Bosch Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 En ting jeg trenger litt hjelp med å forstå. Når jeg er parkert på en parkeringsplass, å skal rygge ut fra parkeringen, å så kjøre til ene siden, hvilken vei skal jeg snu på rattet da? Hvis jeg rygger ut å skal til venstre, hvilken vei snur jeg rattet? Klarer aldri å forstå det. Noen som har en bra huskeregel på det? Og du har kommet til oppkjøringen? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Whut. Skjedde med sikkerhetskontroll? Aldri hatt det? Nei, aldri Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har man vikeplikt for en buss som svinger utifra en busslomme i en 60 sone? Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) En ting jeg trenger litt hjelp med å forstå. Når jeg er parkert på en parkeringsplass, å skal rygge ut fra parkeringen, å så kjøre til ene siden, hvilken vei skal jeg snu på rattet da? Hvis jeg rygger ut å skal til venstre, hvilken vei snur jeg rattet? Klarer aldri å forstå det. Noen som har en bra huskeregel på det? +1 Har du tilhenger blir alt omvendt. Endret 6. januar 2011 av Samegerilja Lenke til kommentar
daberg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hehe, daberg. Så lenge vi klarer å la være å bli nervøs på selve oppkjøringen står vi begge - med andre ord. Lykke til da! Det tror du jeg du har meget rett i. Pratet med kjørelæreren min, og han sa det at nervøsiteten forsvinner så fort du begynner å kjøre og prate med sensor. Så jeg må si jeg har troa : DD Lykke til, til deg også. Ikke glem å skriv her etter oppkjøringen, så jeg vet hvordan det gikk med deg! : ) Har oppkjøring to dager etter deg Yes, så var førerkortet et faktum! Kjørte opp på Drøbak trafikkstasjon i dag, under ekstreme snøforhold med mange utforkjørte biler, men det gikk bra! Gratulerer så meget : ) Endret 6. januar 2011 av daberg Lenke til kommentar
War Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har man vikeplikt for en buss som svinger utifra en busslomme i en 60 sone? Men ikke i fart over det. Lenke til kommentar
SM# Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hva bør man særlig øve på frem til oppkjøringen? Under 3 mnd. igjen nå, nettopp bestått teorien. Selve bilkjøringen går veldig bra, men jeg lurer på en ting. I en rundkjøring hvor det bare er ett felt, skal man ligge seg helt ut til siden om man skal av før siste avkjørsel da? Altså, vise skikkelig hvor man skal? Grunnen om hvorfor jeg lurer er fordi det er jo ikke plass til flere biler i kjørebanen uansett. Bare føler at hvis man skal vise dette virker det ekstremt rart når enkelte rundkjøringer har halvannen kjørebane i selve rundkjøringen. EDIT: Har også lært meg til og blinke til venstre når man skal inn i rundkjøringen og ut på siste avkjørsel. Hørt noe greier om at det ikke er nødvendig, men for min del hjelper det svært mye om eventuelle bilister gjør dette. Endret 6. januar 2011 av SM# Lenke til kommentar
fox Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hva bør man særlig øve på frem til oppkjøringen? Under 3 mnd. igjen nå, nettopp bestått teorien. Selve bilkjøringen går veldig bra, men jeg lurer på en ting. I en rundkjøring hvor det bare er ett felt, skal man ligge seg helt ut til siden om man skal av før siste avkjørsel da? Altså, vise skikkelig hvor man skal? Grunnen om hvorfor jeg lurer er fordi det er jo ikke plass til flere biler i kjørebanen uansett. Bare føler at hvis man skal vise dette virker det ekstremt rart når enkelte rundkjøringer har halvannen kjørebane i selve rundkjøringen. EDIT: Har også lært meg til og blinke til venstre når man skal inn i rundkjøringen og ut på siste avkjørsel. Hørt noe greier om at det ikke er nødvendig, men for min del hjelper det svært mye om eventuelle bilister gjør dette. Ja og ja DEt er noe som heter kommuniaskjon, du skal vise tydelig hvor du skal. Selv om du har blinket ut. Plassering, fart og blinklys er tre ting man skal være tydelig på når man skal svinge bort Angående siste avsnitt, ja. Det er en bonus hvis du gjør det, vil tro at sensor blir fornøyd hvis du gjør Jeg har hatt lappen i tre måneder og jeg gjør det fortsatt, veldig praksis tenker jeg. Skaper trygghet i trafikanten Lenke til kommentar
SM# Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja, jeg var bare ikke helt 110% sikker på at det var riktig, men lagt meg til vane å gjøre det og føler det skaper veldig mye bedre sikkerhet i rundkjøringer. Noe annet man må huske på? Ang. teorispørsmålene så regner jeg med at de er ganske basic? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hva bør man særlig øve på frem til oppkjøringen? Under 3 mnd. igjen nå, nettopp bestått teorien. Selve bilkjøringen går veldig bra, men jeg lurer på en ting. I en rundkjøring hvor det bare er ett felt, skal man ligge seg helt ut til siden om man skal av før siste avkjørsel da? Altså, vise skikkelig hvor man skal? Grunnen om hvorfor jeg lurer er fordi det er jo ikke plass til flere biler i kjørebanen uansett. Bare føler at hvis man skal vise dette virker det ekstremt rart når enkelte rundkjøringer har halvannen kjørebane i selve rundkjøringen. EDIT: Har også lært meg til og blinke til venstre når man skal inn i rundkjøringen og ut på siste avkjørsel. Hørt noe greier om at det ikke er nødvendig, men for min del hjelper det svært mye om eventuelle bilister gjør dette. Min kjørelærer lærte meg til en god vane, og det var at høyrefeltet er "hovedfeltet", om du skal av på første eller andre avkjøring. Er det ikke skiltet noen til venstre, kan ligge i VENSTREfeltet om du skal rett frem. Slik at de som skal av første til høyre kan snike seg inn på siden din. (Medfører at det er to felt, riktignok.) Men ta dette med en klype salt, mange som prøver å snike seg inn på høyresiden din.. Lenke til kommentar
daberg Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ja, jeg var bare ikke helt 110% sikker på at det var riktig, men lagt meg til vane å gjøre det og føler det skaper veldig mye bedre sikkerhet i rundkjøringer. Noe annet man må huske på? Ang. teorispørsmålene så regner jeg med at de er ganske basic? http://www.evotrafikkskole.no/bil.htm Øverst på siden der ( trykk på skjema 1 & 2 ), der finner du sikkerthetsspørsmål etc. Veldig kjekt å vite, for der står de du evnt får ! : ) Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Oppkjøring om 1 time og 39 min, spent Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Jeg skrev feil Slett plz. Endret 15. januar 2011 av OlafG Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Har fått oppkjøringsdato men sier den ikke pga. kjente her på forumet. Er helt sykt nervøs å tenker dette kommer til å gå i vasken. Har øvelseskjørt ca. hver dag i det siste og føler meg egentlig klar, men kjørelæreren min stresser meg mye opp i situasjoner. Plages litt med å plassere bilen nå under snøforhold pga. at jeg ikke ser oppmerkingen helt osv. Noen som har noen tips under oppkjøring på vinteren? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Plages litt med å plassere bilen nå under snøforhold pga. at jeg ikke ser oppmerkingen helt osv.Noen som har noen tips under oppkjøring på vinteren? Hold nøyaktig fartsgrense der du mener det er forsvarlig, og nevn for sensor at du holder lavere fartsgrense pga at du er usikker på føre/oppmerking når du kjører saktere enn fartsgrensen tilsier. Ellers går det mest på erfaring og ferdigheter, rett og slett. Kan du det, så kan du det. Om kjørelæreren mener du er flink nok, og du har en god kjørelærer, så er du flink nok. Du tjener mye om du klarer å senke skuldrene og ta det som en vanlig øvelseskjøring med en av foreldrene dine. Lykke til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Hold nøyaktig fartsgrense der du mener det er forsvarlig, og nevn for sensor at du holder lavere fartsgrense pga at du er usikker på føre/oppmerking når du kjører saktere enn fartsgrensen tilsier. Men kan sensoren stryke meg for dette? Der jeg mener jeg kjører forsvarlig kan han mene at jeg er for treg o.l. Er en ganske defansiv kjører pga. tidligere hendelser der familie har vært innvolvert i ulykker osv. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ja, du kan definitivt stryke for å være "for treg." Spesielt om du hindrer annen trafikk, skaper kø, osv. Uansett, dersom du holder lavere fartsgrense enn skiltene tilsier at øvre fartsgrense er, snakk med sensor om hvorfor. Tror det kan hjelpe deg mye. Og ikke vær over-forsiktig. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Kan nevne jeg strøk på fredag pga. sensor mente jeg kjørte for fort. (Kjørte sånn jeg følte var forsvarlig med tanke på både føre/trafikk/avpasset mer enn tilstrekkelig forran kryss, plasser med dårlig sikt mtp. fotgjengere osv. samt. fartsgrensen. Men ble av en eller annen grunn dårlig stemning i bilen helt fra starten av, følte hun tok seg nær av allt jeg sa og allt jeg forklarte tok hun på verst tenkelige måte. Neste gang tar jeg det så med ro jeg klarer uten at jeg føler at jeg er ett hinder. så får vi se. "krysser fingrene for at jeg ikke får samme sensor" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå