Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker :)

 

For de som er interrisert, kjørte jeg følgende rute: (Aner ikke gatenavn osv, kjørte opp i stokke-området, der er jeg null kjent.) Var rute 3.

 

Trafikkstasjon på Ås -> mot E18 Kristiansand -> tok av på E18 mot Stokke -> Kjørte til Stokke -> Litt rundt i byen i Stokke, og innom et boligfelt osv -> mot E18 Oslo -> Avkjøring mot Hof -> Tilbake til Trafikkstasjon på Ås.

 

Lett rute. :D Null stoppskilt, lite med rundkjøringer, osv.. :p 2 ganger av og på E18, funka fett. Fikk skryt for akkselerasjonen min på akks. feltene da :thumbup:

Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

Jeg har ennå tilgode å ta teorien, og lærern bestiller ikke oppkjøring før det er gjort. Også er det nesten 2 måneder ventetid. Jaujau, men heldigvis er datoene på forbikjøring, langkjøring og oslokjøring avtalt.

Lenke til kommentar

Kan noen ganske enkelt bare forklare og systematisk stille opp hva jeg må gjennom, og hva jeg må ta for å få lappen til slutt? Jeg er 18 i slutten av oktober og ser helst at jeg kjører opp uken etter om mulig.

 

For øyeblikket har jeg kun øvelsekjørt mye, og både meg og mamma ser på meg som en forholdsvis god sjåfør, og mengdetrening er det blitt mye av.

 

Hva må til og i hvilken rekkefølge, for at jeg skal kunne kjøre opp når jeg blir 18 i oktober? Når bør jeg begynne med greiene?

 

Takk :) :)

Lenke til kommentar

Kjøreskole så fort som mulig, for å unngå utsatt oppkjøring grunnet venteliste. Ring og bestill kjøretime, så fikser læreren tid for veiledningstime/glattkjøring/langkjøring og oppkjøring når han mener du er klar.

Lenke til kommentar

Aha, så de fikser sånne ting bare jeg begynner der? Da tror jeg at jeg bare bestiller en sånn pakke (riktig?) snarest mulig :)

 

Om de har pakke bestiller du det. På kjøreskolen jeg bruker er det ikke det, og da er det bare å fortsette med kjøretimer til læreren bestemmer at du er klar.

Lenke til kommentar

Det er en helhetsvurdering som avgjør om du består eller stryker. Kjørelæreren min har fortalt meg om folk som har kjørt på rødt lys men likevel bestått, for resten av kjøringen var superb.

 

Ikke tenk at du kan satse på å gjøre det bra på ett eller to felt, du må gjøre det bra på alt.

 

- Vær klar over om du er på forkjørsvei eller vei hvor høyreregelen gjelder (striper i veien, du vet vel hvordan det fungerer). Der det er høyreregel, så bremser du ned foran hver eneste høyre-avkjørsel som du ikke har full oversikt over, før du er i krysset.

- Hold fartsgrensen der det er naturlig, både i opp- og nedover bakker

- Bruk speil flittig! Se i speilene dine med jevne mellomrom (~10-15 sekunder mellom hver). Dette får sensor med seg, og vet da at du er klar over hvordan bilene bak ligger, skulle du f. eks trenge å bremse.

- Rundkjøringer: Du har vikeplikt for alle som allerede er inne i rundkjøringen. Bruk luker på en god måte, og ikke bli stående utenfor rundkjøringen. Og plassering inn i rundkjøringen i forhold til hvor du skal ut av rundkjøringen.

- Fotgjengere

- Lyskryss

- På tettsted og rundt skoler og lignende, kjør for pokker ikke i 50 selv om fartsgrensen er det. Trill bortover i en 30-35 km/t og hold fot klar på bremsen.

 

Altså, alt sammen.. Er ikke vits å skrive det jeg skrev, skjønte jo nå at jeg kom til å skrive ned alt bilkjøring inkluderer :p

 

Husker selv da det var 11 dager igjen.. Tiden gikk treeeegt.. Følte jeg var så fordømt klar. Og så 1-2 dager før følte jeg det ikke! Men jeg eide jo den oppkjøringen, så det så. Selv med en tøffing av en sensor, ifølge min kjørelærer :)

Lenke til kommentar

Åkey. Jeg bestod i dag (eller, i går blir det vel). Kjørte opp på Risløkka, og har følgende tips:- Der du kan holde fartsgrensa, gjør det. Ikke kjør som en kjerring, det gir dårlig trafikkavvikling. Dessuten ser det teit ut.- Se lættis mye i speil- For guds skyld, overhold vikeplikt, og vis at du har tenkt til det- STOPP ved STOPP-skilt!- Hold begge hendene på rattet (jeg gjorde ikke dette; sensor sa det var greit i og med at det var så lite trafikk, men at det er noe jeg burde være obs på)- Vær overvåken. Få med deg skilt.Kjørelærern min har pleid å si at det er tre ting som kreves for å stå:- Sensor skal føle seg trygg- Sensor skal ha en behagelig tur- Følg trafikkreglene sånn noenlundeEdit: Fucka formatering. Orker ikke å ordne opp i det nå.

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar

Hold begge hendene på rattet

 

Hehe. Kjørelæreren min var fæl til å rette meg på det der samt det å ikke ha albuen i vinduskarmen fordi da fremsto jeg som en slask.. Så fort jeg kom hjem igjen etter oppkjøring var det en hånd på rattet og albuen i vinduskarmen :p

Lenke til kommentar

@Raid2: Samme her! Evt høyre arm på armstøtten (i hvert fall ikke venstre arm!).

 

@Thadon: Yup, jeg kvelte motoren TRE ganger da jeg skulle foreta en lukeparkering i bratt bakke. Var så sykt redd for å komme borti bilen foran. Men når jeg tenker meg om burde jeg bare brukt clutchen bedre, venta til den tok og så sluppet bremsen... Dessverre tenkte jeg ikke slik, jeg bare slapp clutchen og gassa på! :D Var det eneste negative med oppkjøringen min, men han nevnte det ikke (nevnte forsåvidt ingenting negativt!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...