Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Gratulerer!

Skal selv kjøre opp i morgen, klokka 14, på Hafslund, Sarpsborg...

Jeg var nok mer nervøs og urolig for det tidligere i uka, men nå som det virkelig nærmer seg, så har jeg fått en helt annen følelse av opplegget.

Krysser fingrene for at jeg kan poste en lignende melding i morgen, i 15-tida, om jeg har tid til å være på internett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HJELP! Har oppkjøring på onsdag. Er kjempenervøs for første gang. Det er jo også bursdagen min så ekstra dritt hvis jeg stryker. Har øvd kjempemasse, og kjørt gjevnlig i 2 år nå. Har hatt 3 enkelt kjøretimer + det obligatoriske. Jeg føler meg klar, og er veldig trygg på meg selv i trafikken. Teknisk har jeg ikke noe problem med og giring og alt sånn går automatisk. Allikevel så er det så mange som har stryket på sånne småfeil, så muligheten for at jeg stryker er veldig stor.

 

I tillegg har pappa kjøpt helt ny bil til meg, så kommer til å bli kjempelei hvis jeg får høre at jeg ikke består.

 

Jeg får ikke sove om natta, så skal bli deilig å få det overstått. Takk for gode tips, og blir like glad hver gang jeg ser en som har bestått. Gratulerer alle sammen!

 

Hvor lenge var dere ute og kjørte ca? Tenker hvor lang tid utenom de sikkerhetsspørsmålene. Går tiden fort når man er ute og kjører?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Jeg var ute ca. 40 minutter og kjørte, hadde det ikke vært for telehiv, så hadde jeg kanskje klart å kjøre enda noen minutter kortere...

Hadde faktisk ingen bykjøring, så jeg var nok litt heldig der :D

Jeg hadde det nok litt som deg, VildeEmi, Bilen sto i gården og ventet, i tillegg til foreldre som hadde fortalt at jeg hadde oppkjøring til halve verden, så det å ikke bestå var liksom ikke et alternativ. Jeg har også selv øvelseskjørt i 2 år, og kjørte veldig bra, men selvsagt tillagt meg endel uvaner. Jeg jeg gjorde endel småfeil under oppkjøringa, (gir/kløtsj, for fort mot veier med høyreregel, kappet svinger og litt for høy fart enkelte steder), og jeg skal innrømme det at etter å ha kjørt en drøy kilometer, så venta jeg på kommentaren, "Jeg har sett nok, jeg tror vi snur, så får du har bedre lykke neste gang", eller noe i den duren, men han sa ikke annet enn kjør dit og sving her osv. .

 

Jeg sov også dårlig den siste uka faktisk, og jeg tror at det ikke er så mye å gjøre mot det, jeg våkner for første gang idag med førerkort, og kan ikke huske å ha sovet så bra.

Når det gjelder sikkerhetsspørsmålet, så går det an å lese det øverste spørsmålet i bunken hans, med et halvt øye, før du velger, og har du flaks så er det et lett spørsmål, og i mitt tilfelle var det spørsmål om nødblink som var der.

 

Er du kjempenervøs, mtp. oppkjøring, så ta en dobbeltime med kjøreskolen før du kjører rett før du kjører opp, så du er litt varm i trøya når sensor kommer inn i bilen. Kjørelærerne har et også om de fleste oppkjøringsrutene, så om du kan jo spørre litt der og kjøre de noen ganger privat.

Gratulerer med ny bil, og Lykke til!

Lenke til kommentar

Godt jeg ikke er alene! Jeg tenker bare det at jeg ikke kan bli tryggere enn det jeg er nå, og at hvis jeg ikke består så er det noe feil. Jeg prøver å være forberedt for alt, men hvordan kan man forbrede seg på at man kanskje kan stryke :(

 

Du bekrefter vel egentlig det jeg velger å tro om sensoren, at han ser på helheten i kjøringa. Tror vel egentlig ikke at det er noen som setter ned foten etter en tullefeil, men blir denne feilen gjentatt flere ganger under oppkjøringen er det noe annet. Det er jo mange som sier at sensoren deres var en dust og ikke "likte" dem, men det er jo en jobb til en helt vanlig person som deg og meg. Sensoren ønsker vel ikke å stryke noen, men de kan jo ikke slippe alt som kan holde et ratt i to hender ut på veiene.

