Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det urealistisk å bestemme seg for å kjøre opp å så ha lappen 1.5 måned senere? Kjører greit, men er sikkert masse småting jeg må lære.

 

Jeg fikk lappen 1,5 måned etter at jeg startet med kjøretimer, så det er ikke umulig. Nå hadde jeg dog bare to dobbeltimer før oppkjøring, men alt avhenger av hvor mye du kan nå.

Lenke til kommentar

Jeg har kun kjørt opp på lett, ettersom jeg bare er 16 år, men jeg begynte med kjøretimer litt uti mai, og 10. juni kjørte jeg opp, og fikk lappen. Vil tro jeg brukte rundt en månede, pluss minus et par dager. Så det er nok mulig på bil også, ja :)

 

Du får et sikkerhetsspørsmål om bilen før oppkjøringa begynner. Jeg vet ikke hvilke spørsmål du kan få når det gjelder bil, men det kan sikkert være at vinduviskerne fungerer osv :)

Lenke til kommentar

Måtte også rygge. Fordelen jeg hadde på Risløkka var at parkeringene var helt parallelle, fulgte bare linjene til luka foran.

 

Oppkjøringen var i mine øyne kjempelett. Lat som at det er en vanlig kjøretime med kjørelærer, ikke stress. Gi et godt førsteinntrykk og få god kontakt med sensor tidlig, så skal det som regel gå bra. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke punkter må man kunne til oppkjøringen?

 

Du må kunne alt som gjør deg til en trygg sjåfør.

Oppkjøringa er ikke lik for alle, sensor plukker ut en tilfeldig kjørerute før han/hun møter deg. Kan få bykjøring/landeveiskjøring/blanding etc. Vil tro det er større sjanse for å måtte parkere om du får bykjøring. Selv fikk jeg landeveiskjøring, og måtte bare parkere når jeg kom tilbake på trafikkstasjonen.

Når det gjelder sikkerhetsspørsmål, så har sensor en liten bunke med kort, du trekker ett med ett spørsmål som du må svare på. Er ting som hvordan få på tåkelys, sjekke lufttrykk i hjul/sjekke at dimmen på hjula er rett, sjekke at lys osv virker etc. Altså ting du bør kunne fra før.

 

Grattis med lappen, trudel!=)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da strøk jeg for tredje gang, og med god grunn :(

Sensoren var veldig hyggelig, praten gikk som en drøm og kjøringa var helt ok, helt til jeg bomgirte i en rundkjøring(3. istedet for 1.)

 

Da slo alt av nerver angående oppkjøringen inn igjen, og det svarnet helt for meg.

Etter rundkjøringen var jeg et vrak, og visste faen ikke hva jeg gjorde i bilen, noe som førte til at jeg ikke greide å snu tankene vekk fra hva jeg hadde gjort noen sekunder før. På dette tidspunktet var det bare et par minutters kjøring igjen til biltilsynet, og selvfølgelig kjørte jeg rett ut på en forkjørsvei som en idiot, og fikk ikke med meg at det kom en bil fra venstre som jeg hadde vikeplikt for.

 

Jeg greide faen ikke tenke rasjonelt etter bomgiringa, da nervene slo inn, det var helt vilt... Verste jeg har vært med på :cry:

Lenke til kommentar

KAnskje du ikke skal ha lappen? Bruk heller med tid å øve deg osv. Sånt skjer de fleste og vist du blir et vrak ut av det så er du ikke moden sier jeg.

 

Har sensor lov til å lure den som kjører opp? Hvis han f eks sier ta neste avkjørsel til vensre, og så er det innkjøring forbudt der. Har han lov til å si sånt?

 

Ja, han har det. Det er pga du skal være oppmerksom og kunne lese skilt! Ble prøvdt lurt to ganger, gikk ikke i det hele tatt for meg :). Fikk lappen uten et prob ^^. Dette er leng siden nå. Wow tiden flyr :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...