Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg må spørre ang. igangsetting da det er uenighet mellom tidligere kjørelærer og nåværende kjørelærerne. Jeg har lært av min første kjørelærer at ved igangsetting skal giret står i gir 1, inn med clutch og brems, og start bilen. Min nåværende lærer sier at man skal ha giret i fri, inn med brems og start bilen. Hva er mest riktig å gjøre? Jeg har nå blitt vant til å starte bilen i gir 1, inn med clutch og brems.....skal jeg fortsette med dette på oppkjøringen eller skal jeg bruke den metoden til den nye kjørelæreren?

 

Litt forvirret :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg starter så og si de fleste biler med manuell av de jeg har kjørt i 1.gir :)

 

:thumbup: Akkurat! jeg får holde meg til det jeg er vant til og gjøre akkurat dette på oppkjøring. Begge metoder er nok riktige, det er folk som har forskjellige måte å starte bilen på :roll:

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri stryket, og kan dessverre ikke si noe om det. Selv har jeg hørt at folk stryker mest på vikeplikt og det er noe du absolutt bør passe på. Ikke vær for offensivt, og heller ikke for defensivt.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

da har jeg oppkjøring på tirsdag :S håper det går bra :) Er det mye som skal til for å stryke?

Hei eirikand! hvor skal du kjøre opp?

 

Jeg har strøket første gang på følgende punkter:

 

- For mye fart inn mot kryss/rundkjøringer

- Fartsøkning ut på motorvei

- Dårlig planlegging ut av kryss

 

Lykke til på tirsdag :yes:

Lenke til kommentar

Er det riktig at parkeringslys ikke skal være på når du har på varsellys?

 

Kontrollspørsmål som jeg fikk på føreprøve sist. Men fikk ikke noe tilbakemelding om det var riktig eller galt. Siden sensor ikke skrev dette som en kommentar i vuderingsarket regner jeg med at jeg har svart riktig, men jeg finner ingen sted på nettet om akkurat dette :dontgetit:

 

Husker bare at jeg fikk med meg dette på mørkekjøringen :-)

Endret av limaland
Lenke til kommentar

Er ikke farlig om du har på parklys. Er mange biler som automatisk har på parklys, og da er det kjipt å sitte i en grøft og fryse bare fordi det ikke er lov med park samtidig som nødblink.

 

Har oppkjøring på BE om en time nå. Grøss og gru :(

Lenke til kommentar

Er ikke farlig om du har på parklys. Er mange biler som automatisk har på parklys, og da er det kjipt å sitte i en grøft og fryse bare fordi det ikke er lov med park samtidig som nødblink.

 

Har oppkjøring på BE om en time nå. Grøss og gru :(

 

Ok! Takk for tips :-)

 

jeg bestod :D!

Grattis :-)

Lenke til kommentar

Bestod jeg også. Køddent å rygge med henger, men ellers gikk det suverent. Kjør forsiktig folkens og ta dere god tid. Sensor syns også jeg burde kutta rundkjøringene mer (det var oversiktlig), så det går også an å tøye loven litt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Bestod jeg også. Køddent å rygge med henger, men ellers gikk det suverent. Kjør forsiktig folkens og ta dere god tid. Sensor syns også jeg burde kutta rundkjøringene mer (det var oversiktlig), så det går også an å tøye loven litt :)

Går det an å spørre hva det kostet deg å ta BE-lappen?

Lenke til kommentar

Akkurat! jeg får holde meg til det jeg er vant til og gjøre akkurat dette på oppkjøring. Begge metoder er nok riktige, det er folk som har forskjellige måte å starte bilen på.

 

Et argument for å sette bilen i fri først, er at clutchen kan være gåen. Holder du inne bremsen er det jo greit, men det er jo selvsagt mulig å slippe bremsen uten å slippe startermotoren.

Det har faktisk skjedd med meg en gang at clutchen ikke fungerte etter at bilen var parkert en liten stund, da var det greit at brekket sto på ved start.

 

Er uansett enig i at begge deler er riktig.

 

Sånn sett er det viktigere å huske/skjønne rekkefølgen på brems, brekk og gir ved parkering i bakke (sette i første/revers, slippe brems og til slutt sette på brekket). Man skjønner det fort om man forsøker å flytte girspaken vekk fra første gir etter at bilen har stoppet "på giret" (åpenbart anbefales ikke giring uten clutch).

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg må spørre ang. igangsetting da det er uenighet mellom tidligere kjørelærer og nåværende kjørelærerne. Jeg har lært av min første kjørelærer at ved igangsetting skal giret står i gir 1, inn med clutch og brems, og start bilen. Min nåværende lærer sier at man skal ha giret i fri, inn med brems og start bilen. Hva er mest riktig å gjøre? Jeg har nå blitt vant til å starte bilen i gir 1, inn med clutch og brems.....skal jeg fortsette med dette på oppkjøringen eller skal jeg bruke den metoden til den nye kjørelæreren?

 

Litt forvirret :ermm:

Det er egentlig det samme. Jeg parkerer i en slak bakke hjemme, og jeg setter den bare i 1.gir. Når jeg starter bilen, tråkker jeg inn brems og clutch, vet ikke hvorfor, det er bare det jeg er vandt med. Kunne like gjerne satt den i fri, og startet den uten å holde brems og clutch inne.

 

Begge deler er riktige sånn sett, gjør det du er mest tilfreds med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...