Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.

WebSurf

Anbefalte innlegg

Tror ikke den er mindre om sommeren for å si det slik, spesielt ikke i Oslo.

Takk for svar. Lange ventelister i sommerferien høres stress ut. Tror jeg skal be kjørelæreren min bestille oppkjøring så fort som mulig, slik at jeg blir ferdig med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viste seg at du hadde rett Zodihax! :) Men herreguuuud for en jævlig opplevelse jeg hadde!!

Alt startet med at når jeg trappet opp hos kjørelæren min klokken 10:05 hadde han bestemt seg for plutselig å bruke en annen bil enn den jeg var vant til! Men jeg satte meg inn og kjørte til Billingstad, følte meg litt ukomfortabel mtp at jeg ikke hadde fått kjørt inn og blitt vant til bilen. Så var det tid for oppkjøringen og sensor komer gående. Hun setter seg inn i bilen min og spør om jeg har et opplæringskort, noe jeg aldri har hørt om. Så roper hun på kjørelæreren min som kommer bort og forteller at alt er elektronisk lagret. Men hun sier da at jeg ikke ligger inne i systemet til Biltilsynet og skriver en lapp hvor det står følgende:

"OPPKJØRING ER IKKE GJENNOMFØRT GRUNNET MANGLENDE DOKUMENTASJON PÅ OBLIGATORISK SIKKERHETSKURS PÅ BANE"

Den gir hun til meg (som fortsatt sitter klar til å kjøre i forsetet og lurer på hva som skjer), før hun går ut av bilen og inn på Biltilsynet....

Nå rekker jeg ikke skrive mer fordi forumet har nedetid om ETT minutt! Fortsettelse følger! :p

Fortsettelse.....

Kjørelæreren min begynner å stresse og forsøker å logge seg inn i databasen til vegvesenet og kjøreskolen vi iPaden sin. Etter 15 minutter kommer han endelig inn i systemene og får lagt inn alle de obligatoriske kursene. Han går så inn etter dama for å forsøke å få henne til å la meg kjøre opp. De andre bilene hadde for lengst dratt, og jeg var vel viten om at det var utenkelig for biltilsynet og la meg ta en oppkjøring til, på sparket. Jeg tenke også MYE over ventetiden på over en måndte mens jeg satt der alene. Om ikke det var nok så hadde jeg fått bil av mamma og pappa som jeg og pappa skulle hente i Drammen på kvelden. Hadde gledet meg leenge til å kjøre den hjem.

Enda et kvarter senere kom kjørelæreren min ut igjen - alene....

Men han kunne fortelle meg at han hadde vært å pratet med sjefen der inne, og at en person hadde avbestilt oppkjøringstimen to timer senere! Jeg var så vanvittig heldig at jeg fikk den. Kjørelæreren betalte selvsagt for den, pluss at jeg fikk kjøre halvannen time ekstra slik at jeg faktisk ble vant til den nye bilen han hadde brukt den dagen.

Det endte med at det gikk over all forventning. Det føltes ut som om timen varte i rundt 15 minutter og den eneste feilen jeg gjorde var at jeg kjørte 60 i en 70 sone (så ikke noe skilt så gikk for det tryggeste), jeg fortalte henne forresten at jeg var usikker på om det var 60 eller 70 der, mens vi kjørte. I tilegg oppsumerte jeg med at jeg burde ha stoppet for en fotgjenger som gikk mot overgangsfeltet 2,3 meter unna på motsatt side av veien, jeg så at han krysset veien i speilene etter at jeg hadde passert. Dette sa hun ingenting om. På lappen sto det kun positive ting som at jeg kjørte økonomisk, med fin flyt (utnytter luker) og trygt osv. Endte meden god klem til sensor :innocent: .

Forresten, kan nevne at jeg sleit bittelitt med sikkerhetspørsmålet. Det var jo en ny bil så visste ikke engang hvordan jeg skulle åpne bagasjerommet, men fant fort ut at det var på nøkkelen. Jeg fant ikke varseltrekanten før jeg så at sensor sto og stirret på undersiden av bagasjelokket :roll:

Så monterte jeg den og sa at den måtte stå før en evt sving, og langt nok unna til at du rekker å reagere (ca 150m på en rett strekning). Det var visst veldig bra svarte sa hun.

Så nå er lappen i boks, og bilen hentes i morgen! HapPy TiMeS! :w00t:

Endret av vetle666
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei! Skal ha oppkjøring imorgen kl 10:50 er drit nervøs! Problemet er ikke å holde fartsgrensen, holde vikeplikten, plassering på vei og lignende! Det eneste jeg er redd for er det å oppdage alle skiltene under bykjøring!! Hva gjør jeg?! Jeg vet det er 30-40km/t der.. Men hva om jeg kjører i 30 i 40 sone? skal jeg si at jeg kjører etter forholdene? ... Drit nervøse!!

- Takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Kjør forsiktig, si at du er stressa gi og med det er oppkjøring og du har prestasjonsangst, kjører du i 30 i en 40 sone så er det ingen undergang. I norge finnes det ingen nedre grense, med mindre du er trafikkforstyrrende (Hørte detta av kjørelærer på torsdag.)

Lenke til kommentar

Kjør forsiktig, si at du er stressa gi og med det er oppkjøring og du har prestasjonsangst, kjører du i 30 i en 40 sone så er det ingen undergang. I norge finnes det ingen nedre grense, med mindre du er trafikkforstyrrende (Hørte detta av kjørelærer på torsdag.)

Jeg strøk på feil rattbruk og fordi jeg kjørte for sakte (30-40 i en 50-sone i tettbygd strøk), så ikke ta det for rolig heller.

Lenke til kommentar

Jeg sa ifra underveis at jeg var usikker ved et punkt. Da kjørte jeg 60 i 70 sonen uten at sensor nevnte dette under oppsumeringen.

Lykke til! Du trenger ikke være nervøs, var det jeg og, men den forsvinner med en gang du sitter i bilen og kjører :)

Lenke til kommentar

Nei, har hørt om flere som har strøket for å ha kjørt for sakte. Var en kompis som lå i 70 i en 80-sone (skulle "safe"), på en strekke med få forbikjøringsmuligheter. Føret var perfekt, ingen grunn til ikke å kjøre i 80. Bak seg samlet det seg opp 7-8 biler før sensor ba han svinge av. Han fortsatte å kjøre i god tro, og var sikker på å ha bestått da han svingte inn på trafikkstasjonen. Men han strøk, til tross for at den ene feilen han gjorde var å kjøre i 70 i 80-sonen. Dette hører med til sjeldenhetene, men det kan skje. Så ikke "safe" med å kjøre 10 under, det kan bety stryk. Er det rævva kjøreforhold så må du selvsagt avpasse farten, jeg kjørte opp på sykt snøføre og kjørte i 50 i 70-sone, så det er ikke alltid feil å kjøre under fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ei kjørelærer en time, hu hadde vært sensor i en del år før hun ga seg ikke så mange månedene tidligere. Hun synes det var synd alle de gangene hu strøk unggutter som ikke kjørte fort nok\var tøffe nok i trafikken. I og med at dette var noe de ikke kom til å gjøre på egenhånd. Hvis du har gode forhold skal du ikke ligge 25% under fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...