 

Jeg har heldigvis gitt mine foreldre streng beskjed om at de skal holde kjeft. Ingen skal vite når jeg har oppkjøring. Vi skal nemlig på hyttetur den dagen, og jeg håper at jeg kan si til de jentene som skal sitte på med moren min opp at vi heller skal kjøre MIN bil ALENE.

 

Jeg har en time før oppkjøring hvor jeg skal gå igjennom kontrollspørsmålene. Skal selvfølgelig pugge dem før dagen slik at jeg ikke må bruke hele kjøretimen på det. Men det er jo visse ting som er individuelt for bilen da.

 

Hvordan var din sensor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

På den siste kjøretimen jeg hadde, så fikk jeg en liten briefing om de forskjellige sensorene av kjørelærer, om hvordan de var og hvordan de bedømte kjøringa, og hva de så etter i kjøringa.

 

Vel, sensoren min, som var en mann i 40-50-åra, viste seg å være en grei kar, han. Han lukta forresten yoghurt!

Fra han tok meg i hånda og presenterte seg til i satt i bilen, så ga han veldig inntrykk av å være rolig og tilstedeværende.

Når jag hadde satt meg til rette i bilen, så fortalte han meg om hvordan oppkjøringa skulle foregå, akkurat som kjørerlærer har fortalt meg tidligere, og jeg så kanskje litt forskremt ut der jeg satt og følte at nå så hadde jeg valget mellom å bestå og å møte verden med hevet hode, eller å stryke - og forberede meg på å rømme fra skammen og isolere meg fra omverdenen i all framtid. Det var "Vinn eller Forsvinn", med andre ord.

 

Etter at sensor hadde forklart hvordan den neste timen skulle ta form, så spurte jeg om hvor turen gikk hen, så jeg fikk en pekepinn på det, noe jeg vil anbefale deg å spørre om (!).

Jeg ble også spurt om jeg ville ha på radio, at vi skulle snakke sammen eller om jeg ville ha det stille i bilen. Jeg visste ikke helt hva jeg ville, så da sa han at da styrte jeg det underveis, ville jeg snakke, så snakka jeg og han fulgte opp, ville jeg ha radio, så skrudde jeg på den, osv.

 

Stressa nok som jeg var på situasjonen, så starta turen ut fra trafikkstasjonen. Det verste var at jeg trodde jeg skulle stryke etter 200 meter allerede, for på displayet ved speedometeret, så kom det opp en varseltrekant og feilmelding, med at noe bremsegreier måtte sjekkes umiddelbart eller noe, så jeg håpa for alt i verden at sensor ikke hadde sett det, så der satt jeg og trykka på det jeg jeg kunne av knapper for å få vekk den meldingen, som kunne ødelegge alt. Kontrollert, forsiktig og panisk trykking gjorde etterhvert susen og ble erstattet av at ESP var skrudd på.

 

Vi veksla ingen ord, og jeg kom til andre veikryss.

Der sparte jeg litt mye på kløtsjen under en nedgiring og jeg hørte det skrapa fint i girkassa. Jeg pusta en tung og oppgitt "Herregud, dette går til helvette"-pust, men grei som han var, så spurte han meg om et eller annet for å få meg litt på andre tanker, og det hjalp faktisk mer enn du tror.

Turen fortsatte og på grunn av telehiv, så kjørte jeg mye rundt en 60 km/h i 80-sona, og det sa jeg det under kjøringa, så da følte jeg at det gikk greit.

Etter noen strakser og øyeblikk, så svingte vi tilbake på trafikkstasjonen, og der skulle man rygge inn på en parkeringsplass og kjøringa var over.

Han spurte meg kort om hvordan jeg følte det gikk, og jeg ramsa opp de feila jeg mente var der, men sa i tillegg at jeg ikke følte at jeg var til direkte livsfare for andre i trafikken, og han sa seg igrunn enig i det, så sa han resultatet og kommenterte kjøringa kort og generelt.

 

En god sensor bør som du sier se på helheten av kjøringa, og ikke henge seg opp i bagateller, og de fleste er gode sensorer, men det finnes alltid noen gamle sure kjerringer/kællær som ser mørkt på livet å setter stryk bare du puster feil.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg strøk fordi han begynte å bremse 1 sekund for sent eller noe :p

Pluss at han hadde brutt vikeplikten fordi bilen fra høyre var skjult bak høyre sidespeil. Dette var en sensor som var kjent for å være utrolig pirkete og strøk nesten alle.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å redigere (sensurere) innlegg, men når noen kommer med usmaklige og makabre kommentarer om bl.a. tragiske dødsfall har jeg ingen problemer med å benytte de verktøyene jeg har fått utdelt. Et innlegg har blitt redigert og to svar fjernet.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM.

Lenke til kommentar

Du får ha lykke til VildeEmi! Husk, bare å kjøre rolig å pent. Prøv å få så myk kjøring som mulig, og pass deg for fotgjengere, ser du noen like ved et fotgjengerkryss, så bare senk farten for å se om de skal over eller ikke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppkjøring gikk veldig greit. Fikk ingen feil. Kjørte bare på landevei, ikke et eneste lyskryss. Eneste jeg sleit med var at jeg ikke så noen skilt, så jeg visste ikke fartsgrensen, men kjørte så fort jeg mente var forsvarlig så gikk veldig fint. Førerkortet kom i posten i dag!

Lenke til kommentar

Akkuratt ser livet mitt helsvart ut. Sykt deprimert nå...

 

Føler at det bare er meg som stryker, veldig viktig for meg å ta lappen. Stryke to ganger og bare føler at alt er over og jeg aldri får lappen...

 

Sensor sa at kjøringen min for det meste var prikkfri, overholdt alltid vikeplikten, korrekt fart inn mot kryss osv. Oppkjøring i bergen med massevis av kryss, svinger rundkjøring osv.

 

Så var det baklengs rygging i nedoverbakke som svinget seg mot høyre, før jeg måtte rygge oppover en bakke og parkere. Klarte jo dette meng langt under par, noe som jeg er helt enig i. dette er noe jeg aldri har trent på eller fått bruk for de 2-300 timene jeg har kjørt..

 

Snsor sa at jeg strøk pga ryggingen og at jeg ikke var dynamisk nok i blikket og derfor dultet bort i en fortauskant.Dulte borti fortauskanter er faktisk første gang jeg gjør og, blir litt stresset og gjør ting jeg aldri hellers ville gjort.

Er bare veldig kjipt å stryke på slike ting... Ja, alt ser rimelig svart ut. Kjørt med to kjørelærere og en rekke privatpersoner som alle mener jeg kjører tilnærmet prikkfritt.

 

Syntes jeg selv at det var grunn nok for å stryke meg? Det er sensors oppgave og ikke min, mener han det så stryker jeg. Rimelig deppa...

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en heller laber ryggeoppgave, men sensor så at det var det eneste jeg var mindre kompetent til - og jeg besto. Nå har jeg hatt lappen et par mnd, og jeg lærte rygge skikkelig ganske fort.

 

Jeg vil si at min sensor gjorde den rette avgjørelsen når hun ga meg lappen - i og med at rygging er noe som kan læres uten å skade andre etterpå - og at din sensor var i overkant streng, ja.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

*Snipp*

Hvordan følte du selv at ryggingen gikk?

Følte du selv at du hadde kontroll over situasjonen mtp andre biler/biler som var parkert og lignende?

 

Om det eneste var at du kom borti fortauskanten så forstår jeg ikke helt hvorfor det var god nok grunn til å få stryk.

 

Eneste ryggingen jeg fikk var å rygge meg inn på en parkeringsplass, som var forøvrig rimlig tom ;P

Fikk heller ikke noe lukeparkering men sistnevnte er vel noe man skal øve seg på etter man har fått lappen.

 

Vet at det kanskje ser litt mørkt ut men jeg *hoste* strøk også "noen par ganger...", så ikke la det stoppe deg.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...