem har "rett"? Har mistanke om at ingen av delene er direkte feil ser dere Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 2 dager igjen til oppkjøring nå *grøss*. Må spørre om en annen ting som jeg har lurt på lenge, går på dette med å kjøre i envegskjørte gater. Ifølge teoriboka skal man helst ligge til høyre, også når man skal forlate den envegskjørte gaten og ut på ny vei. Men ifølge den ene kompisen min (som forøvrig kjørte i envegskjørt gate på førerprøven), skal man ligge på venstre side av gata dersom man skal til venstre, eller på høyre side dersom man skal til høyre, når man som sagt skal ut på "vanlig" vei igjen.Hvem har "rett"? Har mistanke om at ingen av delene er direkte feil ser dere 7124731[/snapback] Hvis det er en lang vei med enveiskjøring skal du ligge til høyre helst, så hvis du skal svinge til venstre skal du bytte til venstre felt. Man kan ligge til venstre hele tiden, men hvis det er en sving eller noe slikt så er det fare for å kjøre på folk. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 2 dager igjen til oppkjøring nå *grøss*. Må spørre om en annen ting som jeg har lurt på lenge, går på dette med å kjøre i envegskjørte gater. Ifølge teoriboka skal man helst ligge til høyre, også når man skal forlate den envegskjørte gaten og ut på ny vei. Men ifølge den ene kompisen min (som forøvrig kjørte i envegskjørt gate på førerprøven), skal man ligge på venstre side av gata dersom man skal til venstre, eller på høyre side dersom man skal til høyre, når man som sagt skal ut på "vanlig" vei igjen.Hvem har "rett"? Har mistanke om at ingen av delene er direkte feil ser dere 7124731[/snapback] Dersom du skal rett fram eller til høyre i enden av den envegskjørte gata, holder du høyre felt. Skal du derimot til venstre i enden av gata, kjører du i venstre felt. Dette gjelder så sant det ikke er skilt eller oppmerking som viser noe annet. Lykke til på oppkjøringen om 2 dager.. Lenke til kommentar
Wolf22 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Jeg har oppkjøring i morgen tidlig klokken 9:30... Ganske bra tidspunkt, og jeg har en liten kjøretime klokken 8.45. Er såvidt litt nervøs, men tipper det blir verre i morgen. Er usikker på sikkerhetsspørsmålene - vet at det ikke avgjør hele saken, men er redd for å få noe jeg må slå opp i vognkortet for å finne ut av. Skal spørre kjørelæreren om det i morgen. Er ganske sikker på kjøreegenskapene mine, men møtte noen situasjoner når jeg var ute å kjørte i dag som jeg ikke helt fikk til - for eksempel fotgjengere (de dukker jo opp overalt!). Jeg må huske på å kjøre litt saktere! Heldigvis er ikke Gjøvik verdens navle, spesielt ikke på tirsdager, så forhåpentligvis blir jeg en av veldig få biler ute på gatene her i morgen... Kan dere gi meg noen eksempler på sikkerhetsspørsmål? Jeg vet om å sjekke mønsterdybde, bremsevæske, sette opp varselstrekanten (ja takk), bremselys, tåkelys... Lenke til kommentar
DaJev Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 jeg strøk og har lyst til å ta selvmord. jeg tror ikke jeg kommer til å klare oppkjøringa noensinne fordi jeg hadde 6 grove feil idag. 1)prøvde å kjøre mot en møtende bil på en bro der det kun var plass til en bil om gangen. Sensoren bråbremset. 2)på enden av brua var det et forskjørsveg skilt som jeg ikke så, det endte med at jeg trodde jeg hadde vikeplikt og stoppet opp ved utgangen av brua. 3) altfor stor fart mot en venstresving 4)var 2 rundkjøringer rett etter hverandre, etter den første rundkjøringen la jeg meg i venstre kjørefelt istedet for høyre 5)hold inn clutchen på halv gjennom en hel sving 6)jeg ser for nærme på veien.. noe som fører til at jeg krysser midtstreken i kraftige svinger. herregud har lyst til skyte meg selv i hodet eller no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå