feggy Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Føler at det er et tricks å kjøre "overdrevent" forsiktig. Så godt som tilgjort forsiktig. Er det noe i dette? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Du kan stryke på det også. Sensor sa f.eks til meg at jeg var for treg ut i et av kryssene. Lenke til kommentar
feggy Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sto du da, eller? Lenke til kommentar
Hanihagen Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Sant det, kjenner fler som har tatt det svært rolig og strøket pga sensor mente de kjørte uten flyt, og som du sa feks treg ut av kryss. Det dummeste du kan gjøre er og se mye ned på speedometeret. Sensoren fortalte meg at han dreit i om jeg ikke holdt farta, så lenge jeg observerte det jeg skulle, får det er jo trossalt viktigere en farten. Selv lå jeg gjerne 5km/t over fartsgrensa hele tiden Endret 23. september 2010 av Hanihagen Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sto du da, eller? Jeg sto ja, men det var kun fordi jeg merket at jeg drøyde for mye selv og gjorde det bedre mot slutten. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Bare kjør på en måte du føler deg trygg og ikke tenk så mye på hva sensor vil si, husk at du skal ut i trafikken etter oppkjøringa også, er litt viktig at du faktisk kan gjøre bil til vanlig da og. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sant det, kjenner fler som har tatt det svært rolig og strøket pga sensor mente de kjørte uten flyt, og som du sa feks treg ut av kryss. Det dummeste du kan gjøre er og se mye ned på speedometeret. Sensoren fortalte meg at han dreit i om jeg ikke holdt farta, så lenge jeg observerte det jeg skulle, får det er jo trossalt viktigere en farten. Selv lå jeg gjerne 5km/t over fartsgrensa hele tiden Enig i dette, men alt med måte selvsagt. Det greieste er å bare følge hastigheten til den øvrige trafikken (dette er også viktig etter at du har fått sertifikatet). Ikke gjør som meg; jeg kjørte opp på vinterstid, lå i fartsgrensa (80) og cruisa forbi en god slump biler. Problemet var bare at alle de andre bilene kjørte i 50-60 siden det var frost enkelte steder.. Var litt stressa og nervøs samtidig som jeg følte at det var forsvarlig å ligge i den hastigheten på den aktuelle veien (mye fordi kjørelæreren 15 minutter før hadde fortalt meg at det ikke var noe problem å ligge i fartsgrensa der). Fikk litt småkjeft av sensor for det, men den flausen var bare noen få minutter av hele oppkjøringa som for det meste var plettfri. Konklusjonen var at jeg var noe aggressiv i kjørestilen, men var såpass observant og taklet situasjonene såpass bra at det aldri var noe sikkerhetsrisiko. Så ikke vær for forsiktig -det er viktig å vise at du ser og tar luker og greier å opprettholde flyten i trafikken, men ikke vær for aggressiv heller. Gjelder å finne en mellomting. Lenke til kommentar
Kosemose Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 I morgen er det min tur ut i ilden. Har litt nerver nå, men er mye mer avslappet enn jeg trodde jeg kom til å vær! Håper virkelig det går fint. Gruer meg mest til spørsmålene og hvordan sensoren er som person. Tror nok jeg blir veldig nervøs når det virkelig går opp for meg i morgen. Halv ti skjer det! Men...nå er det snart på tide og legge seg! Bare nilese litt på spørsmålene så får jeg håpe jeg får sove nok i natt Lenke til kommentar
Kosemose Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg bestod :D :D Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Gratulerer!!! Lenke til kommentar
artemiss Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Føler at det er et tricks å kjøre "overdrevent" forsiktig. Så godt som tilgjort forsiktig. Er det noe i dette? Nei, det er ikke lurt. Jeg prøvte det første gang og det funket ikke. Jeg strøyk pga dårlig traffik avvikling. De vil at du skal kjøre på en vanlig måte, dvs som du kjører med kjørelæreren din. Men, tenk deg godt om før du kjører inn i et kryss feks. Har jeg vikeplikt? Er det noen fotgjengere som krysser veien der jeg skal kjøre inn? Lykke til. Lenke til kommentar
artemiss Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Takk til alle sammen for alle de gode tips! Jeg kjørte opp første gang i juni og strøyk pga dårlig traffikavvikling, mangel på flytt, brått feltskift, osv. Jeg bommet også på det tekniske spørsmål, som handlet om last forsikring i bilen. Jeg glemte å se i bagasjerommet om det var noe tungt der, feks en dekk som ikke var sikret. Jeg kjørte opp igjen i går og stod! Den gangen jeg prøvte å kjøre normalt, og holdte meg rolig og behersket. Stress smitter. Hvis du er urolig, blir sensoren det også. Din jobb er å vise han at du kan faktisk kjører bil, og føler seg komfortable bak rattet. Det eneste feil jeg gjorde denne gangen var at jeg kjørte til venstre da han sa kjør til høyre. Jeg måtte ha hørt feil. Til venstre var en motortraffik forbudt skilt!!! Han sa at jeg ikke hadde lov å kjøre der og jeg nesten strøyk da og der! Men, så så jeg på skiltet en gang til og det sto faktisk innkjøring forbudt 00-04, så jeg sa det til han, og han sa at jeg hadde rett På samme turen kjørte på en svingete vei som hadde fartsgrense 80, men veien var litt glatt så jeg kjørte 60. Han (sensoren) spurte meg hva fartsgrensen var og jeg sa 80, men forklarte hvorfor jeg kjørte 60. Det godtok han. Det er nok ganske viktig å kunne forsvare dine handlinger. Jeg bestod med glans! Ingen feil på den lappen jeg fikk etterpå! Lykke til alle sammen!!! Lenke til kommentar
OnklD Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Da sitter man i bilen med lappen i hånda å ser på at en ny stakkars jævel på intensivkurs kjører. Oppkjøringa idag gikk bra til tross for at jeg var ekstremt nervøs. Her er uansett mine beste tips til oppkjøringen: Ta det rolig inn mot kryss, spes. i bykjøringen. Om du kjører i boligfelt på smal veg skader det ikke å ta det litt med ro, kjører du for fort kommer de dårlige oppmerkede kryssene fra høyre med høyreregelen ganske fort. Pass på vikeplikt generellt. Husk blindsonen i rundkjøringer etc! Husk å stoppe for fotgjengere som du ser er på tur over veien, om du følger med kan du unngå å stoppe. Som min sensor sa: gjør du en feil, ikke tenk på det, da er det mye større sjangs for at du gjør en ny feil. Ha feilene i bakhodet når sensor på slutten av turen spør hvordan det gikk. Du kan kanskje ro inn ett parr småfeil om du er oppmerksom på det selv. Sa forøvrig at jeg var flink til å lese trafikken, og at jeg skapte god flyt. Sikkerhetspm: Kontroller at tåkelysene bak fungerer. Dvs slå de på, gå ut og sjekk (da slo min sensor på langlysene på bilen, som jeg selvfølgelig slo over igjen ). Og forklar hva som er faren ved at lysene brukes feil. Lenke til kommentar
salvatore- Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hehe gratulerer:) Jeg kjørte i 60km/t i 80 sone fordi jeg overså 80 skiltet. ble en rimelig lang kø bak meg også Lenke til kommentar
putemonsteret Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Takk til alle sammen for alle de gode tips! Jeg kjørte opp første gang i juni og strøyk pga dårlig traffikavvikling(...) Gratulerer, du er heldig som fikk lov å forsvare de valgene du tok. Sensoren min lot meg ikke få lov til det. Har ny oppkjøring om sirka en måned. Sliter litt med å finne ut når jeg skal kjøre inn i rundkjøringer og kryss, noe som gjør at jeg venter litt for lenge. Er det noen som har noen nyttige tips angående dette? Hvis noen har en link til listen over de sikkerhetsspørsmålene du muligens kan få hadde det også hjulpet veldig. Endret 9. oktober 2010 av putemonsteret Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hvis du er usikker på rundkjøringer og kryss er det en ting som gjelder - øvelse. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Hehe gratulerer:) Jeg kjørte i 60km/t i 80 sone fordi jeg overså 80 skiltet. ble en rimelig lang kø bak meg også Jeg kjørte i 80 i 60 sone pga jeg ikke så skiltet. Eller det var bygge-veg-60-skilt og arbeidet hadde blitt avsluttet, men de glemte skiltet. Så egentlig var det 80. Men så kjørte jeg saktere en grensen i situasjoner som krevde det så sensor var fornøyd. Mc vel&merke. Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Har oppkjøring i dag i Gjøvikområdet. Blir jo veldig spennende, må ærlig innrømme at jeg har en del nerver, men jeg kjører rimelig bra så jeg har troen på at det skal gå. Kryss fingrene for meg a! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå