Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kun langkjøring og mørkekjøring igjen før jeg skal ha oppkjøring 26 okt. Skal kjøre opp i Bærum. Noen som har vært gjennom noen ruter?

 

Tror det skal gå greit var ute å kjørte endel i Bærum idag i rushtrafikken. Virket ganske greit, begynner å bli trygg på det meste. Kjørelæreren whiner dog litt om at jeg må være mer påpasselig i rundkjøringer hvor det er tofelt. Utenom det er mye av kjøringen bra.

Lenke til kommentar

Har oppkjøring 15. nov i stjørdal.

 

Men er nesten litt skeptisk til bilkjøring generelt etter jeg gjorde en feil jeg aldri har gjort før.

Skulle kjøre inn på en middels traffikert vei i 3-tiden idag.

Jeg fartsavpasset, andregir,luke til høyre, luke til venstre, gasset på og fordi jeg ikke hadde dobbeltsjekket til høyre før jeg presset ned høyrefoten måtte bilen som kom fra høyre og han bak han bråbremse (dekkhvining&tuting)

 

Var en rundkjøring ett par hundre meter etter hvor jeg ga tegn og kjørte til høyre og bilen fulgte ikke etter, enda jeg ga han en god mulighet til det.

 

Er praktisk talt ferdig med trinn 3 og blir å gå igjennom trinn 4 på 2 dager (dvs 13/14nov), men er skeptisk.

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring i går, var VELDIG deilig å få lappen !:D men noen tips: Husk at hele prøven blir vurdert som en helhet, jeg var sikker på at jeg kom til å stryke, men stod pga jeg var flink helhetlig, selvom småfeilene var "større" sånn jeg så dem så gikk det bra til slutt da jeg var flink med å se i blindsonen når man skifter felt osv osv.

 

Ikke vær stressa, det er skikkelig teit, man kveler motoren og tror man skal dø. Selv så fikk jeg en ny bil på oppkjøringen, en X5, med girkassa OPPNED. -.-

den hadde altså 1 gir der 2 er , 3 der 4 er og 5 der 6er. Skjønte virkelig nada når jeg kom på oppkjøringa og satte bilen i andre gir og bare wth!?

 

men ikke bli stressa pga det, du sier bare at du må ta noen min og vende deg til gir/clutch osv.

 

Tror jeg kan summere opp med at så lenge du har klart å følge de viktigste reglene, ikke kjører som bestemor / en 10åring og du har noen timer med mengdekjøring med mor/far osv.

 

Tror jeg hadde nesten 100-120 timer med mengde kjøring med mor og far, det har hjulpet veldig!

 

stå på folkens;D

Lenke til kommentar

Fordi man bruker ikke førstegir utenom ved oppstart, og man skifter oftere mellom andre og tredje enn mellom noen andre gir i racing. Å bevege stikka i en rett linje er mye enklere og raskere enn å bevege den ned og til siden.

Hvis du liker å kjøre litt gris iblant så har du sikkert tenkt over at du ikke kan skifte mellom morogirene andre og tredje like raskt og smidig som du kan skifte fra første til andre, tredje til fjerde osv.

 

Ved normal kjøring skifter man oftere mellom første og andre, samt tredje og fjerde, så man har egentlig ingen behov for fordelene med "dog leg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varer fra ca 45 min til en time. Men uansett, det går sykt fort. Kjørte ca 45 minutter selv, men det virket som jeg kjørte et kvarter, og senor var helt grei :)

 

Det er heller ikke noe å grue seg til. Det er bare å prøve å slappe av så godt som mulig(vet at det er lettere sagt enn gjort), og si til deg selv av dette går bra. Da har du kommet langt på veien til førerkort. Husk at kjørelæreren din ikke har sendt deg på oppkjøring om han/hun ikke synes du er flink nok til å stå. Husk også at stort sett alle sensorere er veldig greie, og at om du gjør noen småfeil i starten spiller ikke det noe rolle. Det er helheten de ser på.

Lenke til kommentar

Speedometeret viser ikke alltid det hastigheten du har. Dersom speedometeret viser 50 i bilen din så er den virkelige farten ca 45+. Derfor kan du holde ca 65 i 60-sonen uten at du bryter fartsgrensen.

 

Men 60 sonen og nedover bør du alltid holde deg så nær fartsgrensen som mulig, det er de områdene hvor det slås hardest ned på.

 

Til det å holde følge med trafikken: Du skal kjøre slik fartsgrensen er satt til, ikke bry deg om hvor fort de andre kjører.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...